Lite frågor efter överklockat min 5820k

Permalänk
Avstängd

Lite frågor efter överklockat min 5820k

Har nyligen köpt och införskaffat datorn i sign, den rullar på skit bra i spel osv men man vill ju ändå inte köra en sån processor i stock-clock. Har inte överklockat själv förut men efter att ha kollat på linustechtips guide så tänker jag att om jag följer honom exakt stegvis då han också använde sig utav ett Asus moderkort kan inget gå fel.

Så följde exakt det han sa, ändrade multiply till 45, och Voltage till 1.3. Han sa att det var det enda man skulle röra så har inte pillat på något annat. Sen skulle man installera CPU-Z för att säkerställa att det verkligen klockades. I hans CPU-Z säger hans program att hans core speed är 4498 MHz, och min säger 1199MHz?

Jag stresstestade ändå i AIDA64, som enligt forum ska vara ett okej stresstest för 5820k. När jag väl börjar stressa processor höjs min clock speed i CPU-Z till 4499MHz på alla samtliga kärnor. Varför höjs mina inte direkt vid uppstart som hans utan bara nära jag börjar stresstesta? Är det något strömsparar-läge som klockar ner datorn när jag inte belastar den? Borde jag isåfall stänga av det?

Processorn hade inga problem alls i stresstestet och låg på 70c utan fail i ca 12 minuter. Borde jag sänka min Voltage och testa igen ca 10 min om det fortfarande är stabilt på samma clock i lägre volt? Han går inte igenom detta utan mer vad man ska göra om det failade som hans gjorde. Jobbar processorn svalare med lägre volt, så jag borde prova få så låg volt som möjligt? Om så är fallet, hur mycket ska jag sänka med från 1.3?

Väldigt tacksam för svar då jag inte är så hemma på detta, men känner samtidigt att det inte ska vara så krångligt om man följer en seriös guide och läser en extra gång om allt.

MVH

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Stänger du av Intel Speedstep så kör den i 4.5 konstant. Men det påverkar inte prestandan så du kan lika gärna ha det på. Gratulerar till en smidig överklock! Ja, prova att dra ner volten lite i taget tills den blir instabil

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har inte detta att göra med att du har typ speedstep eller energispar på?
Att CPU'n alltid ligger i max-klock drar mycket mer ström, som påverkar el-räkningen samt värmeutvecklingen på processorn negativt.

Det finns alltså en ide med att ha CPU'n lågt klockad när den inte används så mycket, för att sedan låta den sticka i höjden när det behövs.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erssn:

Stänger du av Intel Speedstep så kör den i 4.5 konstant. Men det påverkar inte prestandan så du kan lika gärna ha det på. Gratulerar till en smidig överklock! Ja, prova att dra ner volten lite i taget tills den blir instabil

Skrivet av andreas_dock:

Har inte detta att göra med att du har typ speedstep eller energispar på?
Att CPU'n alltid ligger i max-klock drar mycket mer ström, som påverkar el-räkningen samt värmeutvecklingen på processorn negativt.

Det finns alltså en ide med att ha CPU'n lågt klockad när den inte används så mycket, för att sedan låta den sticka i höjden när det behövs.

Okej, men då behåller jag det så. Vart bara så brydd när inte det blev lika för mig som Linus. Men bara det inte påverkar prestandan så lät ju lägre temp vid vila vettigt! Elkostnaderna tar föreningen där jag bor. Hur mycket borde jag prova att sänka volten med stegvis? Till 1.25? Tack för att ni tog er tid att svara!

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem

@toobiasf: Prova 1.25 och om det inte funkar kan du gå upp till 1.275

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erssn:

@toobiasf: Prova 1.25 och om det inte funkar kan du gå upp till 1.275

1.25 crashade efter ca 6 mintuer...

Så provade 1.275 vilket tuffade på fint i 13 minuter och en average temp på 65c.. Detta borde ju fungera fint och stabilt för spelande och lite videohantering? Tack för all hjälp!

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobiasf:

1.25 crashade efter ca 6 mintuer...

Så provade 1.275 vilket tuffade på fint i 13 minuter och en average temp på 65c.. Detta borde ju fungera fint och stabilt för spelande och lite videohantering? Tack för all hjälp!

Fint! Prova gärna lite längre, typ en timme iaf.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

"Att CPU'n alltid ligger i max-klock drar mycket mer ström, som påverkar el-räkningen"

Skulle vilja veta hur många KRONOR det handlar om på 1 år vid 24/7 bruk. Måste vara en halv burgare på MAX

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

I vilket fall tycker jag du ska pröva köra 'adaptive' på CPU core voltage. Och samma för CPU cache om du överklockar den. Det är skitenkelt. När du valt adaptive' knappar du in 1.275 (eller vad din stabila volt är) i fältet strax under i uefi BIOS. Det står då 'total volt: 1.275. Fördelen är att prollen nu drar mindre ström i idle och blir mindre varm.

Precis gjort samma resa och jag hade som mål 4,5ghz vilket gick hur smidigt som helst. Runt 1.2v fick jag ge cpun

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

Skulle vilja veta hur många KRONOR det handlar om på 1 år vid 24/7 bruk. Måste vara en halv burgare på MAX

Det verkar vara lite svårt att hitta vettiga siffror för haswell-e så jag får dra till med en uppskattniing. Skillnaden i effekt mellan speestep på respektive av för hela systemet vid vila är ~20W. Den kan vara lite mindre (definitivt inte under 10W) och den kan vara lite högre (knappast över 30W). Utgår vi från 20W skillnad och datorn står på tomgång 24 timmar om dygnet 365.25 dagar per år och elpriset baseras på snittpriset de senaste tolv månaderna blir elräkningen ungefär 230:-/år högre med speedstep avstängt än med det på.
Nu pillar man oftast lite med datorn emellanåt också, jag drar generöst till med att den uppdiktade personen i exemplet sitter vid datorn hälften av sin vakna tid och att speedstep under två tredjedelar av denna tid inte har någon inverkan för att datorn belastas. Alltså får vi dra av 22.2% från totalsumman och vi landar på 180:- per år.
Restaurant Gyllene Måsen säljer ostburgare á 10:-, så det rör sig inte om en halv burgare, utan arton stycken per år.
Gillar du inte ost kan du istället ge dem till en hungrig vän

Om inte speedstep orsakar någon form av stabilitetsproblem vid överklockning ser jag ingen rationell anledning att stänga av det, och det där med stablitetsproblem misstänker jag är lika sant som att man får kramp av att bada direkt efter att man ätit sina till stranden medhavda ostburgare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Om man arbetar och inte sitter vid datorn sin halva tid, utan den är avstängd 21h om dygnet istället?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE