Permalänk

Skrivare som klarar A7.

Har letat efter en skrivare som klarar av att skriva på A7 kartotekskort men det verkar vara svårt. Jag har testat 3 olika bläckstråle skrivare men det funkade inte då skrivarna ej matade fram kortet utan det bara kanade ner.
Jag vet att en gång i tiden använde jag en matrisskrivare, funkade perfekt men att få tag på en begagnad verkar vara svårt.

Om någon har några idéer så skulle jag vara glad eller om någon i Göteborg har en matrisskrivare så skriv.

Permalänk
Medlem

Matrisskrivare..
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=430

A7 är 74×105 mm, så närmsta "normala" utskriftsstorlek blir 10x15cm.
Skulle kunna tänka mig att en skrivare som kan skriva ut 10x15 bilder, borde klara av det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

@DaBone:
Nej det går inte då matarhjulet inte kan få grepp om pappret. Jag försökte med en HP, Epson mm men det funkade inte för pappret gled ner till skrivarens bottenplatta. Det fattas 50 mm. Jag tittade på en skrivare som skulle klara det då matarhjulet var 90 mm från kanten. Problemet var att den skulle då dra pappret snett efter ett tag och det är ju inte eller så bra.

Permalänk
Medlem

Kan du inte skriva ut flera stycken på vanliga A4 och sen klippa?

Permalänk
Medlem

Leta efter kartotekskort som är fästa på ett A4 om du vill ha lite tjockare kvalitet. Brukar finnas tunna plastiga papper med 4st kort fästa på.

Permalänk

@Wiinis: Jag har ett databasprogram som kan skriva ut i detta format och mindre. Det är inte riktigt ett databasprogram men det är gammalt och fungerar bra.
Jag har sett skrivmaskiner som kan kopplas via RS232 och jag tror att detta programmet användes tillsammans med en sådan.
Dessa skrivmaskiner finns nog inte att få tag på i dag om man inte hittar en begagnad sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AggiesTeem:

@Wiinis: Jag har ett databasprogram som kan skriva ut i detta format och mindre. Det är inte riktigt ett databasprogram men det är gammalt och fungerar bra.
Jag har sett skrivmaskiner som kan kopplas via RS232 och jag tror att detta programmet användes tillsammans med en sådan.
Dessa skrivmaskiner finns nog inte att få tag på i dag om man inte hittar en begagnad sådan.

Nu börjar jag bli lite nyfiken på vad du ens ska ha korten till

Antingen hittar du en skrivare, vilket verkar vara svårt. Eller så byter du program och printar ut direkt på a4 som föregående skrev.
Sista alternativet - som jag kommer på - är att skippa kartotek och hitta en annan lösning.

Permalänk

@Wiinis: Jag har allt på FileMaker också men datorn är en osäker plats att ha alla data på som lösenord mm. Efter 2 ras och nu den sista då backuppen också var trasig så fick det mig att fundera på det gamla goda sättet med kort.
FileMaker kan skriva ut på A5 mm men det är stort och klumpigt då det finns mindre kort som A7.
Jag skall titta på A4 som man kan klippa ut eller skära men fortfarande så skall ju skrivaren vara lite speciell då den skall kunna skriva från kant till kant, inga marginaler.

Jag testade med min skrivare, en Samsung laser och en HP bläck och det blev en marginal på ca 5 mm i båda, gick inte att få den till 1 mm. Jag satte alla parametrar till 0 men det blev inget och halva tecknet in mot 3,5 mm.

Tack för alla svar, det har gett mig en del idéer som jag skall fila lite mer på.