EVGA lanserar Geforce GTX 970 Hybrid med sluten vattenkylare

Permalänk
Melding Plague

EVGA lanserar Geforce GTX 970 Hybrid med sluten vattenkylare

Lägre ljudnivå och lägre temperaturer står på agendan när Nvidia-exklusiva partnern EVGA lanserar Geforce GTX 970 Hybrid med förmonterad vattenkylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Asetek?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Man får GTX 670 Referens i bild när man kollar på baksidan på kortet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kylaren är skapad i samarbete med Asetek.

Permalänk
Medlem

Men va? Köpa 970 för det priset oavsett kylning är lite väl.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

För det första så såg det här ovanligt tråkigt och billigt ut, framförallt för att vara EVGA. Fast det är klart, allt kan ju inte se lika påkostat och lyxigt ut som deras Hydro Copper serie.
Sen, vilket rövarpris för ett 970.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lite sent att släppa ett 970 nu, fast JayzTwoCents fick knappt det här kortet över 45 grader överklockat när han körde Unigine valley benchmark med "extreme" på under ett par minuter. Så prioriterar du kyla över allt annat kanske det är ett val att tänka på.

Edit* Här är videon: https://www.youtube.com/watch?v=RpiAwkfRmlo

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

3.5GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Lite sent att släppa ett 970 nu, fast JayzTwoCents fick knappt det här kortet över 45 grader överklockat när han körde Unigine valley benchmark med "extreme" på under ett par minuter. Så prioriterar du kyla över allt annat kanske det är ett val att tänka på.

Edit* Här är videon: https://www.youtube.com/watch?v=RpiAwkfRmlo

Om det kyler så bra kan man ju undra varför de inte gjort det mer handplockat och klockat upp det till 1500mhz på core direkt ur kartong.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur är dessa hybridkort gjorda egentligen?
Är det tänkt att vattenlösningen ska kyla kärnan och luften ska kyla vrm, mosfets och pcb?
Känns lite som ren marknadsföring att inte visa värmen resten av komponenterna kommer upp i, då kortet självklart ses "kallare" om man utesluter andra komponenter. Dessutom har väl inte 970, speciellt inte referensen, någon sensor för vrm?

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

"Till detta hör en 256-bitars minnesbuss med 4 GB GDDR5-minne i 7 010 MHz" innebär det då att det är 4Gb snabbt minne rakt igenom?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

4GB.
Det står i artikeln.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

399 dollar ska den ju lanseras för enligt JayzTwoCents.

https://www.youtube.com/watch?v=RpiAwkfRmlo

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

"Till detta hör en 256-bitars minnesbuss med 4 GB GDDR5-minne i 7 010 MHz" innebär det då att det är 4Gb snabbt minne rakt igenom?

Nej, samma gpu som alla andra 970 dvs 3.5GB snabbt minne och 512mb långsamt

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFMImD:

Nej, samma gpu som alla andra 970 dvs 3.5GB snabbt minne och 512mb långsamt

Känns ju lite missvisande från Swec redaktionen i såna fall

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Känns ju lite missvisande från Swec redaktionen i såna fall

Ja mycket -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Känns ju lite missvisande från Swec redaktionen i såna fall

Inte alls. Det har 4GB minne. Ska dom hitta på egna specifikationer?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Inte alls. Det har 4GB minne. Ska dom hitta på egna specifikationer?

Rätta mig om jag har fel men 970 har väl 3.5 gb som springer för fulla muggar sen 0.5 som är lite retarded och rullar fram i lite långsammare fart. Enligt texten så ska ju hela alltihop ha samma fart. Eller?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Let's beat the dead horse!

3.5GB debaklet är väl konfirmerat och dött vid det här laget eller ska vi älta det vidare och se om vi kommer fram till några nya slutsatser som inte redan har debatterats till döds?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FlashTec:

"Till detta hör en 256-bitars minnesbuss med 4 GB GDDR5-minne i 7 010 MHz" innebär det då att det är 4Gb snabbt minne rakt igenom?

Vilket är 100% korrekt.

Alla 970 kör alla 4 GB VRAM på samma frekvens. Bandbredden mot RAM är

7010 (MT/s) * 32 (VRAM-bus width) / 8 (bits per byte) = 28 GB/s och kanal

Det som skiljer 970 från 980 är att den förra har en 3,5 GB bank där 7 VRAM-kanaler är multiplexade med 1024 bytes separation. D.v.s. adress A - A+1023 läses från kanal N, A+1024 - A+2047 läses från kanal N+1 och detta upprepas om och om igen för 7 kanaler.

Den andra banken på 0,5 GB läser alltid från en och samma kanal.

I 980 är alla 4,0 GB multiplexade över alla 8 VRAM-kanaler.

Så aggregerad bandbredd mot VRAM (den som typiskt trycks på kartongen) är samma för 970 och 980, men 970 kan bara nå den bandbredden i praktiken om man råkar ha en arbetslast som samtidigt använder både 3,5 GB och 0,5 GB banken samtidigt och där man har en rätt jämn 7/8 resp 1/8 fördelning över hur mycket bandbredd som krävs.

Min gissning är att Nvidia mest använder 0,5 GB delen som en s.k. "victim cache" för 3,5 GB delen. D.v.s. när/om 3,5 GB delen blir full så lägger man texturerna i 0,5 GB delen i stället för att direkt lägga dem i "vanligt" RAM. Om man då behöver lägga tillbaka texturerna i 3,5 GB delen så går det mycket snabbare än att köra via PCIe.

Skrivet av Dinoman:

Let's beat the dead horse!

3.5GB debaklet är väl konfirmerat och dött vid det här laget eller ska vi älta det vidare och se om vi kommer fram till några nya slutsatser som inte redan har debatterats till döds?

FYI: Det här är Internet, här vill vi få användning för våra virtuella högafflar och facklor. Logiskt resonerande och måttfullhet har absolut ingen plats här

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Schhh, inte lusläsa specifikationerna nu; titta på hipsterkylningen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är lite undrande varför de slänger på vattenkylning på ett relativt lättkylt kort? Vad är nästa, 960? 750ti med vatten? (lite lätt överdrivet)
Känns som att det är befogat för toppkorten och de törstigare varianterna men lite överdrivet på just 970 där exempelvis Evga gjort väldigt väl från sig.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Är det bara jag som är lite undrande varför de slänger på vattenkylning på ett relativt lättkylt kort? Vad är nästa, 960? 750ti med vatten? (lite lätt överdrivet)
Känns som att det är befogat för toppkorten och de törstigare varianterna men lite överdrivet på just 970 där exempelvis Evga gjort väldigt väl från sig.

Det här ger ju möjlighet att verkligen bygga kompakta system utan speciellt mycket luftflöde. Plus att alla konsumenter vill kanske inte alla ha samma kort.(Bra med variation)
Och å andra sidan kanske Evga vill ha hela familjen i Hybrid-form.(900 serien) Dem kanske inte tar 960 men möjligtvis 960 ti när det kommer. Men det återstår att se. Jag tycker personligen hybrid kort är väldigt spännande.

Jag kan mycket väl ha fel men det är vad jag tror.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Let's beat the dead horse!

3.5GB debaklet är väl konfirmerat och dött vid det här laget eller ska vi älta det vidare och se om vi kommer fram till några nya slutsatser som inte redan har debatterats till döds?

Fanboys använder ofta urvattnade argument när det är brist på nya. 99% av dem sitter dessutom inte på 4K-skärmar, vilket gör argumentet ännu mer poänglöst.

Och ang nyheten så tycker jag det är komiskt att man kombinerar en högljudd lösning med en annan högljudd lösning. En trevlig custom-lösning på luftkylaren hade ju inte direkt skadat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

varför? 970 är nog lätt att kyla...

Permalänk
Avstängd

4500kr bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Let's beat the dead horse!

3.5GB debaklet är väl konfirmerat och dött vid det här laget eller ska vi älta det vidare och se om vi kommer fram till några nya slutsatser som inte redan har debatterats till döds?

Skrivet av Yoshman:

Vilket är 100% korrekt.

Alla 970 kör alla 4 GB VRAM på samma frekvens. Bandbredden mot RAM är

7010 (MT/s) * 32 (VRAM-bus width) / 8 (bits per byte) = 28 GB/s och kanal

Det som skiljer 970 från 980 är att den förra har en 3,5 GB bank där 7 VRAM-kanaler är multiplexade med 1024 bytes separation. D.v.s. adress A - A+1023 läses från kanal N, A+1024 - A+2047 läses från kanal N+1 och detta upprepas om och om igen för 7 kanaler.

Den andra banken på 0,5 GB läser alltid från en och samma kanal.

I 980 är alla 4,0 GB multiplexade över alla 8 VRAM-kanaler.

Så aggregerad bandbredd mot VRAM (den som typiskt trycks på kartongen) är samma för 970 och 980, men 970 kan bara nå den bandbredden i praktiken om man råkar ha en arbetslast som samtidigt använder både 3,5 GB och 0,5 GB banken samtidigt och där man har en rätt jämn 7/8 resp 1/8 fördelning över hur mycket bandbredd som krävs.

Min gissning är att Nvidia mest använder 0,5 GB delen som en s.k. "victim cache" för 3,5 GB delen. D.v.s. när/om 3,5 GB delen blir full så lägger man texturerna i 0,5 GB delen i stället för att direkt lägga dem i "vanligt" RAM. Om man då behöver lägga tillbaka texturerna i 3,5 GB delen så går det mycket snabbare än att köra via PCIe.

FYI: Det här är Internet, här vill vi få användning för våra virtuella högafflar och facklor. Logiskt resonerande och måttfullhet har absolut ingen plats här

Skrivet av Gender Bender:

Fanboys använder ofta urvattnade argument när det är brist på nya. 99% av dem sitter dessutom inte på 4K-skärmar, vilket gör argumentet ännu mer poänglöst.

Och ang nyheten så tycker jag det är komiskt att man kombinerar en högljudd lösning med en annan högljudd lösning. En trevlig custom-lösning på luftkylaren hade ju inte direkt skadat.

Ok personligen så föredrar jag nvidia och har alltid gjort av någon outgrundlig anledning.

Tror mycket av det här 3.5 tjafset grundar sig kanske eventuellt i viss fanboyism ja men även i det Yoshman skrev. Han/hon/hen/den/det skrev en utförlig förklaring på hur saker och ting ligger till, tror jag i alla fall då det är skrivet på så sätt att jag fattar lika lite av vad det står som en chimpans förstår sig på kvantfysik. Då är det väldigt mycket enklare att minnas att någon sagt att 970 är 3.5 snabbt minne och 0.5 långsamt minne. Så om någon kan skriva det hela så att en chimpans kan förstå det så tror jag många fler skulle förstå inklusive jag

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vilket är 100% korrekt.

Alla 970 kör alla 4 GB VRAM på samma frekvens. Bandbredden mot RAM är

7010 (MT/s) * 32 (VRAM-bus width) / 8 (bits per byte) = 28 GB/s och kanal

Det som skiljer 970 från 980 är att den förra har en 3,5 GB bank där 7 VRAM-kanaler är multiplexade med 1024 bytes separation. D.v.s. adress A - A+1023 läses från kanal N, A+1024 - A+2047 läses från kanal N+1 och detta upprepas om och om igen för 7 kanaler.

Den andra banken på 0,5 GB läser alltid från en och samma kanal.

I 980 är alla 4,0 GB multiplexade över alla 8 VRAM-kanaler.

Så aggregerad bandbredd mot VRAM (den som typiskt trycks på kartongen) är samma för 970 och 980, men 970 kan bara nå den bandbredden i praktiken om man råkar ha en arbetslast som samtidigt använder både 3,5 GB och 0,5 GB banken samtidigt och där man har en rätt jämn 7/8 resp 1/8 fördelning över hur mycket bandbredd som krävs.

Min gissning är att Nvidia mest använder 0,5 GB delen som en s.k. "victim cache" för 3,5 GB delen. D.v.s. när/om 3,5 GB delen blir full så lägger man texturerna i 0,5 GB delen i stället för att direkt lägga dem i "vanligt" RAM. Om man då behöver lägga tillbaka texturerna i 3,5 GB delen så går det mycket snabbare än att köra via PCIe.

FYI: Det här är Internet, här vill vi få användning för våra virtuella högafflar och facklor. Logiskt resonerande och måttfullhet har absolut ingen plats här

Är det inte närmast kriminellt att skriva inlägg med så hög kvalitet på Sweclockers?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av FlashTec:

Ok personligen så föredrar jag nvidia och har alltid gjort av någon outgrundlig anledning.

Tror mycket av det här 3.5 tjafset grundar sig kanske eventuellt i viss fanboyism ja men även i det Yoshman skrev. Han/hon/hen/den/det skrev en utförlig förklaring på hur saker och ting ligger till, tror jag i alla fall då det är skrivet på så sätt att jag fattar lika lite av vad det står som en chimpans förstår sig på kvantfysik. Då är det väldigt mycket enklare att minnas att någon sagt att 970 är 3.5 snabbt minne och 0.5 långsamt minne. Så om någon kan skriva det hela så att en chimpans kan förstå det så tror jag många fler skulle förstå inklusive jag

Det enda jag kan svara på det är att var inte partisk för ett företag, det kan du bara själv förlora på men det är du säkert helt medveten om. Det enda Nvidia objektivt är bättre på än AMD är marknadsföring och antikonsument ägandedrätt beteenden som G-Sync och mjukvarufunktioner såsom Hairworks. Där kan man argumentera för att AMD också har TressFX vilket stämmer men Nvidia är mycket aggressivare med sina "The way it meant to be played"-titlar.

Personligen köpte jag ett 980 Ti eftersom det är det bästa kortet på marknaden just nu, för en inte helt obskyr summa pengar, och jag behöver hästkrafterna för att driva min 34" Ultra Wide. Fury X är inte långt efter, särskilt inte med de senaste Crimson drivarna men vid inköpstillfället var 980 Ti helt klart bäst. Så tänker jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

varför? 970 är nog lätt att kyla...

Because they can? Känns lite så.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850