Permalänk
Medlem

Bra första stjärnkikare?

Är helt grön på området, finns det några bra till inte för högt Pris?
Klarar man sig med 1000kr på första?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Är helt grön på området, finns det några bra till inte för högt Pris?
Klarar man sig med 1000kr på första?

Jag har själv denna, den är riktigt vass, månen är inga som helst problem. Helt sjukt att kunna titta på månen med sådan upplösning.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hade nog lagt till lite mera pengar och satsat på en Skywatcher .

Här har du en bra instegs modell. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ASW10709

Permalänk
Hedersmedlem

Kan allmänt tipsa om http://www.astrosweden.se/ som verkar ha bra guider. Har själv ställt frågor till dem också och de är väldigt hjälpsamma.

Permalänk
Medlem

En tämligen bra guide står att finnas på astrosweden.se.

De absolut viktigaste punkterna att ta med sig därifrån - i min mening - är följande:

1) Lågpristeleskop = lågpriskvalitet = lågprisunderhållning.
2) Det bästa teleskopet är det du använder ofta. Se till att skaffa ett som du inte kommer behöva krångla runt med bara för att spontantitta lite en stjärnklar kväll.
3) Skaffa en stabil montering. Oavsett om du tänker fotografera eller inte så är en ranglig trefot aldrig rolig att ha att göra med.

1000 spänn går att få ett hjälpligt teleskop för, men det är inget jag skulle rekommendera såvida du inte kan hålla dig länge nog att skrapa ihop lite till. Dubblar du summan så kan du få betydligt bättre prylar som garanterat kommer att öka glädjen du får ut av det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Mitt första teleskop, och enda, är denna refraktor
http://astro.astrosweden.se/sv/articles/2.260.550/sky-watcher...

Men där tycker jag inte 4k är värt. Optiken är inte värst bra, och det blir aldrig helt skarpt (jupiter t ex). Ställningen är sådan att man inte får nudda vid teleskopet om man inte vill ha pyttesmå vibrationer som stör skärpan ytterligare.
Men en dator tillkopplad är stor hjälp för att hitta rätt.

Jag tror micke7406 tipsade om en bra variant. Refraktorer är för dyra för vad det smakar på nybörjarnivån. Newtonian/spegel är nog bättre... men jag vet inte säkert eftersom jag inte provat något annat.

Annat tips: android-appen SkEye är riktigt bra (och gratis)!

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op