PINE A64 ny enkortsdator som ska klara 4k Video

Permalänk

PINE A64 ny enkortsdator som ska klara 4k Video

Kollade runt lite på Kickstarter ska visst komma en ny Enkortsdator som ska klara av 4K video, impulsköpte en pine64+ med 2GB SDRAM den ska också klara av 256GB flashminnen. med frakt till Sverige 41dollar.

https://www.kickstarter.com/projects/pine64/pine-a64-first-15...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Fan, måste jag ju köpa en sån med...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Fan, måste jag ju köpa en sån med...

exakt min tanke

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Grönahunden:
Reagerade direkt på Arm A53...

Kunde lika gärna slagit på stora trumman och stoppat in ordentliga kärnor.
(För den som inte vet så är A53 small-core, dvs byggda för att vara billiga och energisnåla, lite som AMD Kabini/ Intel Atom).

A57 eller en A72 hade varit roligare att se så man får ordentligt med kräm i lådan, det hade gjort att enheten stuckit ut ännu mer.
Vi får se hur enheten tas emot på marknaden.
Största problemet som alla RPi "kloner" eller andra enkortsdatorer är väl just att rörelsen runt nya enheter oftast är många gånger mindre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Grönahunden:
Reagerade direkt på Arm A53...

Kunde lika gärna slagit på stora trumman och stoppat in ordentliga kärnor.
(För den som inte vet så är A53 small-core, dvs byggda för att vara billiga och energisnåla, lite som AMD Kabini/ Intel Atom).

A57 eller en A72 hade varit roligare att se så man får ordentligt med kräm i lådan, det hade gjort att enheten stuckit ut ännu mer.
Vi får se hur enheten tas emot på marknaden.
Största problemet som alla RPi "kloner" eller andra enkortsdatorer är väl just att rörelsen runt nya enheter oftast är många gånger mindre.

skulle A57 eller A72 varit mycket dyrare än A53 ? ska det nu användas med linux dist & enklare Arkadspel, surf, varför måste det vara så mycket snabbare ?
prismässigt så ska man väl ligga under enklare X86 system med ex: en APU från AMD ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden
En liten recension på denna sen skulle vara skoj.

Tycker det är skoj att dessa små rackarna etablerar sig mer å mer, delvis får även Raspberry pi lite konkurrens med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Grönahunden:

skulle A57 eller A72 varit mycket dyrare än A53 ? ska det nu användas med linux dist & enklare Arkadspel, surf, varför måste det vara så mycket snabbare ?
prismässigt så ska man väl ligga under enklare X86 system med ex: en APU från AMD ?

Dyrare? Ja, mycket? Sannolikt inte på helhetspriset på enheten.
Svårt att avgöra då det inte direkt säljs lösa A53 eller A57 kärnor utan de sitter på SoCs oftast. Rent Area mässigt så är A57 större än A53 och ska man bara snacka kiselyta så motsvarar väl priset detta relativt linjärt.

Framförallt så klarar man redan lättare surf och arkadspel på en RPi 2. Så varför ska man ens investera i en PINE A64 om man redan har en RPi 2 och man inte använder sig av 4K media ännu?

Med ett vassare SoC så skulle enheten fungera som en ordentlig ersättare som en billigare persondator.

Jag sitter fortfarande och väntar på en riktigt liten och billig (under 500kr) enkortsdator med x86-plattform. (De som finns är antingen förstora (mITX) eller så saknar de grundläggande I/O).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa nåt med Allwinnerchip, pga deras förakt för GPL så kommer dom aldrig fått nåt vidare communitystöd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Kommer aldrig köpa nåt med Allwinnerchip, pga deras förakt för GPL så kommer dom aldrig fått nåt vidare communitystöd.

efter att ha googlat lite så kopplar man att det inte är något bra kan du förklara så nån dödlig förstår utan att behöva läsa nån avhandling ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

4k lär vara begränsat till 2160/30 pga HDMI 1.4. Kodi kan ni nog glömma, ingen i Koditeamet tar i Allwinner med tång ens.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

@MatteN: vi får se ja har bara en vanlig 40tums tv så är mer tänkt som reservdator för 350kr.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Grönahunden:
Reagerade direkt på Arm A53...

Kunde lika gärna slagit på stora trumman och stoppat in ordentliga kärnor.
(För den som inte vet så är A53 small-core, dvs byggda för att vara billiga och energisnåla, lite som AMD Kabini/ Intel Atom).

A57 eller en A72 hade varit roligare att se så man får ordentligt med kräm i lådan, det hade gjort att enheten stuckit ut ännu mer.
Vi får se hur enheten tas emot på marknaden.
Största problemet som alla RPi "kloner" eller andra enkortsdatorer är väl just att rörelsen runt nya enheter oftast är många gånger mindre.

Skrivet av bärplockaren:

@Grönahunden
En liten recension på denna sen skulle vara skoj.

Tycker det är skoj att dessa små rackarna etablerar sig mer å mer, delvis får även Raspberry pi lite konkurrens med.

en X86 dator då ? namnet är ju dock lite Cheezy
https://www.kickstarter.com/projects/139108638/lattepanda-a-4...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tycker den verkar intressant, så jag backade med den enklare varianten.

Det är viktigt med community. Jag har en känsla av att man kommer ha x antal sådana här små datorer liggande i lådorna i framtiden och undra vad det var som hände.

Angående C.H.I.P. ska det bli intressant att se hur de lyckas med operativsystemet, de var ju tvungna att lägga till en del i kerneln för att få den att funka, om jag förståt det rätt. Väntar på två styck nu i december, men de lär nog inte dyka upp förrän i januari.

Om man inte har en bra community runt är det viktigt att kunna köra standardiserade varianter av operativsystemen åtminstone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Underbart namn och verkar riktigt trevlig, hoppas på en bra community så utveckling kan hålla en bra standard.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Underbart namn och verkar riktigt trevlig, hoppas på en bra community så utveckling kan hålla en bra standard.

Communitystödet lär inte bli så stort, varken Kodi eller OSMCteamen (eller några andra seriösa utvecklare) kommer befatta sig med skräpet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Communitystödet lär inte bli så stort, varken Kodi eller OSMCteamen (eller några andra seriösa utvecklare) kommer befatta sig med skräpet.

Imorse kom ett mail med diverse nyheter om A64, bl.a. en lång videorecension på ett förhandsexemplar. Recensenten visar bland annat att A64 klarar att spela upp 1080p 5.1 i Plex så helt kört är det inte. Länk

Pine-utvecklarna skriver dessutom i ett svar på sin kommentarssida på Kickstarter att man för diskussioner med Allwinner om just open-source och GPL (själv vet jag inte mer än vad jag läst bland kommentarerna men jag har ändå inte tänkt ha den som en HTPC). Vi får se var det landar, själv har jag inte bestämt mig för om jag skall nöja mig med en eller om jag skall ta två på en gång. Det skall också bli spännande att se vad de får fram för extramoduler!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.