Lämna tillbaka mobil

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2009

Lämna tillbaka mobil

Jag köpte en ny mobil på blackfriday, samsung galxy s6 32 gb guld och har nu öppnat den efter att ha snällt frågat deras kundtjänst om man kunde få byta till annan färg. Nej det kunde man inte.
Kan man fortfarande lämna tillbaka den?
14 dagar har inte gått.

Anledning är dels att jag gjorde miss och kollade inte upp att man inte kan sätta in ett minneskort, ej byta hela baksidan till fodral likt s5 och att den är vedervärdigt ful.... Jag visste inte att mobiler kom i färgen ful xD

God jul på er!

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

köpte du den på distans så ja, det är inga speciella krav på distansköplagen så länge den är i "ny skick".

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2009

Ok, tackar

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

CPU: Intel i7 5930K @4.5ghz Kylning: Noctua D15 | GPU: SLI 780Ti OC | PSU: HXi 850 | SSD: 500+120GB | Chassi: Corsair 760t

Surfplatta: Samsung Tab Pro 8.4, Android 6.0
Telefon: Iphone 6s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Om du använder distansköplagen så kommer du få köpa en ny mobil och då blir det ju för det priset den kostar nu så det kan ju bli lite dyrare

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Skulle inte vara helt säker på saken om jag vore ni, det beror alldeles på hur mycket telefonen är använd och om den kan anses som "i stort oförändrat skick".

Man får absolut testa den när man får hem den. Man får dock inte använda den fullt ut i 14 dagar och förvänta sig en problemfri retur.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Yorg:

Skulle inte vara helt säker på saken om jag vore ni, det beror alldeles på hur mycket telefonen är använd och om den kan anses som "i stort oförändrat skick".

Man får absolut testa den när man får hem den. Man får dock inte använda den fullt ut i 14 dagar och förvänta sig en problemfri retur.

Håller med, och med tanke på hur mobiler används och slits så räcker det ofta med en dags normal använding för att små märken och dyl. ska uppstå, och därmed telefonen inte längre i "väsentligt oförändrat skick". TS, hur mycket har du använt telefonen? Vad är den i för skick?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Jul 2013

Blev du sugen på en iPhone 6s istället eller?

Hur har man en telefon i nästan två veckor, för att sedan, helt plötsligt, komma på att den är ful?
Undersökte du inte huruvida du kunde sätta i ett minneskort när du köpte en telefon för 5000 spänn? Kan du punga ut så mycket utan att ens kolla en så enkel sak så har du råd att behålla mobilen och köpa en annan som du är nöjd med.

Tror knappast att de kommer acceptera en reklamation, man har inte en mobil så länge utan att någon liiiiten repa eller liknande har kommit på ett hörn. Kan vara hur liten som helst, men är den där så kommer de inte acceptera.

Och om ditt återköp nu skulle gå igenom, tänmk på nästa ägare, som förväntar sig en ny produkt och får en gammal som du har svettat runt på i två veckor. Skulle du själv vilja uppleva det? Om telefonen ändå är i hyffsat skick, men inte acceptabel att säljas som ny, så får butiken rea ut den som demovara. Då förlorar de såklart pengar.

Nej, ska man lämna tillbaka något så gör man det DIREKT. Om man funderar på om man verkligen vill ha något man har köpt på rea så låter man bli att packa upp den tills man har bestämt sig. Annars är man bra jäkla taskig både emot butiken och framtida ägare.

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Håller med, och med tanke på hur mobiler används och slits så räcker det ofta med en dags normal använding för att små märken och dyl. ska uppstå, och därmed telefonen inte längre i "väsentligt oförändrat skick". TS, hur mycket har du använt telefonen? Vad är den i för skick?

1. Vet inte hur du använder dina mobiler o.O
2. Om det är normalt att få sådana skador kan det inte ses som onormalt vid retur och bör därav inte göra några problem.

Det ska mycket till för att en ÅF ska neka en ångerrättsretur på en vanlig fysisk vara, konsumentlagarna är skrivna att skydda konsumenten och inte ÅF så denna måste ha otroligt starka skäl. Samma som returer inom 6 månader, det ligger på ÅF att bevisa att produkten används felaktigt m.m. sedan att vissa ÅF är grinigare än andra är ju klart och att många fular sig och försöker ducka ansvar.

Ångerrätten är inget "good will" av företagen, det är stenhårt lagstadgat och väsentligt oförändrat skick handlar mer om funktion eller markant åverkan.

För övrigt säger TS att den inte haft telefonen i 14 dagar, köpt under Black Friday men tvivlar på att det var instant delivery? Ånger rätten gäller från det att varan är mottagen.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Ferrat:

Ånger rätten gäller från det att varan är mottagen.

Nej det är ändrat,tiden börjar löpa när man blivit informerad om den, dessutom framgår det inte klart i denna tråden om det är en telefon med eller utan abonnemang, det påverkar också.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är ändrat,tiden börjar löpa när man blivit informerad om den, dessutom framgår det inte klart i denna tråden om det är en telefon med eller utan abonnemang, det påverkar också.

NEJ, den gäller från det att du fått varan OCH blivit informerad!

Citat:

När börjar ångerfristen?
Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan, förutsatt att du fått information om ångerrätten.

Källa- http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Annars skulle företag informera dig och sedan vänta två veckor med att skicka *facepalm*

Dock har du rätt om att abonnemang påverkar detta

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Ferrat:

1. Vet inte hur du använder dina mobiler o.O
2. Om det är normalt att få sådana skador kan det inte ses som onormalt vid retur och bör därav inte göra några problem.

Det ska mycket till för att en ÅF ska neka en ångerrättsretur på en vanlig fysisk vara, konsumentlagarna är skrivna att skydda konsumenten och inte ÅF så denna måste ha otroligt starka skäl. Samma som returer inom 6 månader, det ligger på ÅF att bevisa att produkten används felaktigt m.m. sedan att vissa ÅF är grinigare än andra är ju klart och att många fular sig och försöker ducka ansvar.

Ångerrätten är inget "good will" av företagen, det är stenhårt lagstadgat och väsentligt oförändrat skick handlar mer om funktion eller markant åverkan.

För övrigt säger TS att den inte haft telefonen i 14 dagar, köpt under Black Friday men tvivlar på att det var instant delivery? Ånger rätten gäller från det att varan är mottagen.

Nja, om vi ser till ett fall där ARN ger konsumenten rätt:

Citat:

ARN 2014-02238 - Rätt att ångra avtal vid öppnad förpackning

Beslut: Konsumenten fick rätt

En konsument ingick ett avtal per telefon med en säljare. Konsumenten begärde att få ångra köpet men näringsidkaren nekade detta eftersom förpackningen var öppnad och ansåg att ångerrätten då inte gällde.

ARN menade att en konsument, sedan lagändringen år 2014, kan ångra ett köp även om en vara använts eller till och med skadats. En konsument kan dock bli skyldig att ersätta näringsidkaren för en varas värdeminskning om denna beror på att konsumenten har ”hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion”. Denna lagstiftning är tvingande till konsumentens fördel.

Vidare menade ARN att det faktum att varans förpackning har öppnats inte ger näringsidkaren rätt att neka en konsument rätten att ångra köp av en vara som skett på distans, till exempel genom ett telefonsamtal. Och att öppna förpackningen får dessutom ses som en åtgärd som en konsument typiskt sett har rätt att göra för att undersöka varan. Konsumenten hade därför rätt att ångra köpet och näringsidkaren hade inte rätt till någon form av ersättning för värdeminskning.

Det handlar ju just om det, du ska inte få använda varan fritt, du ska kunna fastställa egenskaper eller funktion gällande den.

Jag vet att det åtminstone tidigare funnits en praxis gällande hur många minuter man skulle få ringa etc, vet inte om det fortfarande är aktuellt dock.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Yorg:

Nja, om vi ser till ett fall där ARN ger konsumenten rätt:

Det handlar ju just om det, du ska inte få använda varan fritt, du ska kunna fastställa egenskaper eller funktion gällande den.

Jag vet att det åtminstone tidigare funnits en praxis gällande hur många minuter man skulle få ringa etc, vet inte om det fortfarande är aktuellt dock.

Exakt konsumenten fick rätt och man kan bli skyldig att betala om de kan påvisa att man hanterat varan mer än man behövs, sedan försök bevisa det. Må finnas viss praxis men det är en extremt subjektiv bedömning och därav extremt svårt lagligt att trycka på.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Ferrat:

Exakt konsumenten fick rätt och man kan bli skyldig att betala om de kan påvisa att man hanterat varan mer än man behövs, sedan försök bevisa det. Må finnas viss praxis men det är en extremt subjektiv bedömning och därav extremt svårt lagligt att trycka på.

Det behöver inte vara en subjektiv bedömning, du kan kolla systemloggen för telefonen och se laddcykler eller samtalsminuter, skickade datapaket etc.

Om ARN har det som praxis kan du försöka hävda din lagliga rätt bäst du vill.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Ferrat:

Exakt konsumenten fick rätt och man kan bli skyldig att betala om de kan påvisa att man hanterat varan mer än man behövs, sedan försök bevisa det. Må finnas viss praxis men det är en extremt subjektiv bedömning och därav extremt svårt lagligt att trycka på.

Nej det är inte särskilt svårt. Företaget har rätt att få ersättning för den värdeminskning som uppstått som en följd av att köparen hanterat varan utöver den undersökning som får göras. Företaget behöver inte bevisa någonting i det läget, blir det en tvist av det hela har de all bevisning de behöver i hand redan. Oseriösa företag kan naturligtvis missbruka detta, men det kunde de göra även under tidigare laglydelse.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är ändrat,tiden börjar löpa när man blivit informerad om den, dessutom framgår det inte klart i denna tråden om det är en telefon med eller utan abonnemang, det påverkar också.

Har du någon källa på det? Och vad menar du "blivit informerad"? Är det när den ligger hos ditt postombud och du fått SMS att den går att hämta?

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2015

För fysisk del gäller ångerrätten från sekunden man har den i handen. När man ingår i avtal på distans gäller det när man bli informerad om den.

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

"Ångerfristen
12 § Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning. Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
...
Ångerfristen ... börjar aldrig löpa förrän konsumenten har fått information om ångerrätten..."

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av muSashi:

Har du någon källa på det? Och vad menar du "blivit informerad"? Är det när den ligger hos ditt postombud och du fått SMS att den går att hämta?

Det beror på om man köpt en telefon rent eller även ingått något tjänsteavtal vad som gäller, de flesta verkar ju kalla det "köpa telefon" fastän de inte köper en telefon utan tecknar ett tjänsteavtal där man får med en telefon.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Yorg:

Det behöver inte vara en subjektiv bedömning, du kan kolla systemloggen för telefonen och se laddcykler eller samtalsminuter, skickade datapaket etc.

Om ARN har det som praxis kan du försöka hävda din lagliga rätt bäst du vill.

Fast du måste fortfarande påvisa att det användandet inte behövdes för att skapa en uppfattning,, om jag surfar 100GB per dag, kollar non-stop youtube, ringer 23 timmar om dygnet och skickar 1000 SMS på en dag. Om det sedan tar mig en vecka att uppleva att telefonen inte lever upp till mina förväntningar eller behov, hur ska du kunna motbevisa det? Utom möjligen om det är samma ÅF som du har operatör som kan jämföra med tidigare bruk och möjligen sälja idén om att personen omöjligen kan ha det behovet?

Skrivet av twit:

Nej det är inte särskilt svårt. Företaget har rätt att få ersättning för den värdeminskning som uppstått som en följd av att köparen hanterat varan utöver den undersökning som får göras. Företaget behöver inte bevisa någonting i det läget, blir det en tvist av det hela har de all bevisning de behöver i hand redan. Oseriösa företag kan naturligtvis missbruka detta, men det kunde de göra även under tidigare laglydelse.

Självklart måste företaget bevisa värdeminskningen? Att de har rätt att få viss ersättning för bruk som inte är för att testa ja, men de måste även falla inom ramen av väsentligen påverkad.

Sedan förstår jag verkligen inte vad ni gör med era telefoner första dagen/dagarna? Mina telefoner ser generellt praktiskt taget nya ut med lite rengöring efter 1-2 år.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Ferrat:

Fast du måste fortfarande påvisa att det användandet inte behövdes för att skapa en uppfattning,, om jag surfar 100GB per dag, kollar non-stop youtube, ringer 23 timmar om dygnet och skickar 1000 SMS på en dag. Om det sedan tar mig en vecka att uppleva att telefonen inte lever upp till mina förväntningar eller behov, hur ska du kunna motbevisa det?

Du har inte rätt att använda telefonen i en vecka för att se om den motsvarar dina förväntningar, det är nämligen inte dina förväntningar som skall undersökas utan huruvida varan matchar vad handlaren utgett den för att vara. Visar det sig efter en viss tid att varan inte gör det, på sätt som inte kunde upptäckas initialt, handlar det inte om ångerrätt utan om en reklamation.

Skrivet av Ferrat:

Självklart måste företaget bevisa värdeminskningen? Att de har rätt att få viss ersättning för bruk som inte är för att testa ja, men de måste även falla inom ramen av väsentligen påverkad.

Det finns inget krav på att varan måste uppvisa en viss grad av påverkan. Kunden har rätt att undersöka varan för att säkerställa att den motsvarar vad säljaren utlovat, vilket inkluderar att om så behövs öppna blisterförpackningar (sådan där uschlig åtsmitande hårdplast) etc. Motkravet är att kunden hanterar prylen varsamt och faktiskt inte utför något annat än denna undersökning om varan skall returneras. Har varan tappat i värde som ett led av att kunden handlat utanför ramen av denna rättighet får företaget rätt till motsvarande ersättning. Rimligtvis är en repa på¨baksidan ingen stor grej men på en sprillans ny telefon rör det sig antagligen om en hundralapp eller tre, en repa rakt över skärmen blir betydligt dyrare.
Genom att köpa telefonen har kunden ingått ett avtal där denne accepterar både de rättigheter och krav som ställs, inklusive eventuell ersättning för värdeminskning. Företaget behöver inte bevisa någonting om det inte blir en tvist, och i det läget blir det lite lurigt för kunden om denne inte har dokumenterat sitt agerande väldigt väl eller företaget ifråga visat sig vara oseriösa och deras utsaga därmed inte tillförlitlig.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Ferrat:

Fast du måste fortfarande påvisa att det användandet inte behövdes för att skapa en uppfattning,, om jag surfar 100GB per dag, kollar non-stop youtube, ringer 23 timmar om dygnet och skickar 1000 SMS på en dag. Om det sedan tar mig en vecka att uppleva att telefonen inte lever upp till mina förväntningar eller behov, hur ska du kunna motbevisa det? Utom möjligen om det är samma ÅF som du har operatör som kan jämföra med tidigare bruk och möjligen sälja idén om att personen omöjligen kan ha det behovet?

Ångerrätten är till för att kompensera bristen på möjlighet att testa produkten som du annars har möjlighet till i en fysisk butik. Så om du har möjlighet att ringa 23 timmar, skicka 1000 SMS och surfa 100GB i någon av t.ex. Telias butiker så kan det ses som skäligt, annars blir det svårt att motivera det hela hos ARN.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av twit:

Du har inte rätt att använda telefonen i en vecka för att se om den motsvarar dina förväntningar, det är nämligen inte dina förväntningar som skall undersökas utan huruvida varan matchar vad handlaren utgett den för att vara. Visar det sig efter en viss tid att varan inte gör det, på sätt som inte kunde upptäckas initialt, handlar det inte om ångerrätt utan om en reklamation.

Du har rätt det är reklamation i det läget

Skrivet av twit:

Det finns inget krav på att varan måste uppvisa en viss grad av påverkan. Kunden har rätt att undersöka varan för att säkerställa att den motsvarar vad säljaren utlovat, vilket inkluderar att om så behövs öppna blisterförpackningar (sådan där uschlig åtsmitande hårdplast) etc. Motkravet är att kunden hanterar prylen varsamt och faktiskt inte utför något annat än denna undersökning om varan skall returneras. Har varan tappat i värde som ett led av att kunden handlat utanför ramen av denna rättighet får företaget rätt till motsvarande ersättning. Rimligtvis är en repa på¨baksidan ingen stor grej men på en sprillans ny telefon rör det sig antagligen om en hundralapp eller tre, en repa rakt över skärmen blir betydligt dyrare.
Genom att köpa telefonen har kunden ingått ett avtal där denne accepterar både de rättigheter och krav som ställs, inklusive eventuell ersättning för värdeminskning. Företaget behöver inte bevisa någonting om det inte blir en tvist, och i det läget blir det lite lurigt för kunden om denne inte har dokumenterat sitt agerande väldigt väl eller företaget ifråga visat sig vara oseriösa och deras utsaga därmed inte tillförlitlig.

Men ja kräva, företag kan kräva vad som helst precis som du kan skicka en faktura till vem du vill för vad du vill men du måste kunna styrka det vid tvist att prata om annat än i tvist är därmed onödigt?
Du säger först att företaget inte måste visa en viss grad av åverkan, sedan ger du exempel på kunder som inte hanterar det varsamt, repor m.m. vad ger det om inte påvisad grad av åverkan? Värdeminskningen måste kunna påvisas annars skulle företag bara säga att den förlora allt värde, ni kan lita på oss vi är seriösa och jag är rätt säker på att så funkar det inte.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Ferrat:

Värdeminskningen måste kunna påvisas annars skulle företag bara säga att den förlora allt värde, ni kan lita på oss vi är seriösa och jag är rätt säker på att så funkar det inte.

Företaget meddelar kunden: "På grund av att den returnerade varan var repig/smutsig/saknade huvud/var nerkletad med snus kommer vi dra av xx:- på summan vi återbetalar till ditt konto. Har du ytterliggare frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefon 888888. Ha en fortsatt mysig dag!". Håller kunden inte med har denne två val, att inte göra något åt det eller att kontakta kundtjänsten, är det därefter fortfarande olöst kan kunden dra det vidare till ARN eller tingsrätt.
Hävdar företaget att varan nu är värdelös eftersom det syns att någon tittat på den får det bli en tvist av det hela. Det krävs definitivt inte av alla företag att de sammanställer bevisning gentemot kunden redan intialt, även om kundtjänsten i nästa steg rimligtvis åtminstone skickar en bild.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av twit:

Företaget meddelar kunden: "På grund av att den returnerade varan var repig/smutsig/saknade huvud/var nerkletad med snus kommer vi dra av xx:- på summan vi återbetalar till ditt konto. Har du ytterliggare frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefon 888888. Ha en fortsatt mysig dag!". Håller kunden inte med har denne två val, att inte göra något åt det eller att kontakta kundtjänsten, är det därefter fortfarande olöst kan kunden dra det vidare till ARN eller tingsrätt.
Hävdar företaget att varan nu är värdelös eftersom det syns att någon tittat på den får det bli en tvist av det hela. Det krävs definitivt inte av alla företag att de sammanställer bevisning gentemot kunden redan intialt, även om kundtjänsten i nästa steg rimligtvis åtminstone skickar en bild.

Ja självklart, men det gör inte att de inte måste ha grund för det som nämnt tidigare du kan skicka en faktura till vem som helst och den måste bestrida men ska du få rätt i tvist måste du ha grund för det. Du kan göra vad du vill när du vill men betyder inte att det inte är olagligt, fel eller rättsligen styrkt osv.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2009

Spårade lite här, jag har haft tentaperiod och därför inte öppnat förpackningen då jag inte haft tid samt utifall man kunde byta färg så ville jag inte öppna förpackningen. Jag öppnade förpackningen igår och har inte ens stoppat ner mobilen i fickan utan låtit den vara i förpackningen den kom ifrån.

Jag kan inte annat än skylla på mig själv att jag inte kollade upp sdkort samt att man inte kunde byta baksidan som jag trodde det var standard för alla icke-iphones. Då den är så pass ful och saknar de saker jag anser vara grundläggande i en mobil så funderar jag på att byta till en annan mobil.

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

Samsung s6 är snygg i guld.
Du behöver inget nytt skall, du sätter det nya på det gammla.
Du behöver inget minmeskort.

Så...problemet löst för dig

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung c32hg70 144hz | Logitech g403| Corsair Vengeance K90 Mechanical Keyboard | Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy Note 8|LG OLED 55B7v, Nintendo Switch, Microsoft Surface Pro.