Nere på två alternativ, hjälp mig att välja!

Permalänk

Nere på två alternativ, hjälp mig att välja!

Tjena! Har efter mycket om och men bestämt mig för att investera i en av dessa två laptops. De är i princip identiska sett till specs förutom grafikkorten. Med tanke på prisskillnaden mellan de båda enheterna är min fråga: Är det värt pengarna för det bättre grafikkortet? Jag spelar mest Lol eller CS GO vilket inte är speciellt krävande spel. Kommer jag att märka någon skillnad i prestanda med det dyrare alternativet?

https://www.komplett.se/product/856043/datorer-och-surfplatto...

http://www.inet.se/produkt/1978105/acer-aspire-nitro-i7-8gb-g...

Just skillnaden mellan 950m & 960m när man spelar tex Lol, och hur pass mycket man märker av den upplever jag väldigt svårt att avgöra, någon som tror sig veta? Är ingen hejare på överklockning så uteslut det ur kalkylen

Bonusfråga: vilken tycker ni är snyggast? Personligen drar Acer-laptopen längsta strået för mig.

Permalänk
Medlem

@TheGooner:

GTX 950m och GTX 960m. Bygger på samma chip, har samma antal kärnor etc. Problemet med GTX 950m är att de flesta inklusive Asusen har DDR3 minne vilket inte alls lämpar sig som VRam. Därför är GTX 950m ungefär 20% långsammare än GTX 960m. Vet inte hur Acer är idag men den såg allt trevlig ut.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk

Jag rekommenderar Acer laptopen, för en tusing mer så får du ett mycket bättre grafikkort. Även om du inte spelar något mer krävande nu så kan det ju hända att du vill prova något annat i framtiden, och då skadar det inte med ett 960m.

Det som också är att tänka på är kylningen, och acer laptopen har bra kylning, ingen aning om asus.

Sen att den är snyggare och har lite bättre byggkvalite överlag är ju inte ett minus direkt.

Så ja, det är stor skillnad, även om det kanske inte märks i cs, så kan det påverka lol, beroende på vilka inställningar du vill ha.

Permalänk

@mull54: S Man skulle alltså kunna säga att jag får ett 20% snabbare grafikkort för 10% dyrare pris? Får fundera ett tag till om det är värt det helt enkelt!

Permalänk

@Badministrator: Hmmm ja den där tusenlappen verkar mer och mer värd. Tack för din input!

Permalänk
Inaktiv

Acer gör riktiga skit datorer, jag har haft å göra med en liknande och det är inget jag skulle rekommendera.

Permalänk
Medlem

@TheGooner: Ja det kan man säga. Dock gjorde Acer väldigt dåliga datorer förut. Fast just den Asus datorn har jag hört ska ha riktigt dålig kvalitet även den. Du får helt enkelt invänta mer svar och höra med någon som faktiskt har haft en nyare Acer. Läs lite recensioner på notebookcheck etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Acer gör riktiga skit datorer, jag har haft å göra med en liknande och det är inget jag skulle rekommendera.

Acer har gjort en del dåliga datorer, men var några år sen det var så, numera är dom lika bra som övriga fabrikat och Nitro serien hör till dom som jag tycker är bra, och helt OK byggkvalite bra skärm samt tysta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ha Skylake så kanske även denna kan vara ett alternativ: https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/asus-r...

Permalänk

@Fastback: Den är intressant men vill ha en laptop som är något mer diskret då jag ska sitta med den på universitetet och liknande

Permalänk
Skrivet av mull54:

Fast just den Asus datorn har jag hört ska ha riktigt dålig kvalitet även den.

Vem eller vart har du hört/läst det ifrån? Om du läst det på mån sida skulle jag väldigt gärna vilja veta vart det var ifrån. Är intresserad av bland annat den nämligen. Gäller ASUS N552VX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Vem eller vart har du hört/läst det ifrån? Om du läst det på mån sida skulle jag väldigt gärna vilja veta vart det var ifrån. Är intresserad av bland annat den nämligen. Gäller ASUS N552VX

https://www.youtube.com/watch?v=5PBq_0vvn40

Visa signatur

Permalänk

Tackar!
Hans klagomål verkar mest handla om att den känns plastig men annars ska allt vara bra

Skrivet av TheGooner:

@Fastback: Den är intressant men vill ha en laptop som är något mer diskret då jag ska sitta med den på universitetet och liknande

Känner precis samma sak. Vill ha en bra spel + alltiallo laptop men samtidigt ska man kunna bära med sig den till offentliga platser, plugget mm.

Istället för dubbelkommentar
Permalänk
Skrivet av Rödskägg d ä:

Tackar!
Hans klagomål verkar mest handla om att den känns plastig men annars ska allt vara bra

Känner precis samma sak. Vill ha en bra spel + alltiallo laptop men samtidigt ska man kunna bära med sig den till offentliga platser, plugget mm.

Har lagt löjligt mycket tid den senaste veckan på sökandet efter en sådan laptop och enligt mig finns det inget bättre alternativ än acer- laptopen som jag länkade i första inlägget dessutom nedsatt nu vid jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGooner:

Förståeligt! Jag har själv aldrig förstått varför en majoritet av alla gaminglaptops ska vara så "skrikiga" och se ut som om målgruppen enbart består av 12-åringar.

Har sett den där videon tidigare och man väl inte direkt utifrån den dra slutsatsen att N552VX har dålig kvalitet. Det recensenten klagar på är väl främst att datorn känns plastig, och visst är det synd att Asus gått ifrån materialvalet/designen i föregångaren N550, men det finns även betydligt plastigare datorer än N552 i prisklassen. Vill man ha markant bättre byggkvalitet med metalchassin får man i nuläget helt enkelt öka budgeten och se sig om efter t.ex. Asus Zenbook Pro UX501 eller Dell XPS15.