Köpråd - Vilket märke är det som gäller i 40-43" klassen?

Permalänk

Köpråd - Vilket märke är det som gäller i 40-43" klassen?

Hej! Har några förslag som jag funderar kring, budgeten är runt 12000. Samsung dominerar utbudet, Panasonic har jag fått intrycket av att hålla en hög lägstanivå. Samtidigt finns Sony, LG och Phillips där bakom. Operativsystem och sådant har jag inte några större preferenser, har tänkt komplettera med en Apple TV.

Panasonic 43"
Panasonic 40"
Samsung 40"
LG 43"
Sony 43":

Ser även att panelerna skiljer sig åt, där vissa använder sig av VA och några IPS. Har en högst tveksam uppfattning efter lite Google-sökningar att VA ger bättre svärta?

Tack för att ni tar er tid att läsa, alla synpunkter uppskattas!

Permalänk

Ingen aning vad du ska välja, det handlar till viss del om vad du tänkt titta på.
I många recensioner tenderar de att glömma bort hur apparaten presterar på vanliga TV-sändningar.
Du kan hur som helst hitta recensioner via www.konsumentguiden.se
Var beredd på att du kanske måste modifiera modellnamnet för att få mer träffar. Storleken kan du t.ex. strunta i. Ska du ha den med får du knappt någon träff alls.
Men när det gäller Panasonic kan det t.ex. vara aktuellt att läsa recensionerna på de apparater som bara heter CX700. Antagligen är det inga större skillnader. Men det borde du kunna komma fram till själv genom tillverkarens hemsida.

Till stor del handlar det inte om vilken modell du väljer, utan om inställningar och insignal.
Du kan köpa en billig skrutt-TV och sen mata den med HD-kanaler via parabol. Eller köpa en dyr modell och mata den med analog signal. Jag vet vad jag hade föredragit.

Och jo, VA-paneler har lite "bättre" svärta. Fast jag skulle inte kalla det för bra.
IPSer har å andra sidan, generellt sett, bättre betraktningsvinklar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Okej, tack för tipset! Ska sätta mig och läsa lite omdömen. Kommer spela lite TV-spel (Xbox One) men framförallt film.

Permalänk
Bildexpert 📺

VA-panelerna ligger betydligt högre i kontrastomfång. Kring 3000:1 i förhållande medan IPS-panelerna ligger lägre, kring 1000:1 och särskilt då på 4K-panelerna där jag mäter kring 700:1.

Med andra ord, ställer man in två apparater en VA-baserad, en IPS-baserad till att lysa med samma ljusstyrka, säg 100 cd/m2 kliver svärtan ned 3 – 4 ggr djupare på VA-baserade modeller. I vinkel minskar de här skillnaderna och hos VA-panelen faller det av snabbare och även färger och tonkurva försämras mer än hos IPS-paneler.

Men i alla hänseenden där man är en enda person som ska prioritera bildkvalitet och kan sätta allting (och sig själv) i rätt position har en VA-panel bättre förutsättningar. På detta kommer sedan alla andra skillnader som handlar om inställningar och insignal med mera som gör att det skiljer sig mellan olika produkter.

Permalänk

Okej! Just i detta nu och en tid framöver behöver jag inte oroa mig över betraktningsvinklar, då utrymme och andra faktorer gör det ointressant egentligen och om jag förstår er rätt så är det i så fall mest prisvärt att köra på VA-panel. Otroligt tacksam för era svar, helt perfekt!