Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Medlem

En intressant teori är ju att Trump har snackat ihop sig med Clinton. Planen är att han ska bryta från republikanerna snart och köra vidare som oberoende kandidat. Då kommer hälften av alla republikaner att rösta på honom och därmed är Clintons seger säkrad.

Men som sagt, det är en teori. Trump har dock tidigare haft åsikter som stämmer bättre med demokratera så, you never know.

Permalänk
Medlem

Tror USA hade behövt en affärsman som Trump som president. Någon som uppenbarligen vet hur man tjänar pengar, och inte bara hur man spenderar dom som alla andra innan han. Deras statsskuld är så extremt stor att den är svår att begripa. Och varje år måste dom höjja skuldtaket bara för att staten ska fortsätta fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Tror USA hade behövt en affärsman som Trump som president. Någon som uppenbarligen vet hur man tjänar pengar, och inte bara hur man spenderar dom som alla andra innan han. Deras statsskuld är så extremt stor att den är svår att begripa. Och varje år måste dom höjja skuldtaket bara för att staten ska fortsätta fungera.

*host* https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/09/03/if-don... *host*

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ronaldo:

Tror USA hade behövt en affärsman som Trump som president. Någon som uppenbarligen vet hur man tjänar pengar, och inte bara hur man spenderar dom som alla andra innan han. Deras statsskuld är så extremt stor att den är svår att begripa. Och varje år måste dom höjja skuldtaket bara för att staten ska fortsätta fungera.

Möjligt, jag vet inget om hans entreprenörskap. Men hans försvars-, säkerhets- och utrikespolitik verkar inget annat än skrämmande för resten av världen. Med tanke på hur stort inflytande USA har på västvärlden (på gott och ont) känns det inte som en bra grej för oss om Trumpedump vinner.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Tror USA hade behövt en affärsman som Trump som president. Någon som uppenbarligen vet hur man tjänar pengar, och inte bara hur man spenderar dom som alla andra innan han. Deras statsskuld är så extremt stor att den är svår att begripa. Och varje år måste dom höjja skuldtaket bara för att staten ska fortsätta fungera.

Men alltså näe. Trump må vara rik, men det har knappast med hans "kompetens" att göra. Ett land kan inte ärva sig rikt så jag tror det är rätt kört om han implementerar sin egen modell på hela USA's ekonomi. Han har fått massa gratis pengar att leka med. Han vet dock inte ett skit om hur man tjänar nya.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Folk sympatiserar med Trump helt enkelt för att han representerar deras världsuppfattning, att den vite (konservative) amerikanen är överlägsen alla andra.

Läs det sista ur denna artikel. Mycket skrämmande.

http://www.addictinginfo.org/2015/11/22/top-u-s-psychiatrists...

Skrivet av twit:

Det spelar ingen roll vad Trump har för åsikter, han representerar någonting annorlunda, även om detta annorlunda är hårresande för många av oss så är det där pudelns kärna ligger.
Lyckas man få tillräckligt många väljare missnöjda med vad som varit och erbjuder någonting nytt kan man gå långt, även om man stinker rutten smörgås och vill tvinga alla barn att gå baklänges till skolan.

Skrivet av vikham:

Stora delar i USA består av rednecks med radikala åsikter. Förmodligen den målgruppen som lägger sin röst på han. Eller vad tror ni?

---

Skrivet av Perb:

En intressant teori är ju att Trump har snackat ihop sig med Clinton. Planen är att han ska bryta från republikanerna snart och köra vidare som oberoende kandidat. Då kommer hälften av alla republikaner att rösta på honom och därmed är Clintons seger säkrad.

Men som sagt, det är en teori. Trump har dock tidigare haft åsikter som stämmer bättre med demokratera så, you never know.

Gillar att fantisera om sådana saker Trump ä kanske ett enormt lajv/trolleri som han ska komma ut från efter valet.
Som detta: Jimmie Åkesson återvänder till jobbet efter 15 år långt rasist-lajv

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@gabriel15:

Äter aftonbladet till frukost? Jag hänvisade till BBC, New York times och CNN. Medier jag personligen tycker är bra, 100 ggr bättre än aftonbladet, den används endast åt att följa frölundas match-resultat. Vilken tom luft tog du det påhoppet ifrån?

Så du tycker det är intressant med en incest förespråkande, china murs byggande, noll koll på pengar, handikapps hånande snubbe som har fått titeln " Enda mannen som är värre än Voldemort" som kan bli världsledare om han vinner valet?

Personligen är jag lite orolig över att en sådan människa ska ha världens mäktigaste position. Ser hellre att en med lite bättre perspektiv och värderingar har den positionen, återigen, min åsikt.
Alla ska få skapa sin egna! och det här va min.

Permalänk
Medlem

Med tanke på världsläget som råder, i synnerhet spänningarna med Ryssland och oroligheterna i mellanöstern, tror jag på katastrof om Trump vinner valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Tror USA hade behövt en affärsman som Trump som president. Någon som uppenbarligen vet hur man tjänar pengar, och inte bara hur man spenderar dom som alla andra innan han. Deras statsskuld är så extremt stor att den är svår att begripa. Och varje år måste dom höjja skuldtaket bara för att staten ska fortsätta fungera.

En affärsman som har 4 stycken konkurser bakom sig?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kan mr. Terminator bli guvernör eller vad det nu va så kan säkert Donald "Hej mitt hår lever sitt eget liv men nu tror jag det dog igår" Trump bli president

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Tror USA hade behövt en affärsman som Trump som president. Någon som uppenbarligen vet hur man tjänar pengar, och inte bara hur man spenderar dom som alla andra innan han. Deras statsskuld är så extremt stor att den är svår att begripa. Och varje år måste dom höjja skuldtaket bara för att staten ska fortsätta fungera.

Då är nog Trump fel person. Han har dock gjort ett fantastiskt bra jobb med att sälja myten att han vet hur man blir miljardär från grunden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Då är nog Trump fel person. Han har dock gjort ett fantastiskt bra jobb med att sälja myten att han vet hur man blir miljardär från grunden.

Ja, enligt länken jag postade här ovanför så hade han haft dubbelt så mycket pengar idag om han hade satt in rubbet i vanligt fondsparande för 25 år sedan. Så mycket till affärsman är han inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

En affärsman som har 4 stycken konkurser bakom sig?

Det sägs väl i staterna att man inte har lyckats om man inte försatt minst ett företag i konkurs?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Det spelar ingen roll vad Trump har för åsikter, han representerar någonting annorlunda, även om detta annorlunda är hårresande för många av oss så är det där pudelns kärna ligger.
Lyckas man få tillräckligt många väljare missnöjda med vad som varit och erbjuder någonting nytt kan man gå långt, även om man stinker rutten smörgås och vill tvinga alla barn att gå baklänges till skolan.

Det gör väl Bernie Sanders också tycker jag, men lite åt andra hållet. Trump tar bara så mycket plats i media med alla sina grodor och all publicitet är bra publicitet verkar det ju som. Jag vågar knappt tänka på vad som skulle hända om han vinner, jag ser framför mig hur han raserar inte bara USAs utan hela världens politik tämligen omedelbart.

Skrivet av Peterboxy:

Det är lika dant med SD, ju mer idiotiska uttalanden, järnrörs-vevande, rasistiska tokstollar som uttalar sig, ju bättre går det.

Det har väl som någon annan sa mer att göra med att folk är missnöjda med nuvarande regeringen. Sen verkar det vara lite Trump-syndrom med publiciteten där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det gör väl Bernie Sanders också tycker jag, men lite åt andra hållet. Trump tar bara så mycket plats i media med alla sina grodor och all publicitet är bra publicitet verkar det ju som. Jag vågar knappt tänka på vad som skulle hända om han vinner, jag ser framför mig hur han raserar inte bara USAs utan hela världens politik tämligen omedelbart.
Det har väl som någon annan sa mer att göra med att folk är missnöjda med nuvarande regeringen. Sen verkar det vara lite Trump-syndrom med publiciteten där också.

Kan det bli värre än hur det varit under Obamas tid då? Dom har ju gått från "War on terror" till "supporting terror" mer eller mindre. Beväpnar allt från "moderata" rebeller i Syrien (som sedan ansluter sig till IS självklart). Till Mexikanska knark kartell ( https://en.wikipedia.org/wiki/ATF_gunwalking_scandal ) . Ändå kan jag inte se att Svensk media skrivit en enda negativ nyhet om Obama, han är som ett helgon för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Det är lika dant med SD, ju mer idiotiska uttalanden, järnrörs-vevande, rasistiska tokstollar som uttalar sig, ju bättre går det.

Handlar om man bildar sin egna uppfattning. Både i SD och Trumps fall är medias smutskasnings kampanj extremt uppenbar. Folk är trötta på att bli tillsagda hur man ska tycka och tänka helt enkelt.

Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Jag tycker han får för mycket uppmärksamhet på media. Inte konstigt han blir mer populär och får fler röster.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag tror folk underskattar Trump tyvärr. Samma högerpopulism som gjort Sverigedemokraterna här stora och Front National i Frankrike stora t.ex. Man förenklar problem och sätter olika grupper mot varandra. Att Trump skyller allt på muslimerna är ju exakt samma som skett här i Europa med. Inget nytt. Precis som att folk inte orkar ta tag i problemen utan vill ha politiker som levererar så enkla lösningar som möjligt. Sedan om det är verklighetsfrånvänt eller inte tycks inte spela roll.

Personligen saknar jag tiden när Sarah Palin var den mest korkade högerkandidaten i USA. Trodde aldrig någon skulle kunna överträffa henne, men där ser man, jag hade fel.

Permalänk
Avstängd

Lustigt nog verkar det ju fungera med crackpot presidenter i det landet, de rör liksom om i grytan men systemet hindrar dem från att förstöra för mycket. Ryssarna verkar ju inte respektera normalt folk utan de måste veta att det sitter en tokdåre med fingret på knappen hela tiden för att de inte ska stödda sig.

Det kanske är det vi missar i Sverige, i stora delar av världen respekteras inte logik, återhållsamhet, eftertänksamhet och rättvisa, utan enbart styrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Tror USA hade behövt en affärsman som Trump som president. Någon som uppenbarligen vet hur man tjänar pengar, och inte bara hur man spenderar dom som alla andra innan han. Deras statsskuld är så extremt stor att den är svår att begripa. Och varje år måste dom höjja skuldtaket bara för att staten ska fortsätta fungera.

Ja varför inte, endast 4st konkurser... Låt USA drunkna i ännu mer skulder.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Jag tycker han får för mycket uppmärksamhet på media. Inte konstigt han blir mer populär och får fler röster.

Det beror på att media tjänar för mycket pengar på Donald Trump för att inte hjälpa honom få röster.
Även Aftonbladet har bytt ut sin älskade Zlatan till Trump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Lite Som i Sverige
Moderaternas politik gynnar mindre än 10% av befolkningen ( Om dom vore i ensam majoritet). Ändå röstar över 20% på dom!

Rättelse: Det skall vara 1 tiondel, dvs närmare 1% av befolkningen - om man ser till skattereduceringen

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Finns inget att oroa sig för än med honom. Han han har inte ens tagit sig vidare som presidentkandidat för republikanerna. Klara han denna omgång så blir det ett helt annat spel och uppmärksamhet i nästa omgång när det verkligen gäller. Hillary eller vem det nu blir på andra sidan kommer troligen vinna på alla hans mindre genomtänkta utspel.
Sedan har han ju rätt i vissa uttalanden med.

Själv anser jag mig inte gilla honom men han bidrar till en viktig del i spelet anser jag. Han gör inte allt till politiska frågor som skall malas och malas i evinnerlighet. Något jag personligen tycker vi har för mycket av här hemma i på lokal och riksnivå. Snabbare beslut och lite råg i ryggen som man står upp för.
Lite mer entreprenörsanda & ansvarstagande av driften av Sverige efterlyser jag.
Försvinner alldeles för mycket pengar på okunniga politiker, ansvarslösa kommunala inrättningar, verk m.m som lämnar ut att på bedömning för att man själva inte kan eller vill ta ansvar eller skickar det vidare.

Bästa inlägget i tråden.

Folk har mycket åsikter om saker och ting utan att orka läsa på lite. Trump leder förvisso i mätningarna gällande republikanernas kandidatval, han har ungefär runt 30% av stödet. Men det är långt ifrån någon majoritet. Förutom Trump så finns det ungefär 10 andra kandidater som har 60% av stödet, samt ungefär 10% som inte bestämt vem de stödjer. Dessa kommer hoppa av en efter en den kommande tiden. De avhoppade kandidaterna och deras väljare kommer därefter att välja en av de kvarvarande att stödja. Hur många av dessa kandidater och väljare tror ni kommer gå till Trump? Förmodligen jävligt få om ens någon. Republikanerna kommer börja samla sig kring en annan kandidat (Rubio, Carson, Cruz eller Bush). Donald Trump är ungefär som en takthållare/hare i friidrott/maraton. Det finns inte en chans att republikanerna vinner ett val med Trump, och det är de medvetna om. Det kommer svänga snabbt och intensivt de kommande månaderna.

Som någon annan nämnde så tror även jag att republikanerna oavsett kandidat kommer få det svårt att vinna valet på grund av demografin, men helt över är det inte.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Peterboxy:

Det är lika dant med SD, ju mer idiotiska uttalanden, järnrörs-vevande, rasistiska tokstollar som uttalar sig, ju bättre går det.

Trams. Har du något annat att komma med än anekdotisk bevisföring och samband som inte alls berör varandra? En miljöpartist drogade och våldtog ganska nyligen en student, och det har beroende på hur mycket dumt Romson sagt gått rätt bra för dem i opinionen.
Med samma retorik som du har kan man ju då säga att desto mer miljöpartister våldtar, desto populärare blir de. Eller?

Du försöker skapa någon sorts korrelation utan verkliga, empiriska eller bevisade samband. Istället är det bara en massa indicier.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

I teorin, ja. Men det är praxis att samtliga elektorer från en delstat skall rösta på den kandidat som fått flest röster i delstaten. https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektorskollegiet_i_amerikanska...

...vilket inte betyder ett skvatt om skon klämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men alltså näe. Trump må vara rik, men det har knappast med hans "kompetens" att göra. Ett land kan inte ärva sig rikt så jag tror det är rätt kört om han implementerar sin egen modell på hela USA's ekonomi. Han har fått massa gratis pengar att leka med. Han vet dock inte ett skit om hur man tjänar nya.

Ang det du skriver. Jag har inte kollat upp om detta stämmer men om jag minns siffrorna rätt som jag läste så påstods det att han har en förmögenhet idag på 2-3 miljarder men om han hade sålt allt han fick ärva efter sin far och istället satt pengarna i en fond som följde index på börsen så hade han haft en förmögenhet på ca 8 miljarder idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

...vilket inte betyder ett skvatt om skon klämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Amerikaner i stort är redan starkt kritiska till denna "demokratiska" modellen, så jo.. Jag tror att det skulle bli ett liv om det var så att elektorerna plötsligt röstade lite som de själva tyckte. I det fallet bli det ju inte en demokrati längre utan snarare en teknokrati.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Ang det du skriver. Jag har inte kollat upp om detta stämmer men om jag minns siffrorna rätt som jag läste så påstods det att han har en förmögenhet idag på 2-3 miljarder men om han hade sålt allt han fick ärva efter sin far och istället satt pengarna i en fond som följde index på börsen så hade han haft en förmögenhet på ca 8 miljarder idag.

Kan vara så. Det huvudsakliga i det jag säger är att det inte är särskillt svårt att bli/vara rik om man får pengar gratis. Ge alla en miljon och ganska många skulle ha huvud nog att få dem att växa, eller i alla fall inte krympa. Sen finns det ju förståss en hopplös del av befolkningen som inte kan titta på pengar utan att de försvinner men då är det ofta frågan om någon slags psykisk störning.

Sen tror inte jag att Trump är dum i huvidet. Tvärt om, han är smart, men han har sin egen förmögenhets bästa för ögonen, snarare än Amerikas bästa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vem är vi och klaga. Vi har Stefan Löfven och company som styr här....