Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kan Du förklara för mig varför det på flertalet bilar(alla?) i USA är graverat i backspegeln att föremål kan vara närmare än vad skenet gör gällande, men varför jag inte sett en enda sådan på en svensk bil dom senaste 16 åren? Är det för att deras inlärningsförmåga inte har några problem att själva räkna ut det och detta är bara en extra påminnelse ifall man är 100% senil och väljer att köra bil?

Det har att göra med deras lagar om stämningar, företagen vill ha ryggen fri
http://www.anvandbart.se/stolliga-stamningar/.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Veni:

Du har förstått mig helt rätt. Angående fortkörningsböter så tror jag knappast att de, som en egen händelse utan några andra samtidiga kriminella handlingar hamnar i belastningsregistret.

Vad det är för skuld till samhället som Du talar om låter mer som en repad skiva som personer som tycker synd om kriminella nyttjar sig av. Har Du stulit, snattat eller genomfört ett inbrott så är Du en tjuv och således kan Du inte, enligt min uppfattning men även enligt flera arbetsgivare i Sverige, inte kunna ha ett jobb där Du kommer i kontakt med någon annans egendom i yrket.

Men Du menar kanske att det skall inte vara några problem för en förskola att anställa en dömd pedofil som blivit frisläppt?

Men om jag kör för fort är jag ju fortfarande kriminell? Eller var går gränsen? Köra mot rött? Räcka finger mot polisen? Demonstrera mot de lagar som gör att om jag blir dömd för ett brott så mister jag min rätt att ändra på de lagarna?

Jag tycker inte synd om kriminella, men jag förväntar mig att våra fängelser och andra institutioner sköter sina uppgifter såtillvida att man inte släpper ut folk som bedöms kunna fortsätta sin brottsliga bana. Nu lever vi inte i en perfekt värld, och jag är fullt medveten om att återfallsprocenten är mycket högre än man tänker sig. Men det är verkligen ingen anledning till att förstöra all möjlighet till ett drägligt liv för en kille som råkat köra över en tant på ett övergångsställe strax efter han fick körkort. Det är fullt möjligt att bli dömd för dråp eller vållande till annans död i ett sånt läge, och det tycker jag inte bör vara grund för "fuck you, du kan lika gärna gå och dö för du kommer aldrig kunna leva ett normalt liv". Det behöver inte ens gå så illa att tanten dör, det kan bli misshandel eller vållande till kroppsskada. Finns massa fina rubriceringar att kasta på folk om man är på det humöret.

Och som jag menade tidigare, så är det skillnad på brott och brott. Pedofiler är i min mening sjuka till den milda grad att de inte bör få vistas bland folk. Men någon som dömts för ringa förskingring medan han var kassör i nån förening ska väl i allsin dar kunna få ett jobb som truckförare. Eller du menar att även det är uteslutet?

Skrivet av Veni:

Om domen vunnit laga kraft.

Måste finnas gränser. Vi kan t.ex. inte frånta alla som röstar på Trump, MP eller V deras rösträtt bara för att där kanske finns några våldsextremister samt demokratihatare i dessa kretsar.

Vilken lag? Enligt ditt sätt att se på saken är alla som skulle kunna stifta lagar antingen deporterade eller omyndigförklarade.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Det har att göra med deras lagar om stämningar, företagen vill ha ryggen fri
http://www.anvandbart.se/stolliga-stamningar/.

Jag har förstått att om man själv gör något fel i USA så kan man fortfarande skylla på någon annan, d.v.s. det klassiska "det är någon annans fel". Skall bli kul att se deras självgående fordon i framtiden.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men om jag kör för fort är jag ju fortfarande kriminell? Eller var går gränsen? Köra mot rött? Räcka finger mot polisen? Demonstrera mot de lagar som gör att om jag blir dömd för ett brott så mister jag min rätt att ändra på de lagarna?

Jag tycker inte synd om kriminella, men jag förväntar mig att våra fängelser och andra institutioner sköter sina uppgifter såtillvida att man inte släpper ut folk som bedöms kunna fortsätta sin brottsliga bana. Nu lever vi inte i en perfekt värld, och jag är fullt medveten om att återfallsprocenten är mycket högre än man tänker sig. Men det är verkligen ingen anledning till att förstöra all möjlighet till ett drägligt liv för en kille som råkat köra över en tant på ett övergångsställe strax efter han fick körkort. Det är fullt möjligt att bli dömd för dråp eller vållande till annans död i ett sånt läge, och det tycker jag inte bör vara grund för "fuck you, du kan lika gärna gå och dö för du kommer aldrig kunna leva ett normalt liv". Det behöver inte ens gå så illa att tanten dör, det kan bli misshandel eller vållande till kroppsskada. Finns massa fina rubriceringar att kasta på folk om man är på det humöret.

Och som jag menade tidigare, så är det skillnad på brott och brott. Pedofiler är i min mening sjuka till den milda grad att de inte bör få vistas bland folk. Men någon som dömts för ringa förskingring medan han var kassör i nån förening ska väl i allsin dar kunna få ett jobb som truckförare. Eller du menar att även det är uteslutet?

Vilken lag? Enligt ditt sätt att se på saken är alla som skulle kunna stifta lagar antingen deporterade eller omyndigförklarade.

Jag känner inte till trafikförordningens straffsatser för hur pass fort man måste köra innan det blir mer än en bot, d.v.s. innan det hamnar i belastningsregistret, och mig veterligen så måste en domstols dom vunnit laga kraft innan där ens görs en notering i belastningsregistret. Du får nog läsa på vad olika lagar i olika länder betraktar som kriminellt. Gällande Sverige så får Du kanske kontakta Polismyndigheten och fråga dom vart gränsen går för kriminella gärningar. Varför frågar Du mig gällande vilka gränser som gäller? Ställ dessa frågor till en jurist alternativt Domstolsverket/Polismyndigheten.

Det är Trump som denna tråd handlar om och jag har vädrat mina åsikter, och påpekat att man är emot demokrati om man vägrar röstberättigade att rösta baserat på vem dom hade tänkt att rösta.

Om lagen inte ger dig rätt att protestera så får Du antingen flytta eller ta eventuella konsekvenser för brott mot lagen. Kampen är lång men det kan även konsekvenserna vara. Frågan är hur långt man är beredd att gå.

Det här med att där finns någon psykolog som kan bedöma till 100% om någon kommer att fortsätta sin brottsliga bana finns inte. Där finns dessutom individer som tack vare sin släkt bär på oförmågan att kontrollera sig(även kallat våldsgen) och dessa individer kan även vara manipulativa vilket gör det svårt för en psykolog att utvärdera en sådan person till 100%. Det enklaste lösningen är ibland den rätta, och det är att straff måste fungera tillräckligt avskräckande, där livstidsfängelse i isoleringscell och dödsstraff är det yttersta men det hjälper inte mot alla, men då kan man i alla fall förhindra från att dessa personer begår fler kriminella gärningar eller att de hinner att ytterligare sprida sina gener.

Du får gärna förklara hur man "råkar" köra på någon dessutom vid ett övergångsställe? Som jag skriver lite längre upp i detta inlägg, Du får själv kolla var man i t.ex. Sverige betraktar någon som kriminell. Jag kan lugnt säga att den här "killen" borde enligt min mening inte få lov att hantera ett motordrivet fordon på allmän plats i Sverige mer i sitt liv. Vad säger att han inte "råkar" köra ihjäl ytterligare en till person på just ett övergångsställe i framtiden? Skall vi först låta alla göra ett typ av fel utav varje karaktär innan de får ett straff som hjälper att skydda oskyldiga? Straff i Sverige hjälper inte oskyldiga eller deras familjer, att verkligen förhindra att farliga samt oaktsamma personer hålls på avstånd från övriga gör det. Men jag anser att den tydliga gränsen är om man dömts en gång för en kriminell gärning och domen vunnit laga kraft. Har man valt att utföra kriminella gärningar så får man vara beredd att samhället har inga skyldigheter att acceptera dessa individer. Där finns inga garantier att de inte fortsätter med kriminella gärningar men att de denna gång förfinat sina metoder för att undvika/försvåra upptäckt.

Om den här fiktiva tanten överlever så anser i alla fall jag att, om det var förarens fel så skall denna förbjudas från att framföra motordrivna fordon inom landet och vid brott mot förbudet: livstids isoleringscell. Den här killen får helt enkelt lära sig att cykla eller använda sig utav kollektivtrafiken och han får fungera som ett avskräckande exempel.

Angående förskingring, och i det fall som Du beskriver trolöshet mot huvudman, så anser jag att en arbetsgivare som söker en truckförare(inne på något lager kanske?) inte bör anställa denna person. Uppenbarligen har personen innehaft en position som kräver förtroende och sedan utnyttjat det för sin egen personliga vinning. Vad är det som säger att denna person inte medvetet lämnar felaktiga tidrapporter eller tar något från det ställe där han kör trucken? För han gör ju något annat än bara kör en tom truck, eller hur? Kör han runt kanske oljetunnor eller stora bitar metall så är det svårt att stjäla men han kanske lämnar felaktiga tidrapporter om man inte har en stämpelklocka på plats eller om det är en plats som anställer f.d. kriminella där dom kriminella hjälps åt med fuskandet. Nej, det bästa för denna person är att starta eget och jobba som snickare, målare, golvläggare, lokalvårdare m.m. åt privatpersoner som kanske inte kollar personens bakgrund utan kollar enbart företagets bakgrund. Eller om han börjar köra åt lokaltrafiken. Finns gott om "trasiga" individer som är anställda utav Veolia och kör åt Skånetrafiken här i Malmö som då och då kör på fotgängare vid just övergångsställe eller som surfar på sin telefon och beter sig hotfullt åt passagerare när de blir dokumenterade och tillsagda, under färd.

Angående din sista fråga så förstår jag inte frågan. Personer som dömts utav en domstol för en kriminell gärning där domen vunnit laga kraft bör helt klart inte få lov att stifta några lagar eller ens sitta som nämndemän. Men detta är bara ett förtydligande eftersom jag förstår faktiskt inte din fråga baserat på det citat som Du hänvisar till.

Jag tycker dock att tråden börjar spåra ur bara för att man yttrar sig gentemot personer som anser att folk som röstar på Trump efter att ha sett hans reklam borde fråntas rätten att rösta. Mina värderingar kommer varken Trump eller folk i detta forum att rubba, varken från vänstern eller högern. Jag tror på fysisk, matematik, genetik, straff och rättvisa. Dock så delar jag flertalet utav Trumps uttalande och ser det som väldigt intressant att få återkomma till denna tråd i november månad när vi ser resultatet utav det demokratiska valet. Mycket kan hända på vägen, Trump kan hoppa i sista stund p.g.a. skelett i garderoben, men än så länge så verkar han vara väldigt målmedveten, orädd och låter som en vinnare, och det är kanske det som tilltalar USA. Dom behöver nu en förändring. Obama gick till historien som den första svarta presidenten i USA plus att han hamnade olyckligtvis i en sits där ekonomikraschen hade redan påbörjats, men nu kanske USA behöver någon som kan leda landet, skapa relationer med Putin och skydda sina invånare mot hot, speciellt yttre hot eller inre hot inspirerade utifrån.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag kom just på att:

Donald Trump är 69 år gammal
Hillary Clinton är 68 år gammal
Bernie Sanders är 74 år gammal

Sedan blev jag rädd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Kan Du förklara för mig varför det på flertalet bilar(alla?) i USA är graverat i backspegeln att föremål kan vara närmare än vad skenet gör gällande, men varför jag inte sett en enda sådan på en svensk bil dom senaste 16 åren? Är det för att deras inlärningsförmåga inte har några problem att själva räkna ut det och detta är bara en extra påminnelse ifall man är 100% senil och väljer att köra bil?

Det handlar om deras stämningskultur, där kan man stämma företag för minsta lilla diskrepans och därav har man en massa löjliga varningstexter på allt, alltså för att helgardera sig. Det klassiska exemplet är kvinnan som håller sin kaffekopp mellan låren i bilen och sen spiller och bränner sig när hon öppnar locket, hon stämde McDonalds (som sålde kaffet) och fick ganska många miljoner. Därav: Caution! Contents Hot på alla lock till engångskaffemuggar i USA och i förlängningen på de flesta även här. Just det fallet har ju sina specifika aspekter att beakta och det var inte riktigt så enkelt, men ganska så. Det finns säkerligen något (eller flera) liknande exempel när någon hävdat att de inte fattade att bilen bredvid dom var bredvid dom för att bilen såg liten ut i backspegeln och det var därför som de bytte fil och krockade eller så, och därmed har vi varningstexterna där. Lite samma sak med Ger inte flygförmåga på stålmannen-kostymen. En unge hoppade ner från taket med dräkten på, här hade det varit en tragisk olycka men där hävdar föräldrarna att de inte kunde veta att ungen inte kunde flyga med dräkten för det stod ju inte på förpackningen (typ). Självklart fattade de det men då kan de ju inte få en massa pengar liksom.

Alltså handlar det inte om att folk är dumma utan att de spelar dumma i en rättegång och därmed har chans att få miljoner för något misstag som de själva gjort. Det kan man förstås se som idiotiskt också, och det är det ju på flera sätt, men folk är inte så dumma att de inte fattar att en nyköpt kopp med hett kaffe är varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det handlar om deras stämningskultur, där kan man stämma företag för minsta lilla diskrepans och därav har man en massa löjliga varningstexter på allt, alltså för att helgardera sig. Det klassiska exemplet är kvinnan som håller sin kaffekopp mellan låren i bilen och sen spiller och bränner sig när hon öppnar locket, hon stämde McDonalds (som sålde kaffet) och fick ganska många miljoner. Därav: Caution! Contents Hot på alla lock till engångskaffemuggar i USA och i förlängningen på de flesta även här. Just det fallet har ju sina specifika aspekter att beakta och det var inte riktigt så enkelt, men ganska så. Det finns säkerligen något (eller flera) liknande exempel när någon hävdat att de inte fattade att bilen bredvid dom var bredvid dom för att bilen såg liten ut i backspegeln och det var därför som de bytte fil och krockade eller så, och därmed har vi varningstexterna där. Lite samma sak med Ger inte flygförmåga på stålmannen-kostymen. En unge hoppade ner från taket med dräkten på, här hade det varit en tragisk olycka men där hävdar föräldrarna att de inte kunde veta att ungen inte kunde flyga med dräkten för det stod ju inte på förpackningen (typ). Självklart fattade de det men då kan de ju inte få en massa pengar liksom.

Alltså handlar det inte om att folk är dumma utan att de spelar dumma i en rättegång och därmed har chans att få miljoner för något misstag som de själva gjort. Det kan man förstås se som idiotiskt också, och det är det ju på flera sätt, men folk är inte så dumma att de inte fattar att en nyköpt kopp med hett kaffe är varm.

Ibland undrar jag om dom spelar dumma eller inte....men Du har helt klart ett solid argument när Du hänvisar till deras stämningskultur. Offtopic men läste precis denna: http://www.reuters.com/article/us-usa-court-microsoft-idUSKCN... och om jag inte minns fel så var det folk som vände på sina konsoler under tiden skivan snurrade. Lika korkat som att ta ut en hårddisk ur sitt fack innan den gått ner helt i varv eller vandra runt med sin bärbara dator under tiden hårddisken snurrar(IBM tillämpade en funktion i sina för att spinna ner så fort den upptäckte ett fall eller tiltningar).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Ibland undrar jag om dom spelar dumma eller inte....men Du har helt klart ett solid argument när Du hänvisar till deras stämningskultur. Offtopic men läste precis denna: http://www.reuters.com/article/us-usa-court-microsoft-idUSKCN... och om jag inte minns fel så var det folk som vände på sina konsoler under tiden skivan snurrade. Lika korkat som att ta ut en hårddisk ur sitt fack innan den gått ner helt i varv eller vandra runt med sin bärbara dator under tiden hårddisken snurrar(IBM tillämpade en funktion i sina för att spinna ner så fort den upptäckte ett fall eller tiltningar).

Jo, det finns ju exempel som med största sannolikhet kommer från verklig dumhet också, som kvinnan som torkade sin hund i micron (om den nu är sann och hon inte ville bli av med sin hund och tjäna lite stålar ).

Samtidigt finns det ju tecken på att amerikanare i allmänhet kanske inte är världens smartaste folk, som att en stor andel hela tiden röstar mot sina egna intressen, men det har ju fler orsaker också som deras mer tillåtande lagar om propaganda eller förhoppningen om den amerikanska drömmen. En artikel som jag tyckte var ganska träffande såg det som att USA är ett land befolkat av fattiga miljonärer: Alla tror att de ska lyckas att bli rika och därför vill de minska skattebördan för rika och se till att inte fattiga freeloaders parasiterar på de rika med sjukvård och liknande. Sen att 99% inte har en chans att hamna där har ju ingen betydelse om tillräckligt stor andel tror att de hör till den procenten som kommer att göra det.

Å andra sidan så finns ju det ju väldigt många väldigt smarta personer där också, exempelvis har de ju bra mycket mer än sin beskärda del av nobelpris eller liknande. Problemet är ju att så mycket i USA bygger på egoism, då får man skrupelfria jurister som stämmer till höger och vänster, populistiska politiker som spelar på folks rädslor, en underklass som aldrig kan ta sig upp och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det finns ju exempel som med största sannolikhet kommer från verklig dumhet också, som kvinnan som torkade sin hund i micron (om den nu är sann och hon inte ville bli av med sin hund och tjäna lite stålar ).

Samtidigt finns det ju tecken på att amerikanare i allmänhet kanske inte är världens smartaste folk, som att en stor andel hela tiden röstar mot sina egna intressen, men det har ju fler orsaker också som deras mer tillåtande lagar om propaganda eller förhoppningen om den amerikanska drömmen. En artikel som jag tyckte var ganska träffande såg det som att USA är ett land befolkat av fattiga miljonärer: Alla tror att de ska lyckas att bli rika och därför vill de minska skattebördan för rika och se till att inte fattiga freeloaders parasiterar på de rika med sjukvård och liknande. Sen att 99% inte har en chans att hamna där har ju ingen betydelse om tillräckligt stor andel tror att de hör till den procenten som kommer att göra det.

Å andra sidan så finns ju det ju väldigt många väldigt smarta personer där också, exempelvis har de ju bra mycket mer än sin beskärda del av nobelpris eller liknande. Problemet är ju att så mycket i USA bygger på egoism, då får man skrupelfria jurister som stämmer till höger och vänster, populistiska politiker som spelar på folks rädslor, en underklass som aldrig kan ta sig upp och så vidare.

Jag förstår fan inte hur fattiga amerikaner kan rösta på ett parti vars mål är att göra det sämre för dem.

Lobbyism är väl ett "finare" ord för korruption? Om jag inte har fel styrs väl de flesta senatorer av stora företag som betalar stora summor för att få dem att rösta på ett visst sätt.
Hmm, verkar nog vara så:
http://www.forbes.com/2009/01/22/corruption-lobbying-bribes-b...
http://www.forbes.com/2009/01/22/corruption-economics-bribes-...

Skulle inte förvåna mig om Trump vinner med tanke på det som du sade om den "amerikanska drömmen".

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Om domen vunnit laga kraft.

Måste finnas gränser. Vi kan t.ex. inte frånta alla som röstar på Trump, MP eller V deras rösträtt bara för att där kanske finns några våldsextremister samt demokratihatare i dessa kretsar.

Varför är en dömd brottsling mindre värd än en brottsling som inte har blivit tagen då? För att han var dum och blev tagen?
Om din mor går över rött övergångsställe, säger du till henne att hon inte får rösta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Den sidan verkar vara extremhöger, inte direkt någon sida med objektiva synpunkter.

Som jag helt uppenbart sa, kanske ingen bra sida i sig men dök upp vid Googling, Alisnky's 13 punkter ändras inte för att sidan inte är ok utan är och har alltid varit helt officiella.

Skrivet av Gropenator:

USA-vänstern? Vilka skulle de vara? Demokraterna? De må vara till vänster om Republikanerna i USA, men sett till en svensk (eller för den delen, Europeisk) vänster-höger skala så är de mitten-höger. Partier som skulle motsvara den svenska vänstern har inte någon som helst reell position i den amerikanska politiken.

Så det kanske finns något obskyrt vänsterparti i USA som har Alinsky som sin stora hjälte, men det gäller inte Demokraterna.

Självklart hänvisar jag till Demokraterna och försöker inte sätta det i någon form av skala i relation till EU el restan av världen för den delen, inte heller för att dom är så jäkla liberala som många utger sig för att vara utan för att folk vet att dom rent allmänt kallar sig själva vänstern och Republikanerna därmed högern i ett 2 parti system. Namn så som tex Hillary Clinton el Barack Obama är bara ett par få exempel på Alinsky dyrkare, jag menar detta är ju knappast någon hemlighet allt man behöver göra är lite research och där är det svart på vitt men så igen han har ju länge varit någon av en kult figur för dessa typer, läs (hand) boken Rules for Radicals och jämför med vad som implementeras i modern tid och häpna. Han beskriver ju ord för ord hur man bedrar folket, hur man implementerar propaganda osv..

Bland dessa politiker finns såklart allt ifrån extrem vänster till extrem höger men så igen det är bara benämningar som dessutom ofta missbrukas till höger och vänster (pun intended) och i slutändan så är båda partierna såklart toppstyrda och ingen vid sina sinnes fulla bruk tror väl idag att Obama är mannen som verkligen håller hårt i rodret? Bushar och Clintons är dessutom rätt nära bakom politikens rökridåer men så igen det är ju bara ett exempel i en enda ända röra av korruption.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är detta jag tycker är väldigt intressant med honom, ni som äter Aftonbladet till frukost,middag,lunch tycker inte att han är populär men han leder bland republikanerna.

Bernie Sanders och Rand Paul gillar jag med men problemet med dem är att de inte har en chans att vinna.
Något jag tycker är intressant med Donald Trump är att han inte går att köpa vilket kanske stämmer med tanke på att han redan har pengar.

Ja, svensk media är ju rena indoktrineringsmaskinen...

Svensk media idag är ju mest en gigantisk röra av folk som anser sig tvingade att skriva ledare med mera där man lär svenska folket att tycka och tänka på rätt sätt. Se bara på SVD som är helt frenetiska med sin hysterifeminism och alla artiklar om hur hemska män är och vilka offer alla kvinnor är. Bort med dem, vet jag, och koncentrera er på att vara den tredje statsmakten samt ha grävande och avslöjande journalistik. Inte nog med att ni kan göra er av med en massa folk (kostnader) utan kanske svenskarnas förtroende för media återvinns.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

, men folk är inte så dumma att de inte fattar att en nyköpt kopp med hett kaffe är varm.

Sen underlättar det ju om du faktiskt vet vad du pratar om när du drar upp saker. Kaffehändelsen till exempel har ingenting att göra med att personen inte fattade att kaffet var varmt. Det handlar om att personen var fastbältad i sin bil när hon fick en kopp kaffe som var väldigt mycket varmare än vad kaffe skall serveras i knät som skadade henne så pass illa att hon fick genomföra transplantationer.

McDonalds hade åren innan fått ni över 700 klagomål på sitt för varma kaffe.

Sedan bad hon inte om miljontals dollar. Hon bad om kompensation för skadorna hon åsamkat sig. och fick $160k för det. Utöver det dömdes donken även att betala $2,7m till hene. Anledninen till att det är en så stor summa har helt och hållet att göra med att det måste vara stora summor för att ett företag som McDonalds skall bry sig om utgiften.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ibland undrar jag om dom spelar dumma eller inte....men Du har helt klart ett solid argument när Du hänvisar till deras stämningskultur. Offtopic men läste precis denna: http://www.reuters.com/article/us-usa-court-microsoft-idUSKCN... och om jag inte minns fel så var det folk som vände på sina konsoler under tiden skivan snurrade. Lika korkat som att ta ut en hårddisk ur sitt fack innan den gått ner helt i varv eller vandra runt med sin bärbara dator under tiden hårddisken snurrar(IBM tillämpade en funktion i sina för att spinna ner så fort den upptäckte ett fall eller tiltningar).

Ingen nådig rasism mot amerikaner du ligger inne med? Sverige och Svenskar gör jäkligt mycket korkade saker som omvärlden skrattar åt med. Vi är ju världskända för att vara extremt naiva och lättpåverkade.

Hade du skadat dig på en produkt och du visste att du kan få miljonbelopp i skadestånd för det av företaget så hade du antagligen gjort det med? Är ju snarare korkat att INTE göra det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Varför är en dömd brottsling mindre värd än en brottsling som inte har blivit tagen då? För att han var dum och blev tagen?
Om din mor går över rött övergångsställe, säger du till henne att hon inte får rösta då?

Nu är jag inte någon expert på svensk lagstiftning, speciellt inte trafikförordningen, men om man är kriminell och en dom vunnit laga kraft p.g.a. en kriminell gärning så anser jag inte att en sådan person skall bidra till att styra landet.

Sen får Du själv svara på din fråga, är man kriminell och kan man dömas i en domstol för att gå mot rött ljus? Jag varken kör bil, cyklar eller går mot rött ljus. Likaså stannar jag alltid oavsett fordon vid stopp-plikt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Ingen nådig rasism mot amerikaner du ligger inne med? Sverige och Svenskar gör jäkligt mycket korkade saker som omvärlden skrattar åt med. Vi är ju världskända för att vara extremt naiva och lättpåverkade.

Hade du skadat dig på en produkt och du visste att du kan få miljonbelopp i skadestånd för det av företaget så hade du antagligen gjort det med? Är ju snarare korkat att INTE göra det..

Du får gärna förklara hur man kan vara rasistisk mot en nation eller nationens befolkning. Sist jag kollade så är vi samma ras och med små evolutionära drag som skiljer oss mot deras eurasiska ursprungsbefolkning och svarta/bruna.

Annars är vi rätt så lika förutom att svenskar slipper alla varningsetiketter och är mer återhållsamma med vår förökning. Jag skulle inte förnedra mitt namn genom att falskt intyga att jag är korkad för att få tillgång till några extra pappersbitar. Jag överlever nog utan denna "bonus" så länge inte en dåre till taxiförare eller busschaufför kör ihjäl mig i Malmö.

Däremot om jag hade kunnat få evigt liv utan att åldras så hade jag nog varit beredd att bryta mina principer.

EDIT:

Att vår regering skämmer ut oss för resten utav världen kan inte jag ansvara för. Det kan bara väljarna göra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Sen underlättar det ju om du faktiskt vet vad du pratar om när du drar upp saker. Kaffehändelsen till exempel har ingenting att göra med att personen inte fattade att kaffet var varmt. Det handlar om att personen var fastbältad i sin bil när hon fick en kopp kaffe som var väldigt mycket varmare än vad kaffe skall serveras i knät som skadade henne så pass illa att hon fick genomföra transplantationer.

McDonalds hade åren innan fått ni över 700 klagomål på sitt för varma kaffe.

Sedan bad hon inte om miljontals dollar. Hon bad om kompensation för skadorna hon åsamkat sig. och fick $160k för det. Utöver det dömdes donken även att betala $2,7m till hene. Anledninen till att det är en så stor summa har helt och hållet att göra med att det måste vara stora summor för att ett företag som McDonalds skall bry sig om utgiften.

Jo, jag vet och det var därför jag sa:

Skrivet av snajk:

Just det fallet har ju sina specifika aspekter att beakta och det var inte riktigt så enkelt, men ganska så...

Fortfarande handlar det om någon som spiller kaffe på sig själv och fick ett skadestånd på miljoner. Kaffet var jävligt (för) varmt och koppkonstruktionen gjorde både temperaturen på kaffet svår att märka från utsidan och att koppen tappade hållfasthet när locket togs bort, men likväl så handlar det om en person som tyckte det var en bra idé att hålla en engångskopp fylld med hett kaffe mellan låren när hon tog loss locket. Sen agerade McD väldigt dåligt också, de vägrade betala sjukvårdskostnader och så, så det var ju deras fel att det gick så långt som till domstol och att skadeståndet blev så mycket högre än vad den utsatta begärde och vad det hade blivit om de bara betalade. Och hade kaffet varit i en mer normal temperatur så hade inte skadorna blivit alls lika allvarliga förstås. Men lite ansvar får väl ändå personen som spillde kaffe på sig själv ta liksom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Jag förstår fan inte hur fattiga amerikaner kan rösta på ett parti vars mål är att göra det sämre för dem.

Nej, inte jag heller. Men jag tror att mycket av orsaken är "den amerikanska drömmen". Tror man på allvar att man kommer att bli miljonär snart, bara man jobbar hårt, så vill man ju inte göra det sämre för miljonärer liksom. Eller, en del har förstås förmågan att inte bara tänka egoistiskt, men generellt.

Citat:

Lobbyism är väl ett "finare" ord för korruption? Om jag inte har fel styrs väl de flesta senatorer av stora företag som betalar stora summor för att få dem att rösta på ett visst sätt.
Hmm, verkar nog vara så:
http://www.forbes.com/2009/01/22/corruption-lobbying-bribes-b...
http://www.forbes.com/2009/01/22/corruption-economics-bribes-...

Jo, lobbyism är förkastligt och jag har svårt att se varför det är tillåtet på det sätt som det är både här och i USA, men det är förstås mycket värre där, mer pengar inblandade och mycket mindre insyn. Politikers uppgift är ju att företräda folket liksom, inte det företag som betalar mest, men så fungerar det ju inte idag.

Citat:

Skulle inte förvåna mig om Trump vinner med tanke på det som du sade om den "amerikanska drömmen".

Kanske, men jag tror (eller hoppas) att merparten av amerikanska röstberättigade ändå har vett nog att se igenom hans dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men lite ansvar får väl ändå personen som spillde kaffe på sig själv ta liksom?

Inte lönt att försöka gå den linjen i samhällen där folk lärt sig sedan barnsben att de har inget ansvar för sina egna handlingar. Det är alltid någon annans fel. Och som någon annan skrev i denna tråd så ansågs det vara korkat om man inte krävde skadestånd när man själv skadat sig när man hanterat någon produkt eller redskap felaktigt, helst i miljonklassen.

Vi får se om Trump kan lära folk att börja ta eget ansvar och att landet bör enas innan det kan blomstra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

I USA där många är livrädda för muslimer på grund av medias överdrifter och svartmålning osv så skulle det inte förvåna mig om många amerikaner tycker det är en rimlig idé att stoppa muslimer från att komma in i landet..

Att kampanja på folks rädslor är kanske smart om man vill vinna valet men knappast bra för landet. Muslimsk terrorism står i USA för en löjligt låg andel dödsfall senaste åren (även om man räknar med 9/11 och alla soldatar som dött i irak). Det är varje år mångfalt många fler som dör av vapenvåld eller dålig vård än vad som någonsin dödats av terrorister tex...

Skrivet av Defeat^:

De andra förslagen är väl dock inte så galna? Att stoppa ISIS hade varken varit svårt, dyrt eller tagit lång tid för USA. Problemet är att de inte ens försöker. Samma med mexikanska gränsen. Visst, öppna gränser i all ära, men funkar det inte så är gränskontroll bättre än att inte agera alls. Samma som händer i Sverige nu. Alla pratar om hur fint och bra det är med helt öppna gränser och ignorerar problemen helt. Sen i sista minuten tvingas politikerna anpassa sig till verkligheten och då blir alla plötsligt chockade?..

"Cut the head of ISIS and take their oil" är vad som sägs. Det är ett så idiotiskt uttalande att jag inte tänker kommentera det mer. USA leder redan en koalition för att stoppa ISIS. "Problemet"? är att man faktiskt har lärt sig av irak så istället för att invadera syrien vill man göra det hela som en insats tillsammans med andra länder och främst av allt låta grannländerna och syriens eget folk ta tag i det.

Ang. öppna gränser så har USA inte öppna gränser (https://en.wikipedia.org/wiki/Open_border ifall du inte vet vad du pratar om). Bara för man inte har en stor jävla MUR betyder det inte att gränsen är öppen. I videon säger dom "... and let Mexico pay for it" hur fan ska detta gå till? en mur på 2000mil har bara byggts en gång tidigare i världen och även med modern byggkonst vore det ett ENORMT (http://www.nationalmemo.com/an-engineer-explains-why-trumps-w...) projekt och det hade kostat löjliga summor. Det är en helt idiotisk idé.

Skrivet av Defeat^:

Hur kan folk på riktigt bli förvånade över att icke existerande bostadsbyggande, dålig ekonomi, hög brist på lågkvalificerade jobb inte är en bra kombination med extremt hög befolkningsökning i form av lågutbildade människor som får direkt tillgång till en av världens bästa välfärd?

USA's ekonomi är extremt start just nu och har gått uppåt senaste åren i rasande fart. Statsbugetens minus har gårr ner med 80% sen Obaama tog över trots stora paket för att stärka ekonomin efter bankkrascherna (som funkade.. hör och häpna). Det skapas mer jobb i USA nu än någonsin under senaste 30 åren osv osv. Allt detta kan du kolla upp om du faktiskt bryr dig, men de flesta lyssnar ju bara på skrämselpropaganda vilket ger ett annat budskap.

Största anledningen till att folk inte märker av den enormt starka ekonomin i USA är för att (som vanligt) tillfaller ökning nästan bara de rika och stora företag.

On the same note går sveriges ekonomi också rätt jävla bra just nu...

Skrivet av Defeat^:

Tror för övrigt inte Trump är så galen som han vill ge sken av, han kan ju omöjligt mena allt han säger?? Tror mest han är en cynisk idiot som försöker samla missnöjesröster från rednecks. Jag vägrar illa fall tro att man på riktigt kan vara så korkad och komma så nära makten i världens mäktigaste land..

Jag hoppas innerligt att du har rätt för även om en direkt jämförelse haltar på många punkter var det tanken "han kan väl inte mena allt han säger..." som var en av anledningarna att det gick som det gick i tyskland 1933.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag vet och det var därför jag sa:
Fortfarande handlar det om någon som spiller kaffe på sig själv och fick ett skadestånd på miljoner. Kaffet var jävligt (för) varmt och koppkonstruktionen gjorde både temperaturen på kaffet svår att märka från utsidan och att koppen tappade hållfasthet när locket togs bort, men likväl så handlar det om en person som tyckte det var en bra idé att hålla en engångskopp fylld med hett kaffe mellan låren när hon tog loss locket. Sen agerade McD väldigt dåligt också, de vägrade betala sjukvårdskostnader och så, så det var ju deras fel att det gick så långt som till domstol och att skadeståndet blev så mycket högre än vad den utsatta begärde och vad det hade blivit om de bara betalade. Och hade kaffet varit i en mer normal temperatur så hade inte skadorna blivit alls lika allvarliga förstås. Men lite ansvar får väl ändå personen som spillde kaffe på sig själv ta liksom?

Exakt, du sa att det var ganska så enkelt vilket det överhuvudtaget inte var. Du påstår fortfarande att hon fick ett skadestånd på miljoner, det fick hon inte. Huvuddelen av pengarna var pengar påslängda för att McDonalds skulle känna av det, det var inte del av skadeståndet.

Det du också sa var att "folk är inte så dumma att de inte fattar att en nyköpt kopp med hett kaffe är varm". Men fallet du tog upp har ju ingenting med dumhet att göra överhuvudtaget. Det har gått så långt att det finns studier på hur ofta just det fallet används helt åt helsefyr fel av folk som inte har någon aning om vad de pratar om när de tar upp det, detta är bara ännu ett exempel av det.

Amerikas rättssystem och stämmningskåthet kan man diskutera i löpmeter, det är väl lite av "the american dream" smo hjälper det på traven också. Men att använda ett fall där någon som sitter fastspänd på några sekunder får tredje gradens brännskador och behöver hudtransplantationer efter att ha spillt kaffe är trots allt en bit över "att en nyköpt kopp med hett kaffe är varm".

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Exakt, du sa att det var ganska så enkelt vilket det överhuvudtaget inte var. Du påstår fortfarande att hon fick ett skadestånd på miljoner, det fick hon inte. Huvuddelen av pengarna var pengar påslängda för att McDonalds skulle känna av det, det var inte del av skadeståndet.

De var en del av skadeståndet för att hon fick dem. Punitive damages (alltså skadestånd i syfte att bestraffa ena parten utan koppling till skadan de gjort sig skyldiga till) har vi inte riktigt i Sverige men likväl så var det pengar hon fick av McDonalds för att hon spillde kaffe på sig och stämde dem. Sen blev visserligen skadeståndet nersatt av domaren till något mer rimligt men det är fortfarande flera miljoner kronor som gick till kvinnan som spillde kaffe på sig själv för att hon spillde kaffe på sig själv.

Citat:

Det du också sa var att "folk är inte så dumma att de inte fattar att en nyköpt kopp med hett kaffe är varm". Men fallet du tog upp har ju ingenting med dumhet att göra överhuvudtaget. Det har gått så långt att det finns studier på hur ofta just det fallet används helt åt helsefyr fel av folk som inte har någon aning om vad de pratar om när de tar upp det, detta är bara ännu ett exempel av det.

Tja, det är inte direkt intelligent att öppna en kopp kaffe hållen mellan låren, så lite dumhet var det allt inblandat. Till och med domstolen ansåg ju henne 20% vållande själv liksom. Jag har exempelvis inga mugghållare i min bil men likväl skulle jag aldrig hålla en kopp kaffe i papp- eller frigolitmugg i knät, än mindre om jag hade för avsikt att ta loss locket, för då är risken stor att jag spiller kaffe på mig själv.

Sen tog jag inte upp detta exempel för att visa på någons dumhet utan för att visa på dumheten i systemet som innebär att man måste ha en massa varningstexter på allt för att minimera risken att bli stämd. Summan är intressant inte för att hon fick den utan för att McDonalds var tvungna att betala den och de därför, för att minska risken att de skulle behöva betala något liknande igen, satte varningstexter på alla kaffemuggar (eller förtydligade den befintliga texten). Vilket bara är fånigt för att folk är inte så dumma att de inte fattar att en nyköpt kopp med hett kaffe är varm och för att det förstås inte är för att upplysa om detta som texten finns där utan för att kunna peka på den och säga Skyll dig själv, det står ju att kaffet är varmt liksom.

Citat:

Amerikas rättssystem och stämmningskåthet kan man diskutera i löpmeter, det är väl lite av "the american dream" smo hjälper det på traven också. Men att använda ett fall där någon som sitter fastspänd på några sekunder får tredje gradens brännskador och behöver hudtransplantationer efter att ha spillt kaffe är trots allt en bit över "att en nyköpt kopp med hett kaffe är varm".

Det beror förstås på hur man ser det. Hade McDonalds inte haft så jävla varmt kaffe så hade hon nog inte fått tredje gradens brännskador och behövt hudtransplantationer och liknande utan bara fått kanske andra gradens brännskador istället (och dessutom lär kaffet ha smakat mycket bättre och varit drickbart snabbare). Men hade hon tänkt till lite, du vet på att kaffe är varmt, så hade hon kanske inte behövt bränna sig alls. Jag körde budbil i några år och drack flera koppar kaffe varje dag i bilen men likväl klarade jag mig utan att spilla kaffet i knät en endaste gång. Men jag vet förstås inte, jag kanske bara är grym på konsekvensanalys: Hett kaffe i en mugg vars beständighet till stor del beror på locket som stadgar upp, ett lock som jag avser att ta bort, innebär förstås att muggen tappar sin beständighet, och då är det inte bra att hålla muggen med något som inte kan hantera förändringen i beständighet, än mindre något som inte tål innehållet i koppen. Dessutom: Hon är amerikan, hennes bil har mugghållare, att hon inte använder dem är inte McDonalds fel.

Sen är det förstås alltid svårt med sådana här saker. Hur mycket av skadan är McDs fel för att de har så varmt kaffe respektive hur mycket är personens fel som inte kan hantera en kaffekopp? Det är inga enkla frågor, men i mina ögon ligger nog merparten av skulden till själva händelsen hos personen. Sen agerade McD konstigt/dumt när de inte gick med på förlikning och således har de bara sig själva att skylla för det stora beloppet.

Permalänk

Jag tror han kan vinna. Det är trots allt USA. Jag gillar för övrigt både Trump och Putin mer på det personliga planet.., är så sjukt less på hela det lättkränkta vänsterfeministPCLiberalByket som har infekterat den moderna världen. Feminism, genus och könskvotering är gift för ALLA samhällen och det politiska rummet. Hillary är ju en feminist med ganska obehagliga uttalanden på den fronten + en war-monger dessutom... Kan ju bli hur jäkla galet som helst. Damage a'la Margot Wallström på steroider typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Du får gärna förklara hur man kan vara rasistisk mot en nation eller nationens befolkning. Sist jag kollade så är vi samma ras och med små evolutionära drag som skiljer oss mot deras eurasiska ursprungsbefolkning och svarta/bruna.

Annars är vi rätt så lika förutom att svenskar slipper alla varningsetiketter och är mer återhållsamma med vår förökning. Jag skulle inte förnedra mitt namn genom att falskt intyga att jag är korkad för att få tillgång till några extra pappersbitar. Jag överlever nog utan denna "bonus" så länge inte en dåre till taxiförare eller busschaufför kör ihjäl mig i Malmö.

Däremot om jag hade kunnat få evigt liv utan att åldras så hade jag nog varit beredd att bryta mina principer.

EDIT:

Att vår regering skämmer ut oss för resten utav världen kan inte jag ansvara för. Det kan bara väljarna göra.

Rasism handlar inte om olika "raser" utan om olika etniciteter. Med din logic är det alltså inte rasistiskt att säga att muslimer är korkade, ryssar är våldsamma, kineser snåla osv?..

Du säger ju själva att vi är exakt samma ras, alltså kan inte amerikaner vara mindre smarta än Svenskar, du säger ju emot dig själv..

Om jag gav dig 400 miljarder för att spela korkad en dag så skulle du alltså inte gå med på det? Seems legit! De flesta människor gör vad som helst för en stor summa pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Att kampanja på folks rädslor är kanske smart om man vill vinna valet men knappast bra för landet. Muslimsk terrorism står i USA för en löjligt låg andel dödsfall senaste åren (även om man räknar med 9/11 och alla soldatar som dött i irak). Det är varje år mångfalt många fler som dör av vapenvåld eller dålig vård än vad som någonsin dödats av terrorister tex...

"Cut the head of ISIS and take their oil" är vad som sägs. Det är ett så idiotiskt uttalande att jag inte tänker kommentera det mer. USA leder redan en koalition för att stoppa ISIS. "Problemet"? är att man faktiskt har lärt sig av irak så istället för att invadera syrien vill man göra det hela som en insats tillsammans med andra länder och främst av allt låta grannländerna och syriens eget folk ta tag i det.

Ang. öppna gränser så har USA inte öppna gränser (https://en.wikipedia.org/wiki/Open_border ifall du inte vet vad du pratar om). Bara för man inte har en stor jävla MUR betyder det inte att gränsen är öppen. I videon säger dom "... and let Mexico pay for it" hur fan ska detta gå till? en mur på 2000mil har bara byggts en gång tidigare i världen och även med modern byggkonst vore det ett ENORMT (http://www.nationalmemo.com/an-engineer-explains-why-trumps-w...) projekt och det hade kostat löjliga summor. Det är en helt idiotisk idé.

USA's ekonomi är extremt start just nu och har gått uppåt senaste åren i rasande fart. Statsbugetens minus har gårr ner med 80% sen Obaama tog över trots stora paket för att stärka ekonomin efter bankkrascherna (som funkade.. hör och häpna). Det skapas mer jobb i USA nu än någonsin under senaste 30 åren osv osv. Allt detta kan du kolla upp om du faktiskt bryr dig, men de flesta lyssnar ju bara på skrämselpropaganda vilket ger ett annat budskap.

Största anledningen till att folk inte märker av den enormt starka ekonomin i USA är för att (som vanligt) tillfaller ökning nästan bara de rika och stora företag.

On the same note går sveriges ekonomi också rätt jävla bra just nu...

Jag hoppas innerligt att du har rätt för även om en direkt jämförelse haltar på många punkter var det tanken "han kan väl inte mena allt han säger..." som var en av anledningarna att det gick som det gick i tyskland 1933.

Ser Trump verkligen ut som någon som bryr sig om vad som är bäst för landet?? Han gör nog allt för att få så många röster som möjligt bara..

Yes precis, för situationen i Syren är IDENTISK med den i Irak, smart där! (y)

Det är snarare du som tror på allt du hör. Det är väl självklart att Sveriges finansminister säger att det går strålande för Sveriges ekonomi? Vad skulle hon annars säga? "Det går åt helvete, jag gör ett sagolikt dåligt jobb, rösta inte på Sossarna i nästa val!"?

Svenska staten lånar pengar, Sveriges befolkning lånar pengar, alla i Sverige lånar pengar och ändå växer inte bnp/capita. Det visar på att något är allvarligt fel. Att Sveriges totala ekonomi växer lite är inte direkt imponerande när våran befolkning växer så det knakar. Att som stat låna X miljarder kronor och sedan säga "titta, ekonomin växte med X miljarder kronor!" är inte direkt imponerande.. Dessutom låter Svenska staten befolkningen ta på sig skulder genom bolån osv så att finansministern istället kan skryta med låg statsskuld. Blir mindre kul när bostadsbubblan spricker dock.

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Rasism handlar inte om olika "raser" utan om olika etniciteter. Med din logic är det alltså inte rasistiskt att säga att muslimer är korkade, ryssar är våldsamma, kineser snåla osv?..

Du säger ju själva att vi är exakt samma ras, alltså kan inte amerikaner vara mindre smarta än Svenskar, du säger ju emot dig själv..

Om jag gav dig 400 miljarder för att spela korkad en dag så skulle du alltså inte gå med på det? Seems legit! De flesta människor gör vad som helst för en stor summa pengar..

FAIL. Inget av det du beskriver är rasism.

Att lägga flera olika fobier i samma påse och kalla allt för "rasism" är inget annat än ett fett slag i ansiktet med brännbollsträ på dem som verkligen är/varit utsatt för det. Helt jävla förkastligt om du frågar mig. Inbillar mig att svarta i Sydafrika, Svarta i USA eller Papuaner har lite åsikter att delge er som gör detta slentrianmässigt... Jag har bott och varit verksam i Indonesien i ganska många år och om du satt ner med en Papuan och hävdade att säga att kineser är snåla minsann också är likställt med det de får uppleva så fick du nog "svar på tal".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_anti-cultural,_anti-nat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Ser Trump verkligen ut som någon som bryr sig om vad som är bäst för landet?? Han gör nog allt för att få så många röster som möjligt bara..

Precis.

Skrivet av Defeat^:

Yes precis, för situationen i Syren är IDENTISK med den i Irak, smart där! (y)

So en situation måste vara IDENTISK för att man ska kunna använda erfarenheter från den. "Ok".

Skrivet av Defeat^:

Det är snarare du som tror på allt du hör. Det är väl självklart att Sveriges finansminister säger att det går strålande för Sveriges ekonomi? Vad skulle hon annars säga? "Det går åt helvete, jag gör ett sagolikt dåligt jobb, rösta inte på Sossarna i nästa val!"?

Det finns många fler än finansministern som säger detta. Finansministrar säger i regel alltid att det går bra tills de förlorar makten då de direkt börjar tala om hur skit det är jag orkar dock inte ta diskussionen så du får tro som du vill helt enkelt. Kan du hitta en enda ekonomiprofessor eller liknande som skulle hålla med dig om att sveriges ekonomi går dåligt just nu så får du VÄLDIGT gärna länka detta så jag kan ta mig en titt dock. Men nu handlade det mest om USAs ekonomi och den går otvivelaktigt bra just nu.

Skrivet av Defeat^:

Svenska staten lånar pengar, Sveriges befolkning lånar pengar, alla i Sverige lånar pengar och ändå växer inte bnp/capita. Det visar på att något är allvarligt fel. Att Sveriges totala ekonomi växer lite är inte direkt imponerande när våran befolkning växer så det knakar. Att som stat låna X miljarder kronor och sedan säga "titta, ekonomin växte med X miljarder kronor!" är inte direkt imponerande.. Dessutom låter Svenska staten befolkningen ta på sig skulder genom bolån osv så att finansministern istället kan skryta med låg statsskuld. Blir mindre kul när bostadsbubblan spricker dock.

Jag hoppas du inser att låna pengar för att investera i landet är bra för landet och bra för ekonomin om det finns utrymme för det. Hur tror du man bygger saker som tunnelbanor, järnvägar, stora broar, kärnkraftverk osv osv? vi har bl.a. pengalånandet att tacka för den snabba teknologiska utveckling och den enormt snabba höjningen av levnadsstandarden som vi upplevt sedan 1900 talets start.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

FAIL. Inget av det du beskriver är rasism.

Att lägga flera olika fobier i samma påse och kalla allt för "rasism" är inget annat än ett fett slag i ansiktet med brännbollsträ på dem som verkligen är/varit utsatt för det. Helt jävla förkastligt om du frågar mig. Inbillar mig att svarta i Sydafrika, Svarta i USA eller Papuaner har lite åsikter att delge er som gör detta slentrianmässigt... Jag har bott och varit verksam i Indonesien i ganska många år och om du satt ner med en Papuan och hävdade att säga att kineser är snåla minsann också är likställt med det de får uppleva så fick du nog "svar på tal".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_anti-cultural,_anti-nat...

Nej kliniska fobier är något helt annat än den du listan du länkar till. Religion,ras,etnicitet,kultur-fobi är inom forskningen endast en omskrivning av en specifik yttring av rasism och detta har varit gällande i väldigt många år.

Det är inget nytt under solen; Lika lite som att de som vill dividera om definitioner sällan har rent mjöl i påsen.

Hur som helst så står det utom all tvekan att Drump spelar på rasistiska ideér hos "heartland-voters". Han är som så många andra gaphalsar benägen att tillfredsställa vissas offermentalitet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

FAIL. Inget av det du beskriver är rasism.

Att lägga flera olika fobier i samma påse och kalla allt för "rasism" är inget annat än ett fett slag i ansiktet med brännbollsträ på dem som verkligen är/varit utsatt för det. Helt jävla förkastligt om du frågar mig. Inbillar mig att svarta i Sydafrika, Svarta i USA eller Papuaner har lite åsikter att delge er som gör detta slentrianmässigt... Jag har bott och varit verksam i Indonesien i ganska många år och om du satt ner med en Papuan och hävdade att säga att kineser är snåla minsann också är likställt med det de får uppleva så fick du nog "svar på tal".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_anti-cultural,_anti-nat...

Nu är väl inte Sveriges definition av rasism samma som den internationella definitionen, vänstern har ju ändrat den definitionen ganska gravt. Numera är man ju rasist om man inte vill ha världens generösaste invandringspolitik. Att hävda att någon är mindre intelligent enbart på grund av att de är födda i ett visst land är dock väldigt nära rasism..

Skrivet av Triffid:

Precis.

So en situation måste vara IDENTISK för att man ska kunna använda erfarenheter från den. "Ok".

Det finns många fler än finansministern som säger detta. Finansministrar säger i regel alltid att det går bra tills de förlorar makten då de direkt börjar tala om hur skit det är jag orkar dock inte ta diskussionen så du får tro som du vill helt enkelt. Kan du hitta en enda ekonomiprofessor eller liknande som skulle hålla med dig om att sveriges ekonomi går dåligt just nu så får du VÄLDIGT gärna länka detta så jag kan ta mig en titt dock. Men nu handlade det mest om USAs ekonomi och den går otvivelaktigt bra just nu.

Jag hoppas du inser att låna pengar för att investera i landet är bra för landet och bra för ekonomin om det finns utrymme för det. Hur tror du man bygger saker som tunnelbanor, järnvägar, stora broar, kärnkraftverk osv osv? vi har bl.a. pengalånandet att tacka för den snabba teknologiska utveckling och den enormt snabba höjningen av levnadsstandarden som vi upplevt sedan 1900 talets start.

Ja, hobbyekonomer som Henrik Schyffert bland annat. Oklart hur mycket man ska lite på en populistisk komiker dock. USAs ekonomi är också väldigt skulddriven. Nu vet jag inte hur den ligger till just nu om jag ska vara ärlig, men jag vet att det varit tal om att "den går bra" innan, kollade man närmade så var de flesta nya jobben statliga jobb dock, vilket inte är så hållbart i längden.

Har du inte hört den offentliga diskussionen alls? Det är tal om att Sverige måste låna pengar och ändå skära ner och skjuta på viktiga investeringar. Som sagt, lånar staten 200 miljarder så kommer ekonomin växa med 200 miljarder. Det är knappast ett tecken på att ekonomin går bra. Du vet att Svenskarna är ett av världens mest skuldsatta folk per capita va?? Värre än grekerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Nu är väl inte Sveriges definition av rasism samma som den internationella definitionen, vänstern har ju ändrat den definitionen ganska gravt. Numera är man ju rasist om man inte vill ha världens generösaste invandringspolitik. Att hävda att någon är mindre intelligent enbart på grund av att de är födda i ett visst land är dock väldigt nära rasism..
Ja, hobbyekonomer som Henrik Schyffert bland annat. Oklart hur mycket man ska lite på en populistisk komiker dock. USAs ekonomi är också väldigt skulddriven. Nu vet jag inte hur den ligger till just nu om jag ska vara ärlig, men jag vet att det varit tal om att "den går bra" innan, kollade man närmade så var de flesta nya jobben statliga jobb dock, vilket inte är så hållbart i längden.

Har du inte hört den offentliga diskussionen alls? Det är tal om att Sverige måste låna pengar och ändå skära ner och skjuta på viktiga investeringar. Som sagt, lånar staten 200 miljarder så kommer ekonomin växa med 200 miljarder. Det är knappast ett tecken på att ekonomin går bra. Du vet att Svenskarna är ett av världens mest skuldsatta folk per capita va?? Värre än grekerna.

(Diskussioner om semantik kan vi lämna därhän du är nog införstådd i dagligt tal.)
Som sagt hobby ekonomer är inte mycket att hänga i granen. Är räntorna låga som de är idag så är det billigare att låna pengar än att avskaffa jobbskatte-avdragen för att få in pengar till satsningar.

Hela den här "Make america great again!" smörjan är lika osaklig där som motsvarande är här, men det är tacksamt att spela på folks rädsla.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)