Fractal define R5 - fläkt i front - hur få igång?

Permalänk
Medlem

Fractal define R5 - fläkt i front - hur få igång?

Hej

Hur får jag igång fläkten i fronten? Tycker jag fått in alla sladdar...
Har två lösa sladdar som jag fick reda på är till för att bygga ut med flera fläktar.
Jag har testat få igång den med fläktstyrningen i fronten men inget händer.

Någon som har koll på hur man får igång den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tapaza80:

Hej

Hur får jag igång fläkten i fronten? Tycker jag fått in alla sladdar...
Har två lösa sladdar som jag fick reda på är till för att bygga ut med flera fläktar.
Jag har testat få igång den med fläktstyrningen i fronten men inget händer.

Någon som har koll på hur man får igång den?

Finns olika tillvägagångssätt men alla följer samma grundprincip, att du behöver ansluta fläkten till en fläktkontakt. Några alternativ.

1. koppla in fläkten direkt på moderkortets fläktkontakt.
2. Koppla in fläkten i chassits fläktkontroller, anslut strömkontakten till fläktkontroller i en ledig SATA ström kontakt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Eller så kopplar du bara fläktarna direkt på moderkortet.
Fördelen är att du kan styra fläktarna med program i windows eller bios.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Tack! de två underst på bilden var de på Inet som sa att de är till för att koppla på ytterligare fläktar.
Men är det dom som ska in på moderkortet? De har ju inte samma fattning som de övriga fläktarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tapaza80:

@Peppar2014: Tack! de två underst på bilden var de på Inet som sa att de är till för att koppla på ytterligare fläktar.
Men är det dom som ska in på moderkortet? De har ju inte samma fattning som de övriga fläktarna

Bilden avser chassits fläktkontroller, i vilket du kopplar in dina fläktar och en SATA strömkontakt. Fläktarna styr du sen via kontrollern ifråga.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|