Permalänk
Medlem

7.1 Headset Eftersökes - Förslag?

Har nu haft ett Razer Tiamat i cirka 14 månader. Vilket är en ganska lång period, men har ej varit väldigt nöjd med detta headset - men har inte haft lust att pröva headset hit och dit.

Jag måste dock medge att detta headset(Razer Tiamat 7.1) har extremt bra ljud och jag har bestämt mig för att försöka hålla mig till 7.1 headset, men kan bara hitta headset som har virtuellt surround - vilket inte är i närheten lika bra som riktigt 7.1.

Har någon några förslag på andra headset med "riktigt" 7.1 ljud? Behöver inte vara någon mikrofon eller sådant, har redan en studio mikrofon så klarar mig där.

Headset jag haft;

Logitech G430
- Oanvändbar, världens mest osköna headset någonsin
Logitech G930 - Dåligt tillverkad, problem med trådlösa
Plantronics Gamecom 780 - Bra ljud, men för småa lurar samt stänger inte ut ljud runtomkring
CM Storm Sirus - Skönaste headset jag någonsin haft på skallen, men USB huben har en jobbig ground loop
Razer Tiamat 7.1 - Grymt ljud, men extremt dålig bygg-kvalité.

Alla förslag välkomnas!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du kör med ett bra stereo headset (t.ex. Philips Fidelio X2) och därefter parar det med ett bra ljudkort som kan leverera positionellt ljud, t.ex. Sound Blaster ZxR (antar att det är därför du är ute efter ett 7.1 headset?). 7.1 headset har flera mindre högtalare som inte är lika kraftfulla som större och du kan garanterat få bättre ljud med ett par bra stereo lurar.

Om du verkligen måste ha ett par 7.1 headset så är Razer Tiamat det bästa du kan finna för tillfället. Verkar inte finnas jättebra 7.1 headsets ute heller och gaming headsets är kända för att inte ha lika bra kvalité både i konstruktionen och ljudmässigt som ett rejält bra par headphones. Äger själv Fidelio X1 och det är det bästa jag någonsin använt - super skönt på skallen och ett riktigt klart ljud!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Som sagt, finns ingen poäng med "riktiga" surroundhörlurar. Köp riktiga stereo lurar som passar för multimedia istället och kör med virtuelltsurround via mjukvara om det nu är viktigt. Audio technica m50x och Beyerdynamic DT770 Pro funkar riktigt bra som spellurar (bra bas, välbyggda och sitter skönt på huvudet).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det skadar ju inte att pröva. Köpte ett Asus Xonar DX 7.1 då det var ett rekommenderat ljudkort för Razer Tiamat.

Dock så var det aningen gammlare än jag trodde, så kan nog behöva investera i ett bättre ljudkort.

Det viktigaste i ett headset för mig;

1. Komfort - Programmerar samt spelar mycket, så headsettet sitter på flera timmar om dagen, 7 dagar i veckan.
2. Isolerande - Gillar att fördjupa mig i spel, och då föredrar jag ett headset som isolerar ljud bra.
3. Surround - Detta är ett krav då jag arbetar lite med VR.
4. Ljudkvalité - Självklart gillar man headset som har ganska bra bas, men gärna hela registret så man även kan se på film och dylikt.

Har varit sugen på att skaffa ett nytt CM Sirus då det är det absolut skönaste headset jag någonsin haft. Men problemet var att det var ett konsant hum i bakgrunden vilket snabbt blev otroligt irriterande.

Kunde dock ej avgöra om det var på grund av headsettet eller min dator. Jag antog att det var USB-huben som medföljer. Razer Tiamat har en liknande kontroll, men använder 3.5mm kablar för ljud istället för USB(antar att USB är ganska känt för ground loops).