Permalänk

Köpråd mobil 5k

Min LG G2 är trasig (skärmen sönder) och jag behöver således en ny telefon. Men vilken? Funderar främst på Samsung Galaxy S6 men är öppen för förslag. Tänker mig kunna punga ut 5000kr som absolut max. Så vilken rekommenderar ni?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Skrivet av Benq123456789:

Min LG G2 är trasig (skärmen sönder) och jag behöver således en ny telefon. Men vilken? Funderar främst på Samsung Galaxy S6 men är öppen för förslag. Tänker mig kunna punga ut 5000kr som absolut max. Så vilken rekommenderar ni?

du vet väl att det går att byta glas & lcd på dom flesta telefoner ?
för 2-300kr kan du ju köpa Skärm+glas på ebay eller lämna in den här i Sverige kostar väl nånstans runt 1000-1500kr.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

du vet väl att det går att byta glas & lcd på dom flesta telefoner ?
för 2-300kr kan du ju köpa Skärm+glas på ebay eller lämna in den här i Sverige kostar väl nånstans runt 1000-1500kr.

Yes, tyckte dock det var dags för en ny telefon i vilket fall. Vet du om man kan få något för en trasig mobil och i så fall vart lämnar man in den?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

S5 Edge har ja bytt till, efter åratal med iPhone, O hittils har ja faktiskt inte blivit besviken.. Va dock lite skeptisk i början.. Helt klart värt de..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så låna en telefon någon månad och vänta på snapdragon 820.

Jag hade köpt Nexus 6p (kostar dock 5800). Under 5k så hade jag köpt Moto X Style, HTC M9 eller OnePlus 2. Billigare alternativ är OnePlus X eller laga skärmen på din G2. Anledningen till att jag inte rekommenderar Samsung är att jag avskyr kapacativa knappar / fysiska knappar samt deras gränssnitt.

Jag kör CM12 på min G2 och det flyter makalöst.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Avstängd

Sitter i samma träsk med en G2 med trasig skärm som kostade 500kr att laga skälv med ebay oem skärm men har knäckt skärmen igen så är med ute efter telefon och nexus 6p verkar rätt värdelös p.g.a https://www.youtube.com/watch?v=r3cWVdLqXCg men håller säkert hyfsat

Oneplus 2 ligger väll rätt bra till har även sneglat på honor 7 och egentligen så klarar jag mig på det mesta då min g2 presterar bra och jag är nöjd förutom med trasiga skärmen men enda telefonen jag blivit riktigt intresserad av i dom dyrare regionerna är moto x force "Motorola Droid Turbo 2 i usa" https://www.youtube.com/watch?v=JbQjJxtR2Hw men 6000 för bara en telefon när man kan få en nära identisk för halva priset ...ja jag vet inte men är enda jag skulle köpa för runt 5-6k

https://www.youtube.com/watch?v=LWHrOuyLrrU
https://www.youtube.com/watch?v=fTJOL5ikuZA

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Sitter i samma träsk med en G2 med trasig skärm som kostade 500kr att laga skälv med ebay oem skärm men har knäckt skärmen igen så är med ute efter telefon och nexus 6p verkar rätt värdelös p.g.a https://www.youtube.com/watch?v=r3cWVdLqXCg men håller säkert hyfsat

Oneplus 2 ligger väll rätt bra till har även sneglat på honor 7 och egentligen så klarar jag mig på det mesta då min g2 presterar bra och jag är nöjd förutom med trasiga skärmen men enda telefonen jag blivit riktigt intresserad av i dom dyrare regionerna är moto x force "Motorola Droid Turbo 2 i usa" https://www.youtube.com/watch?v=JbQjJxtR2Hw men 6000 för bara en telefon när man kan få en nära identisk för halva priset ...ja jag vet inte men är enda jag skulle köpa för runt 5-6k

https://www.youtube.com/watch?v=LWHrOuyLrrU
https://www.youtube.com/watch?v=fTJOL5ikuZA

ja tycker såna där tester är lite märkliga, om man sätter sig på telefonen eller trampar på den, så ska nånting som är under 1cm hålla ? spelar det någon roll om den kostar 3000kr eller 6000kr ?
är man inte lite varsam med sina prylar så ska man väl inte skylla på tillverkaren ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

ja tycker såna där tester är lite märkliga, om man sätter sig på telefonen eller trampar på den, så ska nånting som är under 1cm hålla ? spelar det någon roll om den kostar 3000kr eller 6000kr ?
är man inte lite varsam med sina prylar så ska man väl inte skylla på tillverkaren ?

En telefon är alltid med och kommer få en smäll ibland som man råkar sätta sig på den slår i den när man har den i fickan eller tappar den t.e.x och en telefon för 6000kr förväntar jag mig ska vara skapligt tåliga och är tillverkarens fel om telefonen har en dålig design som gör den känslig och skulle krävas så lite i materialkostnad att stärka upp så är inte annat än dåligt och skulle häldre ta en moto xforce för 6000kr än en sån även om 6p kostade 4000kr

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

En telefon är alltid med och kommer få en smäll ibland som man råkar sätta sig på den slår i den när man har den i fickan eller tappar den t.e.x och en telefon för 6000kr förväntar jag mig ska vara skapligt tåliga och är tillverkarens fel om telefonen har en dålig design som gör den känslig och skulle krävas så lite i materialkostnad att stärka upp så är inte annat än dåligt och skulle häldre ta en moto xforce för 6000kr än en sån även om den kostade 4000kr

tar man i för kung och fosterland så kan man ju böja vilken telefon som helst frågan är varför ?
går jag in i något vasst så skärmen krossas när telefonen ligger i fickan så får ja skylla mig själv.
tappar ja telefonen så är det mitt eget fel ja kan inte skylla på tomten, grannen, sambon, tillverkaren. det är jag själv som tappat den.
att testa om telefonen böjs? när var sista gången du oavsiktligt böjde en telefon, var det för att man blev arg/ledsen ?
lite som ps2 kontrollen som man vrider isär i frustration när man dör i ett spel ?
eller hade man så tajta jeans så den böjs om man har den i framfickan?

åker man på motorvägen i fel riktning så kan man säkert ta sig från A till B men du blir väl inte sur på tillverkaren om du blir skadad i en krock även fast den bilen fått högsta betyg i NCAP ?

din telefon är inte gjord för att böjas utan är till för att Ringa, smsa, surfa, fotografera, ingenting av detta kräver att du böjer telefonen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

tar man i för kung och fosterland så kan man ju böja vilken telefon som helst frågan är varför ?
går jag in i något vasst så skärmen krossas när telefonen ligger i fickan så får ja skylla mig själv.
tappar ja telefonen så är det mitt eget fel ja kan inte skylla på tomten, grannen, sambon, tillverkaren. det är jag själv som tappat den.
att testa om telefonen böjs? när var sista gången du oavsiktligt böjde en telefon, var det för att man blev arg/ledsen ?
lite som ps2 kontrollen som man vrider isär i frustration när man dör i ett spel ?
eller hade man så tajta jeans så den böjs om man har den i framfickan?

åker man på motorvägen i fel riktning så kan man säkert ta sig från A till B men du blir väl inte sur på tillverkaren om du blir skadad i en krock även fast den bilen fått högsta betyg i NCAP ?

din telefon är inte gjord för att böjas utan är till för att Ringa, smsa, surfa, fotografera, ingenting av detta kräver att du böjer telefonen.

Nu behöver du inte gå in i något vast utan mer dunka i den lite och har en krokig telefon eller en spricka i skärmen inte p.g.a smällen mot glaset utan när telefonen sviktar för dom antagligen har tagit en bottenplatta från existerande modell borrat några hål "försvagat den" satt i plastbitar för att göra den längre vilket är en lösning som är ok på en snikig 799kr telefon inte på en 6000kr telefon men vist en del är användarens fel om telefonen får en smäll men telefoner i den klassen ska vara testade att tåla lite stötar och inte vara byggda som billigt skräp och ska tåla att vara i fickan om man går in och ur en bil t.e.x

Det blir mer som du kommer med din bil på vägen och träffar oturligt en grop som man räknar med att bilen ska klara men ena hjulet lossnar och du slutar dina dagar i motsatt fil som kylaremblem på en mötande lastbil p.g.a en undermålig design då tillverkaren åkt till kina tagit axlar/stag från en annan modell som man svarvat ur "försvagat" för att passa din modell för att spara ett par kronor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Nexus 5x, mycket för pengarna. Ligger på runt 4k.