Finns det Mini-ITX-kort som kan ta riktigt stora tornkylare, samt ett grafikkort?

Permalänk

Finns det Mini-ITX-kort som kan ta riktigt stora tornkylare, samt ett grafikkort?

Jag installerade idag ett mitx-kort i min burk, och knödde då in min Thermalright HR-02. Det är en riktigt stadig pjäs, och den blockerade PCI-E-platsen vid horisontell montering. Jag fick istället montera den vertikalt, vilket inte blir optimalt i mitt nuvarande chassi. Det fungerar, och jag kommer inte lägga några pengar på detta.

Det fick mig dock att undra, finns det mitx-kort där sockeln är flyttad uppåt, så att man kan montera en riktigt stor tornkylare utan att blockera expansionplatsen? Eller får man nöja sig med vertikal montering, mindre tornkylare eller sluten vattenkylare? Jag har såklart sökt på detta efter bästa förmåga, men jag hittar inget svar.

Fixade bild.
Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag installerade idag ett mitx-kort i min burk, och knödde då in min Thermalright HR-02. Det är en riktigt stadig pjäs, och den blockerade PCI-E-platsen vid horisontell montering. Jag fick istället montera den vertikalt, vilket inte blir optimalt i mitt nuvarande chassi. Det fungerar, och jag kommer inte lägga några pengar på detta.

Det fick mig dock att undra, finns det mitx-kort där sockeln är flyttad uppåt, så att man kan montera en riktigt stor tornkylare utan att blockera expansionplatsen? Eller får man nöja sig med vertikal montering, mindre tornkylare eller sluten vattenkylare? Jag har såklart sökt på detta efter bästa förmåga, men jag hittar inget svar.

Som typ Noctua NH-D15S? den är asymmetrisk just för att ge rum åt första pci-e platsen

Permalänk
Medlem

Vilket monster. Ska lägga namnet på minnet för framtiden.

Permalänk
Medlem

kör slutet vattensystem , du får säkert bättre luftflöde genom burken

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Som typ Noctua NH-D15S? den är asymmetrisk just för att ge rum åt första pci-e platsen

Jaha ja, dom kör på den varianten. Smart! Det var dock svårt att läsa ut hur sockeln behöver sitta för att allt ska gå in. Konstigt, Noctua brukar vara duktiga på att redovisa mått.

Skrivet av fnarre:

kör slutet vattensystem , du får säkert bättre luftflöde genom burken

Sluten vattenkylning kommer inte hända. Dyrt, ljudligt och instabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag installerade idag ett mitx-kort i min burk, och knödde då in min Thermalright HR-02. Det är en riktigt stadig pjäs, och den blockerade PCI-E-platsen vid horisontell montering. Jag fick istället montera den vertikalt, vilket inte blir optimalt i mitt nuvarande chassi. Det fungerar, och jag kommer inte lägga några pengar på detta.

Det fick mig dock att undra, finns det mitx-kort där sockeln är flyttad uppåt, så att man kan montera en riktigt stor tornkylare utan att blockera expansionplatsen? Eller får man nöja sig med vertikal montering, mindre tornkylare eller sluten vattenkylare? Jag har såklart sökt på detta efter bästa förmåga, men jag hittar inget svar.

Beror lite på vad du jämför med och exakt hur stor din kylare är...
Men ja, det är ingen fast plats för sockeln utan det varrierar från kort till kort..
Jag körde en noctua d-14 på ett p8z77-i ett tag, den kombinationen fungerade, men det är inte många milimeter tillgodo då...

EDIT: det var så tight att jag körde eltejp på clipsen till fläktarna för att det var så nära baksidan av grafikkortet..

Permalänk

Jag har ett asus z97i-plus med en noctua nh-u14s och ett gtx 550ti monterat i en node 304, fungerar finfint!

Permalänk

@Blk: Tack ska du ha, då vet jag i allafall att det är möjligt vid en framtida uppgradering. Tack även till @Kandidaten!

Permalänk
Medlem

@I_KILL_HORSES:

Det är helt enkelt från fall till fall beroende på kombinationen av grejer.. men jag kan lova att det kommer aldrig vara gott om plats iaf.

En bild (inte min) på det jag körde..

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Noctua brukar vara duktiga på att redovisa mått.

På hemsidan har de ju en gigantisk kompatibilitetslista för (nästan) alla moderkort. Välj kylare och kolla den listan, där står det om de är 100% kompatibla eller om den blockerar första PCIe platsen.

Permalänk
Medlem

@I_KILL_HORSES: Du kan också köra på Noctua NH-D9L, den ska passa i stort sett alla mITX kort

Permalänk
Skrivet av Blk:

@I_KILL_HORSES:

Det är helt enkelt från fall till fall beroende på kombinationen av grejer.. men jag kan lova att det kommer aldrig vara gott om plats iaf.

En bild (inte min) på det jag körde..
http://cdn.overclock.net/a/a0/900x900px-LL-a007e2df_normal_ASUS-P8Z77-I-Deluxe_09.jpeg

Lite of topic, men tänk att man "måste" ha sådana stora tornkylare för att få schyssta temperaturer på en liten fyrkant, som är typ 10x10 cm xD

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

De flesta itx brädor har väl "normal" cpu-placering. Vet att asrock z77e-itx och msis z87/97 ac/gaming brädor har sockeln väldigt nära pci-e platsen, där blir det problematiskt med de flesta större tornkylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag installerade idag ett mitx-kort i min burk, och knödde då in min Thermalright HR-02. Det är en riktigt stadig pjäs, och den blockerade PCI-E-platsen vid horisontell montering. Jag fick istället montera den vertikalt, vilket inte blir optimalt i mitt nuvarande chassi. Det fungerar, och jag kommer inte lägga några pengar på detta.

Det fick mig dock att undra, finns det mitx-kort där sockeln är flyttad uppåt, så att man kan montera en riktigt stor tornkylare utan att blockera expansionplatsen? Eller får man nöja sig med vertikal montering, mindre tornkylare eller sluten vattenkylare? Jag har såklart sökt på detta efter bästa förmåga, men jag hittar inget svar.

Ja, det finns moderkort med centrerad cpu-sockel, främst ifrån Asus och Gigabyte. Har du ett moderkort med en icke-centrerad cpu-sockel är det stock-kylare eller AIO kylare som gäller, om du tänker använda pci-express sloten.

Skrivet av willeykk:

De flesta itx brädor har väl "normal" cpu-placering. Vet att asrock z77e-itx och msis z87/97 ac/gaming brädor har sockeln väldigt nära pci-e platsen, där blir det problematiskt med de flesta större tornkylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det varierar helt ifrån tillverkare och modell, vissa har enbart sin cpu-sockel "offset" monterad t.ex MSI. Medans både Gigabyte och AsRock har båda alternativen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det varierar helt ifrån tillverkare och modell, vissa har enbart sin cpu-sockel "offset" monterad t.ex MSI. Medans både Gigabyte och AsRock har båda alternativen.

Även MSI har några moderkort med sockeln normalplacerad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willeykk:

Har du alldeles rätt i. Dock får prislappen på deras AC gaming serie konkurrenters alternativ att verka gratis.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Massvis med bra svar och tips här, tack så mycket allihop!