Permalänk
Medlem

Är DVI-D kompatibelt med DVI-I?

Jag har lite problem med min NAS och skulle behöva koppla in en monitor men min Eizo har DVI-D och HDMI medan NASen bara har en VGA-port. Jag har kikat på adapters för DVI-VGA men det enda jag hittar är DVI-I till VGA och jag vet inte riktigt om de går att kombinera.

Skulle det t.ex. gå att använda denna adapter för VGA-hane till DVI-hona trots att den bara har en DVI-I-kontakt?
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/v...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag har lite problem med min NAS och skulle behöva koppla in en monitor men min Eizo har DVI-D och HDMI medan NASen bara har en VGA-port. Jag har kikat på adapters för DVI-VGA men det enda jag hittar är DVI-I till VGA och jag vet inte riktigt om de går att kombinera.

Skulle det t.ex. gå att använda denna adapter för VGA-hane till DVI-hona trots att den bara har en DVI-I-kontakt?
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/v...

Förstår jag rätt att din NAS alltså VGA-hona då ska inte va nåt problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Förstår jag rätt att din NAS alltså VGA-hona då ska inte va nåt problem.

Ja, precis. Det går alltså att koppla DVI-I till DVI-D och vice versa och fortfarande få signal?
Edit: Eller ja, DVI-I-hane till DVI-D-hona lär inte fungera eftersom den har fler kontakter...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Prova att läsa här http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/graf...
Mycket bra förklarat om Bildskärmsanslutningar

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ja, precis. Det går alltså att koppla DVI-I till DVI-D och vice versa och fortfarande få signal?

De ska funka, se bara till så du ha rätt antal piggar.
Som du ser på bilden nedan, de 4 extra piggarna till vänster kan ställa till de om man inte har sten koll vilket jag själv råka ut för en gång, men adaptern som du länka till har fullt stöd för allt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ågren: Fysiskt går adaptrarna att sätta dit.
Men signalen är fortfarande en Analog VGA signal som skickas genom sladden. (Eller rättare sagt, inte alls då de ledarna inte sitter i en DVI-D adapter).

Skärmen skulle inte heller kunna hantera den analoga signalen på sin digitala DVI-D port.

Svar:
Du kan koppla så, men ingen skärmbild kommer ges. Köp en aktiv adapter om du vill få det fungera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@ågren: Fysiskt går adaptrarna att sätta dit.
Men signalen är fortfarande en Analog VGA signal som skickas genom sladden. (Eller rättare sagt, inte alls då de ledarna inte sitter i en DVI-D adapter).

Skärmen skulle inte heller kunna hantera den analoga signalen på sin digitala DVI-D port.

Svar:
Du kan koppla så, men ingen skärmbild kommer ges. Köp en aktiv adapter om du vill få det fungera.

Vad innebär en aktiv adapter och hur ser man i så fall att den är det? Jag antar att den på något sätt omvandlar den analoga signalen till en digital dito men det verkar inte stå något om det i produktbeskrivningarna för de adapters jag har tittat på.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

@ågren: DVI kan ju skicka signalen både digitalt och analogt men alla kontakter stöder inte båda sakerna. DVI-I betyder integrated och har alltså kopplingar för både digital signal och en analog VGA-signal. DVI-D betyder digital och stöder alltså bara de digitala signalerna. DVI-A, analog, stöder bara analoga signaler (inte så vanlig dock). De flesta omkonverterare från VGA till DVI konverterar inte alls utan gör bara om signalen så att den kan gå genom en DVI-kontakt, alltså är själva signalen fortfarande analog. Har du alltså ett grafikkort som bara har DVI-D-utgångar så kan du inte konvertera dem till VGA för exempelvis en gammal skärm som bara har VGA-ingång (om du inte köper en faktisk konverterare, men de är inte så billiga, kräver ofta ström och så). I ditt fall, där skärmen endast har digitala ingångar, så kommer inte en billig adapter som den du länkade att fungera för den gör inte om den analoga signalen från din NAS till en digital utan tar bara den analoga VGA-signalen och skickar den via DVI-kontaktens analoga ledare.

Om du inte har någon gammal skärm att gräva fram ur nåt förråd, eller VGA på din teve, så kolla på typ: http://www.amazon.co.uk/StarTech-com-Active-Adapter-Converter...

Permalänk
Medlem

Tack, då tror jag att jag förstår. Dock verkar dessa adapters vara ganska ovanliga? De få jag hittar hos svenska ÅF har bara VGA-hona men det kanske går att lösa genom att köpa till en ytterligare adapter (VGA hona-hane) ?

Äsch, det verkar nästan vara enklare och billigare att bara försöka hitta en skruttig gammal VGA-monitor på Blocket även om det är lite bökigt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Tyvärr ett ganska svårt problem att lösa, du måste omvandla en analog signal till en digital. Därför behöver du en aktiv adapter som omvandlar signalen, dessa är oftast både ovanliga och dyra.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk

Finns hos Inet http://www.inet.se/produkt/8904299/signalomvandlare-vga-till-...
449 :- Kanske något att ha?

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler