Intel Skylake utan K-märkning på väg att kunna överklockas

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake utan K-märkning på väg att kunna överklockas

Överklockning av processorer utan K-märkning ser ut att bli möjligt inom kort genom en enkel BIOS-uppdatering, men det råder oklarheter kring huruvida Intel gett moderkortstillverkarna grönt ljus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gör denna prolle helt plötsligt mer intressant:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3270276

Permalänk
Medlem

Intel kommer säkert att sätta stopp för detta med en uppdatering av CPU mikrokoden, precis som de i tysthet gjorde med G3258 och H81-modermodem. Lite synd då en överklockningsbar i3:a hade suttit fint

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas att intel inte sätter stopp på det så kan jag känna mig rätt bra över att jag köpte en icke-K-modell

Permalänk
Medlem

Intels advokater lär väl förbereda en stormning av Asrocks högkvarter i detta nu

(Jag blir djupt chockad om inte Intel sätter stopp för detta!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Intel ska ge fullständigt fan i hur man gör med hårdvara man själv äger. Har man köpt en processor så har man köpt den, inte lånat, hyrt, eller något annat som på något sätt villkorar användningen. Visst kan de säga att garantin inte gäller om man klockar, men det är inte intels sak att begränsa huruvida det är möjligt eller ej.

Jag blir så trött. Acceptansen för att företag vill få oss att tro att allt vi köper har en "villkorad" användning är allderles för hög bland folk idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intel kommer säkert att sätta stopp för detta med en uppdatering av CPU mikrokoden, precis som de i tysthet gjorde med G3258 och H81-modermodem. Lite synd då en överklockningsbar i3:a hade suttit fint

Skrivet av Roger W:

Intels advokater lär väl förbereda en stormning av Asrocks högkvarter i detta nu

(Jag blir djupt chockad om inte Intel sätter stopp för detta!)

Intel har ju börjat inse att folk köper färre och färre nya CPUer, då det inte finns någon anledning till att uppgradera. Just att spärren går att lyfta och de faktiskt har sagt att skylake och 100-moderkorten ska vara bättre på BLCK överklockning är 2 saker som ger hopp i det iaf.

Hade AMD legat dem i hälen (vilket de kanske gör med Zen) så hade de inte kunnat ha allt låst, då AMD har allt upplåst. Så frågan är om detta kommer tillåtas av marknaden...

Sen håller jag med att i3:an idag är värdelös, om man inte kan OCa den. Och med tanke på att i3:an är "top of the line" i den tillverkningsprocessen, så är det synd att de inte får användas ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Intels advokater lär väl förbereda en stormning av Asrocks högkvarter i detta nu

(Jag blir djupt chockad om inte Intel sätter stopp för detta!)

För mig är det tvärtom. Skulle bli förvånad om dom inte sätter stopp för det här, giriga som dom är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tror många skulle hålla med om att intel's budget processesorer faktiskt skulle bli mycket mer attraktiva och AMD skulle säkerligen bli av med massor av kunder i det lägre segmentet om inte detta skulle "fixas" av intel...

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Skrivet av Adam West:

För mig är det tvärtom. Skulle bli förvånad om dom inte sätter stopp för det här, giriga som dom är

Skickades från m.sweclockers.com

Wat

Permalänk

Asrock har faktiskt redan ett bios ute officiellt till ASROCK Z170 OC Formula om någon råkar ha hårdvaran och vill testa.

http://overclocking.guide/download/asrock-z170-oc-formula-bio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Intels advokater lär väl förbereda en stormning av Asrocks högkvarter i detta nu

(Jag blir djupt chockad om inte Intel sätter stopp för detta!)

Skrivet av Adam West:

För mig är det tvärtom. Skulle bli förvånad om dom inte sätter stopp för det här, giriga som dom är

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blev det rörigt Adam, du kan ju inte skriva "tvärtom" och sen tycka likadant som Roger, ni har ju bägge skrivit "om inte" XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Intel kommer väl antagligen låsa detta, precis som dom låste överklockning på icke-Z-moderkort. Man ska ju inte komma undan med att köpa billigare grejer, liksom. Dom kanske släpper låsningen om AMD kommer med något konkurrenskraftigt.

Det jag tycker att marknaden behöver är en k-modell för i3. Nu när fler och fler spel drar nytta av många kärnor kanske Intel släpper en, med tanke på att många ändå kommer välja de dyrare i5 och i7.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Måste de ens ha grönt ljus? Känns ju som att det borde falla in under kategorin "konsumenter får göra vad de vill med sin produkt".

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nu blev det rörigt Adam, du kan ju inte skriva "tvärtom" och sen tycka likadant som Roger, ni har ju bägge skrivit "om inte" XD

Ah! Rörigt på morgonen utan kaffe kanske

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Men kommer man så förbannat långt med blck då?
Skulle gärna se nån testa en vanlig "K" skylake testa bara blck och se hur långt man kommer.
Blir det tillbaka till gamla pci-straps och dividers då tippar jag?
Ser för mig en del korrupta SSD diskar ganska snart

Edit: However, for Skylake CPUs, BCLK and PCIe have a dedicated reference clock which always stays at 100 MHz – no matter how you change the BCLK. In other words: You can push the BCLK without worrying about other components.

Då fick man svar på det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Skulle bli mäkta förvånad ifall Intel gav grönt ljus till detta. Skulle själv anta att det endast efter en riktigt omfattad kritikstorm nu när det är bevisat att K och upplåsta modeller är bara en "spärr" som tagits bort i mjukvara. Kunder kanske må se rött men i en högt uppsatt Intels ledningsgrupp är det ju en självklarhet att de ska tvinga konsumenter betala mera för upplåsta modeller.

Som sagt endast om det uppstår riktigt stora protester så att Intel anser att skadan i ryktet skulle inte löna sig jämtemot släppa överklockningsmöjligheten fri igen, då kanske de ger grönt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av cosmos92:

Måste de ens ha grönt ljus? Känns ju som att det borde falla in under kategorin "konsumenter får göra vad de vill med sin produkt".

Yes, men moderkortstillverkarna kanske inte får sälja korten eller distribuera BIOS uppdateringen. Kan finnas avtal som förbjuder detta, eller att de gör Intel sura nog att inte licensera ut styrkretsarna till dem i framtiden.

Som konsument och slutanvändare är det knappast olagligt, men kanske bryter garantin.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av marcusOCZ:

Men kommer man så förbannat långt med blck då?
Skulle gärna se nån testa en vanlig "K" skylake testa bara blck och se hur långt man kommer.
Blir det tillbaka till gamla pci-straps och dividers då tippar jag?
Ser för mig en del korrupta SSD diskar ganska snart

Edit: However, for Skylake CPUs, BCLK and PCIe have a dedicated reference clock which always stays at 100 MHz – no matter how you change the BCLK. In other words: You can push the BCLK without worrying about other components.

Då fick man svar på det.

Flyter runt påståenden om 20-30 % BCLK vilket ju blir en del. Såg dock något om att den integrerade grafiken inte fungerar längre om man pillar på BLCK så antar att den ligger på samma klocka. Frågan är då hur mycket funktionalitet i GPUn man tappar. Ryker hårdvaran för vidoavkodning känns det ju helt plötsligt inte intressant längre för den vill man ju verkligen ha.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Intel ska ge fullständigt fan i hur man gör med hårdvara man själv äger. Har man köpt en processor så har man köpt den, inte lånat, hyrt, eller något annat som på något sätt villkorar användningen. Visst kan de säga att garantin inte gäller om man klockar, men det är inte intels sak att begränsa huruvida det är möjligt eller ej.

Jag blir så trött. Acceptansen för att företag vill få oss att tro att allt vi köper har en "villkorad" användning är allderles för hög bland folk idag.

Lugn och fin nu. Intel kommer inte kunna komma och ta din processor ifrån dig. Det enda de kan göra är att släppa uppdaterad mjukvara i efterhand som låser det vilket betryder att du kan låta bli att installera det. Samtidigt som du har rätt att göra vad du vill med prylarna du köper så har Intel rätt att välja var för produkter de säljer. Framförallt kanske det är bäst att avvakta med gnällandet tills vi får ett uttalande från Intel. Så slipper du vara upprörd i onödan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lugn och fin nu. Intel kommer inte kunna komma och ta din processor ifrån dig. Det enda de kan göra är att släppa uppdaterad mjukvara i efterhand som låser det vilket betryder att du kan låta bli att installera det. Samtidigt som du har rätt att göra vad du vill med prylarna du köper så har Intel rätt att välja var för produkter de säljer. Framförallt kanske det är bäst att avvakta med gnällandet tills vi får ett uttalande från Intel. Så slipper du vara upprörd i onödan.

Men jag har inte varit arg idag, börjar bli bråttom att hitta något att ta ut min ilska på.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Eller så kanske intel inte bryr sig. Andelen kunder som köper i3 som skulle överklocka den om de hade möjligheten är ändå ganska liten. Överklockare är en minoritet bland de som köper processorerna. Kanske får de sålt några extra i5 6400 på bekostnad av 6500K men de förlorar knappast några stora pengar på det.

Själv ser jag dock en nackdel. Jag köper gärna begagnade komponenter och väljer hellre icke K-modeller i vetskap att de inte har klockats sönder. Dessutom är t.ex. en Core i5 2400 betydligt billigare än en 2500K. Om det nu kommer gå att överklocka även icke-K så ökar ju risken att få sönderklockade prylar när man köper begagnat. Å andra sidan är det få som klockar dem oavsett så det kanske spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem

Att överklocka med Blck nu för tiden är ganska skadligt för processorn, då allt styrs där genom nu mera. lättare med om multipliern är upplåst eller hur ? som mest på min 4820K ivy bridge-e för socket 2011 tog jag nästan 196 Bclk men som stabilast 175 dagligen. men jag ser ingen vinst på detta sätt i prestanda så man kör hellre med högre multiplier. dom som vill överklocka sina Xeon processorer är det sämre med då spann mellan 105-117 Blck är beroende av vilket batch som är bäst. hmm Linus tech på youtube drog upp en Xeon E5-2699 med 18 cores / 36 Threads i 112 vad jag minns. ganska okej ( vad jag har märkt att man kan dra på mer Blck om man ökar PLL och VTT för processorn )

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är ju det som är grejen. Bussen förblir låst till 100 även om man ökar blck.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: Man har gjort om hela BCLK-överklockningen. Så en BCLK på 250MHz är inte skadligare än 100MHz. Du har ju t.ex 125MHz, men klockan mot PCI m.m förblir på 100MHz. Däremot om du ökar från 125 till 130 så har du ökat klockan mot PCI till 105 osv.

Dessutom är batch på Xeon helt ovidkommande idag då binningen inte har något med vilken batch du får. Snarare positionen på wafern.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@pytonOrm: Man har gjort om hela BCLK-överklockningen. Så en BCLK på 250MHz är inte skadligare än 100MHz. Du har ju t.ex 125MHz, men klockan mot PCI m.m förblir på 100MHz. Däremot om du ökar från 125 till 130 så har du ökat klockan mot PCI till 105 osv.

Dessutom är batch på Xeon helt ovidkommande idag då binningen inte har något med vilken batch du får. Snarare positionen på wafern.

okej jag hänger inte med nu för tiden på nyare processorer, hur fsb/blck som förr i tiden var. är det någon som tagit 250 Bclk med en 6600/6700K skylake än ? vet att ingen gjort det på haswell eller ivy bridge än heller.

jag minns förr att lekte man med fsb skulle man ha pci-e på låst om 101mhz eller så. märkte att man fick bättre prestanda vid 110-115mhz

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Jag tror inte att Intels försäljning skadas av detta. Många som köper i7or lägger säkert vikt vid det större cache minnet tex. Däremot blir det ett schysst "easter egg" (eller kanske snarare en julklapp) till alla som inte är ute efter det bästa, men ändå vill ha potentialen att boosta lite.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd

Det var ju kul när man själv precis skaffat en 4690K som inte ens går klocka till 4,2Ghz utan att den håller på brinna upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Det var ju kul när man själv precis skaffat en 4690K som inte ens går klocka till 4,2Ghz utan att den håller på brinna upp...

Låter som du har dålig kontakt mellan CPU och IHS då. Det sorgsna med dagens CPUer... inte nog med att man ska ha tur med silikon lotteriet, man ska ha tur med Intels kylpasta "bubblor" lotteriet också.

Permalänk
Medlem

Asrock har börjat rulla ut drivisar till z170 mobos.

"Asrock claims it has achieved a 19 percent boost on a Core i3-6100, a 32 percent boost on a Core i7-6700, and a 36 percent boost on a Pentium G4400."

Blir svårare och svårare att hålla köpfingret i schack! Men än tickar min trogna i7 2600 k fint.