Ny mikrofon till datorn

Permalänk

Ny mikrofon till datorn

Hej!

Jag skaffade mig en modmic och ett par audio technica ath-m50x-hörlurar till min dator och har tyckt det har fungerat så där. Hörlurarna i sig är extremt bra tycker jag, bra ljud och sitter väldigt skönt på mitt huvud. Problemet jag har är mikrofonen, kabeln snurrar sig runt hörlurarnas kabel och gör det väldigt klumpigt att använda.

Jag har funderat på att skaffa en mikrofon som man kan ha på skrivbordet, men vet inte vilka som anses vara bra. Jag har hört att de brukar vara dåliga pga att dem plockar upp vibrationer och ljud (tangentbord och liknande) väldigt mycket vilket kan vara jobbigt att lyssna på, finns det något sätt att undvika eller minska detta på?

Permalänk
Medlem

Fördelen med mikrofonen på hörlurarna är att den hamnar närmare munnen vilket är den största faktorn för att få bättre ljud från mikrofonen. Anledningen är att ljudnivån halveras vid en fördubbling av avståndet från ljudkällan. Ställer du mikrofonen på skrivbordet kommer ljudet från munnen när du pratar vara svagare jämfört med omgivande ljud och mer störande bakgrundsljud fångas upp när du skruvat upp ljudnivån så att ditt tal hörs lika starkt som innan.

Det som möjligen kan göra saken bättre är om du har en riktningskänslig mikrofon som du kan rikta mot din mun på lite längre avstånd. Men då kan du inte röra dig lika mycket.

Eller så kanske det finns trådlösa mikrofoner (typ blutooth eller liknande) så du slipper din trassliga sladd men ändå kan placera den på hörlurarna.

En liten halvgalen idé är om du kan hänga en mikrofon i taket strax ovanför ditt huvud som är riktad ner mot din mun. Typ som de gör på filminspelningar när de håller mikrofonen strax ovanför bilden för att den inte ska synas.

Finns också så kallade myggmikrofoner som man fäster på kragen eller liknande. Då kan du dra sladden under kläderna så bör den inte trassla sig så mycket. Finns myggmikrofoner på biltema som kostar typ 25 kr styck som kanske duger. Men när jag testade koppla en sådan till datorns inbyggda ljud blev det störningar så man bör nog köra USB-ljudkort med sådana, Å andra sidan finns billiga USB-ljudkort på ebay för sisådär 15-20 kr styck.

Men om du ändå kör med bordsmikrofon så kan du testa ställa den på något mjukt vibrationsdämpande underlag. Du slipper inte ljuden som går genom luften men lite bör väl knackningar från tangentbordet dämpas. Dessutom kan du ha tangentbordet på något stötdämpande underlag.