Bahnhof - Sämst support i branschen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2011

Bahnhof - Sämst support i branschen?

Hej

Tänkte berätta om mitt fall då jag blivit återfakturerad för 1,5 år tillbaka för ett internetabonnemang (fiber 100/10) som jag inte använt för en lägenhet som jag inte bor i.
Jag flyttade Juni 2014 och avbeställde få mitt abonnemang på adress X hos Bahnhof. Tydlige så fick dem in en beställning på nytt abonnemang den 11 Juli från adress X via Qmarket(stadsnät?) Detta helt utan min vetskap.
Jag fick hem en faktura förra veckan då dem tydligen missat detta abonnemang och vill nu att jag ska betala.
Personen som bor nu på adress X har Comhem som operatör av internet och betalar dem för det sedan 1,5 år tillbaka och har aldrig varit i kontakt med Bahnhof.

Får noll hjälp av supporten hos Bahnhof utan dem vill bara att jag ska betala, tydligen kan dem återfakturera 3 år tillbaka om dem vill mot privatpersoner. Riktiga långa väntetider i telefon har dem också, spelar ingen roll när man ringer.

Kommer aldrig ha med Bahnhof att göra igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Kontakta din lokala konsumentsrätts vägledare hos kommunen? Kan behövas mer krafter för att få rätt mot större bolag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002

Så det kom alltså en faktura på ett abonnemang i ditt namn? Då har någon bedragit både dig och Bahnhof.

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2011

@beejac: Japp ska göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av 037180:

Så det kom alltså en faktura på ett abonnemang i ditt namn? Då har någon bedragit både dig och Bahnhof.

Det låter konstigt, men vem vill beställa ett abonnemang till en adress där dem inte bor? och Qmarket måste man inte vara inkopplad från den lgh där man vill ha abonnemanget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Urven:

Det låter konstigt, men vem vill beställa ett abonnemang till en adress där dem inte bor? och Qmarket måste man inte vara inkopplad från den lgh där man vill ha abonnemanget?

Precis, du kommer inte åt QMarket utan att sitta kopplad i ett av "deras" uttag.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Urven:

Det låter konstigt, men vem vill beställa ett abonnemang till en adress där dem inte bor? och Qmarket måste man inte vara inkopplad från den lgh där man vill ha abonnemanget?

Vilken granne som helst kan beställa i någon annans namn i samma byggnad.

Oavsett, så länge dem inte kan bevisa att specifikt du har gjort en beställningen så är det bedrägeri från deras sida, eller någon annan mot dem och dig. Problemet kan lika gärna vara systematiskt, datorer är ju bara så felaktiga som vi gör dem - och det är mänskligt att fela.

Edit:

Man måste ju inte heller använda Qmarket för att beställa, räcker med att ringa Bahnhof.

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av 037180:

Vilken granne som helst kan beställa i någon annans namn i samma byggnad.

Oavsett, så länge dem inte kan bevisa att specifikt du har gjort en beställningen så är det bedrägeri från deras sida, eller någon annan mot dem och dig. Problemet kan lika gärna vara systematiskt, datorer är ju bara så felaktiga som vi gör dem - och det är mänskligt att fela.

Edit:

Man måste ju inte heller använda Qmarket för att beställa, räcker med att ringa Bahnhof.

ah ok, men det känns som bevisbördan ligger på mig? jag har iaf kontaktat telekområdgivarna, så får vi se vad jag får för svar från dem
Beställningen var tydligen gjord via Qmarket enligt Bahnhof.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Du har väll bestridigt fakturan?
Börja med det, det måste du göra så dom inte kan skicka det vidare till inkasso/kronofogden

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

För att återkoppla till trådens rubrik så håller jag med om att deras kundtjänst är usel. Jag är nöjd med de tjänster jag prenumererar på men det brukar ta någon vecka att få svar på frågor via mail, telefonkö ids jag inte ens bemöda mig med om det inte är något akut så det kan jag inte uttala mig om.

Lenovo X1 Carbon / ASUS PB278Q 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av ågren:

För att återkoppla till trådens rubrik så håller jag med om att deras kundtjänst är usel. Jag är nöjd med de tjänster jag prenumererar på men det brukar ta någon vecka att få svar på frågor via mail, telefonkö ids jag inte ens bemöda mig med om det inte är något akut så det kan jag inte uttala mig om.

Min erfarenhet av Bahnhofs telefonsupport har varit kanon. Kompetenta människor, som fort inser att jag besitter i alla fall lite mer kunskap än faster Agda. Var i kontakt med dom ang. ett rätt udda problem, och de undersökte det samt förklarade fint för mig vad som var grund till problemet samt åtgärder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Har precis ringt Bahnhofs support - ärendet var att jag behövde få hjälp med deras DHCP-tjänst. Bytte router förra veckan och registrerade den i deras dhcp mot en "svart" ip-adress. Nu ville jag regga om den i deras dhcp och knyta den mot min publika ip-adress istället. Enkelt jobb. Trodde jag....

en timme och en kvart i telefonkö. Sen får jag prata med Anton, den nya praon. Han kunde faktiskt ingenting. Han skulle skicka ärendet vidare till "second hand", men jag frågade om det var deras second line han menade

Innan vi lade på frågade jag om det var en jobbigt första dag på jobbet och att han borde kräva att få lite utbildning innan dom får jobba med skarpa kund-case.

Bahnhof - bra internet, men herrejävvlar vilken usel support!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Börja med att bestrida fakturan som @[Molotov] säger, sen tar du kontakt med din konsument vägledare om dom fortsätter bråka.
Har förörvigt bara haft positiva erfarenheter av Bahnhofs support, möjligen aningen långa teletider när man ringer. Men för en som satt fast i BBB's uppköp av Tele2 härva förra året och fick sitta 7! (yepp, 7!) h i kö är rätt så härdad.

Skickades från m.sweclockers.com

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Bestrid fakturan. Det är ganska enkelt att förstå att du inte har tillgång till lägenheten vid tidpunkten som beställningen gjordes. Det är ett bedrägligt beteende och Bahnhof kan se om internet har använts via uttaget som lägenheten är kopplad till. Du kan inte förlora det här case:t. Det viktigaste är att bestrida fakturan.

Skickades från m.sweclockers.com

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"