Permalänk
Medlem

Vattenkylning - akrylrör eller ej?

Hej på er!

Har samlat på mig lite delar och tänkte bygga ihop en stationär med vattenkylning igen - jag har varit utan stationär i några år nu då varken tid eller plats fanns (småbarnhushåll ) men nu efter flytten slog suget till igen. Jag var "smart" sist jag sålde av och behöll chassi och vattenkylningsutrustningen - det verkar dessutom passa till dagens processorer fortfarande

En sak som dök upp efter mitt sista bygge var väl det där med akrylrör, eller vad det nu är för material. Har sett riktigt fina byggen med dessa, så funderar på att bygga med sånt själv nu. Frågan är hur mycket jag kommer behöva byta ut då.... har som sagt slang, fittings och allt möjligt så jag skulle kunna bygga ihop allting rakt av nu. Funkar vanliga EK 10/12 fittings med akrylrör?
Vad rekommenderas att man ska köpa för märlke/material av rör? Har för mig jag hade en kort kommunikation med någon kring detta för ett tag sedan, men hittar ej tillbaka. Vill minnas att han nämnde något om olika material, vissa kan spricka och gå sönder medan andra är mycket mer pålitliga. Vad ska man ha alltså? Och fittings? Samt vart köper ni prylarna ifrån numera? Ser att det finns lite på Komplett men det är begränsad med utbud och lager.

För info så kommer jag bygga med dessa grejer:

Silverstone Fortress FT02
540mm Radiator (tror jag det var.... passar i botten på den)
EK block till CPU
2x GTX780 med EK block

Processor blir förmodligen en i7 6700K.
Räcker det med mitt nuvarande PSU på 750W förresten? Denna är det: https://www.evga.com/Products/Specs/PSU.aspx?pn=D2A98331-4C5B...

Tips mottages tacksamt! Ska väl i vanlig ordning försöka med lite färgtema-bygge, gillar sånt. Sedan om tiden räcker till.... tjo det får vi se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Hej på er!

Har samlat på mig lite delar och tänkte bygga ihop en stationär med vattenkylning igen - jag har varit utan stationär i några år nu då varken tid eller plats fanns (småbarnhushåll ) men nu efter flytten slog suget till igen. Jag var "smart" sist jag sålde av och behöll chassi och vattenkylningsutrustningen - det verkar dessutom passa till dagens processorer fortfarande

En sak som dök upp efter mitt sista bygge var väl det där med akrylrör, eller vad det nu är för material. Har sett riktigt fina byggen med dessa, så funderar på att bygga med sånt själv nu. Frågan är hur mycket jag kommer behöva byta ut då.... har som sagt slang, fittings och allt möjligt så jag skulle kunna bygga ihop allting rakt av nu. Funkar vanliga EK 10/12 fittings med akrylrör?
Vad rekommenderas att man ska köpa för märlke/material av rör? Har för mig jag hade en kort kommunikation med någon kring detta för ett tag sedan, men hittar ej tillbaka. Vill minnas att han nämnde något om olika material, vissa kan spricka och gå sönder medan andra är mycket mer pålitliga. Vad ska man ha alltså? Och fittings? Samt vart köper ni prylarna ifrån numera? Ser att det finns lite på Komplett men det är begränsad med utbud och lager.

För info så kommer jag bygga med dessa grejer:

Silverstone Fortress FT02
540mm Radiator (tror jag det var.... passar i botten på den)
EK block till CPU
2x GTX780 med EK block

Processor blir förmodligen en i7 6700K.
Räcker det med mitt nuvarande PSU på 750W förresten? Denna är det: https://www.evga.com/Products/Specs/PSU.aspx?pn=D2A98331-4C5B...

Tips mottages tacksamt! Ska väl i vanlig ordning försöka med lite färgtema-bygge, gillar sånt. Sedan om tiden räcker till.... tjo det får vi se

Det ska inte vara några problem med det nätaggregatet och de övriga komponenterna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Beror på vad du tänker göra med dina 2*780 , tänker du klocka och pressa sk-ten ur burken så räcker det inte alls , för det är väl det man har vattenkylning till ?

Som jämförelse så har jag fått min burk att dra +1kW från vägg

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Den senaste "flugan" inom hardline är väl PETG, har hört mycket gott om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det ska inte vara några problem med det nätaggregatet och de övriga komponenterna.

Hoppas du har rätt

Skrivet av mr_sQuinty:

Beror på vad du tänker göra med dina 2*780 , tänker du klocka och pressa sk-ten ur burken så räcker det inte alls , för det är väl det man har vattenkylning till ?

Som jämförelse så har jag fått min burk att dra +1kW från vägg

Jag är prylbög och gillar "projektbyggen" men näää, någon vidare klockare är jag nog inte
Drar burken 1kW vill jag nog faktiskt inte ha igång den

Skrivet av jmeistr:

Den senaste "flugan" inom hardline är väl PETG, har hört mycket gott om det.

Spännande - vet du någon bra butik för att få tag i denna flugan?
Funkar det med ens gamla nipplar till mjuk slang eller krävs andra grejer där?

*edit* Hittade just tillbaka till Coolerkit - glömt bort dem Verkar finnas en del där, blir nog bra! Då ska jag bara ta reda på om jag måste byta ut alla fittings..... *suck* lol ser att de där EK-HD rackare ligger på 50kr/st, så det blir nog lite väl saftigt att byta från mjuk slang till rör kanske.

Permalänk
Medlem

@Dryad Själv kör jag med mjuk slang, är alldeles för snål för att byta ut alla mina fittings. Det ser visserligen mer cleant ut med hårda rör, men det är oerhört smidigt med slang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@JorisS Själv kör jag med mjuk slang, är alldeles för snål för att byta ut alla mina fittings. Det ser visserligen mer cleant ut med hårda rör, men det är oerhört smidigt med slang.

Jo det är det nog.... lite mer precisionsjobb med rör antar jag.
Får nog förmodligen bli att bygga ihop allt med slang (förutsatt att jag faktiskt hittar slangen i någon flyttkartong ) och så kanske testa med rör framöver, när det har fyllts på på kontot igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Beror på vad du tänker göra med dina 2*780 , tänker du klocka och pressa sk-ten ur burken så räcker det inte alls , för det är väl det man har vattenkylning till ?

Som jämförelse så har jag fått min burk att dra +1kW från vägg

Du har ju också lite törstiga processor men jag utgick från att ett 780 drar 250w har för mig de ligger någonstans där. Jag har vattenkylning i burken för arr det är roligt. Jag kör med mjuk slang.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jmeistr:

Den senaste "flugan" inom hardline är väl PETG, har hört mycket gott om det.

Mindre bräckligt, går att böja fler gånger om det behövs och allmänt mycket trevligare att arbeta med vad jag har hört.