köpte 980 på tradera..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu är han igång igen: http://gamla.tradera.com/item/120311/249985732/asus-nvidia-ge...
Kan någon ta "Köp nu" på alla hans auktioner så att ingen blir bedragen? Han har blockerat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Blocket paket är inte lika säkert som man tror. Köpte 2st 295x2:or. Fick hem dom och testade dom, dom vägrade fungera korrekt. Skulle skicka tbx dom men insåg att det inte var någon retur sedel med. Gick till ombudet och frågade vad jag skulle göra, dom sa bara att dom inte visste men att jag var tvungen att ha retursedeln. Ringde upp säljaren och som tur var så var han snäll nog att skicka mig en pdf fil med retursedeln. Utan den hade jag förlorad 8500kr. Så om säljaren inte skickar med retursedeln så är det kört. Så skulle inte våga köra på det. Men om man bor i en mindre stad som mig så kan man få öppna paketet och kolla det. Mvh Rasmus

På sidan man får länkat från blocket och trycker på knappen spåra paket.

Längre ner på samma sida finns retursedlarna som man skriva ut hemma på sin egna skrivare om säljaren missat att skicka med dessa.

24 timmar har man att kontrollera att varan stämmer överens och funkar som den ska.

Kör alltid blocket paketet och aldrig haft problem med detta och därför jag åkt på nit via tradera och blocket med förskottsbetalning så vägrar jag detta.

Polisen när man åkte på första blåsningen när man fick en mycket äldre tv en lovat så sa dom bara att jag fått en tv som utlovat och att dom inte kunde göra nått.

Lär dig att enbart handla när du kan kolla på varan sa dom till mig.

Andra gången via tradera på en mobiltelefon så insåg jag direkt efter betalning att det var något lurt och försökt stoppa betalningen direkt från morgonen hos Swedbank och dom vägra detta utan polisens godkännande så ringde polisen och gjorde en anmälan direkt och fråga om dom kunde kontakta min bank och då sa dom att detta tar för lång tid så då kan dom inget göra.

Kontaktar igen Swedbank och meddelar att jag gjort polisanmälan och att det tar för lång tid innan processen bearbetas och att ni borde kunna stoppa pengarna enligt polisen men dom vägrar att lyssna på mig.

Vi var över 20 st som polisanmälde samma person och polisen la ner ärendet på 2 dagar och samma visa igen köp inget om du ej kan kolla på varan säger polisen.

Så bedrägerier via internet verkar polisen ej prioritera alls och lägger ner snabbt som attans.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

The plot thickens!

(http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx...)

Permalänk
Medlem

http://gamla.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=414174...
Kan någon ta "köp nu" på en av hans auktioner och be om hans mobilnummer?

Lista över konton som jag vet att han har använt:
http://pastebin.com/02Rams61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilosch:

http://gamla.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=414174...
Kan någon ta "köp nu" på en av hans auktioner och be om hans mobilnummer?

Lista över konton som jag vet att han har använt:
http://pastebin.com/02Rams61

Om man gör detta, får negativt omdöme och användaren sedan blir avstängd för bedrägeri - försvinner omdömet eller kan man be Tradera att plocka bort det?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

@Fltoig Man kan be Tradera att ta bort det.
Han har konstigt nog inte gett mig ett enda negativt omdöme. Men han gav en annan person ett:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hezt:

Garanterat bluff. Något ser väldigt konstigt ut..Han har varit medlem en dag och har 3 omdömen, alla som köpare. Omdömena är från 3 olika säljare, men han har fått samtliga inom loppet av en min? Vad är oddsen på det? Säljarna verkar legit men varningsklockan ringer hos mig iaf.

Jag blev lurad på blocket för ~6 år sen på mer pengar än 1500, killen som lurade mig blev dömd och kronkalle driver in mina pengar men har fortfarande inte sett en spänn. Dom som håller på med sånt här vet hur dom ska slippa betala så lita på magkänslan.

Bilden är dessutom tagen från ebay.
http://www.ebay.com/itm/Asus-NVIDIA-GeForce-GTX-980-OC-4GB-GD...

Köper man nått från ebay eller aliexpress så får man oftast ett positivt omdöme direkt efter att betalningen gått igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilosch:

@Fltoig Man kan be Tradera att ta bort det. Jag tror inte att det försvinner om användaren blir avstängd.
Han har konstigt nog inte gett mig ett enda negativt omdöme. Men han gav en annan person ett:
http://i.imgur.com/zp9JGId.jpg

Han vet kanske att det inte är någon idé.

Hur håller du koll på denna bedragare förresten?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd

Hoppas ingen ger den bedragaren några pengar...jisses...1700:- för ett GTX980 är scam..

Visa signatur

Min PC
http://i.imgur.com/rRdWvtn.jpg

FX8350|GTX970|SSD|8GB RAM|Asrock 970M|

Permalänk
Medlem

@Fltoig Med Google reverse image search och genom att Googla på t. ex "Asus NVIDIA GeForce GTX 980 OC 4GB GDDR5 STRIX Grafikkort Nyskick" har jag hittat många/de flesta av hans konton.
Han återanvänder samma bilder och rubriker så det är lätt att känna igen hans auktioner.
Varje kväll efter 21:00 (det är då Traderas chatt stängs) söker jag på några av rubrikerna han brukar använda.

Permalänk
Medlem

Har också stött på denna nisse i höstas har jag för mig det var, kommer inte ihåg vad för betalningsalternativ som erbjöds, men det var förskottsbetalning och fri frakt med posten (ej upphämtning). Slog till på ett köp nu och fick en @mail.com adress

Den som blev hackad bor i Stockholmsområdet med ett säreget efternamn som användes i vinnarmailet. Sökte upp honom på facebook och betalde några spänn för att skicka ett "instant PM" och frågade om han hade någon tradera annons, vilket han självklart inte hade.

Annonserna rörde R9 290(X?) för någon struntsumma, 500GB SSD för 5-700KR och en hel hög tv-spel för någon hundralapp.

Tillägg;
Efterspaning i mailen och facebookkonversationen. Eralvs 3/10-15 kan du lägga till i pastebinen. Personen som blev utsatt för kapningen har även polisanmält händelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Köper man nått från ebay eller aliexpress så får man oftast ett positivt omdöme direkt efter att betalningen gått igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

På mig börja de gnälla om att varför jag inte gav dem full pott, och ville kompromissa med rabatt nästan gång jag handlade av dem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Man borde alltid köpa av personer som har mycket omdömen eller mycket aktioner uppe/ medlem länge

Permalänk
Medlem

En ny annons på ett 980:
http://www.tradera.com/item/120311/250618468/asus-nvidia-gefo...

Spärrad användare: http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx...

Notera att bägge säljarna har positiva omdömen från samma säljare (BernatsBil och dell2)... Har anmält den nya annonsen granskning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Jag råkade ut för detta sent i höstas, då var det en person på tradera som sålde grafikkort väldigt väldigt billigt, t.ex. ett Gtx 780ti för 1500 spänn, ett R9 290x för 500 spänn. Jag tog köp nu på dem och hoppades på att det var en person i behov av snabba pengar.
Men inte tänker jag betala utan att känna mig säker
Efter lite googlande, användning av facebook och ratsit så lyckades jag hitta en person på facebook som traderaanvändaren utgav sig för att vara.

Efter konversation över mail vill han få pengarna översatta genom Swish, som är kopplat till bedragarens mobilnummer och bankkonto, efter lite sökningar visade det sig att han hade samma för och efternamn som personen jag hittat på facebook, fast ett annat födelsedatum och ort, fast båda bodde i samma län.

Jag letade upp fb-snubbens mobilnummer och ringde upp honom och han visste inget om någon traderaannons, så vi gjorde en polisanmälan båda två, jag för försök till bedrägeri samt han för kränkning.

Polismannen sa att vi skulle få brev hem på anmälan om ca 1 vecka, men något brev eller liknande på någon anmälan har jag aldrig fått, har inte hört något från Polisen heller.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Bedragaren verkar köpa saker från "dell2" och "Bernats Bil" för att få et par positiva omdömen innan han börjar sälja... Frågan är om bedragaren ifråga har någon koppling till dessa företag - annars så har han ju lagt ut ganska mycket pengar i sina försök att blåsa folk... Kan det kanske vara så att han jobbar där? I sådana fall skulle kanske hans arbetsgivare vara intresserad av att veta detta...

Uppdatering: 28 av Bernats Bils tradera-kunder under 2015 (vilket motsvarar typ 25% av kunderna...) har fått sina konton spärrade pga blufförsäljningar... just saying...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

@Llhweiir Det jag skulle vilja veta är till vilken adress dell2, House of Beatrice, game-world, Bernats Bil, Resident Evil m.m. har skickat sakerna som bedragaren har köpt.

Permalänk
Medlem

@Nilosch:

Ja, det skulle vara intressant...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Har personligen tryckt köp nu och sen anmält kanske 30-50 sådanna här annonser för en tid tillbaka sedan då jag kollade tradera slaviskt...

alla annonser e likadana å följer samma mönster så kolla man lite e det lätt å se att de e scam, först ett under pris som fan, jämnt köp nu, alltid nya användare (oftast skapade samma dag), 2 bra omdömen (då personen i fråga har köpt), ofta säljs fler varor (av en konstig anledning var det alltid när jag kollade bluetooth hörselskydd), samma bilder som användes om och om igen, å tryckte man köp nu så fick man alltid vinnarmail med bara nollor där telenummret ska va, å en gång vid mailkontakt fick jag en adress å namn till typ gärda 56 år ute i skogen som sålde ett gtx 970 för 1000kr....

som sagt har inte fallit för offer då jag tyckt de osat scam långa vägar, men följde upp med mailkontakt i början en gång.

så ser jag en sådan annons så trycker jag köp nu (så ingen ska hinna bli blåst medans den ligger kvar) sen anmäler jag den direkt, och alla har blivit borttagna av tradera relativt snabbt.

slutade räkna efter kanske mer än 10 i veckan efter en lång tid...

idioter som ska hålla på....

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

Har personligen tryckt köp nu och sen anmält kanske 30-50 sådanna här annonser för en tid tillbaka sedan då jag kollade tradera slaviskt...

alla annonser e likadana å följer samma mönster så kolla man lite e det lätt å se att de e scam, först ett under pris som fan, jämnt köp nu, alltid nya användare (oftast skapade samma dag), 2 bra omdömen (då personen i fråga har köpt), ofta säljs fler varor (av en konstig anledning var det alltid när jag kollade bluetooth hörselskydd), samma bilder som användes om och om igen, å tryckte man köp nu så fick man alltid vinnarmail med bara nollor där telenummret ska va, å en gång vid mailkontakt fick jag en adress å namn till typ gärda 56 år ute i skogen som sålde ett gtx 970 för 1000kr....

som sagt har inte fallit för offer då jag tyckt de osat scam långa vägar, men följde upp med mailkontakt i början en gång.

så ser jag en sådan annons så trycker jag köp nu (så ingen ska hinna bli blåst medans den ligger kvar) sen anmäler jag den direkt, och alla har blivit borttagna av tradera relativt snabbt.

slutade räkna efter kanske mer än 10 i veckan efter en lång tid...

idioter som ska hålla på....

Most Valuable Player

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nilosch har hängt ut mig på Flashback. Med domar och allt trots att jag är oskyldig.
Det är ganska uppenbart att bedragaren köper bitcoins - trepartsbedrägeri. Jag var helt ovetandes om transaktionerna.

/Tomas, f.d VD Vingruvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

Har personligen tryckt köp nu och sen anmält kanske 30-50 sådanna här annonser för en tid tillbaka sedan då jag kollade tradera slaviskt...

alla annonser e likadana å följer samma mönster så kolla man lite e det lätt å se att de e scam, först ett under pris som fan, jämnt köp nu, alltid nya användare (oftast skapade samma dag), 2 bra omdömen (då personen i fråga har köpt), ofta säljs fler varor (av en konstig anledning var det alltid när jag kollade bluetooth hörselskydd), samma bilder som användes om och om igen, å tryckte man köp nu så fick man alltid vinnarmail med bara nollor där telenummret ska va, å en gång vid mailkontakt fick jag en adress å namn till typ gärda 56 år ute i skogen som sålde ett gtx 970 för 1000kr....

som sagt har inte fallit för offer då jag tyckt de osat scam långa vägar, men följde upp med mailkontakt i början en gång.

så ser jag en sådan annons så trycker jag köp nu (så ingen ska hinna bli blåst medans den ligger kvar) sen anmäler jag den direkt, och alla har blivit borttagna av tradera relativt snabbt.

slutade räkna efter kanske mer än 10 i veckan efter en lång tid...

idioter som ska hålla på....

Mycket bra jobbat!

Jag har också anmält minst 10st bedragare till Tradera. Det tråkiga är att Tradera aldrig visar sin uppskattning, inte ens ett mail med ett tack!

Det är ganska enkelt att genomskåda dessa bedragare:

  • Tradera-kontot registrerades för nån månad/vecka sedan.

  • Ca 3st affärer (billiga skräpsaker) genomförda med "Gadgetbay", som renderat i bra omdöme.

  • Bedragaren har ofta dålig fantasi och säljer Peltor hörselkåpor, Core i7-processorer, Nintendo 3DS och high-end-grafikkort.

  • Allt är nytt i kartong.

  • Priset ligger på ca halva nypriset.

  • Auktion med "Köp Nu"-pris, tex lägg bud på 490kr eller köp nu för 500kr.

  • Betalning till Swedbank-konto (som dessutom visar sig kräva ett BitCoin-nr som betalningsreferens).

Om det rycker i ert köpfingret och NÅGOT av ovanstående kriterier uppfylls av säljaren .....ta ett par andetag, brygg en kopp kaffe och fundera. För som vanligt; om något är för bra för att vara sant...osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilosch:

@Llhweiir Det jag skulle vilja veta är till vilken adress dell2, House of Beatrice, game-world, Bernats Bil, Resident Evil m.m. har skickat sakerna som bedragaren har köpt.

Joo, det vore intressant. Men troligtvis har bedragarna uppgivit en random-adress. Säljarna (tex Game-World) ger ett positivt omdöme när betalningen kommit.

En annan sak som vore intressant är om Tradera kunde lämna ut informationen på hur mycket de sålt för. Det kan röra sig om ett fåtal bedragare som reggar många konton (100.000-tals kr). Dessutom vore det möjligt att spåra dem. Sen är det bara samla alla offer som får gå en boxningsmatch mot bedragarna

Men seriöst så behövs det nog en anmälan för att något ska hända. Det är nog många som ger upp direkt, dels pga att polisen inte kommer nån vart/bryr sig inte och dels för att varje enskilt fall rör det sig om ett ganska ringa belopp. Men någon behöver föra en grupptalan och lägga in stöten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TPalulis:

Nilosch har hängt ut mig på Flashback. Med domar och allt trots att jag är oskyldig.
Det är ganska uppenbart att bedragaren köper bitcoins - trepartsbedrägeri. Jag var helt ovetandes om transaktionerna.

/Tomas, f.d VD Vingruvan.

Man bör inte hänga ut någon oavsett vad det gäller (nåja).
Men du nämner "domar" och "oskyldig" i samma mening. Hur hänger det ihop?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TPalulis:

Nilosch har hängt ut mig på Flashback. Med domar och allt trots att jag är oskyldig.
Det är ganska uppenbart att bedragaren köper bitcoins - trepartsbedrägeri. Jag var helt ovetandes om transaktionerna.

/Tomas, f.d VD Vingruvan.

Det är rätt lätt att spela oskyldig va?
Känner igen ditt namn från vingruvan. Tack vare dig så fick jag sitta i x antal polisförhör då du hade anmält mig för bedrägeri gällande en sajt jag sålde till dig förut, fastän jag hade levererat allt till dig enligt köpesavtalet. Till slut lyckades jag få fram allt underlag som behövdes för att fria mig från det hela. Får tacka för att du bifogade köpesavtalet mellan oss, till polisen. Annars hade jag haft svårt att påvisa att jag faktiskt följt avtalet vi hade - då mitt avtal försvann i flytten. Bör jag nämna att anmälan blev avskriven efter jag samlade fram bevis om att du faktiskt inte hade talat sanning till polisen när du gjorde anmälan? Ptja, du fick ju brev om det hemskickat av polisen såklart, att det var nerlagt.

Tack som fan för att jag var tvungen att lämna min autistiska son, när polisen hämtade mig. Han fick vara i en okänd miljö med okända personer tills efter förhören. Jävla idiot.

Sen kan vi tala om hur du skötte sidan efter att du tog över ägandet av det hela. Minns än idag många omdömen där folk hade köpt varor som du inte hade möjlighet att leverera och ingen kommunikation till kunderna.

Och här gnäller du över att du blivit uthängd trots att du är oskyldig, vilken jävla dubbelmoral du har som sitter här och gnäller och blandar in ordet "oskyldig". Är många fler som vet vilken sorts person du egentligen är.

Jag tar gladeligen en varning eller avstängning från forumet om jag råkar bryta några regler iom det jag skriver. Men jag blir lack när någon försöker måla sig som en fin pojke. När den bittra sanningen är nå helt annat.

Skrivet av Lessismore:

Man bör inte hänga ut någon oavsett vad det gäller (nåja).
Men du nämner "domar" och "oskyldig" i samma mening. Hur hänger det ihop?

Se ovanstående text i mitt inlägg, så blir det rätt självklart att det inte hänger ihop generellt med tanke på att jag vet hur den snubben är.

Permalänk
Medlem

Tradera täppte till hålet idag, det går inte längre att lägga ut köp nu annonser.
Det var dock i "grevens" tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av TPalulis:

Tradera täppte till hålet idag, det går inte längre att lägga ut köp nu annonser.
Det var dock i "grevens" tid

Eeh, vadå?
Det kan inte vara möjligt, har inte hört eller sett något om det. De jag kan tänka mig är att Tradera gjort det omöjligt för nyregistrerade användare att lägga ut "köp nu" annonser. En spärr som släpper när användaren nått ett visst antal omdömen alternativt varit registrerat i x antal månader.