Beslutångest, vad tycker ni? (iPhone 6s plus vs 6 plus)

Permalänk
Inaktiv

Beslutångest, vad tycker ni? (iPhone 6s plus vs 6 plus)

Hej,

Har lite beslut ångest här. Jag har en iPhone 6 Plus 64gb som är köpt hos Apple med AppleCare +, och jag har nyligen fått ut en helt ny telefon från Apple eftersom det var fel på den gamla, så jag har den sittandes här hemma helt ny oöppnad.

Samtidigt har jag möjlighet att förlänga mitt abonnemang för en liten extra peng för att få ut en helt ny iPhone 6s plus 64gb. Saken är den att jag fick ett bud för min "6 plus", 4800Kr, vilket jag ändå tycker är rätt så lite eftersom telefonen är ju trots allt helt ny inkl Apples Drulle försäkring.

Tror ni jag kan få mer för telefonen? Funderar annars på att behålla telefonen och förlänga abonnemanget längre in när något nyare släppts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej,

Har lite beslut ångest här. Jag har en iPhone 6 Plus 64gb som är köpt hos Apple med AppleCare +, och jag har nyligen fått ut en helt ny telefon från Apple eftersom det var fel på den gamla, så jag har den sittandes här hemma helt ny oöppnad.

Samtidigt har jag möjlighet att förlänga mitt abonnemang för en liten extra peng för att få ut en helt ny iPhone 6s plus 64gb. Saken är den att jag fick ett bud för min "6 plus", 4800Kr, vilket jag ändå tycker är rätt så lite eftersom telefonen är ju trots allt helt ny inkl Apples Drulle försäkring.

Tror ni jag kan få mer för telefonen? Funderar annars på att behålla telefonen och förlänga abonnemanget längre in när något nyare släppts?

Jag skulle haft kvar telefonen. Att sälja vidare telefoner om du inte är 100% säker på vad du vill ha istället är nästan alltid en dålig affär.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoG:

Jag skulle haft kvar telefonen. Att sälja vidare telefoner om du inte är 100% säker på vad du vill ha istället är nästan alltid en dålig affär.

Haha helt ärligt, var nog det bästa tippset jag hade kunnat få :), saken är den hade jag fått mer för telefonen så hade valet varit enklare, att det hade kunnat rättfärdiga min förlängning, men nu så är budet alldeles för lågt för att det skall kännas bra

Permalänk
Medlem

Eftersom skillanden är så liiiiten mellan modellerna tycker jag du väntar och binder upp den för 7an när det väl bär av. Satt också i tankarna att byta från 6 plus tills 6s plus men efter lite läsande om modellen tyckte jag inte det var värt de.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad denna "extra peng" är...
Om dom 4800:- täcker kostnaden du får utav att förlänga abbonemanget, så hade jag bytt.
Då får du en ett år nyare lur/hårdvara utan att för den del ha mindre pengar över i plånboken.

Förvisso torskar du apple-care, men det vet jag inte vad det är? Och hur länge gäller den, och är inte en del av den redan förbrukad, eller blir den helt förnyad/förlängd med ny lur?

Väldigt svårt att råda, håller med @WoG här, viktigaste är att gå på vad man själv vill ha för lur...
Jag, som många andra, använder säkert min telefon 3 timmar om dagen. Räknar man kostnad/minut så är min telefon säkert det mest prisvärda av allt jag äger...
Jag gillar teknik och byter därför lur varje år, nyttan/glädjen av luren överväger kostnaden...
När utvecklingen går så fort så känns det trist att sitta fast på gammal teknik i mer än ett år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Frågan är ju vad denna "extra peng" är...
Om dom 4800:- täcker kostnaden du får utav att förlänga abbonemanget, så hade jag bytt.
Då får du en ett år nyare lur/hårdvara utan att för den del ha mindre pengar över i plånboken.

Förvisso torskar du apple-care, men det vet jag inte vad det är? Och hur länge gäller den, och är inte en del av den redan förbrukad, eller blir den helt förnyad/förlängd med ny lur?

Väldigt svårt att råda, håller med @WoG här, viktigaste är att gå på vad man själv vill ha för lur...
Jag, som många andra, använder säkert min telefon 3 timmar om dagen. Räknar man kostnad/minut så är min telefon säkert det mest prisvärda av allt jag äger...
Jag gillar teknik och byter därför lur varje år, nyttan/glädjen av luren överväger kostnaden...
När utvecklingen går så fort så känns det trist att sitta fast på gammal teknik i mer än ett år.

Tack för inlägget.

Betalar i nuläget 480Kr / månaden för mitt abonnemang, och nya förlängningen innebär att jag istället betalar 529Kr /månaden, så 4800 Skulle inte täcka kostnaderna för nya telefonen alls, då jag beräknat att bara telefonen kostar ca 7600.

Hade jag fått ett bud på 6000Kr så hade valet varit enkelt,

Som svar på din fråga. Alla Apple produkter har mer eller mindre ett års garanti, med Applecare så förlänger du denna garanti med ytterligare något år beroende på produkt, och med iphones så blir det istället 2 år. Men nu har de infört "nya" Applecare + vilket innebär " Drulleförsäkring", att du betalar 529Kr självrisk ifall du skulle tappa telefonen tex, men samtidigt så har du 2 år garanti, och försäkring. Betalade ca 800Kr för detta .