Playstation VR nyttjar extern beräkningslåda vid sidan om Playstation 4

Permalänk
Melding Plague

Playstation VR nyttjar extern beräkningslåda vid sidan om Playstation 4

Sonys satsning på virtuell verklighet med Playstation 4 är färdigställd. Nu bekräftas en design där Playstation VR får sällskap av en separat låda för extra beräkningskraft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vaaa! Räckte det inte med kraften i en NEXT GEN-KONSOL!?

Visa signatur

///M4

Permalänk

Hmm, nja, det ser väldigt intressant ut men vet inte om det känns så roligt att lägga lika mycket på ett tillbehör som konsolen i sig:(
Varför ska VR vara så förbaskat dyrt!

Permalänk
Medlem

Tiden då konsoler får expansioner är tillbaka

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Undrar om vi får se "uppgraderingsboxar" till konsolerna i närtid där man efter halva livstiden kan få ut högre fps/kvalitet än med standardversionen. Skulle kanske vara meckigt för utvecklarna, men kanske värt det.

Permalänk
Medlem

Nu kanske det kan vara något. PS4 av sig själv skulle aldrig klara av att ge en fullgod VR upplevelse

Men detta får nog ändå räknas som en extra konsol man köper

Permalänk
Entusiast

Fast vad har de för bussar tillgängliga för att koppla in en extra box? Den kan ju rimligtvis inte vara kraftfullare än PS4 om headset och box ska kosta som ett PS4. Det är ju ungefär vad Rift lär landa på det vill säga det är ungefär vad bara headsetet kostar. Skulle gissa på att det mest är post processing de överlämnar till en låda och antagligen beräkningar av huvudrörelser. Saker som inte direkt kräver en nära integration med APUn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Varför dillas det så sjukt mycket om "systemkraven" för VR? Självklart kan spelutvecklarna variera grafiken efter beräkningskraften.

Om jag får gissa handlar detta bara om någon slags adapterbox för att samla ihop video, ström och usb-kablage i en enda kabel. Eller högst något i stil med det Zota skriver här ovanför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Varför dillas det så sjukt mycket om "systemkraven" för VR? Självklart kan spelutvecklarna variera grafiken efter beräkningskraften.
Skickades från m.sweclockers.com

I en värld där folk tycker att Fallout 4 är fult grafiskt trots hur snyggt det är... njae sänka grafiken kommer nog inte gå hem hos folk.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dagbro:

Varför dillas det så sjukt mycket om "systemkraven" för VR? Självklart kan spelutvecklarna variera grafiken efter beräkningskraften.

Om jag får gissa handlar detta bara om någon slags adapterbox för att samla ihop video, ström och usb-kablage i en enda kabel. Eller högst något i stil med det Zota skriver här ovanför.

Skickades från m.sweclockers.com

För att spel måste tydligen vara extremt blanka med massa specialeffekter för att vara bra eller något. Inte riktigt förstått hur det hänger ihop med tanke på att spelen som fortfarande anses snygga 5, 10 eller 15 år senare är spel med en egen stil och inte de som är blankast.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

I en värld där folk tycker att Fallout 4 är fult grafiskt trots hur snyggt det är... njae sänka grafiken kommer nog inte gå hem hos folk.

De som tycker det är en väldigt liten del av spelarna. De flesta bryr sig inte i närheten så mycket som du tror - Särskilt inte de som spelar på PS4.

@Zotamedu: Haha ja så är det ju tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får se hur det här går, traditionellt har "extra" saker som ska köpas och pluggas in i konsolerna inte blivit någon hit. Det har både Nintendo och Sega fått erfara!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

I en värld där folk tycker att Fallout 4 är fult grafiskt trots hur snyggt det är... njae sänka grafiken kommer nog inte gå hem hos folk.

Problemet är väl inte att Fallout är fult, för det är ganska snyggt, problemet är att det inte är snyggt nog för att motivera datorkraven.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dagbro:

De som tycker det är en väldigt liten del av spelarna. De flesta bryr sig inte i närheten så mycket som du tror - Särskilt inte de som spelar på PS4.

@Zotamedu: Haha ja så är det ju tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att det är en väldigt högljudd del av spelarna. Nästa problem är att blankare grafik är väldigt praktiskt i marknadsföringsmaterialet. Hur motiverar du folk att köpa en PS4 istället för PS3? Jo det är blankare grafik. Det är ju enda anledningen till att uppgradera egentligen. Varför köpa det nya CoD som är ganska exakt samma spel som alla andra? Jo lite blankare grafik och/eller en hund. Många av de stora spelbolagen är fortfarande fast i villfarelsen att verklighetstrogen grafik är det viktigaste. En gång i tiden var ju bättre grafik relativt relevant då det var en kraftigt begränsande faktor. Steget från NES till SNES öppnade upp massa nya möjligheter. Sen fick vi grundläggande 3D med en handfull polygoner per karaktär i Playstation. Men nu skickar de bara ner massa pengar i ett svart hål till ingen direkt nytta mer än att gräva sig djupare och djupare ner i uncanny valley. Se Crytek som lysande exempel på ett gäng nötter som tror att grafik är allt och att man inte behöver utveckla ett faktiskt spel så länge det är snyggt.

Det verkar sjunka in lite nu i takt med att indieutvecklare släpper massa sjukt snygga spel som också säljer bra samtidigt som det börjar gå knackigt för en del stora utvecklare. Om vi bara kunde få de där högljudda nötterna att lugna sig lite så hade nog hela spelmarknaden blivit bättre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att det är en väldigt högljudd del av spelarna. Nästa problem är att blankare grafik är väldigt praktiskt i marknadsföringsmaterialet. Hur motiverar du folk att köpa en PS4 istället för PS3? Jo det är blankare grafik. Det är ju enda anledningen till att uppgradera egentligen. Varför köpa det nya CoD som är ganska exakt samma spel som alla andra? Jo lite blankare grafik och/eller en hund. Många av de stora spelbolagen är fortfarande fast i villfarelsen att verklighetstrogen grafik är det viktigaste. En gång i tiden var ju bättre grafik relativt relevant då det var en kraftigt begränsande faktor. Steget från NES till SNES öppnade upp massa nya möjligheter. Sen fick vi grundläggande 3D med en handfull polygoner per karaktär i Playstation. Men nu skickar de bara ner massa pengar i ett svart hål till ingen direkt nytta mer än att gräva sig djupare och djupare ner i uncanny valley. Se Crytek som lysande exempel på ett gäng nötter som tror att grafik är allt och att man inte behöver utveckla ett faktiskt spel så länge det är snyggt.

Det verkar sjunka in lite nu i takt med att indieutvecklare släpper massa sjukt snygga spel som också säljer bra samtidigt som det börjar gå knackigt för en del stora utvecklare. Om vi bara kunde få de där högljudda nötterna att lugna sig lite så hade nog hela spelmarknaden blivit bättre.

Det är inte bara spelbolagen som tänker så, tyvärr den högljudda delen utav spelarna med som verkar tro att ett spel är bättre bara för att det är grafiskt snyggt.

Jag är 100% säker på att Sony vet exakt vad de håller på med, så att sänka grafiken massor för att få detta att fungera bra på PS4 tror jag inte så mycket på, allt handlar om optimeringar, något som är enklare på konsol än på PC.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en fin bundling där både konsol och extern enhet är något prissänkta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

En konsol till en konsol...

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Känns som en överkomlig lösning ändå. Alternativet vore ju att inte göra det alls, eller sänka prestandan avsevärt. Ska dock bli intressant att se hur de löst det rent tekniskt.

Visa signatur

---

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Det är inte bara spelbolagen som tänker så, tyvärr den högljudda delen utav spelarna med som verkar tro att ett spel är bättre bara för att det är grafiskt snyggt.

Jag är 100% säker på att Sony vet exakt vad de håller på med, så att sänka grafiken massor för att få detta att fungera bra på PS4 tror jag inte så mycket på, allt handlar om optimeringar, något som är enklare på konsol än på PC.

Optimeringar räcker en bit men inte hela vägen. Med tanke på att VR på PC verkar kräva GTX 970 eller mer så kommer de behöva kapa en hel del i grafiken. PS4 har en grafikdel som ligger mellan 7870 och 7850 med en teoretisk prestanda strax över 7850. Processorn är inte heller mycket att hänga granen med sina 2x4 kärnor där två är låsta till systemet vilket betyder att man har en klen fyrkärnig och en tvåkärnig som är svårt att använda. Processorn är ungefär hälften så snabb som en modern i7 trots dubbla antalet kärnor och då är det svårare att få ut full prestanda ur PS4 på grund av designen. Så lägre grafik är ett måste med tanke på hårdvaran de har att leka med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det finns ju en i princip oanvänd port på baksidan av PS4:an, som används för kameran. Undrar om Sony är så smarta att de dragit några PCI-E banor dit, eller något åt det hållet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Problemet är väl inte att Fallout är fult, för det är ganska snyggt, problemet är att det inte är snyggt nog för att motivera datorkraven.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste hålla med dig där. Det är långt ifrån det snyggaste spelet jag kört. Men samtidigt så är det på något udda sätt kanske det mest krävande spelet jag kört. Min dator går på knäna när jag går runt inne i stan, samtidigt som jag kan köra det mycket snyggare Witcher 3 på höga inställningar och aldrig få liknande drops.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att det är en väldigt högljudd del av spelarna. Nästa problem är att blankare grafik är väldigt praktiskt i marknadsföringsmaterialet. Hur motiverar du folk att köpa en PS4 istället för PS3? Jo det är blankare grafik. Det är ju enda anledningen till att uppgradera egentligen. Varför köpa det nya CoD som är ganska exakt samma spel som alla andra? Jo lite blankare grafik och/eller en hund. Många av de stora spelbolagen är fortfarande fast i villfarelsen att verklighetstrogen grafik är det viktigaste. En gång i tiden var ju bättre grafik relativt relevant då det var en kraftigt begränsande faktor. Steget från NES till SNES öppnade upp massa nya möjligheter. Sen fick vi grundläggande 3D med en handfull polygoner per karaktär i Playstation. Men nu skickar de bara ner massa pengar i ett svart hål till ingen direkt nytta mer än att gräva sig djupare och djupare ner i uncanny valley. Se Crytek som lysande exempel på ett gäng nötter som tror att grafik är allt och att man inte behöver utveckla ett faktiskt spel så länge det är snyggt.

Det verkar sjunka in lite nu i takt med att indieutvecklare släpper massa sjukt snygga spel som också säljer bra samtidigt som det börjar gå knackigt för en del stora utvecklare. Om vi bara kunde få de där högljudda nötterna att lugna sig lite så hade nog hela spelmarknaden blivit bättre.

Det är ju dock inte riktigt så att CoD brukar marknadsföra sig med bättre grafik. Det handlar snarare om andra vapen, helt nya spelsätt(De två senaste spelas markant annorlunda från tidigare CoD), andra banor, annan kampanj(om man nu lirar den), och sånt. Inte grafiken. CoD är snarare en av de spelserier som satsar ganska lite på att ha den absolut snyggaste grafiken.

Andra anledningar till att uppgradera från PS3 till PS4 är att spelen kan vara mycket större på PS4 och innehålla mer saker. Saker som mer spelare online, fler NPCs, saker med mer förstöring. Helt enkelt saker som kraftigt kan förändra spel.

Det går att ha både väldigt snygg grafik, vilket kan hjälpa till att skapa en känsla och atmosfär i spelet, samtidigt som man har ett bra gameplay och bra story. Även om du felaktigt verkar anse att det är antingen det ena eller det andra. Crytek är ett exempel på några som satsar väldigt mycket på grafik. Men det kan förklaras av att de har en spelmotor som de vill sälja med spelet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marinlik:

Det är ju dock inte riktigt så att CoD brukar marknadsföra sig med bättre grafik. Det handlar snarare om andra vapen, helt nya spelsätt(De två senaste spelas markant annorlunda från tidigare CoD), andra banor, annan kampanj(om man nu lirar den), och sånt. Inte grafiken. CoD är snarare en av de spelserier som satsar ganska lite på att ha den absolut snyggaste grafiken.

Andra anledningar till att uppgradera från PS3 till PS4 är att spelen kan vara mycket större på PS4 och innehålla mer saker. Saker som mer spelare online, fler NPCs, saker med mer förstöring. Helt enkelt saker som kraftigt kan förändra spel.

Det går att ha både väldigt snygg grafik, vilket kan hjälpa till att skapa en känsla och atmosfär i spelet, samtidigt som man har ett bra gameplay och bra story. Även om du felaktigt verkar anse att det är antingen det ena eller det andra. Crytek är ett exempel på några som satsar väldigt mycket på grafik. Men det kan förklaras av att de har en spelmotor som de vill sälja med spelet.

Det går att ha snygg grafik och bra game play men fokus ligger alltför ofta på grafiken och framförallt på helt fel typ av grafik. Det är mycket fokus på att det ska se verkligt ut vilket är ett utmärkt sätt att få spel att åldras värdelöst. Det betyder också att spel blir helt orimligt dyra vilket du kanske märkt senaste tiden. Tomb Raider höll på att gå back trots att de sålde nästan 4 miljoner exemplar första halvåret. Det är fler storspel som gått knackigt ekonomiskt för att de har helt orimligt stora budgetar. Sedan gnäller de på pirater och fyller spelen med DLC, season pass och mikrotransaktioner istället för att ta en liten titt på utgifterna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Vaaa! Räckte det inte med kraften i en NEXT GEN-KONSOL!?

Det är en current-gen konsol lol. Next-gen är inte ute än 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Det är en current-gen konsol lol. Next-gen är inte ute än 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Det vet jag mycket väl, men det är inte så tugget går.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Nu blev det genast gnäll på konsol igen, att de inte är kraftfulla nog, och jag håller med. Men är det då inte bra att VR tillbehöret får en EXTRA enhet som utför det tunga arbetet separat? Istället för att tving konsolen att ta hand om ytterligare saker att göra, när den redan går på knäna i dagsläget?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det går att ha snygg grafik och bra game play men fokus ligger alltför ofta på grafiken och framförallt på helt fel typ av grafik. Det är mycket fokus på att det ska se verkligt ut vilket är ett utmärkt sätt att få spel att åldras värdelöst. Det betyder också att spel blir helt orimligt dyra vilket du kanske märkt senaste tiden. Tomb Raider höll på att gå back trots att de sålde nästan 4 miljoner exemplar första halvåret. Det är fler storspel som gått knackigt ekonomiskt för att de har helt orimligt stora budgetar. Sedan gnäller de på pirater och fyller spelen med DLC, season pass och mikrotransaktioner istället för att ta en liten titt på utgifterna.

Problemet ligger ju dock också i att folk uppenbarligen vill ha väldigt snygga och stora spel, men de vill inte betala mer än vad de gjorde för ett spel på NES. Då blir season packs, DLC, mikrotransaktioner, och annat en lösning på det. Folk vill ha allt, men saknar förståelse för kostnaderna som ingår i spelskapande på den storleken.

Även om du inte bryr dig om grafiken så säger nog marknadsundersökningar att majoriteten tycker annorlunda. För dig kanske det är fel grafik, men många andra gillar uppenbarligen verklighetstrogen grafik, kolla bara på BF serien, CoD, och andra spel med den typen av grafik. De säljer i mängder.

Men visst, jag håller med dig om att verklighetstrogen grafik kan åldras rätt uselt. Det som åldras bäst är grafik som ser mer tecknad ut, typ borderlands, eller de gamla mariospelen. Men spel skapas inte direkt för utnyttjas i alla evighet. Spel är konst blandat med business, och businesssidan säger att pengar snabbt är viktigare än att spelet inte ser ut som skräp om 15 år.

Själv gillar jag både verklighetstrogen grafik, och andra typer. Det hade varit väldigt tråkigt om alla körde på samma typ, oavsätt om det var en tecknad variant, eller verklighetstroget.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Undrar om vi får se "uppgraderingsboxar" till konsolerna i närtid där man efter halva livstiden kan få ut högre fps/kvalitet än med standardversionen. Skulle kanske vara meckigt för utvecklarna, men kanske värt det.

Skrivet av Daumier:

En konsol till en konsol...

HAH!... Sony har börjat köra 2st PS4or i CrossFire
Det blir det nya vettu... "RAIDa dina konsoller... få mer FPS"

Skrivet av Zotamedu:

För att spel måste tydligen vara extremt blanka med massa specialeffekter för att vara bra eller något. Inte riktigt förstått hur det hänger ihop med tanke på att spelen som fortfarande anses snygga 5, 10 eller 15 år senare är spel med en egen stil och inte de som är blankast.

Mycket bra sagt

Skrivet av Videoapan:

Problemet är väl inte att Fallout är fult, för det är ganska snyggt, problemet är att det inte är snyggt nog för att motivera datorkraven.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men det är till stor del pga en motor som är lappad och uppgraderad för mycket. Det tar hårt på resurserna när optimeringar inte kan göras på de nivåer man vill, utan att ta sönder påbyggnaderna/lappningarna. Dock kan man ju se det som de smartskallarna som la till 10000 tessileringspunkter på ett betongblock i Crysis, eller att vattnet beräknades, även om du inte såg det. Spelar det någon roll? Var drar man gränsen?

Problemet jag ser med Fallout 4's grafik är att den varierar för mycket. Från en detalj som är snygg, till nästa som är Half Life 1, nivå... Hade det hela haft ungefär vettig nivå på det så hade det varit okej, för spelkänslan finns där, men de har öst på vissa effekter för att få saker att bli snyggt (jag spränger ofta alla bilar jag kan tex ) men sen "hann" de inte med att fixa tex däcken på visa fordon, som ser rent för jävligt "2D" ut.

Permalänk
Medlem

Om det är någon beräknings kraft i glasögonen, skulle jag tippa på att det är av typen "Time Warping" (Se https://www.youtube.com/watch?v=WvtEXMlQQtI för mer info)
Fördelen med att flytta ut den är uppenbar, avlastning för GPU, möjlighet att "trolla" fram fler frams, delvis man "vrider" en frame flera gånger.
Och för Sony att skapa en dedikerad krets för enda målet är troligt vis ganska billigt då beräknings algoritmer är typ statiska (delvis samma formel hela tiden).
Efter som Sony vet vad sändaren och mottagare är (PS4 & deras eget VR) så kan det utan problem misshandla HDMI standarden och på så vis skicka över den nödvändiga informationen (typ bild datan & Z-bufferten, tänk en bild med bilddatan och en bild med Z-bufferten eller något liknade)

Det är min gissning.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Är inte 1920x1080 lågt för en VR skärm som sitter ett par cm från ögonen?