GPU:n har ovanligt hög idle temperatur

Permalänk
Medlem

GPU:n har ovanligt hög idle temperatur

Hej! Mitt grafikkort har relativt hög idle temp, kring 63 grader. Det gör att fläktarna alltid är igång. Det är inte superstörande men efter några timmars läsning så märker man definitivt av det. Min fråga är: vad kan detta bero på?

Jag köpte nyligen kortet men har i övrigt inte haft några särskilda problem. Vill inte direkt skicka in på RMA till EVGA om jag kan lösa det på egen hand(med hjälp av er).

Permalänk
Medlem

Köpt mer än en skärm? Köpt skärm med mer än 120Hz? Det tvingar upp klocken på grafikkortet och gjorde iaf för mig att grafikkortet lät mer än nödvändigt. "Fixade" det genom att köra 120 Hz istället för 144 Hz.

Permalänk
Medlem

@Umbrellas: Antagligen dålig ventilation i chassit ,kolla om det finns plats för nån fläkt till

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

@Umbrellas: Antagligen dålig ventilation i chassit ,kolla om det finns plats för nån fläkt till

Kortet jag hade innan, ett EVGA 980, var i exakt samma chassi, samma antal fläktar. Hade inga problem där. Dessutom har jag ena luckan öppan för maximal luftgenomströmning. Tror du fortfarande att det är dålig ventilation?

Skrivet av Kakann:

Köpt mer än en skärm? Köpt skärm med mer än 120Hz? Det tvingar upp klocken på grafikkortet och gjorde iaf för mig att grafikkortet lät mer än nödvändigt. "Fixade" det genom att köra 120 Hz istället för 144 Hz.

Återigen, använde 980 för samma skärm som jag har nu. Denna skärm har jag. Hade då inga problem. Men visst jag kan kolla att låsa till 120 fps.

Tacksam för svaren hittills

Permalänk
Medlem

Problemet ligger i att du med all förmodan ligger och kör i 120Hz+. Nvidia har av någon anledning valt att låta grafikkortet 2d clocks ligga under annan powerstate när man kör över 120Hz. Tex 144hz. Den ökade klockfrekvensen/spänningen medför högre temperatur under idle förstås.

Det går att lösa genom att 1) kör 120Hz i desktop. 2) Nvidia inspector kan sänka clocksen vid idle och kan göra detta automatiskt vid boot. 3) flasha om bios med egna klockfrekvenser för respektive p-state, detta alternativ kräver dock lite kunskap.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du använder Chrome eller Firefox som renderar hemsidor med GPU..
Din GPU går då aldrig riktigt ner i viloläge

Testa stäng av Hårdvaruacceleration i din webbläsare om tempen är ett problem

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Okej, gått in på kontrollpanelen och ändrat till 120 Hz refresh rate. Har även stängt av hårdvaruacceleration. Bootar om datorn och ser om något händer.

Permalänk
Medlem

Tempen ligger nu kring 58-59 Celsius. Har gått ner ca 4-5 grader. Så vi ser iaf framsteg. Men det är fortfarande inte nära 40 C. Där låg jag innan med vanliga 980(samma skärm). Där ska jag också ligga enligt SweC's recension.

Så kanske problemet har flera delar? Fläkten är något tystare, så vi ser lite framsteg, men är fortfarande hörbar utan problem.

Permalänk
Medlem

Mer flöde! Bara att stoppa in fler fläktar

Permalänk
Medlem

Vad får du för värden i gpu-z? Core clock, memory clock och gpu voltage är de relevanta. Går även att se (tydligare) med nvidia inspector. Ingen av dessa mjukvaror kräver installation utan körs stand-alone om man så vill.

Permalänk
Medlem

Hmm, är det verkligen fläktar som behövs? Jag tänker på det jag skrev tidigare:

Citat:

Kortet jag hade innan, ett EVGA 980, var i exakt samma chassi, samma antal fläktar. Hade inga problem där. Dessutom har jag ena luckan öppan för maximal luftgenomströmning. Tror du fortfarande att det är dålig ventilation?

En annan sak. När jag bootade om datorn så gick fläktarna på kortet upp till 100% och lät som en orkan i några sekunder. U wot m8?

Skrivet av Tomika:

Vad får du för värden i gpu-z? Core clock, memory clock och gpu voltage är de relevanta. Går även att se (tydligare) med nvidia inspector. Ingen av dessa mjukvaror kräver installation utan körs stand-alone om man så vill.

och

Nu är har jag dock R6: Siege i bakgrunden. Men jag är bara i menyn där, ingenting som egentligen händer, inget match etc.

Permalänk
Medlem

Hur varmt blir kortet när du belastar det? Är det dålig kontakt mellan kylaren och GPU så borde det överhetta/throttla om du belastar det - i så fall är det bara att lämna in det som defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Hur varmt blir kortet när du belastar det? Är det dålig kontakt mellan kylaren och GPU så borde det överhetta/throttla om du belastar det - i så fall är det bara att lämna in det som defekt.

Jag kan säga så här: jag kan inte överklocka kortet alls. Jag får monsterlag. Jag gissar att kortet väldigt aggressivt klockas ned för att nå max 83 C(som är NV's maxvärden om jag minns rätt). Med tanke på att 980 Ti överklockar ganska bra så känns det halvtrist att lira med default clocks. Visserligen är EVGA redan fabriksöverklockad men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Jag kan säga så här: jag kan inte överklocka kortet alls. Jag får monsterlag. Jag gissar att kortet väldigt aggressivt klockas ned för att nå max 83 C(som är NV's maxvärden om jag minns rätt). Med tanke på att 980 Ti överklockar ganska bra så känns det halvtrist att lira med default clocks. Visserligen är EVGA redan fabriksöverklockad men ändå.

Använd MSI Afterburner för att hålla koll på både temperatur och klockfrekvens medan du belastar kortet. Om det klockar ner för att det blir för varmt så är kortet defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Använd MSI Afterburner för att hålla koll på både temperatur och klockfrekvens medan du belastar kortet. Om det klockar ner för att det blir för varmt så är kortet defekt.

Jag testade använda GPU-Z. De funkar väl okej för att hålla koll på tempen? Körde en runda R6: Siege. Kanske inte världens mest belastande spel. Låg kring 70 Celsius. Verkar som om jag har ganska höga idle men inte sedan stegar upp särskilt mycket. Däremot verkar jag inte kunna överklocka alls. Allt detta ter sig lite som ett mysterium

Permalänk
Medlem

RB6 Siege körs direkt i högsta Hz i menyn Så "idle" i siege blir ju dock ökade klockfrekvenser. Så du behöver egentligen ta värdena när Siege inte körs

Permalänk
Medlem

Testade ta värderna nu. Har inget igång. Det ligger kring 63 Celsius just nu.

Det faktum att jag inte kan överklocka alls gör mig lite fundersam. Jag överklockade mitt 980 utan problem med över 15%(som dessutom hade 10% factory OC utöver det). Samma ventilation som då.

Finns det något mer jag kan kontrollera? Vill som sagt inte gärna skicka in RMA, men om man inte kan överklocka utöver factory OC, är det inte något hyffsat suspekt? Speciellt när det gick med tidigare kort utan några problem alls i exakt samma setup.

Permalänk
Medlem

Kan förstås vara defekt eller att kylaren inte monterats helt korrekt vid tillverkning. Om du känner dig missnöjd så kanske en rma ändå kan vara något?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en benchmark imorse med Unigine Valley. Jag maxade precis allt jag kunde.
Här är det resultatet:

(Klicka för att förstora)

Här är Sweclockers temperaturlista från deras recension av kortet. Jag ligger under deras maxvärde.

Som ni kan se så presterar min GPU väldigt bra under hård belastning. Så om det var dålig ventilation, skulle då inte jag få mycket högre temperaturer?

Permalänk
Medlem

Är väl semi-passivt kort? då är det helt normalt.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

@Umbrellas:

Kika så att ovan fläktarna drar ut luft och att nedre/främre drar in luft. Då får du betydligt bättre cirkulation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Är väl semi-passivt kort? då är det helt normalt.

Jo, det är ett semi-passivt kort men om du kikar på SweC temp tabell så ser du att idle tempen ska ligga kring 40-45 Celsius, inte 60-65. Så 20 C över normala.

Mysteriet är att vid full load så ligger mitt kort strax under Sweclocker's resultat, vilket är märkligt, för om det vore dålig ventilation så borde rimligtvis mina resultat vara dåliga på båda fronter, nu har jag usla idle temp men bättre-än-normala full load temp.

Skrivet av Vincentswe95:

@Umbrellas:

Kika så att ovan fläktarna drar ut luft och att nedre/främre drar in luft. Då får du betydligt bättre cirkulation!

Har inga övre fläktar, men som tidigare nämnt så har jag exakt samma halvöppna chassi med tre stycken fläktar(en stor fram, en stor bak och en stor underifrån) som tidigare och hade inte detta problem med mitt tidigare GPU öht.

20 C över snittet är mycket i idle temp. Det kan göra att livslängden förminskas.

Hade jag haft samma usla snitt i full load temp så hade jag lagt in fler fläktar etc, men eftersom min temp i full load är bättre än snittet så gör det att det komplicerar hela berättelsen om dålig ventilation. Kan det vara någon inställning som ligger fel? I BIOS eller liknande eller någon annanstans?

Permalänk
Medlem

Kan fortfarande inte se att du verifierat vilka klockfrekvenser kortet ligger på i idle. Klockar det ner som det ska eller ligger det kvar på maxfrekvens även när det inte borde?

Permalänk
Medlem

@Umbrellas:

Jag har också ett EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+

Det ligger och pendlar kring 60 i idle. Fläkten går igång och stoppas precis som det ska.

Jag tror inte det är något fel på ditt kort utan snarare att Sweclockers inte har sitt kort i något chassi eller något sådant.

Jag tröttnade på ljudet när fläkten stoppade och startade så jag kör nu med Afterburner igång och låter alltid fläkten snurra på 10% för att slippa stop/start ljudet.

Fläktkurva:
0-50 grader 10% (när datorn idle:ar med fläkten på 10% så ligger tempen runt 44 grader)
50-60 grader 20%
60-80 grader 45%

Edit:
Core clock ligger på 135 på desktopen. Med två skärmar en 1440p i 120 Hz och en 1440p i 60 Hz.
Har ett Fractal design define R5 och kör med fläktarna som följde med chassit.
Chassifläktarna snurrar i ~832 samt ~763

Permalänk
Medlem

Intressant info. Gjorde som du nyss och har inte längre samma problem.

Appropå OC, min GPU core clock ligger kring 1290-1305 Mhz. Enligt SweC tabell så kom de upp i samma siffror efter att de överklockade kortet ytterligare. Så det verkar som jag fick en ovanligt högt överklockad GPU av misstag. Nåja, I ain't complaining.

Tråden är alltså löst. Tack för alla svar gott folk

Permalänk
Medlem

Ifrån Sweclockers test

"Precis som både Gigabytes och EVGA:s versioner av Geforce GTX 980 Ti står fläktarna hos Asus Strix-kort helt stilla under lägre laster, vilket gör kortet helt ljudlöst förutsatt att det håller en temperatur under 65 °C."

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Umbrellas:

Jo, det är ett semi-passivt kort men om du kikar på SweC temp tabell så ser du att idle tempen ska ligga kring 40-45 Celsius, inte 60-65. Så 20 C över normala.

Mysteriet är att vid full load så ligger mitt kort strax under Sweclocker's resultat, vilket är märkligt, för om det vore dålig ventilation så borde rimligtvis mina resultat vara dåliga på båda fronter, nu har jag usla idle temp men bättre-än-normala full load temp.

Har inga övre fläktar, men som tidigare nämnt så har jag exakt samma halvöppna chassi med tre stycken fläktar(en stor fram, en stor bak och en stor underifrån) som tidigare och hade inte detta problem med mitt tidigare GPU öht.

20 C över snittet är mycket i idle temp. Det kan göra att livslängden förminskas.

Hade jag haft samma usla snitt i full load temp så hade jag lagt in fler fläktar etc, men eftersom min temp i full load är bättre än snittet så gör det att det komplicerar hela berättelsen om dålig ventilation. Kan det vara någon inställning som ligger fel? I BIOS eller liknande eller någon annanstans?

SweClockers testar fritt i luften, inte i en låda, stor skillnad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

SweClockers testar fritt i luften, inte i en låda, stor skillnad.

Jag trodde de gjorde ljud- och temperaturmätningarna i ett Fractal Design Arc chassi. Det är så jag tolkar vad de skriver i sina tester iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av era909:

Jag trodde de gjorde ljud- och temperaturmätningarna i ett Fractal Design Arc chassi. Det är så jag tolkar vad de skriver i sina tester iaf.

Du har givetvis helt rätt. Måste ha tänkt på nätaggstesterna. Tack för rättningen!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro