Gul/orange fläck på xperia z3?

Permalänk
Avstängd

Gul/orange fläck på xperia z3?

För fem månader sedan köpte jag en z3, jag har aldrig ens tappat telefonen eller liknande. Ändå har jag nu fått någon konstig gul/orange fläck på vänstersidan av skärmen. Sådant här måste väl gå på garantin? Ringer jag min operatör(Comviq) eller Sony direkt?
Z3 är väl inte i produktion längre, betyder det något särskilt vid ett garantiärende?

Permalänk
Avstängd

Efter lite googlande verkar det vara ett relativt känt fel på z3:an, vilket jävla skit.

Permalänk
Avstängd

Kan jag skicka in mobilen till Sony på direkten istället för Comviq? Vad är för och nackdelarna isåfall?

Permalänk
Medlem

Rent generellt ska man alltid kontakta säljaren först vid reklamation eller åberopande av garanti.

Du har ett avtal med säljaren, men med tillverkaren har du inget avtal. Därför kan man i normalfallet inte reklamera en vara till tillverkaren, utan bara nyttja ev. fabriksgaranti (som då kan ha sämre villkor än de du har enligt KKL).

Om du nyttjar garanti hos tillverkaren så får du normalt sett själv betala frakten när du skickar in varan, medan om du reklamerar hos säljaren så ska du hållas skadeslös, dvs säljaren får stå för frakten åt båda hållen.

Utöver det så borde det gå fortare att få tillbaka telefonen om du går direkt till Sony, men det är inte säkert.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Jag hade samma konstiga fläckar du beskriver på min Lgg2 och där gick det på garanti. Jag fick lämna in den hos Tele2 där jag hade köpt den så fixade dom problemet.

Permalänk
Medlem

Jag fick sånt i högra hörnet, tyckte det såg ut som bränt gul fläck. Skickade in den på reparation utan problem.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt en sån också på min Z3 cirka 6 månader efter jag skaffat den. Åkte in till Tele2 butiken (comviq är dotterbolag och där hade jag köpt den) och de skicka in den på reparation, fick tillbaka den efter en vecka.

Min polare som också köpte en Z3 samtidigt som jag fick en likadan fläck cirka 1 månad efter detta, han åkte till samma tele2 butik för att lämna in men då vägra de ta emot den, "du måste skicka in fden till comviq" hade de sagt så han åkte hem me den igen.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]