Använda USB-piano som tangentbord. Går det?

Permalänk
Medlem

Använda USB-piano som tangentbord. Går det?

Tjena, jag vet inte riktigt hur man googlar det eftersom det är bakvänt mot vad många vill. Är det möjligt att fippla med inställningar/programmera knapparna någonstans för att använda sitt usb-piano som ett vanligt tangentbord?

Just for fun!
mvh Arvid

Permalänk
Livsnjutare 😎

Borde gå utan problem..

Kolla AutoHotKey - gratis och borde kunna mappa om det mesta till vad du känner för, eftersom det innehar en "lyssnings-funktion".

Lycka till

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Sötast

You must explain why, please tell us why

Blev galet nyfiken!

Permalänk
Medlem

USB-klaviatur brukar snacka MIDI över USB, inte USB HID-protokollet som vanligtvis används för tangentbord. AutoHotkey verkar inte ha stöd för MIDI ... från början.

En google-sökning gav mig det här: https://autohotkey.com/board/topic/28056-midi-input-library/

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag har rest ifrån pianot nu i juletider, så återkommer om en vecka ifall jag förstår någonting!

Permalänk
Medlem

Haha Som sagt, bara för skojs skull. Kanske spara plats lite plats på skrivbordet och binda ihop musiken och datoranvändandet på en helt ny nivå! .@Allexz:

Permalänk
Medlem

Smart, då kan du både spela och skriva ner din nya låtar - samtidigt!

Permalänk

Om inte autohotkey fungerar med MIDI, så går det att köra via en Arduino för att koppla in som HID.

Permalänk
Medlem

Autohotkey steg mig lite över huvudet när Midi kom in i bilden, så småningom kanske jag ska försöka lära mig förstå det. Men i forumen där så hittade jag "Bome MIDI Translator Pro Trial" som var betydligt enklare att förstå! Jag får se vad jag gör av allting, perfekt med 29 vita tangenter till alfabetet, sen får jag väl göra ett urval vilka som kommer på dem svarta tangenterna (sen är det ju ungefär dubbelt så många knappar om man byter oktavläget)