Använda USB-piano som tangentbord. Går det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Använda USB-piano som tangentbord. Går det?

Tjena, jag vet inte riktigt hur man googlar det eftersom det är bakvänt mot vad många vill. Är det möjligt att fippla med inställningar/programmera knapparna någonstans för att använda sitt usb-piano som ett vanligt tangentbord?

Just for fun!
mvh Arvid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Borde gå utan problem..

Kolla AutoHotKey - gratis och borde kunna mappa om det mesta till vad du känner för, eftersom det innehar en "lyssnings-funktion".

Lycka till

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

You must explain why, please tell us why

Blev galet nyfiken!

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

USB-klaviatur brukar snacka MIDI över USB, inte USB HID-protokollet som vanligtvis används för tangentbord. AutoHotkey verkar inte ha stöd för MIDI ... från början.

En google-sökning gav mig det här: https://autohotkey.com/board/topic/28056-midi-input-library/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Tack för svaren! Jag har rest ifrån pianot nu i juletider, så återkommer om en vecka ifall jag förstår någonting!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Haha Som sagt, bara för skojs skull. Kanske spara plats lite plats på skrivbordet och binda ihop musiken och datoranvändandet på en helt ny nivå! .@Allexz:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Smart, då kan du både spela och skriva ner din nya låtar - samtidigt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

Om inte autohotkey fungerar med MIDI, så går det att köra via en Arduino för att koppla in som HID.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Autohotkey steg mig lite över huvudet när Midi kom in i bilden, så småningom kanske jag ska försöka lära mig förstå det. Men i forumen där så hittade jag "Bome MIDI Translator Pro Trial" som var betydligt enklare att förstå! Jag får se vad jag gör av allting, perfekt med 29 vita tangenter till alfabetet, sen får jag väl göra ett urval vilka som kommer på dem svarta tangenterna (sen är det ju ungefär dubbelt så många knappar om man byter oktavläget)