Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:
Det förutsätter ju att fonder/aktierna går uppåt Lite gambling. Men går de uppe så är ju det givetvis bättre.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:

Jag har turen att ha två vänner som försörjer sig som daytradare och hjälper mig lite på traven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Har man inga lån så är det bara kolla vilka förmåner man får på olika banker. Kollade själv över min ekonomi i höstat och blev såhär:

Länsförsäkringar: Betaltjänst och sparst 500 kr/månad i deras index globalfond, ger mig 10% rabatt på min försäkring. Har man försäkringar på > 2000 kr / år hos dem kan det vara värt att ta deras bankkort för extra rabatten.

Buffert sparande: Santander, ger 0.8% så inte mycket men det symboliska är viktigare för mig

Bank- och betalkort. Santandar. Deras kort är gratis och bankkortet ger 0.5% ränta. Det fina med kreditkortet är att det inte är några växlingsavgifter så perfekt när man är ute och reser. Planen är att senare välja en kort med cashback som "huvud-kreditkort"

Lånsiktigt sparande: Avanza, antar Nordnet är rätt likvärdigt alternativ.

Jag har 10% rabatt på försäkringar i dagsläget men eftersom jag enbart har min hemförsäkring hos dom handlar det om 139kr om året. Så det är inget direkt superavgörande.

Skrivet av Zero Cool:

Är du intresserad av ekonomisk rådgivning skulle jag rekommendera Nordea. Jag tycker att deras rådgivningsplattform är väldigt bra.
För kontanthantering är det nog rätt kört på storbankerna, visst SHB har kontanter, men de kommer nog avveckla på sikt.
Insättningsmaskiner finns i de lite större städerna, och alla är anslutna till samma system oavsett vilken bank maskinen står i.
Annars är det väl lokala sparbanker som fortfarande har kontanter. Men det är inte så praktiskt att vara kund i en liten sparbank utan att bo på samma ort.
För privat pensionssparande skulle jag också där rekommendera Nordea och deras kostnadsfria kapitalförsäkring Framtidskapital. Det är den enda som är gratis, alla andra banker och försäkringsbolag tar ut avgifter för sina. Ett ISK går ju också bra att pensionsspara i men den saknar många av de funktioner som gör kapitalförsäkringen extra bra.
För inlåningsränta får du nog leta väl och länge för att hitta en "riktig" bank som erbjuder det i dagsläget.

För de som tycker jag verkar partisk med fördel Nordea så Har jag arbetat där, jobbar idag på en annan bank. Trots detta tycker jag att Nordea har en liten edge på vissa punkter.

Just ja, digitala tjänster. Länsförsäkringars internetbank tycker jag är undermålig, mobilbanken är halvbra. Nordeas är OK, men mobilbanken lämnar endel att önska. Swedbanks internetbank är bra, om än rätt ful, de har även en väldigt bra mobilbank.

När det kommer till telefonservice är det nog tyvärr så att det är rätt långa väntetider på de flesta banker. Detta har att göra med de lagkrav som finns på bankerna att ha en viss nivå av kundkännedom. Det betyder att de på kundtjänst måste ställa en massa frågor som ska besvaras innan de får hjälpa till med något, utifall denna information saknas i systemet.
Ännu värre är det på företagssidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tycker du att det är som saknas med Länsförsäkringars internetbank som gör den undermålig? Jag tycker den är enkel att använda, det är smidigt att logga in och dosan fungerar bra. Det kanske helt enkelt är så att jag inte använder mig av tillräckligt avancerade funktioner för att märka skillnad.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ågren:

Jag använder inte Swedbank så jag vet inte riktigt hur det fungerar men hur skulle det vara smidigare? Hos Handelsbanken loggar du in i appen/internetbanken och klickar i att du vill öppna eller stänga kortet. Som jag har förstått det så måste man med e-kort generera ett helt nytt kort för varje betalningstillfälle och en del butiker accepterar väl inte ens e-kort? I övrigt tycker jag att det är pinsamt att banker som Swedbank och Nordea tar betalt för en så pass självklar sak som internettjänster.

Edit: Swedbank verkar dock vara ett vettigt alternativ om man inte är intresserad av Handelsbanken. Ett ex till mig hade Nordea och det var tamejfan strul jämt! Titt som tätt låg deras internetbank dessutom nere vilket gjorde att man blev helt låst, en internetbank som man var tvungen att betala för att kunna använda...

Från din beskrivning låter det absolut smidigare med e-kort. Sen att man aldrig behöver ge ut riktiga kortuppgifter är grymt bra idag. Att de tar betalt tycker jag inte gör något när man som sagt får så mycket bättre tjänster än nämnda konkurrent.

Jag har "tvingats" hjälpa andra som tvunget ska ha Nordea och Handelsbanken, och alltid känns det så skönt när man slipper allt det krånglet i sin egna bank.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnerd:

Jag har 10% rabatt på försäkringar i dagsläget men eftersom jag enbart har min hemförsäkring hos dom handlar det om 139kr om året. Så det är inget direkt superavgörande.

Vad tycker du att det är som saknas med Länsförsäkringars internetbank som gör den undermålig? Jag tycker den är enkel att använda, det är smidigt att logga in och dosan fungerar bra. Det kanske helt enkelt är så att jag inte använder mig av tillräckligt avancerade funktioner för att märka skillnad.

Undermålig kanske var överdrivet.
Men jag får inte mitt fondsparande på ISK att fungera som det ska.
Pengarna ska med en fördelningsnyckel fördelas på ett visst antal fonder. Denna inställning verkar inte fastna dock så det enda som händer är att pengar förs över från transaktionskontot till likvidkontot. Sen måste jag manuellt göra fondköpen.
Sen tycker jag att UI:t är ganska opedagogiskt när det gäller månadssparande i exempelvis fonder, eller tidigare när man sparade i en IPS. Det är liksom inget "flöde" som jag vill ha det. Istället är det 50 olika rubriker i vänsterkanten. Känns omodernt.
Sen finns inte e-kort som tidigare nämnts.
Jag tycker också att försäkringsdelen borde göras bättre, så det blir enklare att räkna på premier. Istället för att det alltid kommer upp att man ska ta telefonkontakt för uppgift om pris.
Enda anledningen till att jag har kvar LF ö.h.t är att bilförsäkringen är så billig där om man är guldkund.
Så fort jag hittar en billigare likvärdig försäkring drar jag 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Handelsbanken och Nordea skulle jag aldrig rekommendera till någon som planerar att använda bankens digitala tjänster. Osmidigare tjänster får man leta länge efter.

Kör själv på Swedbank och när man jämför med de två ovanstående är de hästlängder före.

Swedbank är också hästlängder före i nertid på sin internetbank

Själv har jag använt Nordea sen dom hette PK Banken (80-talet) och har aldrig haft några problem.
Internet tjänsterna anser jag iaf vara hur smidiga som helst, hade varit kul att veta vad du anser osmidigt på Nordea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag använder inte Swedbank så jag vet inte riktigt hur det fungerar men hur skulle det vara smidigare? Hos Handelsbanken loggar du in i appen/internetbanken och klickar i att du vill öppna eller stänga kortet. Som jag har förstått det så måste man med e-kort generera ett helt nytt kort för varje betalningstillfälle och en del butiker accepterar väl inte ens e-kort? I övrigt tycker jag att det är pinsamt att banker som Swedbank och Nordea tar betalt för en så pass självklar sak som internettjänster.

Edit: Swedbank verkar dock vara ett vettigt alternativ om man inte är intresserad av Handelsbanken. Ett ex till mig hade Nordea och det var tamejfan strul jämt! Titt som tätt låg deras internetbank dessutom nere vilket gjorde att man blev helt låst, en internetbank som man var tvungen att betala för att kunna använda...

Du förordar Swebank före Nordea samtidigt som klagar på nertid, Swebank är ju dom som har mest nertid (oplanerad) av dom 2 bankerna.
Sen att digitala tjänster borde vara gratis kan jag hålla med om, men om jag ser rätt på Swedbanks sida så hade samma tjänster där kostat mig 39 kr/mån som jag betalar 9 el 12 kr/mån på Nordea.

Du säger även ni hade strul jämnt på Nordeas sida, hade varit kul att veta vilken typ av strul eftersom jag själv aldrig upplevt det?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MacAllan:

Swedbank är också hästlängder före i nertid på sin internetbank

Själv har jag använt Nordea sen dom hette PK Banken (80-talet) och har aldrig haft några problem.
Internet tjänsterna anser jag iaf vara hur smidiga som helst, hade varit kul att veta vad du anser osmidigt på Nordea?

Ingen aning om nedtider, har aldrig märkt av det själv under alla år, så hästlängder vet jag inte.

Hemsidan är klumpig, designen föråldrad och deras digitala tjänster i allmänhet undermåliga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ingen aning om nedtider, har aldrig märkt av det själv under alla år, så hästlängder vet jag inte.

Hemsidan är klumpig, designen föråldrad och deras digitala tjänster i allmänhet undermåliga.

Vad är det som är klumpigt?

Föråldrad design?
Nu är det väl iofs inte designen som är avgörande för den typen av sida.

Vad är det som är undermåligt?
Låter som du inte använt deras sida speciellt mycket, du får gärna precisera vad den inte klarar av som andra gör.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MacAllan:

Vad är det som är klumpigt?

Föråldrad design?
Nu är det väl iofs inte designen som är avgörande för den typen av sida.

Vad är det som är undermåligt?
Låter som du inte använt deras sida speciellt mycket, du får gärna precisera vad den inte klarar av som andra gör.

Det spelar väl ingen roll om det är avgörande?
Behöver det vara en deal breaker innan något kan betraktas som negativt?

Jag har ingen aning om hur det är idag, då jag som tur är inte behövt besöka banken på ett par år. Inloggningen var klumpig, att betala räkningar tog tid och saker låg inte där man tyckte att de borde ligga, så man fick leta runt utan någon vidare information.
Sen var även de dåliga på bank-id vill jag minnas.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det spelar väl ingen roll om det är avgörande?
Behöver det vara en deal breaker innan något kan betraktas som negativt?

Jag har ingen aning om hur det är idag, då jag som tur är inte behövt besöka banken på ett par år. Inloggningen var klumpig, att betala räkningar tog tid och saker låg inte där man tyckte att de borde ligga, så man fick leta runt utan någon vidare information.
Sen var även de dåliga på bank-id vill jag minnas.

Tar dig på de första orden, för inget av det du säger håller jag med om.

Förstår inte det klumpiga i att fylla i ett personnummer och trycka på logga in, om du menar valideringen med bankdosa så är det ju mer fråga om säkerhet.
Men nu behöver man inte det om man har mobilt bank-id.
Känner inte heller igen att det skulle ta mer tid än nödvändigt när man betalar räkningar, bara trycka "signera" på det du vill betala och sedan verifiera med bank-id.

Sen var sakerna ligger och om det är logiskt eller inte är väl högst personligt och en vanesak, jag har inga problem nu (eller tidigare) med att hitta sakerna.

Jag skulle nog vilja påstå att det flesta bankers digitala tjänster är likvärdiga med endast små skillnader och vilken man väljer är högst personligt, sen blir det en vanesak att hitta runt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MacAllan:

Tar dig på de första orden, för inget av det du säger håller jag med om.

Förstår inte det klumpiga i att fylla i ett personnummer och trycka på logga in, om du menar valideringen med bankdosa så är det ju mer fråga om säkerhet.
Men nu behöver man inte det om man har mobilt bank-id.
Känner inte heller igen att det skulle ta mer tid än nödvändigt när man betalar räkningar, bara trycka "signera" på det du vill betala och sedan verifiera med bank-id.

Sen var sakerna ligger och om det är logiskt eller inte är väl högst personligt och en vanesak, jag har inga problem nu (eller tidigare) med att hitta sakerna.

Jag skulle nog vilja påstå att det flesta bankers digitala tjänster är likvärdiga med endast små skillnader och vilken man väljer är högst personligt, sen blir det en vanesak att hitta runt.

Agree to disagree, helt enkelt

Det var en plåga, jämfört med Swedbank. Det kanske blivit bättre på Nordea, ingen aning då jag som sagt inte använder den längre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Från din beskrivning låter det absolut smidigare med e-kort. Sen att man aldrig behöver ge ut riktiga kortuppgifter är grymt bra idag. Att de tar betalt tycker jag inte gör något när man som sagt får så mycket bättre tjänster än nämnda konkurrent.

Det är samma sak eftersom även e-korten är kopplade till ett visst konto, enda skillnaden är att e-kort inte går att använda överallt och att man måste hålla koll på giltighetstid och liknande så jag förstår inte hur man kan anse det vara smidigare.

Vad spelar det för roll om man lämnar ut kortuppgifterna när det inte går att debitera någonting? E-kort går väl f.ö. att debitera till skillnad från ett stängt kort (så länge täckning finns på kontot). Hur kan det vara positivt? Om man nu är så pass orolig för att lämna ut sina uppgifter bör man dessutom kanske tänka sig för var man handlar någonstans av flera olika skäl.

Skrivet av MacAllan:

Du förordar Swebank före Nordea samtidigt som klagar på nertid, Swebank är ju dom som har mest nertid (oplanerad) av dom 2 bankerna.
Sen att digitala tjänster borde vara gratis kan jag hålla med om, men om jag ser rätt på Swedbanks sida så hade samma tjänster där kostat mig 39 kr/mån som jag betalar 9 el 12 kr/mån på Nordea.

Du säger även ni hade strul jämnt på Nordeas sida, hade varit kul att veta vilken typ av strul eftersom jag själv aldrig upplevt det?

Jag vet faktiskt inte så mycket om just Swedbank men jag tycker att de verkar fungera helt OK och många verkar vara (relativt) nöjda kunder. Strulet hos Nordea låg precis som jag skrev i att internettjänsten låg nere väldigt ofta och att man därmed varken kunde göra överföringar, betala räkningar m.m.

Det var inte heller någon engångsföreteelse utan det hände säkert ett par gånger i månaden i alla fall. Om jag inte minns fel var den dessutom stängd på nätterna p.g.a. underhåll?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ågren:

Det är samma sak eftersom även e-korten är kopplade till ett visst konto, enda skillnaden är att e-kort inte går att använda överallt och att man måste hålla koll på giltighetstid och liknande så jag förstår inte hur man kan anse det vara smidigare.

Vad spelar det för roll om man lämnar ut kortuppgifterna när det inte går att debitera någonting? E-kort går väl f.ö. att debitera till skillnad från ett stängt kort (så länge täckning finns på kontot). Hur kan det vara positivt? Om man nu är så pass orolig för att lämna ut sina uppgifter bör man dessutom kanske tänka sig för var man handlar någonstans av flera olika skäl.
Jag vet faktiskt inte så mycket om just Swedbank men jag tycker att de verkar fungera helt OK och många verkar vara (relativt) nöjda kunder. Strulet hos Nordea låg precis som jag skrev i att internettjänsten låg nere väldigt ofta och att man därmed varken kunde göra överföringar, betala räkningar m.m.

Det var inte heller någon engångsföreteelse utan det hände säkert ett par gånger i månaden i alla fall. Om jag inte minns fel var den dessutom stängd på nätterna p.g.a. underhåll?

Behöver inte hålla koll på någon giltighetstid, man använder det ju bara en gång. Sen sätter man en gräns för hur mycket som får dras. Så sjukt mycket smidigare och säkrare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är samma sak eftersom även e-korten är kopplade till ett visst konto, enda skillnaden är att e-kort inte går att använda överallt och att man måste hålla koll på giltighetstid och liknande så jag förstår inte hur man kan anse det vara smidigare.

Vad spelar det för roll om man lämnar ut kortuppgifterna när det inte går att debitera någonting? E-kort går väl f.ö. att debitera till skillnad från ett stängt kort (så länge täckning finns på kontot). Hur kan det vara positivt? Om man nu är så pass orolig för att lämna ut sina uppgifter bör man dessutom kanske tänka sig för var man handlar någonstans av flera olika skäl.
Jag vet faktiskt inte så mycket om just Swedbank men jag tycker att de verkar fungera helt OK och många verkar vara (relativt) nöjda kunder. Strulet hos Nordea låg precis som jag skrev i att internettjänsten låg nere väldigt ofta och att man därmed varken kunde göra överföringar, betala räkningar m.m.

Det var inte heller någon engångsföreteelse utan det hände säkert ett par gånger i månaden i alla fall. Om jag inte minns fel var den dessutom stängd på nätterna p.g.a. underhåll?

E-kort är väl kanonbra om man exempelvis handlar utomlands.
Handlar mycket från Asien och det känns bättre att inte öppna upp sig helt då man inte
känner samma trygghet som med svenska företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Behöver inte hålla koll på någon giltighetstid, man använder det ju bara en gång. Sen sätter man en gräns för hur mycket som får dras. Så sjukt mycket smidigare och säkrare.

Återigen, hur kan det vara smidigare att behöva generera ett nytt kortnummer för varenda köp? Säkrare är det knappast.

Skrivet av SUMITOMO:

E-kort är väl kanonbra om man exempelvis handlar utomlands.
Handlar mycket från Asien och det känns bättre att inte öppna upp sig helt då man inte
känner samma trygghet som med svenska företag.

Men om man bara öppnar sitt kort för utlandsköp vid köptillfället och därefter stänger det så går det inte att debitera någonting från utlandet efter det. På så vis är man faktiskt bättre skyddad med ett 'spärrat' kort till skillnad från ett e-kort som vad jag förstår går att debitera hur mycket som helst så länge täckning finns och giltighetstiden inte har gått ut?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Återigen, hur kan det vara smidigare att behöva generera ett nytt kortnummer för varenda köp? Säkrare är det knappast.
Men om man bara öppnar sitt kort för utlandsköp vid köptillfället och därefter stänger det så går det inte att debitera någonting från utlandet efter det. På så vis är man faktiskt bättre skyddad med ett 'spärrat' kort till skillnad från ett e-kort som vad jag förstår går att debitera hur mycket som helst så länge täckning finns och giltighetstiden inte har gått ut?

Handlar du nåt av en jeppe i Malaysia för 500kr så skapa ett nummer som gäller 500kr.
Då kan inte några mer köp registreras nu eller i efterhand.

Jag gör tusentalet köp utomlands varje år.
Skulle jag lämna mitt kortnummer så är risken att någon kommer åt mitt kortnummer
på något sätt större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Handlar du nåt av en jeppe i Malaysia för 500kr så skapa ett nummer som gäller 500kr.
Då kan inte några mer köp registreras nu eller i efterhand.

Jag gör tusentalet köp utomlands varje år.
Skulle jag lämna mitt kortnummer så är risken att någon kommer åt mitt kortnummer
på något sätt större.

Du menar att det är smidigare att generera flera tusen kort där du måste ange belopp, giltighetstid m.m. än att swipa höger för att öppna och därefter swipa vänster för att stänga ett kort? Vad har de för nytta av dina kortuppgifter om debiteringar endast kan göras inom Sverige och dessutom bara via kortterminaler och uttagsautomater?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Handelsbanken.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Du menar att det är smidigare att generera flera tusen kort där du måste ange belopp, giltighetstid m.m. än att swipa höger för att öppna och därefter swipa vänster för att stänga ett kort? Dessutom har de ingen nytta av ditt kortnummer om debiteringar endast kan göras inom Sverige och dessutom bara via kortterminaler och uttagsautomater?

Det tar typ 5 sekunder och har gjort så ganska länge och jag tycker det är smidigt.
Har även löpande prenumerationer giltiga i 12 mån med begränsning.

Sen vet jag inte vad du menar med att swipa höger/vänster för öppna/stänga.
En del köp jag gör debiteras inte förrän leverans.

Permalänk
Medlem

Vi svenskar är värdelösa på att byta bank. Vi gör det allt för sällan. Därför är många svar du får är oftast bara om den bank de har eller gamla erfarenheter från andra bankar som inte helt säkert är aktuell.

Det viktigaste som kanske inte är aktuellt för dig just nu är bra ränta på bolån, det är här du kommer spara massa pengar. Utöver detta så är jag kritisk till bankernas hantering av aktier och fonder de har väldigt begränsat utbud. Därför rekommenderar jag Nordet eller Avanza där du har en ISK depå.

Sen förstår jag inte riktigt ditt resonemang om kontanter. Om detta är något du gör någon gång om året är det inte viktigare att de andra tjänsterna är riktigt bra och du eventuellt kan ta en liten kostnad för detta? Sen erbjuder en del banker även kostnadsfria insättningar av kontanter via deras insättningsautomater.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ågren:

Återigen, hur kan det vara smidigare att behöva generera ett nytt kortnummer för varenda köp? Säkrare är det knappast.

Så du håller på och öppnar och stänger ditt kort stup i ett? På riktigt?
Maken till omständigt, får jag säga.

Självklart är det säkrare att skapa ett nytt kortnummer som endast kan användas en gång för det aktuella beloppet, än att manuellt hålla på och ändra på sitt riktiga kort. Det säger ju sig självt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det tar typ 5 sekunder och har gjort så ganska länge och jag tycker det är smidigt.
Har även löpande prenumerationer giltiga i 12 mån med begränsning.

Sen vet jag inte vad du menar med att swipa höger/vänster för öppna/stänga.
En del köp jag gör debiteras inte förrän leverans.

Man sveper bara vänster/höger i appen för att öppna och stänga kortet. Jag har aldrig stött på det men varför betalar du inte bara kontant om köpen inte debiteras förrän leverans? Eller menar du att pengarna på något sätt debiteras i efterhand när varan har skickats?

Skrivet av Dunder:

Självklart är det säkrare att skapa ett nytt kortnummer som endast kan användas en gång för det aktuella beloppet, än att manuellt hålla på och ändra på sitt riktiga kort. Det säger ju sig självt.

Jag kanske har missförstått hur e-kort fungerar men bara för att saldot är tomt innebär det väl inte att det inte går att debitera? När man stänger sitt kort hos Handelsbanken spärrar man debiteringar helt från utlandet/via nätet men ett e-kort är fortfarande öppet om än 'tomt'?

Det kanske går att komma runt genom att ange väldigt kort giltighetstid men det skulle ju i så fall orsaka problem i de fall SUMITOMO nämner ovan.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ågren:

Jag kanske har missförstått hur e-kort fungerar men bara för att saldot är tomt innebär det väl inte att det inte går att debitera? När man stänger sitt kort hos Handelsbanken spärrar man debiteringar helt från utlandet/via nätet men ett e-kort är fortfarande öppet om än 'tomt'?

Det kanske går att komma runt genom att ange väldigt kort giltighetstid men det skulle ju i så fall orsaka problem i de fall SUMITOMO nämner ovan.

Ja, då har du missförstått. Sätts en gräns på 200kr kan ingen dra mer än 200kr från det kortet, hur lång giltighetstid du än sätter. Känns mycket bättre än att lämna ut sina riktiga kortuppgifter till höger och vänster.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, då har du missförstått. Sätts en gräns på 200kr kan ingen dra mer än 200kr från det kortet, hur lång giltighetstid du än sätter. Känns mycket bättre än att lämna ut sina riktiga kortuppgifter till höger och vänster.

Men eftersom e-kortet kopplas till ett konto så borde det väl fungera som ett tomt betalkort som fortfarande går att övertrassera eller finns det någon finurlig spärr mot det?

Edit: Jag har f.ö. mitt kort öppet för både internet- och utlandsköp och har aldrig stött på några problem. Skulle man göra det ersätts man av kortutgivaren/banken så det är väl hugget som stucket vad man tycker är 'bäst'. Det känns som att vi har glidit långt ifrån trådens ursprungliga frågeställning så jag lämnar nog tråden med detta inlägg men skicka gärna PM om ni har några frågor eller vill fortsätta diskussionen där.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ågren:

Men eftersom e-kortet kopplas till ett konto så borde det väl fungera som ett tomt betalkort som fortfarande går att övertrassera eller finns det någon finurlig spärr mot det?

Hela poängen är ju att skydda kunderna mot bedragare. Hade man kunnat dra mer än den gräns som finns så hade ju hela idén med e-kort gått i kras.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte varför man ska hålla sig till endast en bank. Det är bättre att ta de bästa produkterna från flera banker.
Ex landshypotek har sparkonto med 0,9 % ränta, OKQ8, Santander mfl har gratis och bra kreditkort, avanza och nordnet är bäst på fonder/aktiehandel. Sen för de vanliga produkterna tycker jag du ska hålla dig borta från storbankerna.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.