Permalänk
Medlem

Billig skräpTV?

Köpte denna:

http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/40-tum-43-tum-tv/anders...

Det jag inte förstår är att jag har tydligen ej tillåtelse att flytta kanaler överhuvudtaget så nu ligger allt huller om buller, och jag har redan kollat om kanalerna är låsta, men det är dom inte.

Sedan dessutom vad är det för jävla dynga som inte "förstår" bildförhållandet?

Från ena kanalen till den andra så stämmer aldrig bildförhållandet, antingen blir bilden liten som en skit, bred som att alla ser ut som aliens, eller smala som pinnar....

Vad är detta för skrot? Finns det någon lösning ens?

Permalänk
Medlem

@totte1015
Borde finns nån typ bild inställnings funktion för tex 4:3/16:9.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@totte1015
Borde finns nån typ bild inställnings funktion för tex 4:3/16:9.

Självklart, men det är löjligt att ena kanalen sänder i 16:9, och andra kanalen har någon knepig skit så man får ställa in Bio för att det inte ska bli fel zoom, och en annan kanal kan ha 4:3, då får man alltså hålla på med den skiten mycket ofta

Permalänk
Medlem

Jag hade hem en: http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/40-tum-43-tum-tv/anders...
förut i stort sett samma modell men utan smart.
Det gick inte att flytta digitala kanaler.
Man kunde bara flytta analoga kanaler tyvärr.
Fanns en knapp för formaten 4:3 16:9 och nån zoom och bio tror jag det var.
Min mottagare gick sönder efter 2 dagar.
Mitt råd är att utnyttja öppet köp.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobaWan:

Jag hade hem en: http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/40-tum-43-tum-tv/anders...
förut i stort sett samma modell men utan smart.
Det gick inte att flytta digitala kanaler.
Man kunde bara flytta analoga kanaler tyvärr.
Fanns en knapp för formaten 4:3 16:9 och nån zoom och bio tror jag det var.
Min mottagare gick sönder efter 2 dagar.
Mitt råd är att utnyttja öppet köp.

Jag förstod inte ens vilken typ av kanaler jag har, analoga eller digitala... Så 1,2, 4, och några andra skitkanaler är analoga, medans resten är digitala?

Och bara det faktum att halva min kanallista ligger helt huller om buller, och att behöva ändra formaten själv är.... Dags för öppet köp illa kvickt...

Har jag rätt att lämna tillbaks den då? Är det ett giltligt "fel" att det är såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag förstod inte ens vilken typ av kanaler jag har, analoga eller digitala... Så 1,2, 4, och några andra skitkanaler är analoga, medans resten är digitala?

Och bara det faktum att halva min kanallista ligger helt huller om buller, och att behöva ändra formaten själv är.... Dags för öppet köp illa kvickt...

Har jag rätt att lämna tillbaks den då? Är det ett giltligt "fel" att det är såhär?

Om du köpt på Siba så har de öppet köp i 30 dagar.
Du behöver inte uppge någon speciell anledning till öppet köp.
Räcker med att du inte är nöjd med varan.
Verkar som även Netonnet har öppet köp men lite mer luddigt skriver som ångerrätt men stod inget om öppnad vara.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

@totte1015

Går det inte att skapa en egen favoritlista (som används istället för huvudlistan)? Finns tyvärr många tv/digitalboxar med denna fantastiska "feature".

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Jag förstod inte ens vilken typ av kanaler jag har, analoga eller digitala... Så 1,2, 4, och några andra skitkanaler är analoga, medans resten är digitala?

Och bara det faktum att halva min kanallista ligger helt huller om buller, och att behöva ändra formaten själv är.... Dags för öppet köp illa kvickt...

Har jag rätt att lämna tillbaks den då? Är det ett giltligt "fel" att det är såhär?

samtliga kanaler är digitala idag eftersom det analoga tvnätet las ner 2007

du kan ha analoga kanaler om du sitter på kabeltv med en mottagare i änden på kabeln som skickar ut kanalerna med analoga signaler möjligen i kabelnätet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör en extern digitalbox så har du löst problemet med sorteringen... annars byt tv.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisbel:

Kör en extern digitalbox så har du löst problemet med sorteringen... annars byt tv.

Det kanske går istället, för TVn överlag är jävligt bra faktiskt, allt förutom detta är mycket bra, bildkvaliten och så

Permalänk

Jag har en nästan likadan tv men äldre och på den går det att blanda digitala och analoga kanaler och göra egna kanallistor. Det borde gå på din med. Om jag trycker ned OK-knappen på fjärren så kan jag redigera alla kanaler: flytta, byta namn, ta bort etc. Jag har valt att köra med "hela" kanallistan istället för Favoriter, det var enklast så tycker jag.

Att bildförhållandet knasar ur på vissa kanaler beror på att de är analoga. Bio-formatet funkar bäst på analoga kanaler på min tv.

Edit: kan tillägga att jag har comhem (både analoga och digitala kanaler) och när jag gjorde sökningen så valde jag: Digital kabel och analog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Jag har en nästan likadan tv men äldre och på den går det att blanda digitala och analoga kanaler och göra egna kanallistor. Det borde gå på din med. Om jag trycker ned OK-knappen på fjärren så kan jag redigera alla kanaler: flytta, byta namn, ta bort etc. Jag har valt att köra med "hela" kanallistan istället för Favoriter, det var enklast så tycker jag.

Att bildförhållandet knasar ur på vissa kanaler beror på att de är analoga. Bio-formatet funkar bäst på analoga kanaler på min tv.

Edit: kan tillägga att jag har comhem (både analoga och digitala kanaler) och när jag gjorde sökningen så valde jag: Digital kabel och analog.

Gjorde även analog och digital sökning.

Men det du säger om att du kunde det med alla går bara inte på min, jag är 100% säker.

Den säger "Handling ej tillåten" när jag tex. vill flytta 6an från kanalplats 15... -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det kanske går istället, för TVn överlag är jävligt bra faktiskt, allt förutom detta är mycket bra, bildkvaliten och så

Jag upplevde att min modell hade en del bleeding i kanterna på tvn men den modellen du har kanske är bättre.
i annat fall kanske du kan använda en box som tidigare redan nämnts i tråden.

Vad det gäller flytt så sa min samma sak.
För mig funkade det dock ändå då jag har analoga kanaler men får digitalt 1,2,4,barnkanalen samt kunskapskanalen men kunde inte få till flytten efter 2 dagar dog som sagt mottagaren i tvn har lämnat tillbaka min men ännu ej skaffat någon ny tv.
Tänkte avvakta till mellandagarna har kollat in denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3048308
Fått tips via tråd om att den är bra i den prisklassen.
Sen tyckte släkten att jag skulle vänta till mellandagarna också vem vet de kanske skramlade ihop så man får en tv av dem.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

totte1015: surt att det inte fungerar, man tycker ju att en nästan likadan (som min) fast nyare borde fixade det men... Jag vet inte hur många kanaler du har men du skulle ju kunna göra en manuell sökning på de kanalplatser som har "fel" kanal och lägga dit rätt kanal.