GTX 680 Lightning till 2st ASUS VG248QE 144Hz. Hur?

Permalänk
Medlem

GTX 680 Lightning till 2st ASUS VG248QE 144Hz. Hur?

Hejsan, idag har jag en styck skärm ASUS VG248QE och ett MSI Gtx 680 Lightning grafikkort. Nu har suget börjat komma till att skaffa en till likadan skärm men jag är lite nyfiken bara ifall jag kan ha två st 144Hz skärmar till mitt grafikkort, Den jag har nu är inkopplad via dual link DVI-D och kör 144Hz på den och fungerar klockrent. Men som sagt är lite sugen på hur jag ska koppla in den andra skärmen så att jag får 144Hz på den med, Och om det inte är möjligt att köra 2st 144Hz skärmar på ett Gtx 680 Lightning vad är bäst då? Att köra med vanlig DVI kabel eller via hdmi, och är medveten om att jag endast får ut 60Hz då.

Tack på förhand

Permalänk

Största frågan är. Vad gör du på datorn?

Permalänk
Medlem

vad ska du använda sekundära skärmen till? Spel på bägge? Annars ser jag ingen anledning till att ha 144hz på sekundära skärmen.

Permalänk
Medlem

Har du inte 2st dual link dvi?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincentswe95:

Största frågan är. Vad gör du på datorn?

alltid gött att kunna spela och kolla stream eller liknande samtidigt, mest det är till för, har inte direkt tänkt att spela på båda skärmarna utan mer surfa på den andra.

Skrivet av Giuffria:

vad ska du använda sekundära skärmen till? Spel på bägge? Annars ser jag ingen anledning till att ha 144hz på sekundära skärmen.

Hade tänkt till att kolla på stream/youtube eller liknande, inget spelrelaterat direkt, men är orolig över att om jag har 60Hz på den andra skärmen att ja inte kommer märka något lagg eller så då? för när man har kört med 144hz i spel och råkar ändra till 60hz känns det ju som ett annat spel så är rädd för att få den känslan

Skrivet av Ajin:

Har du inte 2st dual link dvi?

Dual-link DVI-I x 1 och Dual-link DVI-D x 1. DVI-I kan man väl inte få ut 144Hz ur väl eller är ja ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

@noeb:

Tror inte du behöver 144Hz om du ska bara surfa på den. Men om man vill ha 3D Vision Surround så krävs det samma skärmar.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

@noeb: Är inte helt hundra men tror DVI-I är en DVI-D med extra kontakter för analogt. Båda stödjer samma bandbredd på 9.9Gpbs

Edit: "Dual Link DVI-I means it supports DVI-A, Single Link DVI-D, and Dual Link DVI-D"

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

GTX 680 har ju displayport också. Så du bör kunna köra en på DVI-D samt en på DP.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av noeb:

Dual-link DVI-I x 1 och Dual-link DVI-D x 1. DVI-I kan man väl inte få ut 144Hz ur väl eller är ja ute och cyklar?

DVI-I och DVI-D syftar i första hand på utformningen på själva kontakten. Vad man sedan kan köra för signal är en öppen fråga. Jag har skrivit en genomgång här:

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Det troliga hindret för dig är att grafikkortet kanske inte klarar mer än en enda aktiv DVI-Dual Link-förbindelse och den andra kontakten antingen endast ger single-link (och 60 Hz) eller ingen bild alls.

Men som skrivet ovan, kör Displayport till den andra skärmen. Det kan dock i vissa sammanhang vara så att du endast får ut 120 Hz då någon kretsuppsättning är begränsad till 300 MHz pixelklocka. Oklart om gränsen ligger i skärm eller i grafikkort där. Båda är lite äldre produkter.