Kommer jag att bli blåst? har vunnit en iphone 6

Permalänk
Avstängd

Kommer jag att bli blåst? har vunnit en iphone 6

Hej det är så att idag för några stunder sen så satte jag och surfade på webben tills comhem plötsligt dök upp och avbröt mig som undrade om jag kunde svara på frågor om com hem och vad jag tycker om de så jag svarade på alla frågorna enda tills de säger att jag vunnit och såg att man kunde välja mellan 3 priser så jag valde Iphone 6S

Sedan kom jag till en sida som visar iphone 6S som jag vunnit och gratulerar där jag skulle skriva in mina personuppgifter och därefter så betalade jag 19 kr med mitt bankkonto.

därefter så väntade jag några minuter då det dök upp en kvitto som bekräftar min beställning som sändes från en sida som heter Dejtmig.se

så här stod det på kvittot:

Du kan se din kvittering nedan:

Betalningsdatum: 20/12-15
Beskrivning: Introduktionserbjudande till DejtMig.se för 3 dagar.
Belopp: 19,00 kr
Belopp ex. moms: 15,20 kr
Moms (25%): 3,80 kr
Beställnings- och fakturanummer: 11240301

Efter att jag har deltagit i comhems så kallade opinionsundersökning och vann en iphone 6S så började det väcka en stor oro inom mig eftersom jag är rädd att de kommer blåsa mig och kräva mig på 4200 kr och det blir otroligt svårt för mig att betala det eftersom jag bor på LSS boende där jag lever på aktivitetsersättning och bostadsbidrag som är upp till 9996 eller 10 000 kr och då hyran tillsammans med resten av avgifterna och räkningar ligger på 7582 som jag ska betala. Om de skulle lura mig och kräva mig på 4200 kr så kommer det bli ett problem med min ekonomi.

är det någon här som har gjort något sånt här och vunnit såna saker?

Om comhem nu tänker blåsa mig, har de verkligen rätt att kräva mig på 4200 kr för att betala iphon 6S även om jag vann den och fick bara betala 19 kr? Går det att polisanmäla de om det skulle hända?
känner mig extremt orolig och jag ber så mycket om ursäkt för att jag var så dum och inte tänkte efter. jag blev bara så sugen på att ha den.

Jag vill inte ha problem :'(

Permalänk
Medlem

Detta är en bluff..
Spärra ditt bankkort direkt och bestrid alla fakturor du kanske får.. det är inte ett seriöst företag.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Som du ser på kvittot så har du köpt 3dagars introduktionserbjuande på DejtMig.se hade sagt upp det direkt och vad du trodde var en ComHem opinionsundersökning är nog till 100% fejk.

Så kontakta DejtMig.se och säg upp ev. abonnemang du aktiverat där iochmed din betalning.

Permalänk
Medlem

Förtydligande..
Det är alltså inte com hem som är bluff företaget utan Dejtmig.se

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

@yusuke40:
* Din registering medför ett 3 dagars medlemskap av DejtMig.se för 19 kr, som enkelt kan sägas upp. Var dock uppmärksam på att medlemskapet fortsätter som ett abonnemang såvida det inte sägs upp inom de första 3 dagarna. Kostnaden för medlemskapet är 349 kr., som debiteras med en månad i förskott via ditt kreditkort.

Permalänk
Medlem

Klassisk scam, du är med i ett "lotteri" att vinna en telefon likt tidigare bedrägerier:

https://www.facebook.com/ikeasverige/posts/10152525355223365

https://se.trustpilot.com/review/dejtmig.se

Säg upp snabbt som fan annars kan det kosta dig 349:-/månad för medlemskap på dejtingsidan

Edit:
Använd Adblock för att undvika detta då många hemsidor inte är seriösa i sin marknadsföring, lägg till undantag på sidor såsom Sweclockers. Annars händer det att man råkar klicka på saker som ser trovärdiga ut men som är scams.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

För de andra så skulle Comhem ALDRIG komma upp på en "popup" för opinionsundersökningar m.m.. Comhem är, Trots allt, ett seriöst företag..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Inaktiv

Jag hade också kontaktat Comhem. Låter som dejtmig använder comhem för sina ljusskygga verksamheter, och där kanske comhem vill ta itu med situationen så uppmärksamma dom!

Permalänk
Avstängd

@Matwik: Har du också stött på detta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

FÖR bra för att vara sant, tänk på det till nästa gång att inte göra om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

För de andra så skulle Comhem ALDRIG komma upp på en "popup" för opinionsundersökningar m.m.. Comhem är, Trots allt, ett seriöst företag..

Speciellt inte med en timer som räknar ned tiden man har kvar att ta sitt erbjudande lol.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

@yusuke40:
* Din registering medför ett 3 dagars medlemskap av DejtMig.se för 19 kr, som enkelt kan sägas upp. Var dock uppmärksam på att medlemskapet fortsätter som ett abonnemang såvida det inte sägs upp inom de första 3 dagarna. Kostnaden för medlemskapet är 349 kr., som debiteras med en månad i förskott via ditt kreditkort.

Hur säger man upp sig? går det inte att göra det på deras sida när man loggar in? :§

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

@Matwik: Har du också stött på detta?

Hej!
Nej, men jag anser att bluffen är uppenbar... no offense..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Hur säger man upp sig? går det inte att göra det på deras sida när man loggar in? :§

Det viktigaste är att du NU spärrar ditt bankkort!

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Vill dessutom också påpeka att jag har två banker. JAg har nordea konto där jag får inkomster till hyran och annat viktigt och som min godman betalar. Icabanken är mitt andra bank där jag får mina 1050 kr i studiebidrag som jag har till vad som helst och inom icabanken så har jag två stycken bankkort. den ena är maestro kortet där jag har mina 1050 och den andra är mastercard kortet som jag använder för att göra nätköp och det var den jag använde när jag betalade vinsten då jag satte in bara 19 kr till mastercard kortet.

Vad händer om dem upptäcker att det inte finns pengar på mitt mastercard kort eftersom de 19 kr är redan betalade? Det var riktigt tur att jag inte använde mitt maestro kort med mina 1050 kr

Permalänk

Haha trodde detta var på skämt Nä men finns några simpla regler:

Alla "lotterier" som kommer upp på internet är 99.9% bluff och scam. Ett företag skulle alltid säga till på deras hemsida eller i olika annonser att de kör en tävling/lotteri snart, där de kommer ge instruktioner till hur man ska göra.

Klicka aldrig på blinkande länkar

Installera adblock, och kommer det fortfarande upp popups så stäng ner skitsidan, ex. "Do you really want to leave? we got so much got stuff here for you"

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Vill dessutom också påpeka att jag har två banker. JAg har nordea konto där jag får inkomster till hyran och annat viktigt och som min godman betalar. Icabanken är mitt andra bank där jag får mina 1050 kr i studiebidrag som jag har till vad som helst och inom icabanken så har jag två stycken bankkort. den ena är maestro kortet där jag har mina 1050 och den andra är mastercard kortet som jag använder för att göra nätköp och det var den jag använde när jag betalade vinsten då jag satte in bara 19 kr till mastercard kortet.

Vad händer om dem upptäcker att det inte finns pengar på mitt mastercard kort eftersom de 19 kr är redan betalade? Det var riktigt tur att jag inte använde mitt maestro kort med mina 1050 kr

Som många redan har sagt så bör du OMGÅENDE spärra ditt kort. För oavsett om du lyckas säga upp ditt avtal så kommer det garanterat strula och dom kommer försöka dra pengar

Permalänk
Avstängd

@niclasc: Har nu spärrat kortet men tänk om när de tre dagarna är slut och att de vill ha de 385 kr. vad ska jag då göra? ska jag säga mig upp innan dess?

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med att stänga bankkontot och öppna ett nytt med annat nummer?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

yusuke40, rimligtvis tar du kontakt med din bank, och din gode man, i valfri ordning. Men omgående.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Enligt deras hemsida så kontaktas de via danskt telefonnummer eller mail, men jag är inte förvånad om de dröjer eller är svåra att få tag på så de 3 dagarna löper ut. Om de nu inte också är ett offer i denna bluffhistoria.
Prata med din gode man också så han vet om vad som hänt och kan hjälpa dig.

Tycker lite synd om dig som blev lurad av det här, en van datoranvändare hade hyfsat snabbt sannolikt genomskådat bluffen.

Permalänk
Entusiast

@jorgen69 Risken är väl att dom försöker fakturera då istället.
@yusuke40 Säg upp kontot via deras hemsida också.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Har fått några sånna popup undersökningar från Banhof, fick ett antal några veckor sedan men klickade ner dom, då jag misstänkte att det var något oseriöst.
Inte säker på att det var samma, men möjligt att dom försöker samma fast med olika internet leverantörer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mieriola:

Enligt deras hemsida så kontaktas de via danskt telefonnummer eller mail, men jag är inte förvånad om de dröjer eller är svåra att få tag på så de 3 dagarna löper ut. Om de nu inte också är ett offer i denna bluffhistoria.
Prata med din gode man också så han vet om vad som hänt och kan hjälpa dig.

Tycker lite synd om dig som blev lurad av det här, en van datoranvändare hade hyfsat snabbt sannolikt genomskådat bluffen.

Går det att anmäla företaget för bedrägeri?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat några inlägg där man höll en sämre ton mot andra (§1)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Går det att anmäla företaget för bedrägeri?

Förmodligen, du har ju trots allt betalat för något som du mest troligen inte kommer få

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Förmodligen, du har ju trots allt betalat för något som du mest troligen inte kommer få

Vad ska jag göra om jag får faktura?

Permalänk
Inaktiv

Det finns andra som har råkat ut för samma sak:
http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/50917aad88f472042e...
http://forum.konsumenteuropa.se/org/konsument-europa/d/for-mi...

Att tänka på är att det inte är några hederliga personer som du har kommit i kontakt med och de skiter fullständigt i vad man får eller inte får göra. Så mitt råd är säg upp abonnemanget och spärra ditt kort, du kan sedan googla runt och se vad andra har gjort och hur det gick för dem. Kanske kan du ta i kontakt med någon som har råkat ut för samma och prata. De två länkarna jag gav ovanför är från 2 olika personer.

*edit*
25 anmälningar till Arn har sidan fått i år:
http://www.barometern.se/kalmar/manga-anmalningar-mot-dejting...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yusuke40:

Vad ska jag göra om jag får faktura?

Skriv bestrid och skicka tillbaka