3770k-3.5 ca 45-50watt i prime(full load)

Permalänk
Medlem

3770k-3.5 ca 45-50watt i prime(full load)

OK!

Nu har jag hållt på och kört med offset undervolting på min 3770k och har lyckats komma under 70watt i full load(prime)

asrock z77e itx moderkort med undervoltade minnen(1.25v 1600mhz)

har stängt av turbo och lagt resten på auto så som load line calibration osv..

Jag kör med igpun just nu.

Nätagget är ett streamcom nano 150w.

Helt vansinnigt att kunna få ur så mycket cpu kraft ur knappa 45watt!

Idle ligger på ca 25-26 och vid prime load så är den vid 67-72watt! helt galet enligt mig!

nu gäller det för mig att hitta ett grafikkort runt 100-120 watts klassen som kan undervoltas så har jag en extremt liten "speldator"

Tips på grafikkort som kan undervoltas är mycket hjälpsamt!

Har redan ett 7750 men behöver något med mer kraft i klass med 260x,7790,950,960 osv men det skall gå att undervoltas! det är viktigast!

Har ni egna erfarenheter så vore det mkt sjyst om ni kunde dela med er om hur just er undervolting gick och vad för grafikkort ni använder er utav!

mvh chris

Permalänk
Medlem

update!

En tråd la av i prime efter ca 15min så höjde core offset med ett steg och sänkte minnen till 1.2!

fortfarande en 67watt i full load! återstår att se vad som händer inom 10-20min!

edit:

BSOD

drog ner minnes frekvensen till 1066 och minnes V till 1.85!

Nu ligger den på 62watt i full load!!!!

Permalänk
Medlem

Coolt

Kan dock inte hjälpa att tänka på hur man hade kunnat leka med en i7 5775C på det här viset

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Coolt

Kan dock inte hjälpa att tänka på hur man hade kunnat leka med en i7 5775C på det här viset

precis! jag tror den är snäppet bättre när det kommer till effektivitet!

kul att någon annan uppskattar detta!

Permalänk
Medlem

Update !

Efter BSOD osv så ändra jag minnesvolten tillbaka till 1.25V 1066mhz
offset till -0.110

Detta gick igenom den "tyngre" fasen i prime för jag märkte att alla bsods kom vid just denna punkt, 10min in i prime och så ökade watten och datorn fick en blåskärm...

Den verkar vara stabil nu. 63w full load och 70w under "tyngre" fasen i prime.

package temp taget från hw under full load= 55c med en noctua kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Update !

Efter BSOD osv så ändra jag minnesvolten tillbaka till 1.25V 1066mhz
offset till -0.110

Detta gick igenom den "tyngre" fasen i prime för jag märkte att alla bsods kom vid just denna punkt, 10min in i prime och så ökade watten och datorn fick en blåskärm...

Den verkar vara stabil nu. 63w full load och 70w under "tyngre" fasen i prime.

package temp taget från hw under full load= 55c med en noctua kylare.

Du får säga till när du skaffat ett grafikkort och berätta hur hela datorns förbrukning ser ut under full load.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du får säga till när du skaffat ett grafikkort och berätta hur hela datorns förbrukning ser ut under full load.

japp det kommer jag göra håller på och velar fram och tillbaka...

ska man ta ett 260x ,7770 1gb , 7790 1gb , 750ti 2gb eller ett gtx 950. Har även tänkt på 7850 ..

men ingen verkar vilja sälja deras grafikkort:P

spelar ganska mycket dock kan jag tänka mig sänka grafik kvaliteten för flytet.

får se hur det blir jag återkommer !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du får säga till när du skaffat ett grafikkort och berätta hur hela datorns förbrukning ser ut under full load.

Jag kunde inte hålla mig... i väntan på ett nytt grafikkort så koppla jag in min sapphire 7750

under prime+furmark så låg tot wattage på 120watt utan undervolt på gpun..

drog ner power limit lite det drog ner wattage me några få watt men inget specielt.

Idle har ökat till ca 30-33 från ca 24-26..

hm..

EDIT: i furmark så låg watten på 73 så exakt 40 watt drog kortet:)

EDIT: konstigt nog så står det r7 200 series.. och jag kan ej röra gpu voltage..

EDIT: har även en 3225 och en 3570k... Tänkte byta ut till en av dem för att spara lite mer watt fast å andra sidan så kan jag ju underklocka 3770k och sänka wattage ännu mer...

Permalänk
Entusiast

Det är kul med undervoltning. Också jäkligt kul å se hur mycket prestanda man kan klämma ut med dagens teknik, enda sedan Ivy bridge har vu ju haft extremt snåla cpuer sett till prestandan och liknande framsteg fick vi väl med Nvidias Kepler, men kanske framförallt Maxwell.

Min erfarenhet är tyvärr att det som är stabilt från dag ett, dvs klarar prime i och sånt längre stunder inte längre är stabilt ~ 6 månader senare. Kör därför tyvärr allt på stock klocks/volt numera och har inte sett en BSOD på riktigt länge. Men har man tiden så go for it.. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Det är kul med undervoltning. Också jäkligt kul å se hur mycket prestanda man kan klämma ut med dagens teknik, enda sedan Ivy bridge har vu ju haft extremt snåla cpuer sett till prestandan och liknande framsteg fick vi väl med Nvidias Kepler, men kanske framförallt Maxwell.

Min erfarenhet är tyvärr att det som är stabilt från dag ett, dvs klarar prime i och sånt längre stunder inte längre är stabilt ~ 6 månader senare. Kör därför tyvärr allt på stock klocks/volt numera och har inte sett en BSOD på riktigt länge. Men har man tiden så go for it.. Lycka till!

hehe kul att du läste tråden:)

Om jag ska vara ärlig mot dig så har jag alltid testat att undervolta mina komponenter... bara för att se hur pass effetkiv en viss arkitetur egentligen är!

Har aldrig varit några problem förutom en massa bsod och krashar när man väl testar fram den optimala volten

mvh