Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyvång
Registrerad
Aug 2006

Köpa tangentbord utan å, ä, ö?

Tjena!

Skulle behöva hjälp med en lite sak. Har ett Ducky Shine 4 idag och är lite sugen på att köpa antingen ett Filco Majestouch Ninja eller ett Rosewill RGB80.

Problemet är att jag har lite svårt att hitta något av dessa med å, ä, ö tangenter. Kommer antagligen köpa dom från Ebay.

Men funkar det om man har egna keycaps och bara sätter på dom på "rätt" plats? Kommer tangentbordet ändå skriva å, ä, ö eftersom jag har ett svenskt windows eller är det nån inställning man måste göra?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2001

Ja,det funkar. Det finns klisterlappar att sätta dit.

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10
HP Dv7- 1040| Intel C2D 8400 | Nvidia 9600 Gt M | 3GB Minne | 320 GB Hd |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2014

Sålänge det är samma layout (ISO) som svenskt så ska det inte vara några problem. Amerikanska tangentbord har däremot annan enter knapp samt saknar <>| knappen, bland annat, vilket kan göra det svårt att trycka dit dina svenska tangenter.

Däremot kan du ställa in svenska som språk, generellt så trycker du ctrl+shift samtidigt så byter datorn språk. Iaf för mig som kör engelska i Windows med svenska som standardspråk för skrift.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyvång
Registrerad
Aug 2006

Ok, tackar. Men det där med ISO... Det är specifikt dessa två jag tänker på:

http://www.ebay.com/itm/Filco-Majestouch-Ninja-Mechanical-104...

http://www.ebay.com/itm/Rosewill-RGB80-16-8-Million-Color-Bac...

Skulle de båda funka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Papskim:

Ok, tackar. Men det där med ISO... Det är specifikt dessa två jag tänker på:

http://www.ebay.com/itm/Filco-Majestouch-Ninja-Mechanical-104...

http://www.ebay.com/itm/Rosewill-RGB80-16-8-Million-Color-Bac...

Skulle de båda funka?

Det som är lättast att kolla efter för att se om layouten på tangenterna är att leta efter den "sotra" enter knappen. OBS. Såg fel, det var ANSI på båda.
Du ser att det är ANSI layout genom att kolla på enter som bara är 1 rad-höjd hög.

Dator Intel i5 3570k @ 4.2GHz - Noctua NH-D14 - Asus R9 290X DCII - MSI Z77A-G45 - Corsair V LP 16GB - Crucial MX100 512GB - Corsair HX750
Skärm Eizo EV2736W @ 2560x1440 - Benq XL2411Z @ 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2011

Här kan du bland annat köpa ficlo med ISO
http://www.keyboardco.com/keyboard/uk-filco-majestouch-2-nkr-...

Edit: Någon han före

Dator Intel i5 3570k @ 4.2GHz - Noctua NH-D14 - Asus R9 290X DCII - MSI Z77A-G45 - Corsair V LP 16GB - Crucial MX100 512GB - Corsair HX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyvång
Registrerad
Aug 2006

@imo: Ah, tack.

Så ingen av dessa kan funka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyvång
Registrerad
Aug 2006

Tyvärr finns inte den röda med Cherry MX Blues just på den sidan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyvång
Registrerad
Aug 2006

Men även om ISO och ANSI ser likadana ut, så borde man väl kunna programmera individuella tangenter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Papskim:

@imo: Ah, tack.

Så ingen av dessa kan funka?

Funkar gör dom, men eftersom det är en tangent färre så kan detta ställa till problem. ANSI saknar tangenten som skriver < > och |, till höger om vänster shift. Även skillnaden i Enter-tangenten kan ställa till det för en del, inklusive mig själv. Jag skulle gissa på att andrahandsvärdet blir mycket sämre också, det gick ett Filco TKL nyss på tradera för runt 450 spänn. Om du köper ett från Keyboardco så får du ett i korrekt layout.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyvång
Registrerad
Aug 2006

@I_KILL_HORSES: Jo, om där bara funnits det jag vill ha. Vilket är ett rött case med blå cherry mx...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Papskim:

@I_KILL_HORSES: Jo, om där bara funnits det jag vill ha. Vilket är ett rött case med blå cherry mx...

Köp brädan med de switcharna och layouten du villa och fixa en röd case senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Papskim:

Du prioriterar såklart som du vill, men jag anser att tangentbord är till för input primärt, och estetik sekundärt. Ett snyggt tangentbord som du inte kan skriva på är inte så kul. Köp ett billigt ANSI rubber dome först, och kolla om du kan skriva på det utan problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Papskim:

Jag har en vän för vem de plockade hem ett tangentbord mot förfrågan. Så du kan alltid dra iväg ett mejl och visa intresse för tangentbordet och se om de kan beställa ett åt dig. Det är inte en omöjlighet, men det kanske tar ett par veckor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyvång
Registrerad
Aug 2006

@imo: Men...jag gillar ju layouten med liten "Enter" osv. Men är rädd att det ska vara svårt att "programmera" dit å, ä, ö...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Papskim:

@imo: Men...jag gillar ju layouten med liten "Enter" osv. Men är rädd att det ska vara svårt att "programmera" dit å, ä, ö...

Det är inga problem. Jag vet inte exakt hur "översättningen" mellan ANSI och ISO blir. Men vad som skrivs när du trycker på en knapp hänger INTE på tangentbordet utan hur du har din dator inställd. Tex i Windows har man ofta en liten "SV" markering nere till höger vid klockan. Trycker du på den kan man ändra till tex Amerikansk layout, dvs ANSI.

Så visst kan du få ut Å, Ä, Ö. Kan bara bli att du behöver köra något program i bakgrunden för att de ska bli mappade precis som du vill.