Vilken I-7-processor ska jag välja??

Permalänk
Medlem

Vilken I-7-processor ska jag välja??

Frugan har snöat in på The Witcher (Wild Hunt) så jag får knappt låna min egen burk. Därför är det dags att uppgradera hennes dator men jag fastnar redan på valet av processor så jag måste skicka ut en fråga här på forumet.

Min fråga gäller då vilken av de här två jag borde välja eller om det eventuellt finns något bättre alternativ som jag missat:

Intel Core i7-5820K med 6 kärnor (2011-3)
Intel Core i7-6700K med 4 kärnor (1151)

Jag kan inget om processorer men har i alla fall i bakhuvudet att de allra flesta spel bara använder 4 kärnor varför frågan då uppstår om vilka argument talar för och emot 5820K.

Frun använder sin dator till (i huvudsak bokföring och allmänna kontorsprogram + det vanliga tjattret på Facebook/Linked In/Skype och som sagt spel (The Witcher/Diablo/Final Fantasy) och det blir nog inte aktuellt med överklockning.

Tacksam för synpunkter.

Permalänk
Medlem

i5 6500? Både 6700k och 5820k låter helt överflödigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Frugan har snöat in på The Witcher (Wild Hunt) så jag får knappt låna min egen burk. Därför är det dags att uppgradera hennes dator men jag fastnar redan på valet av processor så jag måste skicka ut en fråga här på forumet.

Min fråga gäller då vilken av de här två jag borde välja eller om det eventuellt finns något bättre alternativ som jag missat:

Intel Core i7-5820K med 6 kärnor (2011-3)
Intel Core i7-6700K med 4 kärnor (1151)

Jag kan inget om processorer men har i alla fall i bakhuvudet att de allra flesta spel bara använder 4 kärnor varför frågan då uppstår om vilka argument talar för och emot 5820K.

Frun använder sin dator till (i huvudsak bokföring och allmänna kontorsprogram + det vanliga tjattret på Facebook/Linked In/Skype och som sagt spel (The Witcher/Diablo/Final Fantasy) och det blir nog inte aktuellt med överklockning.

Tacksam för synpunkter.

Vad sitter det för moderkort och CPU idag i burken det kan ju bli ganska avsevärt billigare om det finns ett moderkort idag som klarar en bra CPU jämfört med att byta såväl CPU som moderkort + nya minnen också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Bengti: Som nämnt ovan så är både I7 6700k och I7 5820k overkill om datorn endast ska användas för att spela datorspel på. Men om det verkligen är en I7 som du söker så är lätt I7 6700k att föredra framför 5820k.

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-6700K-vs-Intel-Core-i7-...

I klippet nedan kan du se att 5820k´s sex kärnor bidrar till att den renderar snabbare i exempelvis 3D modellerings program medan 6700k med sina fyra snabbare kärnor bidrar till högre FPS i spel.

https://www.youtube.com/watch?v=BHzg3YeE28A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Frugan har snöat in på The Witcher (Wild Hunt) så jag får knappt låna min egen burk. Därför är det dags att uppgradera hennes dator men jag fastnar redan på valet av processor så jag måste skicka ut en fråga här på forumet.

Min fråga gäller då vilken av de här två jag borde välja eller om det eventuellt finns något bättre alternativ som jag missat:

Intel Core i7-5820K med 6 kärnor (2011-3)
Intel Core i7-6700K med 4 kärnor (1151)

Jag kan inget om processorer men har i alla fall i bakhuvudet att de allra flesta spel bara använder 4 kärnor varför frågan då uppstår om vilka argument talar för och emot 5820K.

Frun använder sin dator till (i huvudsak bokföring och allmänna kontorsprogram + det vanliga tjattret på Facebook/Linked In/Skype och som sagt spel (The Witcher/Diablo/Final Fantasy) och det blir nog inte aktuellt med överklockning.

Tacksam för synpunkter.

Vad sitter frun på för dator idag? Moderkort CPU osv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Mattecoach

I5-4690 eller I7-4790 kanske?

Permalänk
Medlem

Säger som många andra. Vilka andra delar är i burken idag?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
99:e percentilen

Ser att folk rekommenderar låsta modeller till höger och vänster. Även om det "inte är aktuellt med överklockning", köp K! Det kommer en punkt i tiden då det behövs, och då är man glad att det går. I annat fall är en K-modell betydligt lättare att sälja när den ska bytas ut.

Ett undantag är om till exempel kylningen är begränsad. Jag hade nog haft mer nytta av en CPU med 65 W TDP i min lilla LAN‑PC än en 6600K med 95 W TDP.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

4790K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ser att folk rekommenderar låsta modeller till höger och vänster. Även om det "inte är aktuellt med överklockning", köp K! Det kommer en punkt i tiden då det behövs, och då är man glad att det går. I annat fall är en K-modell betydligt lättare att sälja när den ska bytas ut.

Ett undantag är om till exempel kylningen är begränsad. Jag hade nog haft mer nytta av en CPU med 65 W TDP i min lilla LAN‑PC än en 6600K med 95 W TDP.

@Bengti

Nu när det går att överklocka icke-K modeller med moderkort från AsRock så är det ett ganska bra val att köpa en lite billigare i5:a och överklocka! Det är ju som sagt en ganska stor skillnad i pris!

i5-6400 - 1900kr
i5-6600 - 2300kr
i5-6600k - 2600kr

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Som Z170 ägare så måste jag säga 6700K.

Permalänk
Medlem

För en singel-gpu-speldator, köp en i5 istället och lägg den dryga tusenlappen du får över på ett bättre grafikkort istället.

Från prisjakt 12:e dec
I7 6700k - 3790kr
I5 6600k - 2450kr

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Jag ser att jag nog skulle ha utvecklat mig lite mer om varför jag bara "valde" mellan två stycken I-7:or.

I vår familj så "ärver" vi varandras datorer och om drygt ett år så fyller två av våra barnbarn 15 år och tanken är då att de ska få överta våra datorer då.

När det gäller vad som ska inhandlas är det väl så att priset inte är en helt avgörande faktor utan mer att allt ska flyta på utan problem så att säga.

När det gäller fruns gamla dator som hon har idag ska ett tredje barnbarn få den i julklapp är det tänkt - så det får bli en helt ny dator (förutom chassi och nätaggregat).

Tack för alla inkomna synpunkter så här långt.

Permalänk

Du ska köpa en 6700 ingen k modell, för ska du inte klocka är det ingen skillnad iaf. kostar bara mycket mer.

6700 är sjukt najs den har ett tdp på 67 något och drar inte så mycket ström eller skapar värme, jag kör min 6700 på 4.2 ghz och ligger på 22 grader c med en pure rock cpu kylare.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Du ska köpa en 6700 ingen k modell, för ska du inte klocka är det ingen skillnad iaf. kostar bara mycket mer.

6700 är sjukt najs den har ett tdp på 67 något och drar inte så mycket ström eller skapar värme, jag kör min 6700 på 4.2 ghz och ligger på 22 grader c med en pure rock cpu kylare.

Mm för idle temps är ju oerhört intressanta?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Eftersom ni ärver datorer i familjen så ta en i7-5820K.
Den kommer vara längst. Och när det är dags så hör av dig hit igen så klockar vi skiten ur den
(Det är bara dumt att inte klocka när det går och på så vis spara pengar i längden.)

En i7-5820K
Ett bra klockvänligt moderkort.
Ett hyfsat grafikkort som Gtx970/R9 290/R9 390 eller snabbare.
Ett kvalitetsnätagg som vid behov/önskan klarar sli/CF.

Tadaa.. en dator som klarar något år.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

skylake ftw

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Mm för idle temps är ju oerhört intressanta?

Samma temp när jag gajmar typ.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Du ska köpa en 6700 ingen k modell, för ska du inte klocka är det ingen skillnad iaf. kostar bara mycket mer.

6700 är sjukt najs den har ett tdp på 67 något och drar inte så mycket ström eller skapar värme, jag kör min 6700 på 4.2 ghz och ligger på 22 grader c med en pure rock cpu kylare.

Sensorn ljuger vid idle. Temperaturen kan inte vara lägre än rummets temperatur.

Skrivet av blue eyed devil:

Samma temp när jag gajmar typ.

Något är fel med sensorn.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Mm speciellt 22 grader c

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Mm för idle temps är ju oerhört intressanta?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Sensorn ljuger vid idle. Temperaturen kan inte vara lägre än rummets temperatur.

Något är fel med sensorn.

Nej verkar stämma, dock har jag 7 fläktar i chassit och en stor extern utanför.

Mitt gf kort ligger på runt 33 c

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nej verkar stämma, dock har jag 7 fläktar i chassit och en stor extern utanför.

Mitt gf kort ligger på runt 33 c

Alla CPU temperatur sensorer får frispel vid låga temperaturer då de helt enkelt inte är kalibrerade för det. Har du 22c i rummet så är din CPU garanterat inte 22c.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

@Bengti

Nu när det går att överklocka icke-K modeller med moderkort från AsRock så är det ett ganska bra val att köpa en lite billigare i5:a och överklocka! Det är ju som sagt en ganska stor skillnad i pris!

i5-6400 - 1900kr
i5-6600 - 2300kr
i5-6600k - 2600kr

Uppmana att överklocka utan att välja en K-processor, för att spara några hundringar? Sky OC ger jag inte mycket för - kanske för den som redan har en befintlig CPU utan upplåst multiplikator eller om man har något annat udda ändamål.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

ska du skaffa 2011-3 ska du nog ha den som server dator då dom flesta 2011-3 modekort ha 8platser ram & klara minst 128gig ram annars onödiga pengar då dom flesta modekort klara spelen ex : 1151 (kommer finnas i många år då 1151 kommer ej försvinna snart precis) db & ff kräver inget man kan köra på gammal amd dator perfekt tw kräver mera dock lägg cashen på grafik

Permalänk
Medlem

Även om jag har i7-6700K själv så skulle jag nog vilja slå ett slag för i5-6600K i detta fall, hade uppfyllt dina krav med råge.

Ps. Det är inte supersvårt att överklocka själv, annars finns det inbyggda funktioner både i UEFI (BIOS) och i moderkortets programvara som man kan köra direkt i Windows.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Gaming burk? i5 6600K

Hyper Threading, vilket är den största skillnaden mellan i5 och i7 krävs inte för spel.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Uppmana att överklocka utan att välja en K-processor, för att spara några hundringar? Sky OC ger jag inte mycket för - kanske för den som redan har en befintlig CPU utan upplåst multiplikator eller om man har något annat udda ändamål.

Om nu alternativet finns att överklocka en låst processor varför ska man då spendera 600kr(några hundringar) extra för att uppnå samma mål med en upplåst processor? Jag hoppas du inser att processorerna är desamma i grunden och att det enda som skiljer dem åt är deras fabriksöverklockning.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av philipborg:

Alla CPU temperatur sensorer får frispel vid låga temperaturer då de helt enkelt inte är kalibrerade för det. Har du 22c i rummet så är din CPU garanterat inte 22c.

Jag har 15 i rummet, använder inte element när det är en sån mild vinter.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av phreec:

Gaming burk? i5 6600K

Hyper Threading, vilket är den största skillnaden mellan i5 och i7 krävs inte för spel.

Kommer mer spel som använder det dock, 6700 är mer framtids-säkert.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för alla intressanta inlägg vilket var tankeväckande.

Anledningen till att jag ställde frågan om bara två processorer är att eftersom vi ska ge bort datorerna i födelsedagspresent till ett par tvillingar så ska det vara likvärdigt. I min nuvarande dator sitter det redan en I7-6700K så det är därför som jag ville kolla om I7-5820K var något som var bättre. Nu har jag fått riktigt bra på fötterna i den frågan så det kommer att bli en 6700K så blir det inget bråka om mellan pojkarna .

Någon frågade också om det är en "gaming-dator" idag men det är det inte utan det kommer att bli när de får dem kan jag tänka mig. Själv använder jag den mest till att få koll på den politiska och ekonomiska utvecklingen inom EU.
Speciellt vill jag tacka @simpa975 för länkarna som var väldigt klargörande.

Tack så hemskt mycket alla som gjort inlägg här i tråden.

Ni ska ha en God Jul och ett Gott Nytt År.