Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Ett par funderingar kring UPS

Har börjat fundera på att skaffa en UPS för att skydda min utrustning mer och har nu ett par frågor.

Följande behöver jag skydda

Med Batteridrift

• Synology NAS

• Min PC

• Primära skärm

• Switch

Överspänningsskydd

• Skärm #2

• Skärm #3

• Sonos Play:3 (Vänstra)

• Sonos Play:3 (Högra)

Om jag tittar på två exempel på UPS

1. APC Back-UPS Pro 1500

2. APC Back-UPS Pro 1500

Så har ovan helt olika anslutningar, antingen 220 V-uttag eller C13 kontakt.
De med C13 känns smidigt för NAS, PC och skärmar. Men hur fungerar detta med exempelvis min switch som ej har sådant uttag? Ser att det finns switchar med C13 HP 1920-8G kanske är värt att skaffa en sådan, funderar ändå på att köpa en till switch. Alternativet är att ta en UPS med 220 V-uttag men då ser det ut som man inte får lika många.

Sen har jag även en annan sak som förbryllar mig. Det ser ut som att det bara finns en DATA port, hur gör jag för att både min PC samt NAS skall bli notifierade om strömmen går så de kan säkert stänga ner sig själva? Ser att vissa nämner script. Finns det någon annan lösning?

Jag har just nu Grenuttag med överspänningsskydd Jordat 6-vägs Är detta lika effektivt som en UPS med spänningsskydd?

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (4x WD RED 6 TB) Console: Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007

Glöm inte att skit kan komma via inkommande internet såvida det inte är via en mobil bredbandslösning eller fiberoptisk kabel. Dock så bör även då fiberkonvertern skyddas såvida inte fibern termineras direkt i nätverksswitchen.

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Veni:

Glöm inte att skit kan komma via inkommande internet såvida det inte är via en mobil bredbandslösning eller fiberoptisk kabel. Dock så bör även då fiberkonvertern skyddas såvida inte fibern termineras direkt i nätverksswitchen.

Har ett litet problem att min fiberkonverter och router står i ett annat rum. Hade gärna löst dessa också då det är på en annan fysiskt plats så ser jag inte detta som möjligt just nu

UPS kan hantera nätverket som kommer till de enheter som finns i det rummet dock.

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Tino:

Har ett litet problem att min fiberkonverter och router står i ett annat rum. Hade gärna löst dessa också då det är på en annan fysiskt plats så ser jag inte detta som möjligt just nu

Ha det i alla fall i åtanke, eftersom transienter(stavning?) lär komma via elnätet och sedan sprida sig vidare in. Mitt tips är då att Du har ett överspänningsskydd för just kopparsidan utav fiberkonvertern, om det är ett eller två hopp bort, bara så att ett överspänningsskydd förhindrar att det vid t.ex. åska sprider sig vidare in i majoriteten utav din kopparanslutna utrustning. Bättre att skydda mycket om man inte kan skydda allt.

Tänk på att leta efter en UPS som kapar toppar/spikar och som hjälper till vid bottnar. Brukar kallas i databladen för "Trim" och "Boost". Alla UPS:er är ej lika. Om Du är beredd att investera några kronor extra så välj enbart UPS med sinusvåg ut, inga trekants lösningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

@veni kan du se om de UPS jag länkade uppfyller det du nämner.

Läste även på Avbrottsfri strömförsörjning att det finns adapter som gör om ett C13-uttag till ett Schuko-uttag.

Hur hög nätaggregatseffekt samt kapacitet rekommenderar ni för min setup?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Tino:

@veni kan du se om de UPS jag länkade uppfyller det du nämner.

Läste även på Avbrottsfri strömförsörjning att det finns adapter som gör om ett C13-uttag till ett Schuko-uttag.

http://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-det/dator/stroemfoersoerjning/18-2_ups3.jpg

Hur hög nätaggregatseffekt samt kapacitet rekommenderar ni för min setup?

Trevlig sak . Har själv ett modifierat grenuttag där den ansluts direkt till ett C13 uttag i UPS:en.

Bägge UPS:er(om det fortfarande gäller idag för denna modell som det gjorde för 13 år sedan) ger ut en s.k. modifierad sinusvåg, d.v.s. kantig trappstegs sak. Har inga sådana hemma och vill inte ha dom här hemma om jag får en gratis. Har enbart APC Smart-UPS:er eftersom dom uppfyller alla dom krav jag skrev. Har enbart pysslat med APC så jag är lite fast vid deras produkter, speciellt Smart-UPS serien. Finns säkert folk här i forumet som har erfarenhet från andra fabrikat och modeller som kan bidra med lite när dom snappar upp denna tråd.

Du klarar dig utan problem med högst 750VA, gärna mindre men jag själv har ingen erfarenhet från Smart-UPS serien under 700VA och den modellen vet jag inte om den ens finns kvar. Tänk på att detta anger inte hur länge UPS:en kan hålla saker och ting igång om dom lämnas påslagna och oövervakade utav dig(d.v.s. manuellt ingripande). För att själv räkna ut det så måste man minst känna till vilken total batterikapacitet som levereras. Hur mycket ens egna prylar drar kan man räkna ut eller skaffa sig en billig mätare som man lägger mellan ett grenuttag(där alla prylar är anslutna, i alla fall tillfälligt) och vägguttaget. Sen är det en fördel om man känner till verkningsgraden på UPS:en, men annars kan man dra av 30% när man räknar.

Tänk också på att om den skall stänga ner allt snällt(speciellt din NAS) så måste antingen en dator i ditt nätverk alltid vara påslagen och UPS:ens administrativa port vara ansluten till den eller så måste din NAS vara kompatibel för direktanslutning till UPS:en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Veni:

Trevlig sak . Har själv ett modifierat grenuttag där den ansluts direkt till ett C13 uttag i UPS:en.

Bägge UPS:er(om det fortfarande gäller idag för denna modell som det gjorde för 13 år sedan) ger ut en s.k. modifierad sinusvåg, d.v.s. kantig trappstegs sak. Har inga sådana hemma och vill inte ha dom här hemma om jag får en gratis. Har enbart APC Smart-UPS:er eftersom dom uppfyller alla dom krav jag skrev. Har enbart pysslat med APC så jag är lite fast vid deras produkter, speciellt Smart-UPS serien. Finns säkert folk här i forumet som har erfarenhet från andra fabrikat och modeller som kan bidra med lite när dom snappar upp denna tråd.

Du klarar dig utan problem med högst 750VA, gärna mindre men jag själv har ingen erfarenhet från Smart-UPS serien under 700VA och den modellen vet jag inte om den ens finns kvar. Tänk på att detta anger inte hur länge UPS:en kan hålla saker och ting igång om dom lämnas påslagna och oövervakade utav dig(d.v.s. manuellt ingripande). För att själv räkna ut det så måste man minst känna till vilken total batterikapacitet som levereras. Hur mycket ens egna prylar drar kan man räkna ut eller skaffa sig en billig mätare som man lägger mellan ett grenuttag(där alla prylar är anslutna, i alla fall tillfälligt) och vägguttaget. Sen är det en fördel om man känner till verkningsgraden på UPS:en, men annars kan man dra av 30% när man räknar.

Tänk också på att om den skall stänga ner allt snällt(speciellt din NAS) så måste antingen en dator i ditt nätverk alltid vara påslagen och UPS:ens administrativa port vara ansluten till den eller så måste din NAS vara kompatibel för direktanslutning till UPS:en.

Hittade nu APC Smart-UPS 750VA LCD 230V nackdelen är att den bara har 6 portar. Sen låter 500w lite i minsta laget för att klara min burk, nas och skärm(ar).

Alternativet är APC Smart-UPS 1000VA LCD 230V denna har 8 portar.

Om 750VA räcker går det då att använda en grendosa för att få mer kontakter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Tino:

Hittade nu APC Smart-UPS 750VA LCD 230V nackdelen är att den bara har 6 portar. Sen låter 500w lite i minsta laget för att klara min burk, nas och skärm(ar).

Alternativet är APC Smart-UPS 1000VA LCD 230V denna har 8 portar.

Om 750VA räcker går det då att använda en grendosa för att få mer kontakter?

Jepp. Kör själv så.

Min burk från år 2009 som jag jobbar vid har alltid minst 3 stycken 22" 2009 års skärmar påslagna. Hela paketet inklusive UPS:ens förlust/förbrukning ligger på 390 watt(den rör sig lite hit och dit). Gör en mätning så att Du ser hur mycket allt drar i verkliga livet.

Tänk på att bestämma dig för vilken enhet som USB kabeln skall anslutas till. Om det är datorn och Du kör Windows så lär automatisk avstängning utav datorn inte vara ett problem, men om datorn inte alltid är påslagen så rekommenderar jag att den ansluts istället till NAS:en. Kolla då om den har stöd för APC's mjukvara(finns för Linux) eller om NAS:en har eget stöd inbyggt. Om den har eget stöd inbyggt(via t.ex. NUT eller dylikt), kolla då vilka begränsningar som gäller.