Permalänk
Medlem

Högt FB Usage?

Tjenare.
Skulle gärna vilja veta vad FB usage är på MSI afterburner.
Det ligger på 95%+ hela tiden när jag spelar Guild Wars 2. GPU usage är bara på 50%. CPU ligger på betydligt lägre.

Är det flaskhals på GPU då? eller är det CPU som flaskhalsar? Förstår som inte.

Permalänk
Medlem

Saxxat från Superuser:
"In case anyone finds this again and is still wondering, FB usage is the frame buffer usage. Put simply, this is the percentage of the GPU memory which is being used. It's not really anything to worry about unless you are running very close to 100%, at which point your GPU starts to have memory bottlenecks."

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unwinder (skaparen av MSI AB/RivaTuner:

FB is memory controller usage, it allows you seeing if your application is limited by GPU bus bandwidth.

http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=4616516&postcount=2

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket..
Kanske dum fråga men om ja köper ett nytt graffekort med mer minne, kommer jag få mer fps då? vet att mmorpgspel är väldigt CPUkrävande men om nu graffikkortet verkar flaskhalsa så kanske FPS kommer höjas radikalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Okej tack så mycket..
Kanske dum fråga men om ja köper ett nytt graffekort med mer minne, kommer jag få mer fps då? vet att mmorpgspel är väldigt CPUkrävande men om nu graffikkortet verkar flaskhalsa så kanske FPS kommer höjas radikalt?

vad har du för grafikkort just nu?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vad har du för grafikkort just nu?

Geforce 770 2gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Geforce 770 2gb

hade personligen inte uppgraderat då det är lastgen och antar att du fortfarande ligger på 60fps eller mer

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hade personligen inte uppgraderat då det är lastgen och antar att du fortfarande ligger på 60fps eller mer

Nä ja ligger på typ 30 fps å mer i Black desert tex.. Är det cpu problem då lr? Har endå 4,5ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Nä ja ligger på typ 30 fps å mer i Black desert tex.. Är det cpu problem då lr? Har endå 4,5ghz

Du har ju inte skrivit ut vad du har för hårdvara så svårt för folket att gissa..

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du har ju inte skrivit ut vad du har för hårdvara så svårt för folket att gissa..

4820k @ 4.5ghz.... 2400mhz 16gb minnen, Samsung ssd disk.

Permalänk
Hedersmedlem

F.n och jag som trodde det var FaceBook-aktivitet.

OnTopic: Vad händer om du sänker något i spelet typ shadows?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

F.n och jag som trodde det var FaceBook-aktivitet.

OnTopic: Vad händer om du sänker något i spelet typ shadows?

Bra fråga betan är slut just nu men om vi tar guild wars så får ja ju mer fps om ja sänker shadow och player model limit

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rovbin84:

Black Desert har lite buggiga grafikinställningar. Kör spelet i Windowed Fullscreen så kommer du runt problemet med 30fps låsningen. High End Mode bör även det vara avaktiverat då det maxar alla inställningar i spelet så som draw distance med låg FPS som följd.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i?

Permalänk
Medlem

Jo tack för svar, men undrar om ja skulle få en fps gain om ja köper ett bättre grafikkort eftersom ja har 95+% i FB användning .

Ja kör i 1900*1024, full hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Jo tack för svar, men undrar om ja skulle få en fps gain om ja köper ett bättre grafikkort eftersom ja har 95+% i FB användning .

Ja kör i 1900*1024, full hd.

Vilken mysko upplösning

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Haha , 1920*1080 då

Permalänk
Medlem

oj pinsamt... ja har ju sett fel, det är GPU usage som ligger på 99% när jag spelar gw2 tex..
Dock så låg den bara på 80+% när jag spelar Black desert.

vad innebär det?

Tempen blir aldrig högre än 69grader på graffekortet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rovbin84:

oj pinsamt... ja har ju sett fel, det är GPU usage som ligger på 99% när jag spelar gw2 tex..
Dock så låg den bara på 80+% när jag spelar Black desert.

vad innebär det?

Tempen blir aldrig högre än 69grader på graffekortet

Det innebär att ditt kort antingen inte får nog med data från din CPU, eller att den inte behöver jobba fullt ut för att klara spelet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det innebär att ditt kort antingen inte får nog med data från din CPU, eller att den inte behöver jobba fullt ut för att klara spelet.

Hmm okej, så du menar att mitt grafikkort är bottleneck i gw2 där GPU ligger på 99%.. Medans det inte bottleneckar i Dark desert där det ligger på 80%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Hmm okej, så du menar att mitt grafikkort är bottleneck i gw2 där GPU ligger på 99%.. Medans det inte bottleneckar i Dark desert där det ligger på 80%?

Korrekt.

Permalänk
Medlem

Så ja skulle inte få ut nå mer fps om ja köpte ett redigt grafikkort till black desert eftersom ja inte maxar mitt nuvarande grafikkort i just det spelet?

Permalänk
Medlem

Ser nu att när ja spelar Black desert så ligger ja på 90% GPU anvädning och bara 20% CPU användning.. låter inte det ruskigt lite??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Ser nu att när ja spelar Black desert så ligger ja på 90% GPU anvädning och bara 20% CPU användning.. låter inte det ruskigt lite??

Kolla hur belastningen på processorn ser ut, dvs hur mycket de olika trådarna belastas. Om någon av dem ligger på max kan det fortfarande vara processorn som begränsar dig även om den totala processoranvändningen är låg. Händer när spelet är dåligt optimerat för att använda flera trådar och belastar en tråd väldigt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Kolla hur belastningen på processorn ser ut, dvs hur mycket de olika trådarna belastas. Om någon av dem ligger på max kan det fortfarande vara processorn som begränsar dig även om den totala processoranvändningen är låg. Händer när spelet är dåligt optimerat för att använda flera trådar och belastar en tråd väldigt hårt.

Tack för svar mannen!

här är en bild när ja spelar black desert.. ser ut som att alla kärnor ligger på rätt låga siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Tack för svar mannen!

här är en bild när ja spelar black desert.. ser ut som att alla kärnor ligger på rätt låga siffror.

http://i66.tinypic.com/mmbptd.jpg

Ser inte ut som det belastar en tråd till max nej.

Har du provat att kolla hur olika inställningar i spelet påverkar CPU/GPU load? Kolla även hur mycket grafikminne som används för att se om det maxas.

Har ingen koll på varken GW2 eller Black Desert så jag kan tyvärr inte säga om dina resultat är normala eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Ser inte ut som det belastar en tråd till max nej.

Har du provat att kolla hur olika inställningar i spelet påverkar CPU/GPU load? Kolla även hur mycket grafikminne som används för att se om det maxas.

Har ingen koll på varken GW2 eller Black Desert så jag kan tyvärr inte säga om dina resultat är normala eller ej.

Kör jag low eller medium så får ja 100fps i Black desert med en minskning till 70% GPU användning.
Då går min cpuanvändning upp till 60% på en kärna när jag kör low grafikinställningar i spelet. Fattar ingenting.

FB usage ligger på typ 40% så det är inte mycket.

Permalänk
Medlem

bump.

Tråd rensad.

§4 Var god läs våra regler en gång till såser du att det inte är tillåtet att bumpa en tråd! Detta för att alla trådar ska få liknande uppmärksamhet. Denna gång låser jag inte tråden men försök att hålla våra regler i framtiden tack!

/moderatorn

§4