Nekad reklamation pga skada.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

Nekad reklamation pga skada.

Min surfplatta slutade fungera för ett tag sen. Den tog helt enkelt inte emot laddning och gick inte ens att använda kopplad till elnätet med laddare.
Jag ordnade en reklamation påpekade att den inte ville laddas, skickade in den med en lapp som beskrev problemet.

Idag så fick jag information om att min reklamation inte accepterades pga av att surfplattan hade en spricka nere i högra hörnet av skärmen, denna har varit där i nästan två år och jag har haft surfplattan nu i ca två år, samt även att surfplattan var repig.

Den har fungerat perfekt trots dessa kosmetiska defekter, varför jag tycker det är fel att min reklamation nekades.

Jag undrar därför om någon här har mer kunskap om detta och kanske kan ge mig en paragraf till kkl att hänvisa till eller ett liknande fall hos ARN.

Tacksam för hjälp och kommentarer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Därför att skadan inte var pga något defekt, dessutom är det du som ska bevisa att skadan inte är gjord utav dig utan var där vid köp när det har gått så lång tid. Antar att det inte var trasig vid köp, att den inte vill ladda kan vara glapp (prövat en annan laddare?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

Jag har testat med tre andra laddare, samt 3 andra usb-kablar kopplade till dessa laddare.

Den fungerade självklart utmärkt tills dess att batteriet tog slut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel enligt lagen, men du lämnar in en två år gammal, stendöd surfplatta med sprucken skärm. Inte så konstigt att de nekar reklamation kan jag tycka. Förstår frustrationen som du känner, men jag förstår även butikens beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

Iom att batteriet är helt dött hade jag förväntat mig ett batteribyte då den enligt mig borde falla under reklamationen.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2013

Är det möjligtvis en Asus? Detta tricket fungerar eventuellt på flera modeller https://youtu.be/G25OwJTEJbE. Finns en hel del att läsa om du googlar på plattor som inte vill ladda. För mig fungerade det att koppla ur batteriet en stund + några timmars "trickle charge". Mitt batteri var iofs inte kasst pga för många cykler, bara det att den legat urladdad i många långa perioder. Nu funkar det perfekt igen, också den ca 2 år gammal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

Ja, det rör sig om en asus memopad. Tack för tipset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jul 2001

Finns det fysisk skador på plattan lär det bli svårt att göra en reklamation på den. Och batteri brukar klassas som förbrukningsvara och går inte att reklamera.

"?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

Jo, om batteriet inte hade kunnat hålla laddning hade jag absolut inte reklamerat den, men nu gick det ju inte starta plattan alls. Förhoppningsvis löser det sig med tipset från Mellepelle

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2013

Uppdatera oss längre fram ifall det fungerade!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

Surfplattan är nu hemma igen och startad och fungerar fint efter lite dissekering.

Tack så mycket för hjälpen.