Hittar hårddisken ibland och ibland inte SSHD

Permalänk

Hittar hårddisken ibland och ibland inte SSHD

Hej! Jag har ett riktigt julaftonsproblem med en dator jag har plockat ihop....

Datorn innehåller:

Asrock z68 professional fatality gen3
Inte i5 2500k
8gb corsair vengeans ram
Nvidia 570 gtx
Nätagg Cx600 + 80 bronze
Hårddisk Seagate 1TB SSHD 2.5"

Så, nu till problemet, jag tror att det ligger i just att det är en SSHD, ibland hittar den vid boot / efter lite moderkortsinställningar och nästa gång inte, har kört diskpart och rensat disken och vid 2 tillfällen kommit så jag kan formatera disken, men då har den fastnat precis innan 10 sekunders omstarten. Jag är ingen hejjar på att manövrera bioset och vet inte riktigt vad jag måste ändra för att få en SSHD att funka som den ska och att datorn känner att den är inkopplad.

Jag har även vid flera tillfällen prova att byta kablar samt byta sata portar.

Den som löser detta problem åt mig lovar jag 2 postade påsar med skumtomtar eller en trisslott! Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av legoninja:

Hej! Jag har ett riktigt julaftonsproblem med en dator jag har plockat ihop....

Datorn innehåller:

Asrock z68 professional fatality gen3
Inte i5 2500k
8gb corsair vengeans ram
Nvidia 570 gtx
Nätagg Cx600 + 80 bronze
Hårddisk Seagate 1TB SSHD 2.5"

Så, nu till problemet, jag tror att det ligger i just att det är en SSHD, ibland hittar den vid boot / efter lite moderkortsinställningar och nästa gång inte, har kört diskpart och rensat disken och vid 2 tillfällen kommit så jag kan formatera disken, men då har den fastnat precis innan 10 sekunders omstarten. Jag är ingen hejjar på att manövrera bioset och vet inte riktigt vad jag måste ändra för att få en SSHD att funka som den ska och att datorn känner att den är inkopplad.

Jag har även vid flera tillfällen prova att byta kablar samt byta sata portar.

Den som löser detta problem åt mig lovar jag 2 postade påsar med skumtomtar eller en trisslott! Mvh

1. Har du kontrollerat att du har de senaste drivrutinerna till SATA?
2. Har du den senaste BIOS uppdateringen till ditt moderkortet?
3. Har du testat att byta SATA kabeln?
4. Har du testa en annan SATA port på moderkortet?
5. Har du UEFI? Testa att använda det?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |