Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Ja precis det är människan som gör fel, finns ju till och med ett välkänt begrepp för det -Den mänskliga faktorn.

Vi ska ha hjälpmedel så vi till och med slipper parkera själv för varje människa med lite för mycket pengar i fickan kan ju omöjligt anta sig själv till att fickparkera sin egen bil, något vi gjort sedan bilen uppfanns. Vi ska ha nåt som kallas bland annat lane assist så att man kan hålla sig i rätt fil trots att man egentligen borde stannat för längesen på grund av trötthet eller inte överhuvudtaget satt sig i bilen på grund av en okänd mängd avnjuten alkohol. Men kommer man och kör efter en trång gata, lyssnar på musik bakom sina solglasögon och känner sig allmänt avslappnad så ska man vara glad om man bara får böter efter att ha kört in i röven på människan som slängde ut sin bil framför en på grund av att man trodde bilen var avstängd och stod parkerad eftersom den bak ifrån såg avstängd ut då bakljusen inte visade att bilen överhuvudtaget var igång.

Tror du förstår vad jag menar

Mjo.
Exemplet du nämnde med nån som slängde sig ut i gatan är dock lite dumt...man ska ju blinka när man svänger ut Oavsett bakljus eller inte. Så i det fallet hade olyckan ändå inträffat.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Mjo.
Exemplet du nämnde med nån som slängde sig ut i gatan är dock lite dumt...man ska ju blinka när man svänger ut Oavsett bakljus eller inte. Så i det fallet hade olyckan ändå inträffat.

Nja, hade du sett bakljusen hade du kunnat vara lite mer beredd på att något kan hända

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Problemet med släckta baklampor har väl att göra med halvljusautomatik, som växlar styrka beroende på hur ljust det är ute och så, som i de flesta fall inte tänder baklamporna. Och vad jag förstår är det då tillåtet att ha släckta baklampor, vilket inte är bra för trafiksäkerheten på något sätt men det är så det är. Dock finns det ju ingen större anledning att använda den automatiken i Sverige då det borde räcka med att bara sätta lamporna på vanligt halvljus och lämna dem där (automatiska halvljus, som alltså sätts igång med bilen oavsett om reglaget står på Av, är väl typ standard nuförtiden, dock krävs det för en del bilar att man sätter på halvljuset för att få instrumenten belysta även om det inte krävs för själva halvljuset och att man stänger av dem för att de inte ska lysa när bilen är av, vilket är riktigt kasst (Toyota)). Anledningen som ges från bilbranschen till att automatiken inte också tänder bakljusen är att det sparar el, vilket förstås stämmer men det är ganska försumbart och försämringen i säkerhet är inte bra.

Backljus är något annat dock. De krävs, som nämnt ovan, om bilen är helfordonsgodkänd vilket typ alla bilar efter 95 är. Å andra sidan får man nog stöta på en väldigt nitisk polis om man ska åka dit på det. Sen får man ha många backljus om man vill som polisbilar och ambulanser exempelvis, bara de inte bländar som ett helljus. Många skåpbilar har exempelvis hyfsat kraftiga lampor som är riktade neråt nära bilen och det är helt lagligt men hade de varit riktade rätt bakåt så hade de sannolikt inte varit godkända.

Permalänk
Medlem

Angående polisens backljus så är de ju inte direkt vinklade nedåt
Jag tänkte sätta på likadana själv så fort det blir torrt att ligga ute under bilen. Men jag har valt bredstrålande och inte tokstarka så att det inte ska upplevas som ett par helljus. Men nuvarande backljus lyser upp mindre än bromsljuset...

Vad gäller automatiska bakljus så tycker jag att största argumentet för är just att människor är glömska och för att slippa att någon glömmer slå på lyset i tid borde det alltid vara tänt. Automatiken verkar ju allt som oftast vara dåligt kalibrerad med tanke på hur många bilar med DRL-ljus man möter i skymning och gryning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Det är bara i de nordiska länderna som det sedan tidigare är krav på belysning dagtid på bilar. Lagen om belysning dagtid i Sverige brukar dyka upp på utländska ”världens knäppaste lagar” sidor och jämförs med att det är olagligt att avlida i det brittiska parlamentet om du inte är kunglig o.s.v.

Men nu så har EU bestämt att alla bilar ska ha belysning framtill istället för ingen belysning alls dagtid vilket väl få ses som ett steg framåt i trafiksäkerhetsarbetet. Och därför så måste alla bilar ha DRL ljus fram. Visserligen så är det konstigt för oss i Sverige som är vana vid att ha belysning både fram och bak dagtid att det inte finns DRL ljus bak också, men som sagt så är vi ensamma i världen om att ha haft krav på belysning hittills.

Det finns mig veterligen inget krav på att ha automatik på DRL ljusen men nästan alla nya bilar har det. Denna automatik brukar byggas ihop med regnsensorn, och om du har en jättesnikig bil som saknar regnsensor så saknar den också automatik för DRL ljuset. Har bilen automatik så tänds bakljusen när det blir mörkt och detta gäller för alla bilar enligt något EU direktiv. Det är bara om bilen inte har automatik som man kan köra runt med släckta bakljus i mörker. Då bygger ”automatiken” istället på att det blir så mörkt för föraren att se hastighetsmätaren så att han måste tända belysningen av den anledningen, vilket fungerar så där.

Permalänk
Medlem

Hela iden med nollvisionen blev också ganska utskrattad till att börja med. Så det finns hopp än

När vi ändå är OT med annan belysning. Hur kan det vara tillåtet med dimljus som tänds vid sväng som VW har på sina bilar när de inte får tändas med halvljuset? Eller räknas de som något annat när bara det ena tänds?

Edit: Kurvljus räknas det visst som. Tur att dimljusen mest är dekorativa så att det inte stör utan bara ser märkligt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Det är bara i de nordiska länderna som det sedan tidigare är krav på belysning dagtid på bilar. Lagen om belysning dagtid i Sverige brukar dyka upp på utländska ”världens knäppaste lagar” sidor och jämförs med att det är olagligt att avlida i det brittiska parlamentet om du inte är kunglig o.s.v.

Men nu så har EU bestämt att alla bilar ska ha belysning framtill istället för ingen belysning alls dagtid vilket väl få ses som ett steg framåt i trafiksäkerhetsarbetet. Och därför så måste alla bilar ha DRL ljus fram. Visserligen så är det konstigt för oss i Sverige som är vana vid att ha belysning både fram och bak dagtid att det inte finns DRL ljus bak också, men som sagt så är vi ensamma i världen om att ha haft krav på belysning hittills.

Det finns mig veterligen inget krav på att ha automatik på DRL ljusen men nästan alla nya bilar har det. Denna automatik brukar byggas ihop med regnsensorn, och om du har en jättesnikig bil som saknar regnsensor så saknar den också automatik för DRL ljuset. Har bilen automatik så tänds bakljusen när det blir mörkt och detta gäller för alla bilar enligt något EU direktiv. Det är bara om bilen inte har automatik som man kan köra runt med släckta bakljus i mörker. Då bygger ”automatiken” istället på att det blir så mörkt för föraren att se hastighetsmätaren så att han måste tända belysningen av den anledningen, vilket fungerar så där.

Ja automatiken verkar ju minst sagt inte fungera när man ligger bakom tre bilar genom sthlm som saknar lyse bak. Men antar att belysningen efter Essingeleden anses vara tillräckligt för att man ska se en svart bil utan bakljus, tycker det direkt motverkar nollvision med denna regel.

Skrivet av Rattnalle:

Hela iden med nollvisionen blev också ganska utskrattad till att börja med. Så det finns hopp än

När vi ändå är OT med annan belysning. Hur kan det vara tillåtet med dimljus som tänds vid sväng som VW har på sina bilar när de inte får tändas med halvljuset? Eller räknas de som något annat när bara det ena tänds?

Edit: Kurvljus räknas det visst som. Tur att dimljusen mest är dekorativa så att det inte stör utan bara ser märkligt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det där med kurvljus är ju också en skum regel som gör att det helt plötsligt är tillåtet att använda dimljus tillsammans med vanliga halvljuset.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Jo det där med kurvljus är ju också en skum regel som gör att det helt plötsligt är tillåtet att använda dimljus tillsammans med vanliga halvljuset.

Det är inte samma som dimljus, även om det kan vara samma strålkastare som projicerar ljuset.
Exempelvis på de BMW-modeller som använder dimljusstrålkastarna som "kurvljus" så vinklas reflektorn 90° åt det hållet man svänger. Dimljuset lyser rakt fram på bägge sidor.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Inget ovanligt att båda går samtidigt.

Är det inte till och med så att det snarare är sannolikt att båda går sönder någorlunda samtidigt? Händer mig hela tiden iaf. Det är väl därför verkstan alltid byter båda lamporna om en går sönder (för det kan ju absolut inte handla om att de "luras" och vill tjäna mer pengar )

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är inte samma som dimljus, även om det kan vara samma strålkastare som projicerar ljuset.
Exempelvis på de BMW-modeller som använder dimljusstrålkastarna som "kurvljus" så vinklas reflektorn 90° åt det hållet man svänger. Dimljuset lyser rakt fram på bägge sidor.

VWs ser ut att ha samma ljusbild som vilket dimljus som helst. Kort, bred och lite odefinierad. Men det är bara som jag uppfattar det utifrån när jag ser dem köra, jag har inte stått på en parkering och gjort en jämförelse.

Det verkar råda lite delade meningar om hur stor nytta det gör för föraren också.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop