Lastbilschaufför sökes för några frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Klart folk i "billiga" länder kan skaffa sig specialkunskaper, men ju enklare jobb man har desto större risk löper man att bli ersatt. Och att köra lastbil är ett så pass simpelt jobb att vem som helst klarar av det.

Nu är inte jag lastbilschaffis själv. Men när det kommer folk från u-länder som kan köra samma lastbil, samma varor osv fast till halva lönen så är det inte speciellt rättvist för den som bor i Sverige och behöver Minst den dubbla lönen för att ens kunna få mat på bordet. Det ska göra är att ta in utländska chaffisar om de inte får samma lön som en svenskchaffis. Hade så varit fallet så hade de inte tagit in några utländska för de kan inte konkurrera på något annat vis än lönen. Och som vi alla vet så är det pengar som bestämmer.
Hade jag själv haft ett åkeri där jag kan ha 10 st LT anställda ned sig 10k i lön (vilket i deras hemland motsvarar det dubbla mot va de får ex) Jämfört med en svensk som behöver ha +20k. Så är inte valet så svårt...Låt de utländska stanna där de är och låt de svenska chaffisarna få jobba istället. Eller erbjud de utländska samma som de svenska. Eller ge dem FETT med böter om någon anställer en utländsk till sämre villkor.

Jag har personligen haft med utländskachaffisar att göra. Och det är inte roligt (ok inte alla men de få jag träffat så har 90% varit dåliga) Så de svenska har så mycket mer fördelar än en som är utländsk. Men allt är så pengaberoende så det spelar ingen roll om de får massa klagomål.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Nu är inte jag lastbilschaffis själv. Men när det kommer folk från u-länder som kan köra samma lastbil, samma varor osv fast till halva lönen så är det inte speciellt rättvist för den som bor i Sverige och behöver Minst den dubbla lönen för att ens kunna få mat på bordet.

Det rättvisa ligger i att personen från u-landet har chans att få jobbet. Att det inte gagnar den svenske chauffören har ingenting med rättvisa att göra.
Om en viss typ av jobb ger så dåligt betalt att man inte kan försörja sig får man väl byta bransch. Det är ingen rättighet att kunna jobba med vad som helst.

Personligen tycker jag att det borde regleras så de inte kan använda sig av de utländska förarna, jag vill hellre att en svensk får jobbet än nån från ett annat land.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

@hoski:
En annan fördel för de utländska som kan vara en fördel för dem är väl att de vill jobba mer eftersom de får så mycket mer betalt än vad de vana vid. Det höjjer ju liksom viljan å arbetsmoralen

Nä så sett håller jag med också att bara de svenska ska få jobba. Men det är ingen nackdel att det är några andra också. Men det är inte bra när/om det blir fler utländska än svenska. Det är pengafrågan som gäller. Mm som med allt annat, kan man inte överleva på ett jobb så bör man byta. Men orsaken är att det är någon/något annat som tar över istället. Dvs utländskachaffisar i denna diskussion.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flutters:

Nu vet jag inte vad du sysslar med, men hade du varit glad om något tagit ditt jobb för att dom har mindre lön, men utför samma jobb som du?
Nej det tror jag knappast att du hade varit.

Typ alla i sverige förutom kommunalarbetare är i den sitsen och får anpassa sig. Jag själv är systemutvecklare och konkurrerar dagligen emot folk som har en 1/3 av min lön och då får bevisa att jag är värt de extra pengarna.

Problemet jag ser är att vi inte har några kontroller emot folk utifrån och det kommer in många som fullständigt ignorerar våra lagar och efter de har åkt fast så kan de fortsätta som vanligt. Inom Åkeribranschen är det folk som kör utan körkort, har ej trafiksäkra fordon, ej följer viloreglerna och några få drygar ut kassan med dieselstölder.
Så rättsväsendet borde göra ett krafttag med att kontrollera åkeribranschen mer, egentligen främst utländska fordon, men juridisk får de nog kontrollera alla mer och inte bara rikta in sig på vissa länder.

Angående lönedumpning så är det skitbra inom alla branscher för då blir allt billigare, inte minst lönedumpning inom systemutvecklare som jag själv jobbar som. -Vem vill betala extra för att jag har kodat ett program istället för en i ett låglöneland och kvalitén är detsamma?

Att utbilda sig till lastbilschaufför, så är min åsikt, javisst om någon annan betalar. Det kan vara gymnasieskolan eller arbetsförmedlingen och ett lastbilschaufförlkort är väldigt bra att ha idag.
Att betala själv, så rekommenderar jag endast för folk som har bekanta som äger åkeri och de på så sätt har inga problem med jobb.

Permalänk
SpelClockers

Det sjukaste var nog den gången då en lastbil stannade vid lastbryggan o han rulla ner rutan o börja gorma o vifta med armarna.Huvuddelen av dem kan inte engelska utan det blir lite svordomar(vet inte) o viftande med armar o pekande oftast.
... Han ville få hjälp med att öppna dörren till hytten då det inte gick att öppna från insidan.
Efter det så tog det 1 timma för han att försöka backa upp trailern rakt mot bryggan.

Eller en annan gång då en idiot körde nerför en slänt lite för snabbt när det var blixthalka.
Det slutade med att lastbilen stod o tryckte te grannens hustak så vi vart tvungna att ringa efter bärgare till slut för att han inte skulle paja hans hus.
Medans chauffören försökte be oss att inte göra det för han ville inte betala...o kunde inte heller.
Det fick vi stå för.Vi kunde ju inte stå där o se på när han mosa fastigheten.

Kom inte och säg att de kör med samma krav som riktiga chaufförer.

De gånger man fick svenska/danska/tyska chaufförer så gick det som en dans o man behövde inte göra nånting förutom att skriva på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr rulle:

Det sjukaste var nog den gången då en lastbil stannade vid lastbryggan o han rulla ner rutan o börja gorma o vifta med armarna.Huvuddelen av dem kan inte engelska utan det blir lite svordomar(vet inte) o viftande med armar o pekande oftast.
... Han ville få hjälp med att öppna dörren till hytten då det inte gick att öppna från insidan.
Efter det så tog det 1 timma för han att försöka backa upp trailern rakt mot bryggan.

Eller en annan gång då en idiot körde nerför en slänt lite för snabbt när det var blixthalka.
Det slutade med att lastbilen stod o tryckte te grannens hustak så vi vart tvungna att ringa efter bärgare till slut för att han inte skulle paja hans hus.
Medans chauffören försökte be oss att inte göra det för han ville inte betala...o kunde inte heller.
Det fick vi stå för.Vi kunde ju inte stå där o se på när han mosa fastigheten.

Kom inte och säg att de kör med samma krav som riktiga chaufförer.

De gånger man fick svenska/danska/tyska chaufförer så gick det som en dans o man behövde inte göra nånting förutom att skriva på.

Fast är det inte samma med alla områden? Jag vill inte hänga ut något land, men det finns ökända länder när det gäller IT-support som många svenska företag anlitar för att spara pengar, där några få av IT-supportpersonerna på fritiden knäcker extra som Microsoft-bedragare. Men uppskattningsvis är ungefär siffran skumt folk lika i olika branscher.

Det som är speciellt med åkeribranschen är att det finns risk för personskador av tredje part, därför borde polisen göra mer kontroller av tyngre lastbilar. Hantering av personer som inte ens kan engelska, så är det något som går att hantera internt, likaså går det att ta betalt för avlastningstid och det går att ha vite emot folk som ej håller tider.
¨
Så marknadsekonomi plus att polisen kontrollerar så att ingen kör med trafikfarliga fordon löser det mesta, men det krävs mer polisresurser vid gränserna, speciellt om det inte ska påverka transporttiderna något nämnvärt.

Det finns svenskar som inte borde ha körkort och det finns utlänningar som det gäller detsamma, skillnaden anser jag dock är att det finns utlänningar som våra myndigheter inte granskar och när de har dålig ekonomi så blir det som det blir.

Så min åsikt är att åkeribranschen nu som många andra har fått känna på lite konkurrens och då får ni precis som oss andra visa varför ni är bättre. Där kunskapen att kunna svenska är fortfarande en stor merit inom de flesta svenska arbeten.

*edit*
Jag känner till ett riktigt stort svensk företag som har outsourcat all vanlig IT-support till ett låg-löneland, alla som har lite mer komplicerade IT-problem på företaget är inte precis nöjda. Men företaget gör det de tror ekonomisk gynnar dem bäst. Där bästa supporten inte alltid är den bästa ekonomisk sett.
Detsamma är det med åkeribranschen, lite språkbrister kan kompenseras av lägre löner, problemet är när de tummar på trafiksäkerhet.

Permalänk
Medlem

Det finns två typer av utländska förare den ena är den som enligt dom själva får bra betalt dvs dom som ligger runt hälften av svenska lönerna.

Men sen finns det dom som mer heller mindre blir "hitlurade" och får en lön som dom knappt kan leva på när dom sover 24/7/12/365 i lastbilen.
Det var nåt reportage om detta i updrag granskning/kalla fakta (tror jag det var) för 1-2år sedan där ett tiotal utlänska chauförrer var med i.
Lönen dom fick per månad berodde på hur långt dom körde/arbetade och om dom följde svenska reglerna för kör/rast/vilo tid så fick dom ut ca 3000:- i månaden.
Vilket gjorde att alla överskred denna tid rejält hela tiden för att kunna få ut runt 5000:- i månaden och därmed kunna skicka hem lite pengar till och med.
Och denna typ av chauförer verkade enligt i stort sett hela branchen bara öka o öka och var redan relativt vanligt.

Sen hjälper det ganska lite att tull/polis ökar kontroller av lastbilar vid gränsen rejält då dessa lastbilar stannar inom landet i år i sträck och när chauförerna slutar så lämnas bilen i sverige och nästa chaufär tar över efter nån dag.
Dom som var med i reportaget hade alla varit i sverige och varje dag och inte en ledig dag (förutom om lastbilen gick sönder) sedan dom kom hit kört lastbil mellan ett par månader och 1,5år om jag inte minns fel.

Alla hade blivit stoppade av polis med mängder av böter och en del körförbud på lastbilen ingen hade betalat en krona i böter och körförbudet sket dom fullständigt i.
Detta för att dom ej bor i sverige och kan därmed inte få inkass/kronolle på sig så att skita i böterna är 100% riskfritt och blir dom stoppade med en lastbil med heller får körförbud så väntar dom bara på att polisen försvinner från platsen och kör vidare.

Och under dessa år som lastbilen befinner sig och "jobbar" inom sverige så besiktigas den aldrig och skatt betalas aldrig varken i sverige heller utomlands försäkringar finns högst troligen inte heller.

Allt detta gör dessa bolag helt riskfritt utan några som helst reprisalier från svenska staten/polis/etc med enda undantag för tidsåtgången när polis stoppar dom och ger böter som ej behöver betalas och/heller "körförbud" tills 2min efter dom lämnat platsen.

Vad jag hört (vet alltså inte till 100%) för många år sedan så tex i tyskland (o mänga andra länder inom europa) så om en lastbils chaffis får böter så ska dom betalas på plats innan han får fortsätta i bästa fall kan polis följa med till närmsta uttagsautomat.
Det är först när svenska polisen gör på detta sättet samt beslagtar lastbilen tills ett körförbud är åtgärdat som detta kanske kommer kunna stoppas.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

Det sjukaste var nog den gången då en lastbil stannade vid lastbryggan o han rulla ner rutan o börja gorma o vifta med armarna.Huvuddelen av dem kan inte engelska utan det blir lite svordomar(vet inte) o viftande med armar o pekande oftast.
... Han ville få hjälp med att öppna dörren till hytten då det inte gick att öppna från insidan.
Efter det så tog det 1 timma för han att försöka backa upp trailern rakt mot bryggan.

Eller en annan gång då en idiot körde nerför en slänt lite för snabbt när det var blixthalka.
Det slutade med att lastbilen stod o tryckte te grannens hustak så vi vart tvungna att ringa efter bärgare till slut för att han inte skulle paja hans hus.
Medans chauffören försökte be oss att inte göra det för han ville inte betala...o kunde inte heller.
Det fick vi stå för.Vi kunde ju inte stå där o se på när han mosa fastigheten.

Kom inte och säg att de kör med samma krav som riktiga chaufförer.

De gånger man fick svenska/danska/tyska chaufförer så gick det som en dans o man behövde inte göra nånting förutom att skriva på.

Välkommen till verkligheten, tror du konkurrens från låglöneländer inom produktionsindustri konkurrerar på samma villkor?
Vad som händer nu är att åkerinäringen, som varit skyddad verkstad de senaste åren fått konkurrens som så många andra branscher. Även IT har ju börjat känna av låglöneländernas konkurrens.
En annan grupp som tycker det är fruktansvärt med konkurrens är byggnäringen, de skriker sig hesa och sprider en massa skit om utländska byggföretag/erbetskraft.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Dunde:

Välkommen till verkligheten, tror du konkurrens från låglöneländer inom produktionsindustri konkurrerar på samma villkor?
Vad som händer nu är att åkerinäringen, som varit skyddad verkstad de senaste åren fått konkurrens som så många andra branscher. Även IT har ju börjat känna av låglöneländernas konkurrens.
En annan grupp som tycker det är fruktansvärt med konkurrens är byggnäringen, de skriker sig hesa och sprider en massa skit om utländska byggföretag/erbetskraft.

"Välkommen till verkligheten"... varför riktar du det mot mig?
Tror du att jag upptäckte detta igår?
Om du tror att jag inte är insatt i dessa problem så tror du fel.

Permalänk

Min far har ägt eget åkeri och jobbat som lastbilschaufför i 30+ år. Jag tjänar bra mycket mer pengar än han med gymnasium utbildning och ~2 års arbetslivserfarenhet.
Svenska lastbilar på våra vägar är snart ett minne blått.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover