Död pixel efter 3 veckor, varför ska jag som kund behöva reparera den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Död pixel efter 3 veckor, varför ska jag som kund behöva reparera den?

Hej köpte mig en Lumia 950xl för 3 veckor sedan på Elgiganten för 6990kr

Jag köpte mig ett härdat glas för skydd 170 kr

Nu idag så har en pixel börjat lysa rosa under uppstart så jag frågade på Elgiganten ang om detta. De sa att jag får skicka in en på reparation som kan ta 1-2 veckor.

Varför kan de inte bara ge mig en ny? Nu blir ju telefonen öppnad och lim samt skruvar slits.

Nu om de byter glas så måste jag köpa nytt skärmskydd. Tycker det är dåligt

Vad har jag som kund rätt till?

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010

@downup: vad står det i kontraktet som du skrev på ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av downup:

Hej köpte mig en Lumia 950xl för 3 veckor sedan på Elgiganten för 6990kr

Jag köpte mig ett härdat glas för skydd 170 kr

Nu idag så har en pixel börjat lysa rosa under uppstart så jag frågade på Elgiganten ang om detta. De sa att jag får skicka in en på reparation som kan ta 1-2 veckor.

Varför kan de inte bara ge mig en ny? Nu blir ju telefonen öppnad och lim samt skruvar slits.

Nu om de byter glas så måste jag köpa nytt skärmskydd. Tycker det är dåligt

Vad har jag som kund rätt till?

Skärmskydd ersätter ingen på marknaden så det är tyvärr inte mycket att gråta över.

Däremot brukar jag själv ifrågasätta varför de alltid måste skicka iväg produkterna. Dock är det ju så att om det är deras standardprocedur så har du nog inte mycket att hämta.

AMD RYZEN 7 2700X @ 4,3GHz - ASUS ROG X470-F STRIX - 16GB DDR4 @ 3200MHz - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 850 PRO 1TB - GAINWARD GTX 1080 PHOENIX GS 8GB @ 2100MHz/10800MHz - SAMSUNG C27HG70QQ 144Hz

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Däremot brukar jag själv ifrågasätta varför de alltid måste skicka iväg produkterna. Dock är det ju så att om det är deras standardprocedur så har du nog inte mycket att hämta.

Vad är det att ifrågasätta? Det är väl rätt självklart att de måste skicka iväg dom om de inte har en egen verkstad som kan felsöka och reparera.

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Du får telefonen fixad, vad är felet?
Garantin ger dig inte en ny telefon såfort den gamla går sönder, först försöker man att laga den.

Hade jag jobbat inom kundservice och beviljat en reparation och kunden gnäller på att man sliter på telefonens lim(?) och skruvar? Nä usch.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av downup:

Varför kan de inte bara ge mig en ny? Nu blir ju telefonen öppnad och lim samt skruvar slits.

Därför att de enligt konsumentköplagen har rätt att försöka åtgärda felet innan de ger dig en ny vara (omleverans).

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Som tidigare skrev så har de rätt att försöka reparera den innan de byter ut.
Men har du själv testat att köra någon dead\bright pixel reviver? Typ https://www.youtube.com/watch?v=ZjdrMuKpaCI

Jag har för många prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av hoski:

Vad är det att ifrågasätta? Det är väl rätt självklart att de måste skicka iväg dom om de inte har en egen verkstad som kan felsöka och reparera.

Allt beror på vad som är felet. Har mer än en gång fått en ny surfplatta direkt när det varit fel på mjukvaran exempelvis. Så det beror helt på.

AMD RYZEN 7 2700X @ 4,3GHz - ASUS ROG X470-F STRIX - 16GB DDR4 @ 3200MHz - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 850 PRO 1TB - GAINWARD GTX 1080 PHOENIX GS 8GB @ 2100MHz/10800MHz - SAMSUNG C27HG70QQ 144Hz