Införskaffa OnePlus 2 Laddkabel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Införskaffa OnePlus 2 Laddkabel

Tjena!

Jag köpte mig själv en ny laddkabel till min OnePlus 2 i julklapp då jag ville ha en lite längre än den som medföljer telefonen, men jag råkade köpa en med micro-USB i andra änden av USB-C kabeln istället för en traditionell USB-A och tittar nu på olika lösningar till att införskaffa mig en ny. Jag har tänkt att använda den nya sladden tillsammans med den medföljande vägguttag till USB-A adaptern, alltså inte primärt med en dator. Det ända jag bryr mig om är laddhastigheten, hur snabbt man kan flytta filer genom kabeln är ej intressant. Kabeln jag har nu är en USB 2.0 kabel, vad jag kan göra är att köpa mig en billig micro-USB till USB-A adapter och köra på det. Om jag vet rätt så är det strömmängden som avgör hur snabbt telefonen laddar upp sig, och om jag minns rätt så klarar OnePlus 2 av 2.1A. Vet att en 3.0 kabel laddar upp snabbare än en 2.0 kabel om man pluggar in i datorn och laddar men laddar dem lika snabbt om man pluggar in i vägguttagsadaptern?

Tips och rekommendationer på vad jag ska göra för optimalt resultat både för plånbok och laddtid?

Har kvitto kvar till den felköpta sladden så jag kan lämna tillbaks den, så att jag behöver skapa en lösning kring den är ingen faktor i det hela.

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005

Blev inte deras kablar indragna pga dålig kvalitet för att de inte levde upp till standard för usb-c?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011

Är det hos OnePlus du har köpt kabeln? Endera så tar du dig tiden att "bråka" med support och se om du får skicka tillbaka den, köper en adapter så att du i får rätt kontakt i ändan, eller så beställer du helt enkelt bara en ny kabel? Dom kostar inte många kronor

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

@Kalasis: Inget jag hört något om. Känns dock lite orelevant då detta ej handlar om OnePlus USB-C kablar

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

@YamahaDGX630: Kabeln är köpt på media markt och av märket belkin. "eller så beställer helt enkelt bara en ny kabel?" läste du ens inlägget? jag vill ha hjälp med vad för ny kabel jag ska köpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av DooD:

@YamahaDGX630: Kabeln är köpt på media markt och av märket belkin. "eller så beställer helt enkelt bara en ny kabel?" läste du ens inlägget? jag vill ha hjälp med vad för ny kabel jag ska köpa.

Det är väl bara att beställa en ny kabel från OnePlus? Förstår inte problemet

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av YamahaDGX630:

Det är väl bara att beställa en ny kabel från OnePlus? Förstår inte problemet

Okej, då ska jag förklara problemet för dig.
1. Kablarna finns ej att köpa från OnePlus hemsida längre.
2. Även om dem fanns så skulle jag få pröjsa dubbla priset av kabeln i frakt.
Därför vill jag köpa en kabel från en svensk sida så jag slipper dyra fraktkostnader och långa leveranstider.
Du kan ju gärna läsa igenom inlägget också så du förstår vad jag egentligen frågar om för hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Kanske det, men att googla runt efter sladdar klarar jag mycket bra av själv. Om du läser inlägget så är frågan om en usb 3.0 sladd laddar snabbare än en 2.0 sladd när man pluggar i den i vägguttagsadaptern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Det lär den inte göra, nej. Adaptern styr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av DooD:

Okej, då ska jag förklara problemet för dig.
1. Kablarna finns ej att köpa från OnePlus hemsida längre.
2. Även om dem fanns så skulle jag få pröjsa dubbla priset av kabeln i frakt.
Därför vill jag köpa en kabel från en svensk sida så jag slipper dyra fraktkostnader och långa leveranstider.
Du kan ju gärna läsa igenom inlägget också så du förstår vad jag egentligen frågar om för hjälp.

Ofan, jag visste inte ens om att artikeln är borttagen från OnePlus, vet man varför?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Apr 2004

@DooD:

Det är lite mer än halvdrygt att bete sig kort och drygt mot svarande människor, speciellt som du själv formulerar dig vilseledande. Rubriken på tråden är: "Införskaffa OnePlus 2 Laddkabel". Min egen, spontana tanke var att det handlade om just en kabel från OnePlus. Lämpligare formulering för att få folk att med en gång förstå vad du egentligen menar hade varit "Införskaffa USB-C-kabel av god kvalitet utan strömförlust" eller liknande.

Problemet generellt när laddeffekt är ju just som du skriver att med ökad längd på en strömkabel så har spänningen en tendens att minska och med tillräckligt många meter kabel brukar det inte finnas mycket juice kvar i andra änden om avsikten är just laddning.

Jag har ett par laddare som är på minst 2.5A och det är vad jag bedömer att jag får ut, och det med en kabel som visserligen ser riktigt billig och skruttig ut, men också av USB2.0-"standard", däremot är den bara en knapp halvmeter lång. Spelar man safe kör man på en kortare kabel. Skall man tvunget ha en längre kabel blir det till att kliva upp i kvalitet och prislapp, men då är man inne på kabelromantikernas territorium och dreglar över till exempel Supras sortiment vilka inte ens finns enligt begärt utförande - USB-A - USB-C.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s251645971&o=produkt_pr...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vellinge
Registrerad
Nov 2015

Kjell o company

Funkar bra.

Anslutningskabel USB-C till USB 0,5 m
USB-kabel med USB-C
Art nr: 69162
Webbshoppen: I lager
Emporia: Ej i lager
à 89:90

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av dudukun:

Det lär den inte göra, nej. Adaptern styr.

Tack för simpel och klar information! Då blir det till att köpa en simpel micro-usb till usb-a adapter och köra på den sladden jag har!

Skrivet av YamahaDGX630:

Ofan, jag visste inte ens om att artikeln är borttagen från OnePlus, vet man varför?

Vet inte, kan ha något med det kalasis nämnde ovan.

Skrivet av Broder Truck:

@DooD:

Det är lite mer än halvdrygt att bete sig kort och drygt mot svarande människor, speciellt som du själv formulerar dig vilseledande. Rubriken på tråden är: "Införskaffa OnePlus 2 Laddkabel". Min egen, spontana tanke var att det handlade om just en kabel från OnePlus. Lämpligare formulering för att få folk att med en gång förstå vad du egentligen menar hade varit "Införskaffa USB-C-kabel av god kvalitet utan strömförlust" eller liknande.

Problemet generellt när laddeffekt är ju just som du skriver att med ökad längd på en strömkabel så har spänningen en tendens att minska och med tillräckligt många meter kabel brukar det inte finnas mycket juice kvar i andra änden om avsikten är just laddning.

Jag har ett par laddare som är på minst 2.5A och det är vad jag bedömer att jag får ut, och det med en kabel som visserligen ser riktigt billig och skruttig ut, men också av USB2.0-"standard", däremot är den bara en knapp halvmeter lång. Spelar man safe kör man på en kortare kabel. Skall man tvunget ha en längre kabel blir det till att kliva upp i kvalitet och prislapp, men då är man inne på kabelromantikernas territorium och dreglar över till exempel Supras sortiment vilka inte ens finns enligt begärt utförande - USB-A - USB-C.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s251645971&o=produkt_pr...

Till och börja med så tycker jag ej jag har svarat kort och drygt. Blir lite småsur när man ställer en fråga utifrån en specifik situation och användningsområde och man får svar som "beställ bara en ny kabel? vad är problemet?"

Tack för det välutvecklade svaret, men du verkar också ha missat poängen lite. Poängen är att jag vill ha en längre laddsladd än den jag redan har, inte uppnå kortaste laddtid. Men du svarade också på frågan, om du får ut 2.5A med din 2.0 sladd så borde jag kunna få ut 2.1A av min! Tackar!

Ursäkta om jag betett mig drygt, det var verkligen inte min avsikt! Ha de gött!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, på grund av en undermålig konstruktion klarar den inte av att leverera ström i enlighet med standarden. Detta kan i sin tur skada andra produkter man försöker använda kabeln till. Dock ingen problem med One +2 för den har inte snabbladdning.

http://www.theverge.com/2015/11/16/9742360/oneplus-usb-type-c...

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | Asus GTX 1070 | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | Samsung EVO 500GB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5