Rättigheter gällande backup?? (Laptop dog)

Permalänk
Medlem

Rättigheter gällande backup?? (Laptop dog)

Tjenixen

Köpte för lite mindre än 2 mån Lenovo en thinkpad yoga som jag varit helnöjd med förutom en o annan blåskärm som många rapporterade om ( dock ingen dealbreaker då det verkade handla om någon liten fnurr med win10 bara)

Men igår kom en error som verkar tyda på att ssdn dött knall och fall eller moderkortet som i sin tur dragit med ssd. Oturligt nog sitter jag mitt i exjobb och ska försöka reklamera då det verkar vara ett extremt vanligt fel.

Men iallafall, datan på disken, kan man få det återskapat utan kostnad av någon kunnig tro?
Då det faller under garanti/reklamation bör man väl kunna kräva det utan merkostnad för mig?

//oddname

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Du kommer aldrig få ersättning för något på disken om du inte hade ett speciellt avtal om datorräddning innan köp. Tyvärr bara att bita i det sura äpplet och börja om. Och nästa gång göra backup då och då.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Nej det täcks inte av garanti.
Backup ligger på ditt ansvar.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:

Även om disken är helt död?
Tycker ändå den ska leva mer än 2 mån en vanlig krasch är inget jag hade gnällt över tex
Och då är den körd några timmar om dagen bara.

Om jag vill pröjsa själv för räddning, hur löser man det med garanti etc då?
Be att få tillbaka efter de kom sett den är död?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

@SUMITOMO:

Även om disken är helt död?
Tycker ändå den ska leva mer än 2 mån en vanlig krasch är inget jag hade gnällt över tex
Och då är den körd några timmar om dagen bara.

Om jag vill pröjsa själv för räddning, hur löser man det med garanti etc då?
Be att få tillbaka efter de kom sett den är död?

Tyvärr täcker garantin bara hårdvaran.

Säljaren kommer skicka iväg datorn på reparation och verkstan kommer bara byta ut SSD (om det nu är den som felar)
Du kommer sannolikt inte att få den gamla tillbaka då de returnerar den i sin tur.
Serviceverkstäderna brukar inte vara särskilt seviceinriktade.
Men du kan alltid fråga om lösningar.

För framtiden så fundera på molnlagring för att undvika liknande situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

@SUMITOMO:

Även om disken är helt död?
Tycker ändå den ska leva mer än 2 mån en vanlig krasch är inget jag hade gnällt över tex
Och då är den körd några timmar om dagen bara.

Om jag vill pröjsa själv för räddning, hur löser man det med garanti etc då?
Be att få tillbaka efter de kom sett den är död?

Vad är det för fråga? Om din SSD fungerar finns det ju ingen anledning till skadeståndsanspråk.
INGEN tillverkare av förbrukningsvaror, som en lagringsenhet är, tar ansvar för informationen som lagras på den. Det vore dessutom praktisk omöjligt att erbjuda sådan garanti eftersom det inte går att säkerställa huruvida information kan återskapas, eller om det ens kan ske till en rimlig kostnad.

Garantin borde inte bli påverkad så länge ingen skruvar isär själva SSD:n - vilket det inte finns någon anledning till.
Om du inte kan ansluta SSD:n till en annan dator och extrahera information själv så kan du vända dig till t.ex. Ahlberg Data som se om det ens går. Därefter är det bara att stoppa tillbaka den i din bärbara och reklamera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Har du ingen backup någonstans, inte ens i din mailkorg eller något? Även om det är lite jobb att göra om arbete så tar alternativen också tid. Företag som återställer hårddiskar är nämligen inte billiga, Ahlberg Data som nämndes tar för en dataåterställning: 2 900 - 9 900 kronor enligt deras hemsida. Det lär dessutom gå någon vecka, med post dit tillbaka och beroende på hur fullbelagda de är.

Att plocka isär datorn och testa hdn i en annan maskin kan du göra, var försiktig bara och skapa ej märken så att det kan bli strul med garantin. Vissa serviceverkstäder kan vara riktigt knepiga och göra allt för att slippa undan, men det handlar väl om att tillverkaren inte betalar dem annars.

Så mitt råd är leta som bara tusan efter senaste backupen du har.