Reklamera grafikkort, räcker orsaken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eskilstuna
Registrerad
Okt 2001

Reklamera grafikkort, räcker orsaken?

Byggde ihop en ny dator för 1 månad sedan, och har nu stött på lite bekymmer med grafikkortet.

Jag är en av dem som tycker det är otroligt störande med högljuda datorer, och därför byggt med omtanke för kylning + lågt ljud. Under de första veckorna spelade jag fallout 3 och mass effect 2, vilket gjorde att mitt grafikkort körde på ca 500-600MHz och fläkten gick på absolut minimum, den hördes inte alls.
Men nu i helgen installerade jag The Witcher 2 som kör grakkortet på de absolut högsta och fläktarna går då upp till ca 55% för att hålla kortet runt 70-75C under full load. Efter 38% av fläkthastighet så börjar ena fläkten att låta konstigt, har svårt att beskriva, nästan som att den skulle slå emot en sladd eller som om det är torrt i kullagrena på fläkten. För att överrösta detta ljud så måste man upp i ca 80% av fläkthastigheten, men då låter det som om det är ett mindre flygplan i chassit.

Detta är då de högsta ljudet i datorn, överröstar allt och är otroligt störande. Har testat att öppna chassit och stoppa en fläkt i taget, och skillnaden är väldigt klar, ena fungerar som den ska och är nästan helt tyst, medans den andra har detta störande konstiga ljud.

Så till min fråga eftersom jag har väldigt lite erfarenhet med reklmation att göra. Hur bör jag göra och vad kan jag göra?

Vad jag helst vill är att häva köpet / reklamera och få pengarna tillbaka. Om jag reklamerar får jag som kund välja om jag ska ha pengarna tillbaka, få varan reparerad eller få en ny likadan vara?

Alternativ 2, Jag ångrar köpet och skickar tillbaka kortet, men detta kostar mig frakt på 200-250 kronor då, plus att någon annan olycklig förmodligen kommer få detta kort utan problemet blivit åtgärdat.

“The last capitalist we hang shall be the one who sold us the rope.” <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< [FD R5]--- [Asus Z97-A]--- [i5-4690k 3.9GHz -/ @4.6Ghz 1.265V] ]---[Sapphire R9 390 Nitro 8GB] --- [EVGA Supernova G2 750W PSU]---[Samsung Evo 850 250gb]---[Corsair Vengeance Pro 2x8gb 1600mhz CL9]---[Noctua NH-U14S]---[Samsung S24E370DL Freesync ]---[Steelseries Rival]---[HyperX Cloud II]---[Logitech G710 ]----> Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Oneirogen:

Byggde ihop en ny dator för 1 månad sedan, och har nu stött på lite bekymmer med grafikkortet.

Jag är en av dem som tycker det är otroligt störande med högljuda datorer, och därför byggt med omtanke för kylning + lågt ljud. Under de första veckorna spelade jag fallout 3 och mass effect 2, vilket gjorde att mitt grafikkort körde på ca 500-600MHz och fläkten gick på absolut minimum, den hördes inte alls.
Men nu i helgen installerade jag The Witcher 2 som kör grakkortet på de absolut högsta och fläktarna går då upp till ca 55% för att hålla kortet runt 70-75C under full load. Efter 38% av fläkthastighet så börjar ena fläkten att låta konstigt, har svårt att beskriva, nästan som att den skulle slå emot en sladd eller som om det är torrt i kullagrena på fläkten. För att överrösta detta ljud så måste man upp i ca 80% av fläkthastigheten, men då låter det som om det är ett mindre flygplan i chassit.

Detta är då de högsta ljudet i datorn, överröstar allt och är otroligt störande. Har testat att öppna chassit och stoppa en fläkt i taget, och skillnaden är väldigt klar, ena fungerar som den ska och är nästan helt tyst, medans den andra har detta störande konstiga ljud.

Så till min fråga eftersom jag har väldigt lite erfarenhet med reklmation att göra. Hur bör jag göra och vad kan jag göra?

Vad jag helst vill är att häva köpet / reklamera och få pengarna tillbaka. Om jag reklamerar får jag som kund välja om jag ska ha pengarna tillbaka, få varan reparerad eller få en ny likadan vara?

Alternativ 2, Jag ångrar köpet och skickar tillbaka kortet, men detta kostar mig frakt på 200-250 kronor då, plus att någon annan olycklig förmodligen kommer få detta kort utan problemet blivit åtgärdat.

Har du kollat så att det inte är något som verkligen har fastnat i grafikkortet? Ifall det är själva fläkten som är defekt så har du självklart rätt att få ett nytt kort. Hur vida du kan få pengarna tillbaka eller inte beror helt och hållet på butiken. Vanligtvis så är det ett utbyte som gäller, och först efter den tredje inlämningen så har du rätt till att få pengarna tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Dec 2011

Kan vara ute o cykla men... är det inte så att de har 3 försök på sig att åtgärda fel innan man kan reklamera? var så för mig med en mobiltelefon iaf. Kolla med dem du handlat av vad de säger, har du tur kanske de byter ut kortet direkt!

//Danne

4790K, Z97I-PLUS, 2X8GB, GTX 1070, 2X250Gb, FD Edison 650W, FD Node 804

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Flexymannen:

Kan vara ute o cykla men... är det inte så att de har 3 försök på sig att åtgärda fel innan man kan reklamera? var så för mig med en mobiltelefon iaf. Kolla med dem du handlat av vad de säger, har du tur kanske de byter ut kortet direkt!

//Danne

Helt korrekt. Man får se vad återförsäljaren känner är smidigast helt enkelt, riktig gambling hehe..

onT känns det även här som ett 50/50 fall om ÅF vill vara så snälla att de godkänner reklamationen.
Med det sagt så är det ju bara att prova!

Om du vill vara säker på att processen sköter sig smidigast och snabbast hade jag pungat ut dom där 200kr för frakten (tror inte det kostar så mycket dock, sen brukar vissa företag vara snälla och skicka ut en fraktsedel för retur, och då är iaf kostnaden lägre än om du köper frakten hos posten). Fick själv en gratis returfraktsedel av komplett när jag ångrat mitt köp där.

GL

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Oneirogen:

Vad jag helst vill är att häva köpet / reklamera och få pengarna tillbaka. Om jag reklamerar får jag som kund välja om jag ska ha pengarna tillbaka, få varan reparerad eller få en ny likadan vara?

Som andra sagt så är det inte upp till dig hur en reklamation hanteras, butiker har all rätt att åtgärda problemet innan de erbjuder pengarna tillbaka.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Sep 2004

först och främst, kolla upp med butiken direkt, prata med dom och säg exakt det du sagt till oss här. i mitt personliga tycke, det ska inte vara några problem att få det kortet utbytt eftersom det verkar vara fel på den ena fläkten.

är inte helt hundra på det här med reklamation eftersom det var många många år sedan jag faktiskt gjorde en reklamation och fick problem med butiken så att det gick längre än vad som krävdes (i mitt tycke).
de allra flesta problem brukar lösa sig över disk i butiken, det är mina erfarenheter.

iallafall, jag har för mig att en reklamation fungerar på detta sätt:

butiken har 3 gånger på sig att antingen reparera eller byta ut varan. efter tredje gången som du som kund lämnar in varan för samma fel (som inte åtgärdats) och det inte har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

MEN...
jag är osäker på om det är 2 gånger eller 3 som butiken har rätt att reparera eller byta ut varan. det ringer nämligen en klocka som säger att det är 2 gånger som räcker...

om det inte hjälper att snacka med butiken, så kolla upp med konsumentverket, snegla in på deras hemsida och kolla om det finns information där. tycker att det borde det göra...

hoppas det löser sig
/m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Sep 2004

njaaa...
det är inte så att butiken ska erbjuda pengarna tillbaka efter ett antal försök att reparera eller byta ut varan. det är din rätt att faktiskt kräva pengarna tillbaka. med som sagt, det är efter ett antal gånger.

och pengarna tillbaka innebär pengarna tillbaka, inte något tillgodokvitto eller liknande.
iofs, det kan ju också spela in om du har fått ett presentkort, då kan det vara så illa att du ska få ett presentkort tillbaka.

men det brukar lösa sig i de allra flesta fall med att få varan reparerad eller utbytt.

/m

Skrivet av Naga:

Som andra sagt så är det inte upp till dig hur en reklamation hanteras, butiker har all rätt att åtgärda problemet innan de erbjuder pengarna tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eskilstuna
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Kote:

Har du kollat så att det inte är något som verkligen har fastnat i grafikkortet? Ifall det är själva fläkten som är defekt så har du självklart rätt att få ett nytt kort. Hur vida du kan få pengarna tillbaka eller inte beror helt och hållet på butiken. Vanligtvis så är det ett utbyte som gäller, och först efter den tredje inlämningen så har du rätt till att få pengarna tillbaka.

Det är omöjligt att det är något som fastnat eftersom ljudet kommer efter samma specifika fläkthastighet. Slår man på fläktarna run 35% och sätter örat så nära det bara går så hör man inte det ljudet, utan bara ljud från luft som susar, men par % över så sätter det igång tydligt.

Skrivet av Flexymannen:

Kan vara ute o cykla men... är det inte så att de har 3 försök på sig att åtgärda fel innan man kan reklamera? var så för mig med en mobiltelefon iaf. Kolla med dem du handlat av vad de säger, har du tur kanske de byter ut kortet direkt!

//Danne

Jo jag ska självklart kolla med dom imorgon så fort det går, ville bara se här om någon kan ge säker information och tips. Det här med "3 försök" var får du det ifrån. Sådant står inget om på deras sida (netonnet). Det står inget så specifikt på konsumentverkets sida heller.

Skrivet av cider123:

Helt korrekt. Man får se vad återförsäljaren känner är smidigast helt enkelt, riktig gambling hehe..

onT känns det även här som ett 50/50 fall om ÅF vill vara så snälla att de godkänner reklamationen.
Med det sagt så är det ju bara att prova!

Om du vill vara säker på att processen sköter sig smidigast och snabbast hade jag pungat ut dom där 200kr för frakten (tror inte det kostar så mycket dock, sen brukar vissa företag vara snälla och skicka ut en fraktsedel för retur, och då är iaf kostnaden lägre än om du köper frakten hos posten). Fick själv en gratis returfraktsedel av komplett när jag ångrat mitt köp där.

GL

Jo de blir att punga ut dom 200kr om de vägrar reklamera eller häva köp och skicka fraktsedel. Billigaste frakt jag hittat blir 200, eftersom man måste skicka med företagspaket. Komplett är butik i klass för sig, dessutom har dom ju specifierat på vissa om inte alla produkter att de ger fri retur. Netonnet känns inte som en butik med samma kundservice, men men, ska försöka imorn. Vill dom inte så skickar jag tillbaka och köper ett bättre grafikkort på komplett istället.

“The last capitalist we hang shall be the one who sold us the rope.” <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< [FD R5]--- [Asus Z97-A]--- [i5-4690k 3.9GHz -/ @4.6Ghz 1.265V] ]---[Sapphire R9 390 Nitro 8GB] --- [EVGA Supernova G2 750W PSU]---[Samsung Evo 850 250gb]---[Corsair Vengeance Pro 2x8gb 1600mhz CL9]---[Noctua NH-U14S]---[Samsung S24E370DL Freesync ]---[Steelseries Rival]---[HyperX Cloud II]---[Logitech G710 ]----> Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Tolvan:

butiken har 3 gånger på sig att antingen reparera eller byta ut varan. efter tredje gången som du som kund lämnar in varan för samma fel (som inte åtgärdats) och det inte har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

MEN...
jag är osäker på om det är 2 gånger eller 3 som butiken har rätt att reparera eller byta ut varan. det ringer nämligen en klocka som säger att det är 2 gånger som räcker...

Säljaren får försöka åtgärda felet 2 ggr. Misslyckas detta och du lämnar in varan en 3:e gång så har säljaren inte rätt till fler åtgärdandeförsök (de får dock ta in varan för att verifiera felet) utan det är hävning av köpet som gäller om du så önskar.

Om det inte är samma fel alla gånger brukar det enligt praxis vara 3 åtgärdandeförsök och hävning vid 4:e inlämningen.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: Dell Latitude E7270
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Sep 2004

aha, då var minnet inte så fel ute som jag misstänkte...
som sagt innan, det brukar lösa sig meed alla små problem, bara man snackar med butiken.
dock var det många år sedan jag hade oturen att behöva utnyttja hela grejen med reklamationsrätt.

/m

Skrivet av PeCe:

Säljaren får försöka åtgärda felet 2 ggr. Misslyckas detta och du lämnar in varan en 3:e gång så har säljaren inte rätt till fler åtgärdandeförsök (de får dock ta in varan för att verifiera felet) utan det är hävning av köpet som gäller om du så önskar.

Om det inte är samma fel alla gånger brukar det enligt praxis vara 3 åtgärdandeförsök och hävning vid 4:e inlämningen.

lite halvt om halvt OT ang. min omgång med reklamationsrätten :
som sagt, har bara behövt utnyttja reklamationsrätt med hjälp av konsumentverket en enda gång i mitt liv, det rörde sig då om ett visst märke av mobiltelefon och en viss teleoperatör med butik här i göteborg. underligt nog hade butikschefen missuppfattat "amerikansk garanti" och svensk lag när det gällde denna mobiltelefon. (ja, ni kan säkert gissa vilken tillverkare jag syftar på).
jag ägde denna mobiltelefon i ca 3 veckor, men hade den bara i faktiskt användning mindre tid än en vecka, resten av tiden var den inne på service. under dessa 3 veckor var det daglig kontakt med butiken i göteborg, ibland flera gånger om dagen.
bytte ut simkort 6-7 gånger, bytte ut telefonen 2 gånger. ett rent jävla helvete och bara problem från dag ett.
ärendet med mobilen och denna butikschef blev tyvärr så illa infekterat jag fick knalla iväg till konsument göteborg som hjälpte mig med att hantera ärendet, vilket slutade med att jag fick hävt köpet samt att jag lämnade denna teleoperatör som jag varit fast abbonemangskund hos sedan 12-15 år tillbaka. tråkigt och onödigt, eftersom jag varit helnöjd kund hela tiden innan, alla småproblem som uppkom genom åren hanterades inom några timmar med telefonsupport. men detta var tyvärr inte en sådan omgång, och allt endast för att denna butikschef var så otroligt oförskämd och fruktansvärd emot mig.

bara så att ni förstår ordentligt, hon var så otroligt fel ute på alla plan, inte bara emot mig. vissa dagar när jag stod i kö i butiken var hon otrevlig emot några andra kunder, det verkade inte finnas några stopp i henne. när det gällde mitt ärende var hon otrevlig och bara skyllde ifrån sitt ansvar på mig som kund eller hävdade att det var tillverkaren av mobilen som inte hade garantier för sånt här etc... när det till slut kom till att jag ville häva köpet så var det enligt henne omöjligt, eftersom det var inte hennes ansvar, det var sådana regler som tillverkaren hade osv...
när jag nämnde att jag skulle kontakta konsument göteborg för at se vad dom hade att säga om det hela så tyckte hon att det var bra, hon gav mig dessutom ett namn där.

när jag kom till konsument göteborg så valde jag att snacka med en annan person där, jag kände på mig att det var inte riktigt okej någonstans med den där butikschefen... tur var nog det, för när vi snackade om det och jag nämnde att butikschefen själv hade uppgett ett namn hos konsument göteborg så sa killen på konsument göteborg direkt ett namn. javisst, sa jag och frågade hur han kunde veta det...
det visade sig att butikschefen och tjejen på konsument göteborg var privata kompisar.
(alltså en sån jävla stil, jag bara undrar hur många som blivit lurade på sin konsumenträtt av de där två tjejerna... och om ni som läser nu undrar, sånt där kallas jäv och är alltså olagligt i sverige.)
killen på konsument göteborg tyckte jag skulle säga det till butikschefen, så att hon var införstådd med att det är allvarliga saker.
om det inte hjälpte så kunde jag återkomma till kunsument göteborg så skulle han hjälpa mig med resten.

när jag var tillbaka i butiken och nämnde detta för butikschefen så var det helt andra toner ifrån henne. då var det absolut inga problem att få häva köpet och hon skulle fixa till allting och allting skulle bli så bra. behöver jag säga att det misslyckades hon med ett par tre gånger, och sedan fortsatte hon att vara otroligt oförskämd emot mig.
jag fick alltså ge upp med den fruktansvärda människan, hon var bortom vanligt resonemang och ville återigen inte höra talas om svensk lag och reklamationsrätt. jag fick kontakta hennes chef i stockholm som löste allting åt mig på några timmar. vidare sa han att som teleoperatör så ser dom allvarligt på det som skett och att dom skulle se över hennes position som butikschef ordentligt.
jo det tror jag det, eftersom det knappast går att ha en person som henne i position som butikschef när hon håller på med sån där skit...
jaja, till slut så löste det sig med att jag bytte teleoperatör, varit nöjd kund hos min nya operatör sedan dess

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eskilstuna
Registrerad
Okt 2001

Sådär, fick mig en fraktsedel och kortet ska tillbaka imorgon.

Nu till en annan liten hake. Om de tekniker på Netonnet mot förmodan skulle bestämma sig för att detta är inte "värt" att skicka och reparera eller göra något åt, kommer de då att skicka tillbaka det, eller ringer dom upp först kollar hur jag vill göra. Har alltför lite erfarenhet av sådana här händelser, vet inte riktigt vad är praxis. Har ju ångerrätt till 24 januari, så då skulle jag annars kunna använda det om de bestämmer sig för att allt är som det ska, men frågan är som sagt om de kontaktar en eller bara skickar tillbaka.

Är lite av en pessimist så målar alltid upp värsta scenariot för att kunna planera och lösa i förväg ^^

“The last capitalist we hang shall be the one who sold us the rope.” <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< [FD R5]--- [Asus Z97-A]--- [i5-4690k 3.9GHz -/ @4.6Ghz 1.265V] ]---[Sapphire R9 390 Nitro 8GB] --- [EVGA Supernova G2 750W PSU]---[Samsung Evo 850 250gb]---[Corsair Vengeance Pro 2x8gb 1600mhz CL9]---[Noctua NH-U14S]---[Samsung S24E370DL Freesync ]---[Steelseries Rival]---[HyperX Cloud II]---[Logitech G710 ]----> Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

om det är en vettig tekniker så skall/bör dem ringa dig om inget fel hittas.
Dock verkar det variera. Får helt enkelt vänta och se.

du nämner ångerrätt, då har du köpt det på nätet gissar jag. Då gäller ångerrätt ja, dock om det syns tydligt att kortet är använt så kan dem göra prisavdrag.

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eskilstuna
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Tommty:

om det är en vettig tekniker så skall/bör dem ringa dig om inget fel hittas.
Dock verkar det variera. Får helt enkelt vänta och se.

du nämner ångerrätt, då har du köpt det på nätet gissar jag. Då gäller ångerrätt ja, dock om det syns tydligt att kortet är använt så kan dem göra prisavdrag.

Jo man tycker ju en vettig tekniker bör ringa. Fast jag har poängterat noga till kundservice att jag i varje fall vill häva köpet och ha pengarna tillbaka.

ja, jag köpte på nätet, som tur är förlängde de ångerrätten till 24 januari innan jag köpte. Finns ju inget att synas på kortet, har suttit i datorn ca 2 veckor, tror inte den hade mer än 100 damm partiklar på sig, som jag dessutom penslade bort. Fast jag tror jag oroar mig i onödan, hade spelat in ett kort klipp på telefonen hur det låter, spelat upp för föräldrarna och de kunde höra, så fan måste teknikerna höra också. Tor jag oroar mig i onödan, men svårt att låta bli.

“The last capitalist we hang shall be the one who sold us the rope.” <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< [FD R5]--- [Asus Z97-A]--- [i5-4690k 3.9GHz -/ @4.6Ghz 1.265V] ]---[Sapphire R9 390 Nitro 8GB] --- [EVGA Supernova G2 750W PSU]---[Samsung Evo 850 250gb]---[Corsair Vengeance Pro 2x8gb 1600mhz CL9]---[Noctua NH-U14S]---[Samsung S24E370DL Freesync ]---[Steelseries Rival]---[HyperX Cloud II]---[Logitech G710 ]----> Win7