Collect@Store men ej i lager - Ev rättigheter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Jan 2008

Collect@Store men ej i lager - Ev rättigheter?

Jag är osäker på vad som gäller i situationen men det känns onekligen väldigt irriterande att åka 3mil enkel väg utan att åka hem med varan jag bokat via Collect@Store på förhand.

Runt 16.00 snubblade jag över ett erbjudande jag ansåg var bra och bokade det ca 30min efter via Collect@store och ändrade planerna för att köra runt 6mil ToR för att hämta bokningen eftersom det var sista dagen erbjudandet gällde och butiken stängde 18.00 den dagen.
Väl där strax innan 18 säger säljaren att produkten inte finns i lager och inte heller kommer att kunna beställas hem på obestämd tid till butiken. Tydligen fanns inte bokningen i deras system enl säljaren även fast jag stod där med "kvittot" på bokningen med ordernummer mm.
Försökte då få säljaren att plocka ihop något likvärdigt alt marginellt dyrare med det som faktiskt fanns i butik då men det var inte möjligt så det vart att åka hem tomhänt och irriterad istället.

Hur skulle ni agerat och vad säger lagar och regler? Antar att det bara är att bita i det sura äpplet egentligen.. Ska prata med dem och i värsta fall får dem åtminstånde stå ut med lite klagande.

Dator:
i5 6600K (Hyper 212 Evo) | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4 3000MHz | ASUS GeForce GTX 960 STRIX 4GB DirectCU II OC | EVGA Supernova G2 650W | Fractal Design Define R5 | Lagring: Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB + 3,3TB | Windows 8.1 Pro x64 |
Kringutrustning:
Dell U3415W | Func KB-460 | SteelSeries Rival | SteelSeries QcK+ | Logitech Z623 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2015

Ring o klaga o begär pengar för dina extra resor 6x20kr plus 2h förlorad arbetsinkomst... Du har ett kvitto ett bevis p en uppgörelse mellan er..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Man får väll en bekräftelse på att att ens vara är plockad och redo för upphämtning. Har du inte fått den känns det inte som att du kan kräva något?

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Riktigt drygt, var på Elgiganten i Gislaved och skulle hämta ut en Ipod jag bokade på nätet när dem hade riktigt fint pris.
Fick min bokningsbekräftelse och när jag kom dit sa dem att det var ett "nät pris" för att matcha en konkurrent och att dem inte kunde sälja den till det priset. (Hade valt betala i kassan)
Ringde kundtjänst osv men det var ingen som ville göra något.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lilla huset på landet
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Tompanhuhu:

Riktigt drygt, var på Elgiganten i Gislaved och skulle hämta ut en Ipod jag bokade på nätet när dem hade riktigt fint pris.
Fick min bokningsbekräftelse och när jag kom dit sa dem att det var ett "nät pris" för att matcha en konkurrent och att dem inte kunde sälja den till det priset. (Hade valt betala i kassan)
Ringde kundtjänst osv men det var ingen som ville göra något.

Hoppas du köpte den av konkurrenten.

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av AmR:

Jag är osäker på vad som gäller i situationen men det känns onekligen väldigt irriterande att åka 3mil enkel väg utan att åka hem med varan jag bokat via Collect@Store på förhand.

Runt 16.00 snubblade jag över ett erbjudande jag ansåg var bra och bokade det ca 30min efter via Collect@store och ändrade planerna för att köra runt 6mil ToR för att hämta bokningen eftersom det var sista dagen erbjudandet gällde och butiken stängde 18.00 den dagen.
Väl där strax innan 18 säger säljaren att produkten inte finns i lager och inte heller kommer att kunna beställas hem på obestämd tid till butiken. Tydligen fanns inte bokningen i deras system enl säljaren även fast jag stod där med "kvittot" på bokningen med ordernummer mm.
Försökte då få säljaren att plocka ihop något likvärdigt alt marginellt dyrare med det som faktiskt fanns i butik då men det var inte möjligt så det vart att åka hem tomhänt och irriterad istället.

Hur skulle ni agerat och vad säger lagar och regler? Antar att det bara är att bita i det sura äpplet egentligen.. Ska prata med dem och i värsta fall får dem åtminstånde stå ut med lite klagande.

Vad är det för avtal Ni har ingått? Har Du accepterat några villkor? Har Du betalt något i förskott? Vad står på "kvittot"?

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

"Bokningen är giltig i 24 timmar från beställningstillfället. Observera att kampanjkoder och rabatter inte är tillgängliga när du väljer Collect@Store. UNDER MELLANDAGARNA ÄR DET HÖGT TRYCK I VÅRA BUTIKER, LAGERSALDON FÖR C@S-BOKNINGAR KAN EJ GARANTERAS."

Vid C@S skall personalen fysiskt plocka undan en vara till kunden.
Jag råkade ut för att produkten inte fanns när jag skulle komma, i detta fall en HDD.
Personalen beklagade och erbjöd mig en annan dyrare HDD som inte var på REA.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Jan 2008

Pratade med Elgigantens (obefintliga) kundservice och efter att förklarat situationen kan jag bara tyvärr konstatera att Elgiganten som jag ansett haft bra service bakåt i tiden håller inte samma kvalité och känsla för servicen som tidigare.
Först upplevdes försäljaren i butik som han verkligen inte ville försöka engagera sig därefter kundservice på telefonen som jag störde mitt i morgonkaffet mest troligt och var inte så intresserad att lyssna till punkt.

Skrivet av SUMITOMO:

Jag råkade ut för att produkten inte fanns när jag skulle komma, i detta fall en HDD.
Personalen beklagade och erbjöd mig en annan dyrare HDD som inte var på REA.

Det låter bra, då har de försökt och dessutom lyckas fixa ett bra alternativ till dig och även om de inte hade lyckas hitta ett alternativ i mitt fall hade jag varit nöjd ändå med att dom försökt lösa det även om det kanske inte var möjligt.

Nej, handlar hädanefter av de som engagerar sig i service och lösningar mer om det skulle behövas, en av deras konkurrenter fick istället en försäljning extra + framtida inköp på Elgigantens bekostnad.

Dator:
i5 6600K (Hyper 212 Evo) | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4 3000MHz | ASUS GeForce GTX 960 STRIX 4GB DirectCU II OC | EVGA Supernova G2 650W | Fractal Design Define R5 | Lagring: Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB + 3,3TB | Windows 8.1 Pro x64 |
Kringutrustning:
Dell U3415W | Func KB-460 | SteelSeries Rival | SteelSeries QcK+ | Logitech Z623 |