Permalänk

Ingen bild på skärmen

Hej!

När jag startar datorn verkar allt fungera normalt, förutom att jag inte får någon bild på skärmen. Jag har inte ändrat några sladdar och har kollat så att hdmi-kabeln sitter som den ska. Får ingen bild om jag byter skärm heller. Antar att det är grafikkortet som kanske spökar?

Det funkade perfekt igår, problemet uppstod i morse när tjejen satt vid datorn. Hon sa att när hon skulle starta ett spel så blixtrade det till på skärmen och sedan blev den bara svart. Det står "no hdmi signal".

Någon som har en idé om vad jag ska prova? Har ett gtx 770. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

@ReMemberMe
Du har ingen skärmutgång på ditt moderkort du kan testa för att se om de är gpu som är paj.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@ReMemberMe
Du har ingen skärmutgång på ditt moderkort du kan testa för att se om de är gpu som är paj.

Det kan jag göra. Känns omständligt då jag måste ta ut gpun för att göra det, men om det inte finns något annat att testa så får jag göra det! Annan hdmi-sladd löste inte problemet... Uppdaterar när jag testat!

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@ReMemberMe

Funkade utan GPU, så då är det väl bara att åka och köpa nytt grafikkort. Kollade på R9 380, är det ett bra val och hur står det sig mot mitt 770? Har inte hängt med senaste åren i hårdvaruutvecklingen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Funkade utan GPU, så då är det väl bara att åka och köpa nytt grafikkort. Kollade på R9 380, är det ett bra val och hur står det sig mot mitt 770? Har inte hängt med senaste åren i hårdvaruutvecklingen...

Kollade lite snabbt r9 380 och gtx 960 verkar vara ganska jämlika, alltså snäppet bättre än gtx 770.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kollade lite snabbt r9 380 och gtx 960 verkar vara ganska jämlika, alltså snäppet bättre än gtx 770.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag kom också fram till det. Slutade med att jag tog ett Sapphire R9 380 4 GB och nu funkar datorn perfekt igen!

Tack för svaren.