Vad prioriteras först förstahandsval eller andrahandsval eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Vad prioriteras först förstahandsval eller andrahandsval eller?

Hej alla.

Jag har en från om hur första och andrahandsval fungerar. Vi säger att jag har poängen som krävs.

Om jag väljer flygKTH som förstahandsval och flygLITH som andrahandsval. Och om jag inte kommer in på mitt första val har jag lika stor chans att komma in på mitt andra val?. Eller prioriteras de som har valt rymdLITH som förstahandsval för att jag har valt rymdLITH som andra val medans de valde [/b]rymdLITH[/b] som deras första val?

(ledsen om det är konstigt skrivit)

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Förstahandsval prioriteras först.

Alltså det är bara om det fortfarande finns plats efter förstahandsval som andrahandsval får en chans.

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av vikham:

Förstahandsval prioriteras först.

Alltså det är bara om det fortfarande finns plats efter förstahandsval som andrahandsval får en chans.

Ändå om jag har poängen som krävs kan jag inte komma in på mitt andrahandsval för andra har kanske tagit det som deras förstahandsval?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Med konkurrenssituation avses fler förstahandssökande än antalet platser till visst universitet. Någons andrahandsval kan aldrig konkurrera bort någon annans förstahandsval. Studenter som inte kan erbjudas sitt förstahandsval har således chans på sitt andra- respektive tredjehandsval först efter att alla förstahandssökande tilldelats plats så långt detta är möjligt.
http://www.mdh.se/student/minastudier/studerautomlands/utbyte...

Innebär detta att det är idiotisk att söka in på en riktig tuff utbildning på förstahandsvalet som man vet att man ej kommer få läsa? Detta har ingen SYO informerat mig om. (nå jag själv har för många sedan läst det jag skulle läsa)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Johan86c:

Med konkurrenssituation avses fler förstahandssökande än antalet platser till visst universitet. Någons andrahandsval kan aldrig konkurrera bort någon annans förstahandsval. Studenter som inte kan erbjudas sitt förstahandsval har således chans på sitt andra- respektive tredjehandsval först efter att alla förstahandssökande tilldelats plats så långt detta är möjligt.
http://www.mdh.se/student/minastudier/studerautomlands/utbyte...

Innebär detta att det är idiotisk att söka in på en riktig tuff utbildning på förstahandsvalet som man vet att man ej kommer få läsa? Detta har ingen SYO informerat mig om. (nå jag själv har för många sedan läst det jag skulle läsa)

Det här är så förvirande någon säger att det inte prioteras någon annan säger att det prioteras....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Fatomen123456:

Det här är så förvirande någon säger att det inte prioteras någon annan säger att det prioteras....

Fast säger inte texten jag citerade samma sak som vikham sa?
Fast du kanske syftar på något annat.

Jag själv tycker det är en orättvis regel som de kör med när riktigt duktiga studenter kan bli utan en plats p.g.a. sitt första val, fast hur de än gör så blir det ju ej bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Johan86c:

Fast säger inte texten jag citerade samma sak som vikham sa?
Fast du kanske syftar på något annat.

Jag själv tycker det är en orättvis regel som de kör med när riktigt duktiga studenter kan bli utan en plats p.g.a. sitt första val, fast hur de än gör så blir det ju ej bra.

Jo det har du rätt i jag hade en liten aning om hur det fungerade men någon annan skrev så här på en kommentar så jag blev förvirrad.

Kommer du in på ditt förstahandsval stryks dina andra val och du får gå där. Kommer du inte in på ditt förstahandsval kanske du kommer in på ditt andrahandsval och då stryks allt under det etc. Bortsett från detta spelar det ingen roll. De "prioriterar" inte dig bara för att du satt dem som förstahandsval utan har du över betygs/hp-gränsen kommer du in, annars inte.