Gaming entusiaster som kör linux. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem

AMDGPU FreeSync / Adaptive-Sync Is Set To Land For Linux 4.21
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=AMDGPU-VR...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Äntligen!

Vega64 får även bättre prestanda i kommande 4.20.
Hoppas dom andra korten också får en prestandaknuff.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=vega-420-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

The Radeon RX 590 Is Finally Running Strong On Linux..
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=RX-590-Li...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Testade Windows-versionen av Doom 2016 på Steam, med proton:

https://www.protondb.com/

Wooow!!! Det fungerar!!!

Länk till Doom: https://www.protondb.com/app/379720

Har ännu inte testat högre inställningar på grafiken. Men, tio minuters gameplay flyter smooth! Än så länge Platinum.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Wooow!!! Det fungerar!!!

Länk till Doom: https://www.protondb.com/app/379720

New Collossus flyter lika fint också, men köp inte. Skitspel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Har ännu inte testat högre inställningar på grafiken. Men, tio minuters gameplay flyter smooth! Än så länge Platinum.

Med datorn i din signatur så ska det inte vara några problem att maxa inställningarna. Spelet är fint optimerat och eftersom det kör Vulkan så behöver man inte översätta från DirectX till Vulkan vilket gör att det flyter i princip lika bra i Proton som på Windows. Kolla så att det verkligen står på Vulkan dock, för jag tror OpenGL är standard. Det fungerar ju det också men Vulkan ger nästan alltid bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

New Collossus flyter lika fint också, men köp inte. Skitspel.

Tack!

Skrivet av anon78208:

Med datorn i din signatur så ska det inte vara några problem att maxa inställningarna. Spelet är fint optimerat och eftersom det kör Vulkan så behöver man inte översätta från DirectX till Vulkan vilket gör att det flyter i princip lika bra i Proton som på Windows. Kolla så att det verkligen står på Vulkan dock, för jag tror OpenGL är standard. Det fungerar ju det också men Vulkan ger nästan alltid bättre prestanda.

Körde nu allt på Vulkan, Ultra, 1920*1080, VSync OFF med Gritty ON. Får väl runt 130-180 fps utan action, med gubbarna på lite avstånd. Det låter bra och är rejält högre, nästan dubbelt mer än vad jag ser för 2560*1440, GTX 1080 här https://www.youtube.com/watch?v=d16FlJxp-sw. Jag har ju ändå "bara" GTX 1070 Ti.

Har jag så högt eller är det något som ger mig falsk glädje?! Är det sant så - fortfarande Platinum!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Nej det är youtube-mannen som har låg fps av någon orsak.
Dina resultat är mer riktiga
Rip & tear.

Permalänk
Inaktiv

Gammal video. Har för mig att Vulkan-prestandan inte var så bra på Nvidia vid release (tror deras drivrutin saknade async compute vid tillfället) men att det har blivit bättre av alla uppdateringar som släppts till både spelet och drivrutinerna sedan dess.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-doom-v...

Permalänk
Medlem

SuperTuxKart Spruces Up Its In-Game Visuals..
https://www.omgubuntu.co.uk/2018/12/supertuxkart-spruces-up-i...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Nej det är youtube-mannen som har låg fps av någon orsak.
Dina resultat är mer riktiga
Rip & tear.

Skrivet av anon78208:

Gammal video. Har för mig att Vulkan-prestandan inte var så bra på Nvidia vid release (tror deras drivrutin saknade async compute vid tillfället) men att det har blivit bättre av alla uppdateringar som släppts till både spelet och drivrutinerna sedan dess.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-doom-v...

Nu har jag testat även med 1440*2560, och får snäppet bättre fps än youtube-mannen, kanske runt 90-120.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

Nu när året går mot sitt slut så kanske man skulle passa på att fråga vad folket har spelat under årets gång. Vad är ert GOTY så att säga?

Tips: I Steam kan man sortera enligt "Senaste" och klickar man på spelet kan man se när man senast spelade det.

Själv har jag haft glädje av följande. Det är ingen speciell ordning, jag har inkluderat äldre spel som som jag spelat i år, och det inkluderar spel som jag kört med Proton.

  • The Long Dark

  • NieR: Automata

  • Dark Souls

  • Dark Souls II: SotFS

  • Dark Souls III

  • Doki Doki Literature Club

  • Tacoma

  • Borderlands 2

  • The Red Strings Club

  • Rise of the Tomb Raider

  • Life is Strange: Before the Storm

  • Hollow Knight

Och några spel jag nästan har lite dåligt samvete för att jag fortfarande inte har testat:

  • Celeste

  • Dead Cells

Permalänk
Medlem

Re GOTY (inte i någon speciell ordning):
Borderlands 1
Divinity: original sin Enchanted Edition
Counterstrike Global Offensive
Rocket league
Spintires: Mudrunner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv

Divinity hade mycket väl kunnat vara med på min lista också om jag hade hunnit spela lite mer. 2019 kanske

Permalänk
Medlem

VLOG: Linux Gaming Experiments Update: Manjaro as a Gaming OS?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Så, vad får vi för svar på den clickbaitiga frågan efter 14 minuter? Går det att spela med Manjaro i dagsläget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag körde Linux-distros som mitt primära OS under många år under universitetstiden, men de senaste 7-8 åren har det blivit väldigt lite eftersom Linux tyvärr är lite för tidskrävande för mitt arbetsflöde. Det har också medfört att det var länge sedan jag testade gaming på Linux, senaste gången var nog den första betaversionen av Steam OS när det begav sig.

Kikade på videon av Level1Linux ni länkat ovan igår och blev lite sugen på att testa det igen. Det har onekligen hänt en hel del sedan jag på allvar testade att spela på Linux, och det skulle vara kul att se hur smidig upplevelsen är idag. Hur många är det som testat att spela moderna spel med Proton och de senaste distarna? Är själv sugen på att dra in Fedora på dator med komponenter i mellanklassen och se hur bra det kan bli.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Manjaro för ungefär ett år sen och fixade GPU passthrough för att kunna spela de spel som inte var kompatibla med Linux.
Sen lanserades Proton...

Jag skrotade min GPU passthrough setup för några månader sedan och jag saknar den inte. Proton gör det otroligt smidigt att köra spel som inte stödjer Linux. Man behöver inte krångla med Wine eller virtuella maskiner.
Alla spel fungerar självklart inte, men de jag brukar spela, eller de jag vill spela stödjs så jag har inget behov av Windows längre (det finns ett undantag och det är Rocksmith där latensen är för hög för min smak, men spelet fungerar).
Kika på https://www.protondb.com för att se hur andra har rapporterat kompatibilitet med Proton för de spel du är intresserad av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag körde Linux-distros som mitt primära OS under många år under universitetstiden, men de senaste 7-8 åren har det blivit väldigt lite eftersom Linux tyvärr är lite för tidskrävande för mitt arbetsflöde. Det har också medfört att det var länge sedan jag testade gaming på Linux, senaste gången var nog den första betaversionen av Steam OS när det begav sig.

Kikade på videon av Level1Linux ni länkat ovan igår och blev lite sugen på att testa det igen. Det har onekligen hänt en hel del sedan jag på allvar testade att spela på Linux, och det skulle vara kul att se hur smidig upplevelsen är idag. Hur många är det som testat att spela moderna spel med Proton och de senaste distarna? Är själv sugen på att dra in Fedora på dator med komponenter i mellanklassen och se hur bra det kan bli.

Om du inte använt Linux på länge kanske du skulle använda nått enklare än fedora. Manjaro är den enklaste distron just nu, men den är verkligen bleeding edge så man kan lätt leka sönder den. Pop OS är bäst för spel just nu, och mindre bleeding edge inte lika lätt att leka sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Scirocco: Nja jag använde Linux i många år så att hantera olika användarmiljöer såväl som terminalkonfigurering är inga problem. Jag är mest nyfiken på vilken distro som är bäst förberedd för att komma igång med gaming, trots att jag har kunskapen för att hantera en Linux-dist har jag inte i närheten av den tiden jag en gång kunde investera i att mecka runt med konfigurering. Pop OS kan väl vara aktuellt av den anledningen, men jag är mer sugen på Fedora ur perspektivet bruks-OS.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Eftersom det går så snabbt att "distro-hoppa" så är det väl egentligen inget bekymmer att prova på lite olika "smaker".
Såg förresten att Fedora 30 finns tillgänglig nu.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Om du inte använt Linux på länge kanske du skulle använda nått enklare än fedora. Manjaro är den enklaste distron just nu, men den är verkligen bleeding edge så man kan lätt leka sönder den. Pop OS är bäst för spel just nu, och mindre bleeding edge inte lika lätt att leka sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är pop os bäst för spel just nu?

Edit:
Läste på lite, och om jag förstår rätt så handlar det om att drivrutiner är installerade direkt i installationen av pop os. Tänkte att pop os var bättre när det kom till prestanda, men så var inte fallet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Varför är pop os bäst för spel just nu?

Edit:
Läste på lite, och om jag förstår rätt så handlar det om att drivrutiner är installerade direkt i installationen av pop os. Tänkte att pop os var bättre när det kom till prestanda, men så var inte fallet.

Jo dom gör mycket tweaks av system filer för att få det att funka bättre, jag har Ubuntu 19.04 installerat samtidigt som pop os baseras på, och spelen är mjukare i pop os, några fps mer än i ubuntu men framförallt utan smålagg som vissa spel brukar ha i linux.

Jag har testat dom flesta distros för spelprestanda nu, och pop os är det som är snabbast just nu, iallafall om man har Nvidia kort, sen har dom bäst skalning med hög dpi så allt inklusive spelen ser lite skarpare ut än i andra distros och windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Level1 gjorde just en review av PopOS och sa ungefär samma sak - lätt att komma igång då drivrutiner mm är installerade från start, mer up-to-date paket, och framför allt att dom gjort en hel del "tweaks" av systemet redan vid installation som man annars kan behöva göra manuellt i ubuntu t ex. Har även hört på annat håll att dom har väldigt bra HiDPI-hantering (för att inte vara wayland iaf)

Permalänk
Medlem

Det som är minus för mig med pop os är att det inte finns ett forum. Länk till reddit, men det räknar inte jag som ett forum.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Radeon RX 560/570/580 vs. GeForce GTX 1060/1650/1660 Linux Gaming Performance..
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux-sub...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Phoronix har nu fått ett fungerande Radeon VII.
Det första kortet var defekt.

Kort som testas i Ubuntu 19.04 med Linux 5.1 + Mesa 19.2 och Nvidia 430.09.

- Radeon RX Vega 64
- Radeon VII
- GeForce GTX 1080
- GeForce GTX 1080 Ti
- GeForce RTX 2070
- GeForce RTX 2080
- GeForce RTX 2080 Ti
- GeForce TITAN RTX

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=radeon-vi...

EDIT: stavfel

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

AMD Radeon RX 5700 / RX 5700XT Linux Gaming Benchmarks..
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=radeon-57...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Hur är läget med Steam OS år 2019? Jag funderar på att skaffa Ryzen på min Ubuntu-låda och låta den nuvarande istället tjäna som spelkonsol/HTPC. Men Steam OS verkar... sömnigt.

Skickades från m.sweclockers.com