Gaming entusiaster som kör linux. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem

VT-d stöd finns i 4790K och i generationerna efter

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Jag kör personligen virtuellt med Vmware Workstation 10, gratis varianten som heter player borde fungera bra. Så länge du du har en hyffsad processor och lite minne så fungerar det hur bra som helst.

Permalänk
Skrivet av Kvasten:

Om inte jag minns helt fel så har inte intel K serien stöd för vt-x eller vad det nu var som krävdes för GPU passthrough. Jag kan rekommendera dig att kolla upp det först innan du lägger massor av tid på detta.

Skrivet av -=Mr_B=-:

VT-x ska det vara stöd för i en 4790K. Inte säkert moderkortet stödjer det dock. (Beror ju på vad han har / tänker skaffa för något)

Jag TROR att det har varit stöd för VT-x i "alla" K CPU'er, men VT-d är det värre med. Jag tror VT-d är vad som ska till för GPU passthrough, men det är ok, det finns VT-d i 4790K. Min 2500K är inte lika lyckligt lottad.
B!

Jag kollade det är VT-D som krävs och 4790K är den första som har det i K CPUer, jag hittar inget om mitt moderkort (GA-z97-Gaming 3, tror det var en bokstav efter z97 är inte säker)
Jag la mig sjuk över nyår så när jag mår bättre får jag nog försöka mig på detta!

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Jag kör personligen virtuellt med Vmware Workstation 10, gratis varianten som heter player borde fungera bra. Så länge du du har en hyffsad processor och lite minne så fungerar det hur bra som helst.

Kan man spela i den då med?

Permalänk
Medlem

Till er som har en optimus laptop och kör bumblebee så skulle jag vela rekommendera nvidia-xrun för att få bättre prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Kan man spela i den då med?

Ja, det är bara ett program/applikation du kör i Windows. Har du dubbla skärmar kan du dra upp din virtuella linux i helskärm på ena om du vill det. Så du kan spela vad du vill i windows om du vill det.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Ja, det är bara ett program/applikation du kör i Windows. Har du dubbla skärmar kan du dra upp din virtuella linux i helskärm på ena om du vill det. Så du kan spela vad du vill i windows om du vill det.

Jasså, hoppades det var tvärt om lite som GPU passthrough!

Edit, alltså samma som VirtualBox i stort sätt?

Permalänk
Inaktiv

VT-x som nämns har tom core duo 2 stöd för, och VT-D är bra att ha. Även om jag är en hård förespråkare av virtualisering kan jag dock inte rekommendera någon gamer att köra windows virtuellt, speciellt inte när många har strul med att få ut den prestanda som de vill ha.
Att köpa dubbla GTX 980 Ti i sli, skaffa Linux som host-operativsystem på datorn och dra igång en virtuell windowsmaskin i vmplayer/VirtualBox och sedan lira tunga spel maxgrafik är inget som jag rekommenderar.
Det finns dock situationer då virtuellt är bra för spel, men det gäller främst utvecklare.

Skrivet av TheBasicOne:

Jasså, hoppades det var tvärt om lite som GPU passthrough!

Edit, alltså samma som VirtualBox i stort sätt?

Det finns många olika virtualiseringsprogram. Och mitt råd är som sagt att köra windows och virtualisera linux om man ska spela väldigt mycket, då grafik för tillfället inte är så smidigt att virtualisera och få ut bra prestanda.

Det är ytterst få användare som måste ha ett operativsystem som körs direkt emot sin hårdvara och man kan göra som mig genom att låta en server ha igång några maskiner som man remotar in på.
Sedan om man så surfar på en windowsdator, iphone, android telefon/platta eller whatever så styr man en linuxdator och det känns som om det är linux som man kör på sin mobiltelefon.

Det var så jag tänkte med surfplattor, först tänkte jag köpa en windowsplatta, men sedan tänkte jag vad tusan ska jag med energikrävande och instabila windows till med på denna? Om jag behöver köra ett windowsprogram så är det bara remota sig in på servern och köra programmet därifrån.
Så nu kör jag iOs på iPaden, men skulle gärna vilja ha ett riktigt linux-dist på den.

*edit*
Det säljs (nästan bortskänkes) windows 10 plattor idag med 16GB hd och 1GB ram, jovisst det kommer att flyta på bra. Sätter jag på skruten när jag kommer till jobbet så har den kanske inte startas före jag har kommit hem igen. (efter att lite program är installerade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Edit, alltså samma som VirtualBox i stort sätt?

Jo, princip samma som VirtualBox, men Vmware, särskilt workstation, fungerar nog lite bättre har mer funktioner, men osäker eftersom jag aldrig kört VirtualBox.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

VT-x som nämns har tom core duo 2 stöd för, och VT-D är bra att ha. Även om jag är en hård förespråkare av virtualisering kan jag dock inte rekommendera någon gamer att köra windows virtuellt, speciellt inte när många har strul med att få ut den prestanda som de vill ha.
Att köpa dubbla GTX 980 Ti i sli, skaffa Linux som host-operativsystem på datorn och dra igång en virtuell windowsmaskin i vmplayer/VirtualBox och sedan lira tunga spel maxgrafik är inget som jag rekommenderar.
Det finns dock situationer då virtuellt är bra för spel, men det gäller främst utvecklare.

Det finns många olika virtualiseringsprogram. Och mitt råd är som sagt att köra windows och virtualisera linux om man ska spela väldigt mycket, då grafik för tillfället inte är så smidigt att virtualisera och få ut bra prestanda.

Det är ytterst få användare som måste ha ett operativsystem som körs direkt emot sin hårdvara och man kan göra som mig genom att låta en server ha igång några maskiner som man remotar in på.
Sedan om man så surfar på en windowsdator, iphone, android telefon/platta eller whatever så styr man en linuxdator och det känns som om det är linux som man kör på sin mobiltelefon.

Det var så jag tänkte med surfplattor, först tänkte jag köpa en windowsplatta, men sedan tänkte jag vad tusan ska jag med energikrävande och instabila windows till med på denna? Om jag behöver köra ett windowsprogram så är det bara remota sig in på servern och köra programmet därifrån.
Så nu kör jag iOs på iPaden, men skulle gärna vilja ha ett riktigt linux-dist på den.

*edit*
Det säljs (nästan bortskänkes) windows 10 plattor idag med 16GB hd och 1GB ram, jovisst det kommer att flyta på bra. Sätter jag på skruten när jag kommer till jobbet så har den kanske inte startas före jag har kommit hem igen. (efter att lite program är installerade)

Jo dock har jag ju mitt 390X och min IGPU och jag hade inte haft något emot att köra linux under min IGPU..
Fast nu var det ju inte att man skulle spela under WMWare eller liknande utan faktiskt köra en GPU passtrought på GPUn, vad jag kan läsa mig till får man ca 95% utav GPU prestandan!

Skrivet av VexedRelic:

Jo, princip samma som VirtualBox, men Vmware, särskilt workstation, fungerar nog lite bättre har mer funktioner, men osäker eftersom jag aldrig kört VirtualBox.

Virtualbox har jag använt mig av ett tag och jag skulle testa WMware på min skoldator (med linux) men hade problem att starta den så struntade i det!

Permalänk
Medlem

4790K har VT-d stöd och stödjer därmed GPU passthrough. Det är den processorn jag använder i min setup.

Vad den inte stödjer är Access Control Services vilket, long story short, gör att alla enheter anslutna till processorns root pcie port måste forwardas tillsammans. Gaming moderkort brukar koppla SLI portarna till processorns root port.

Mitt Gigabyte Z97X-Gaming G1 har 4st X16 lanes för SLI och 3st X1. Eftersom alla X16 portar går till root porten måste alla enheter anslutna till dom forwardas till samma virtuella maskin. I praktiken innebär det att jag förlorar 3 X16 portar som jag inte kan använda till något. Grafikkortet jag forwardar är så stort att det täcker en X1 port så jag har bara 2st X1 portar över. Ganska stor förlust.

Hos Intel är det bara dyrare Xeon processorer och vissa konsumentprocessorer som är rebrandade xeons som har stöd för Access Control Services. Om ni tänkt att skaffa en ny dator för gpu passthough så kolla upp om processorn har stöd för ACS och hur pcie lanen är virade på moderkortet innan köp.

Permalänk
Medlem

Nu är jag säkert helt utdaterad när det gäller spel under Linux eftersom jag inte är någon gamingentusiast, men är inte Cedega aktuellt längre? Sen finns väll Steam för Linux? Vissa utgåvor av spel finns även för Linux men förmodligen ganska få.

Det fanns åtminstone en beskrivning för varje individuellt spel som fungerade under Linux på denna sajt.
www.linuxgames.com

Men den jag kommer inte åt den just nu.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Nu är jag säkert helt utdaterad när det gäller spel under Linux eftersom jag inte är någon gamingentusiast, men är inte Cedega aktuellt längre? Sen finns väll Steam för Linux? Vissa utgåvor av spel finns även för Linux men förmodligen ganska få.

Det fanns åtminstone en beskrivning för varje individuellt spel som fungerade under Linux på denna sajt.
www.linuxgames.com

Men den jag kommer inte åt den just nu.

Det enda problemet jag har är att t.ex battlefield spelen inte finns till linux..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Linux på HTPC och laptop.. W10 på spelburken då duelboota är fett störande

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte dualboot är speciellt störande egentligen. Inte om man från början startar datorn och vill går in för det man tänkt göra.

Battlefield fungerar inte under Linux.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Kör Windows som fysiskt OS och Linuxmaskiner i en VM (Hyper-V)/remotar in på jobbmaskinerna (ESXI).

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

För att lära sig mycket om Linux så kan du sätta upp en Linuxserver som du kör SSH mot. Då kan du köra Windows på klientdatorn och få din beskärda Linuxdel genom en terminal.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Vad den inte stödjer är Access Control Services vilket, long story short, gör att alla enheter anslutna till processorns root pcie port måste forwardas tillsammans.

Berör det även möjligheten att forwarda USB till gästen, eller är det aldrig några problem?

Hur har du löst USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Berör det även möjligheten att forwarda USB till gästen, eller är det aldrig några problem?

Hur har du löst USB?

Det beror på hur man forwardar usb. Det finns två sätt att göra det på. Det enklaste sättet är att använda den inbyggda usb forward funktionen i emulatorn. I qemu kan man använda argumentet -usb -usbdevice host:ID:ID för att forwarda usb enheten med det IDt. Qemu kommer då sniffa datan över usb bussen och relaya den till den virtuella usb kontrollern i VMn.

Det andra sättet är att forwards en hel USB kontroller mha. pci forwarding. De USB kontrollerna som sitter på moderkortet är vanliga pci enheten även om de är fastlödda på kortet. På detta sättet kan drivrutinerna i den virtuella maskinen direkt komma åt kontrollen och det ger kanske lite mindre delay och bättre kompatibilitet.

De flesta integrerade USB kontrollers sitt på chipsetets pcie lanes i stället för processorns. Vanliga chipsets för konsumentplattformar som Z97 har ej officiellt stöd för access control services men de brukar ha odokumenterade quirks som ger samma funktionalitet. Med tillräckligt ny kernel brukar det inte vara problem att forwarda integrerade USB kontrollers.

Jag bryr mig inte om att forwarda hela kort utan kör med qemus usb forward funktion. Jag kopplade in ett extra tangentbord och mus som jag använda under installation av windows. Sen installerade jag synergy så jag kan använda min vanliga mus och tangentbord i VMn. Det blir lite högre delay men det märker jag inte av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Linux på HTPC och laptop.. W10 på spelburken då duelboota är fett störande

Varför tycker du det är jobbigt med dualboot?

Jag har kör dualboot sedan 1999 då jag installerade RedHat

Förutom på mina raspeberrys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Varför tycker du det är jobbigt med dualboot?

Jag har kör dualboot sedan 1999 då jag installerade RedHat

Förutom på mina raspeberrys.

Två olika filsystem
Windows kan inte (effektivt) montera EXT* filsystem
Tar mera plats på disken
Omstarter (har du FDE diskar eller vanliga krypterade diskar med "overkill" lösenord så vill man inte starta om mera än man behöver).

Där har du lite svar, Sen att inlägget du svarade på ett halvår gammalt.
Idag kör jag w10 på spelburken, ArkOS som Server (PI #1) och Openelec Som Mediaspelare (PI #2).

Så jag kör egentligen inga "rena" Linux längre utan enbart dist byggda för ett syfte på mina PI's.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu Gnome rakt av..ingen dualboot !
Dom spelen jag spelar är Company of Heroes 2, Guilwars 2, CS:GO och War Thunder !
Alla funkar klockrent under Linux förutom GW2 som jag kör via Wine. Det blir en del prestanda förlust men med en hyfsat kraftfull dator så är det fullt spelbart utan större problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dualbootar själv mellan Linux och Windows. Fungerar helt ok tycker jag, kör mestadels Linux men vissa saker behöver göras på Windows och då bootar jag bara om. Händer inte så ofta så fungerar rätt ok. Kör ej virtuellt p.g.a att det faktiskt går mycket sämre.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Windows på spelburken, linux på jobblaptop samt linux på privata laptopen. palla hålla på och dalta med reboots och sådant blaj när man ska spela

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Linkus:

Windows på spelburken, linux på jobblaptop samt linux på privata laptopen. palla hålla på och dalta med reboots och sådant blaj när man ska spela

Såhär känner jag med.
Jag stöder helhjärtat Linux och kör det på HTPC'n, laptopen, släktingars laptops I form av Chrome OS och mycket annat.

Men att sitta i en Linux-miljö och behöva säga till polarna på Skype (som för övrigt suger till Linux) "Jaha, blir det lite Overwatch? Vänta lite medan jag byter operativsystem!" känns lite onödigt.
Prestandaförlusten är ju inte trevlig den heller, vi får verkligen hoppas att Vulkan öppnar upp för Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kör med både Linux och Windows, men utan dualboot.

Windows har sin egen disk och linux sin egen, bara trycka F12 när man startar datorn och välja från vilken disk den ska boota.
OK Windows startar om man inte trycker F12

På det här sättet blir installationerna av respektive OS helt separerade och ett OS eller disk kan också krasha utan att det påverkar det andra...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Osmidigaste lösningen bara för att jag kan och vill!

4 portars KVM-switch kopplad till: Surfdator(Linux), Speldator 1 (Windows), Speldator 2(Linux), Laptop (Linux).

Att dual-boota är inget alternativ för mig. Har för många burkar

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns dock situationer då virtuellt är bra för spel, men det gäller främst utvecklare.

Eller då man vill få igång gamla spel eller annan mjukvara.

Det fungerar riktigt bra i virtuella maskiner.

Många spel finns ju numera i nyutgåvor via GOG.com också.

Permalänk
Medlem

dualbootar, mina datorer som jag inte spelar mycket på kör 90 till 100% Linux medans jag oftast använder Windows på stationära (gaming riggen). jag gillar operativsystemet och använder det gärna när det lämpar sig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Dualbootade förr, men lade ner det, fick aldrig Win att lira riktigt som jag ville. Jag kör allt i Gentoo numer och kan inte säga att jag saknar något. Spel som jag spelar då och då mellan varven just nu är Banished, Metro Last Light, Tomb Raider, SEUM speedrunners from hell, This is the police och Mirror's Edge. En blanding av native och WINE alltså. Till och med Blizzards trollkarlspoker fungerar ju rätt upp och ner för de som gillar det.

Som TV-spel använder jag RetroPie. Linux där med alltså.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2