Permalänk
Medlem

CRC Elektronikrengöring till CPU ?

På väg att bygga ihop en ny dator, gjort ett par fina klipp på BF och nu i mellandagarna tack vare era fina tips

Om posten inte krånglar kommer de sista grejorna som cpu/gpu och chassi imorgon. Då kan jag äntligen sätta igång.

Har beställt Noctua NT-H1 kylpasta, som jag tänkte använda till min kommande 6600k, och cpu kylaren är en Be Quiet Pure Rock.
Tänkte torka bort det föraplicerade skräpet, och undrar ifall man kan använda CRC Elektronikrengörings spray ?

Står iaf Pc här men vete sjutton om det kan va så smart
http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8%20ELECCLEAN.PDF

Grejen är att jag hittade en gammal burk av den, och det vore smidigt så jag slipper köpa ex, aceton/kemisk ren bensin eller så

God Fortsättning på er föressten!

Permalänk
Medlem

Borde vara lugnt, det är ju ändå det det är till för. Sen står det visserligen inte vad det innehåller men elektronik som elekstronik. Spraya på det du ska torka med istället för direkt på processorn så slipper du kladda med överskottet där det inte behövs.

Men har de börjat förapplicera kylpastan på processorerna? Tidigare satt den alltid på kylaren. Därmed inte sagt att det inte är en bra ide att torka av processorn oavsett så att den verkligen är ren.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@Rattnalle:

Presis man tycker det borde gå vägen, får göra som du säger, spraya på ex ett kaffefilter och torka av guckan

My bad, menade naturligtvis kylpasta på själva kylaren och inte CPU'n

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Är det kylaren du ska rengöra är det väl bara att spraya på, skit samma var det hamnar bara den får torka innan du monterar den

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Rattnalle:
Så sant, bara köra på det lär bli bra

@ Ferrat:
Tack för tipset

Ser att alla prylar verkar vara på ingång hos posten - blir det verkligen en underbar helg och Nyår

Gott nytt År till er alla och må så gott!

Permalänk
Medlem

I dom allra flesta fall så har alla olika "rengöringssprejer" (elektronik/broms/osv/osv/osv) eter som den rengörande ingrediensen.
Finns undantag som tex luft sensor rengöring.

Detta för att eter är väldigt bra på att lösa upp skit som man vill få bort (olja/fett/osv) men skonsamt mot annat som plaster/osv och efter att ethern har löst upp skiten och blandat sig med den så avdunstar ethern och tar även med sig den skit som finns kvar efter att man har torkat av det mesta med papper/trasa.

Mitt tips är att man till ALLA dessa områden använder sig av startgas vilket är eter detta för att startgas oftas är betydligt billigare än att handla dom "special inriktade sprayerna" och skillnaderna är enomrt små.
Det handlar mest om att dom blandar i nå extremt liten promille av någon random ingrediens som inte kommer skapa problem (som tex ej avdunsta/lämna ytan med fett/olja) och kan därmed kalla det med ett nytt namn och lägga på 50-500% på priset.
I och med detta så är startgas även i teorin det mest effektiva rengöringsmedlet då det inehåller mest ether.

Så kör på med elektronikrengöringen bara.
Torka av det värsta med papper/trasa/kaffefilter/tops/etc först sen spreja på antingen cpu/kylaren heller det du torkar med och torka av igen, upprepa sprej/torka en gång till och du är troligen klar.
Du kan även spreja på cpu/kylaren en sista gång och låta ethern dunsta bort och då vet du att det är så rent du kan få det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!