Har ditt bredbandsabonnemang tecknats tidigare än 1 maj 2014? Läs här.

Permalänk
Medlem

Har ditt bredbandsabonnemang tecknats tidigare än 1 maj 2014? Läs här.

Jag ringde idag för att säga upp mitt Com Hem-bredband, då jag ska flytta. Tre kalendermånaders uppsägningstid! Jag blev chockad, kränkt och inte minst förbannad.

Det blev en onödig läxa som jag tror att fler kan ha glädje av. För abonnemang som tecknats tidigare än 1 maj 2014 är det ofta 3 månaders uppsägningstid. 1 maj 2014 kom det en ny lag som begränsade uppsägningstiden till en månad. Om jag vetat det här hade jag förnyat/förändrat mitt abonnemang för länge sedan, så att jag skulle få ner uppsägningstiden med två månader.

Jag rekommenderar därför alla att se över sin uppsägningstid och kontakta sin bredbandsleverantör - det ökar er rörlighet utan att kosta er något.

Om inte annat brukar de vara rätt sugna på att ge ett sockrat erbjudande om man ringer in och säger att man vill säga upp sitt abonnemang. (Hos Com Hem märker man det bland annat på att man på ett tonval kommer till uppsägning pga flytt - då är det inget att förhandla om - och ett annat om man vill säga upp av annan orsak - då kommer man till den ooooerhört vänliga avdelningen som håller fast kunder med bättre erbjudanden.

Nu sitter jag åtminstone en månad extra i abonnemangsavgift. Com Hem vägrar ge med sig, och formellt har de rätt. I det avtal vi ingick stod det tre kalendermånaders uppsägningstid.

PS. Ovanstående gäller förstås inte om ni redan nu har 12-24 månaders bindningstid - det gäller bara löpande abonnemang.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Tycker att informationen var nyttig tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Jag med tack

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

Jag fick nästan fyra månader av TRE. 27 dagar kvar på kallendermånaden och så 3 månader till. Inget jag är arg på men konstigt att man kan teckna från 3:e och månaden ut men säger man upp är det nästkommande kalendermånad som gäller. Bra för företaget och dåligt för kunden. Inget vi kan göra något åt då av en händelse skriver samtliga samma avtal.

Ge tips om operatör som har riktiga 1 månader uppsägning så ska jag stödja dem genom att bli kund. Man säger upp tex den 12:e och sedan är man inte kund längre den 12:e nästa månad.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Jag fick nästan fyra månader av TRE. 27 dagar kvar på kallendermånaden och så 3 månader till. Inget jag är arg på men konstigt att man kan teckna från 3:e och månaden ut men säger man upp är det nästkommande kalendermånad som gäller. Bra för företaget och dåligt för kunden. Inget vi kan göra något åt då av en händelse skriver samtliga samma avtal.

Ge tips om operatör som har riktiga 1 månader uppsägning så ska jag stödja dem genom att bli kund. Man säger upp tex den 12:e och sedan är man inte kund längre den 12:e nästa månad.

Det är allmän praxis när det gäller uppsägning av avtal att uppsägningen räknas i kalendermånader. Inget unikt för telekombranschen.
Du fick inte nästan fyra månaders uppsägningstid, du fick tre kalendermånader från och med den månaden du sa upp det.

Uppsägningstiden är för övrigt ömsesidig: Vill operatören stänga abonnemanget av någon anledning gäller samma regler som för dig, du har kvar abonnemanget i tre kalendermånader.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Legendarisk

*** Tråd rensad. §1: Var trevliga mot andra. ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Bra info, men att bli kränkt för att du inte har koll på dina avtal?
Det framgick ju tydligt när ändringen kom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Byter man däremot operatör så kan man slippa undan uppsägningstiden. Vilket jag tycker är lite märkligt.

Gör man bara en vanlig uppsägning av abonnemanget får man betala för en till tre månader extra. Men när vi bytte från Tele2 till Telia så skötte Telia uppsägningen med fullmakt och abonnemanget var ändrat efter ungefär fem arbetsdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag fick nästan fyra månader av TRE. 27 dagar kvar på kallendermånaden och så 3 månader till. Inget jag är arg på men konstigt att man kan teckna från 3:e och månaden ut men säger man upp är det nästkommande kalendermånad som gäller. Bra för företaget och dåligt för kunden. Inget vi kan göra något åt då av en händelse skriver samtliga samma avtal.

Ge tips om operatör som har riktiga 1 månader uppsägning så ska jag stödja dem genom att bli kund. Man säger upp tex den 12:e och sedan är man inte kund längre den 12:e nästa månad.

Om du skriver på ett avtal med de villkoren så blir det så. Jag tycker fortfarande att du ska läsa avtalen innan du skriver på.

Permalänk
Medlem

För tydlighets skull: den inledande känslobeskrivningen var medvetet ironisk. Hoppas dock att innehållet kan hjälpa någon som i likhet med mig missat/glömt informationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Om du skriver på ett avtal med de villkoren så blir det så. Jag tycker fortfarande att du ska läsa avtalen innan du skriver på.

Finns inga annorlunda avtal hos andra. Var utan TV eller Mobilabonnemang är valet.

Rätt kul att det finns en del som tycker det är bra (gillar) att Svensson förlorar på operatörernas kontrakt. I mitt fall ingen oöverkomlig summa men principiellt tycker jag det är fel att alla tele/TV bolag etc har dessa likartade avtal, även om jag är rätt ensam om att tycka detta.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Finns inga annorlunda avtal hos andra. Var utan TV eller Mobilabonnemang är valet.

Rätt kul att det finns en del som tycker det är bra (gillar) att Svensson förlorar på operatörernas kontrakt. I mitt fall ingen oöverkomlig summa men principiellt tycker jag det är fel att alla tele/TV bolag etc har dessa likartade avtal, även om jag är rätt ensam om att tycka detta.

Det finns möjligheter men det är upp till var och en. Det finns skillnader i avtalen mellan operatörerna och ibland kan det vara intressant. Sedan vore det bra om någon kunde förklara hur man får bort de sämsta avtalen om folk bara skriver på utan att läsa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Sedan vore det bra om någon kunde förklara hur man får bort de sämsta avtalen om folk bara skriver på utan att läsa?

Du menar att folk inte ska skriva under = få som tecknar mobilabonnemang, extra TV kanaler etc?
Jo, det är drömmen men nu har folk inget val när alla bolag har gått ihop om att ha samma avtal, dvs kalendermånad vid uppsägning men inte vid tecknande.

Men skit samma, då de flesta verkar nöjda med det och till och med tycker det är bra.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Du menar att folk inte ska skriva under = få som tecknar mobilabonnemang, extra TV kanaler etc?
Jo, det är drömmen men nu har folk inget val när alla bolag har gått ihop om att ha samma avtal, dvs kalendermånad vid uppsägning men inte vid tecknande.

Men skit samma, då de flesta verkar nöjda med det och till och med tycker det är bra.

Jag tittade på Telia allmänna villkor - där står det månad inte kalendermånad. Jag hade mobilt bredband genom Tre tidigare. De hade tre månaders uppsägningstid. Det var alltså månader - inte kalendermånader. Det är bara nys att alla har lika. Så folk har ett val. Då gäller det också att man ser till helheten när man tecknar ett nytt avtal. Är kort uppsägningstid det viktigaste eller är det att man får en ny telefon billigt?

Permalänk
Avstängd

@Hubertus: Köper mina mobiler i Hongkong så binder inte upp mig för att få ny mobil
Teknar bara straight mobilabonnemang. Ska kolla på Telia.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)